Alles over de kattenbak

Kattenbak, kattenren, grit, voer- en waterbakjes, mandjes, krabpaal, kattentuigjes.
Plaats reactie
Miloe
Panter
Panter

Re: Alles over de kattenbak

Bericht door Miloe »

Asse-Poes schreef: 30 jun 2025 11:42 "De plant is niet inbegrepen" dus de kat wel 😂

Het staat wel leuk, maar of het ook praktisch is?
Ik ben benieuwd naar jouw review.
De kat zat er niet bij :lol:

Ze is er nog niet in geweest, wel aan gesnuffeld. Komt wel goed denk ik
Cats choose us; we don't own them. (Kristin Cast)
Groetjes van Mina, Sookie & Momo
RIP Miyuki ❤
Desperation
Kitten

Bericht door Desperation »

Geen idee of het de goede plek is, maar het gaat om de kattenbak dus stel hier maar de vraag:

Dit weekend mogen we onze kitten (Brits korthaar) gaan ophalen, maar zitten we met een probleem waar we de kattenbak zullen plaatsen. In de keuken willen we niet, en de enige vrije plek/muur in de leefruimte is aan de eettafel, wat we ook niet willen. Doordat we in de andere ruimtes (veranda, garage, berging, inkomhal) met gesloten binnendeuren werken, vroeg ik me af of we deze niet gewoon in de berging/garage zouden plaatsen dat toegankelijk is via een kattenluik tussen keuken en berging? Grote probleem is dat ik zo'n lelijk plastic kattenluik (behalve die van Tomsgates) niet in mijn mooie witte eiken binnendeuren wens, en zou dan eerder nog een gat tussen keuken en muur willen maken. Enig idee of de kat daar een probleem zou van maken? Ik hoopte dat we de kat wel zouden aanleren dat ze gewoon aan de deur van de garage zou moeten staan voor kenbaar te maken dat ze naar haar kattenbak wenst te gaan, maar dat zal wel wishful thinking zijn? Zowel bij mijn ouders, als bij die van mijn vrouw werkte dat wel, al zal dat wel gepaard geweest zijn met de nodige ongelukjes, maar dat waren ook wel "buitenkatten". De kat mag van ons trouwens overal in huis vrij rond lopen, en een 2 kattenbak boven plaatsen in bureau of overloop is geen probleem, maar geen idee hoe we het gaan oplossen doordat alle binnendeuren steeds gesloten blijven...
nellebel
Tijger
Tijger

Bericht door nellebel »

hoe zou je dat in de nacht willen doen of als je van huis bent? als je wilt dat de kat aangeeft dat hij op de bak moet?? dat is wishfull thinking inderdaad. een kat moet op de bak kunnen als hij moet.
via een kattenluik kan prima hoor, als je zeker weet dat de kat door het luikje gaar. in het begin zou je het klepje zelf nog even eruit kunnen laten totdat de kat goed gewend eraan is. en zorgen bij een kitten dat hij niet te ver hoeft te lopen naar de bak. een kitten moet ineens plassen of poepen en kan het minder goed ophouden, dus als die moet , dan moet ie en kan hij niet als een volwassen kat en half huis door moeten lopen naar de bak, dus die moet wel in de buurt staan. Dus je zou ook nog kunnen overwegen om nu hij klein is nog een extra kleine bak wel in de woonkamer bijv te zetten die je later als hij wat ouder is weg te halen. ik had in mijn eerste huis ook de bakken in de berging staan met een kattenluik. had het grootste luik wat er was en het klepje er permanent uit.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Desperation
Kitten

Klepje er permanent uit gaat niet gaan omdat het geen verwarmde berging is, en aansluit in de garage. Het is daar niet zeer koud, denk eerder tussen de 10-15 graden in de winter als het zeer koud is, en wil van daar ook geen "koude" binnenkrijgen. Op zich heb ik er geen probleem mee om een gat in de muur te maken, alleen hoop ik dan dat hij dit op termijn wel degelijk doet, en dat ik niet voor niets een gat in de muur zou maken :-)
Maar sowieso gaan we de eerste dagen/weken zijn kattenbak in de keuken moeten plaatsen "vrees" ik, zodat hij tenminste weet, waar hij zijn behoefte mag doen ;-)
Anne_Milo
Lynx
Lynx

Bericht door Anne_Milo »

Je hebt ook kastjes waar je de kattenbak in kan zetten. Dan zie je hem minder en kun je er wat leuks op zetten. Misschien valt er ruimte te creëren ergens voor zoiets?
Ik heb in de woonkamer twee kattenbakken, op de eerste verdieping één en op zolder één. Er is altijd een bak in de ruimte waar de katten zijn hierdoor, want de ruimtes waar ze op de eerste en op zolder staan zijn nooit afgesloten.
Lyna (12-10-2011) en Milo (13-03-2013)
Desperation
Kitten

Neen, geen enkele muur is vrij, of kan vrij gemaakt worden, de enige plek in de leefruimte waar we wat kunnen "spelen" met manden, planten of meubels is vlakbij de eetplaats. Zelf eten we vaak in de keuken, maar het kan niet de bedoeling zijn dat we tijdens een dinner met vrienden of familie moeten kijken op een kattenbak.
We zitten al met een zetel van meer dan 4m lang, dan nog in L-vorm, en daarover een tv onderkast van 4m breed.
De enige grote plant die nu in de leefruimte staat naast dit tv meubel verhuisd al naar de bureau boven, dan maakt die alvast plek voor de (grote) krabpaal.
Om je een idee te geven: De reden dat we bijvoorbeeld geen robotstofzuiger hebben is bijvoorbeeld omdat we geen vrije plek tegen een muur vonden. :-)

Voor boven is het uiteraard geen probleem, maar beneden zal het meer dan waarschijnlijk een kattenluik van Tomsgates worden door de muur van de keuken naar de berging, enkel hopen dat hij er (in de toekomst) ook gebruik van wil maken...

We wilden reeds in april/mei een kat, maar hebben toen naar ons verstand geluisterd i.p.v. ons hart, en gewacht totdat de vakantieperiodes voorbij waren, aangezien we ook nog een 2e verblijf aan de kust hebben, en we in de zomer vaker weg van huis zijn. In september dan toch besloten om nog even te wachten omdat onze Engelse bulldog van bijna 13 jaar zeer snel "achteruit" ging. Nu is hij een aantal weken geleden overleden, en besloten we dat het tijd was voor een nieuw gezinslid. Met alles proberen rekening te houden, behalve de kattenbak dus... :ewall:
Anne_Milo
Lynx
Lynx

Bericht door Anne_Milo »

Is er geen deurtje uit die tv onderkast te halen? Kattenbak erin, opening in deurtje zagen, netjes afwerken met bijvoorbeeld een stukje rubber band tegen de scherpe randjes, en deurtje weer terug plaatsen. Dan heb je de kattenbak uit het zicht maar wel in de woonkamer.
Lyna (12-10-2011) en Milo (13-03-2013)
Desperation
Kitten

Waarschijnlijk verandering van de plannen (en interresant idee van de vrouw hier). Van de keuken kunnen we via een "buitendeur" naar de veranda. Als ik daar het luikje in zou zetten, moet er geen gat gemaakt worden in de eiken deuren, en doordat dezelfde vloer daar in diezelfde plaats doorloopt, mag het met een doorzichtig luikje zijn, in tegenstelling tot die naar de garage. Het zal er misschien ook aangenamer zijn voor de kat (dezelfde stijl van vloer en meubels), en we moeten al niet teveel uitkijken of de garagepoort kan blijven open staan zonder dat hij kan ontsnappen.
We gingen er sowieso al een extra krabpaal plaatsen als ze wat naar buiten wilt kijken. In de "heetste" periode kan de temperatuur daar wel wat oplopen, in de namiddag, en in de winter bij lange vrieskou wat afkoelen, maar we kunnen dit gemakkelijk beheren door de warmtepomp/airco die er staat....
Plaats reactie