Dag allemaal,
Graag vraag ik jullie advies. Het is een verhaal, maar ik hoor heel graag jullie mening. 
3 weken terug heeft mijn kat buiten een kneuzing in haar staart (of een geraakte zenuw) opgelopen. Sindsdien houdt ze haar staartje gebogen (in een knik) en bij snuffelen sleept hij soms over de grond. Ze mag van de dierenarts niet naar buiten zo lang dat zo is, dus we wachten geduldig af of het beter wordt. Ze heeft 2 jaar van haar leven binnen gewoond en het afgelopen jaar komt ze buiten (beetje in de buurt rondslenteren, of gewoon in onze tuin zitten). 
Nu begon ze haar buikje kaal te likken op twee plekken. Het was geen blaasontsteking. De dierenarts denkt dat het stress is van het niet naar buiten mogen. Ikzelf denk misschien een combi daarvan en stress van haar half werkende staartje (of nog pijn?) én misschien voelt ze dat er binnenkort een gezinslid bij komt (ik ben 36 weken zwanger). In ieder geval, het likken en bijten in haar vacht moest worden doorbroken met een kap.
Ik heb een plastic kap geprobeerd, dat was vreselijk. Ze was heel angstig. Ik heb een Feliway in het stopcontact gedaan. Daarna heeft ze Gabapentine gekregen, elke dag 2x 50 mg. Hierdoor slaapt ze meer en is ze minder gestresst, waardoor de verwachting eerst was dat ze minder zou likken. Dit was helaas niet zo en ze moest iets om om het likken te voorkomen. Ik heb haar een opblaasbare kraag omgedaan (eerst de kleinste maar toen kon ze er nog bij), toen even een Medical Pet shirt (ze sleepte met haar kont over de vloer, ze vond het heel raar) en nu een grotere opblaaskraag, waar ze best goed mee functioneert. Dit gaat goed met de wond, ze kan er niet bij (eigenlijk nergens, dus dat is top) maar nu heeft ze ongelooflijk veel jeuk. Het is een zweterige stof. Ze is best gevoelig voor bandjes etcetera, maar misschien moet ze er aan wennen. De band is groot en beweegt als ze loopt, dus veroorzaakt wrijving en jeuk. Ik zie wel dat ze al veel haar verliest onder de band. 
Ik twijfel telkens wat ik moet doen en de dierenarts helpt me er ook niet zo uitgebreid bij. Ze krijgt trouwens nog steeds de Gabapentine om wat kalm te blijven. Ik denk zelf dat ik dit moet doorzetten, maar zo’n kat die zo’n jeuk of last heeft, is ook moeilijk aan te zien. Het alternatief is weer de plastic kap (zit ook niet lekker denk ik).
Andere optie is toch kiezen nu voor een staartamputatie en dan zo snel mogelijk weer naar buiten, maar wie zegt dat dat het kaal likken oplost?
Heeft iemand tips over deze hele situatie? Ik wil het zo graag goed doen voor haar! 
Liefs.

Staart gekneusd en nu buik kaal likken
Re: Staart gekneusd en nu buik kaal likken
Wat vervelend om te lezen hoe jullie kat zich voelt en hoe ingewikkeld dit allemaal is. Het klinkt alsof jullie al ontzettend veel geprobeerd hebben en goed voor haar zorgen.
Wat ik zelf zou doen: doorzetten met de opblaaskraag (om te voorkomen dat ze zichzelf verwondt) en tegelijkertijd kijken of je het zo comfortabel mogelijk kunt maken, bijvoorbeeld door een dun, ademend laagje onder de kraag te doen om wrijving en jeuk te verminderen. Feliway en Gabapentine helpen al, en het lijkt verstandig om daarmee even door te gaan.
Wat betreft een staartamputatie: dat is een flinke ingreep en het is lastig te voorspellen of het likken dan stopt, omdat stress en gewoonte een grote rol lijken te spelen. Misschien is het goed om eerst te focussen op pijnverlichting, stressvermindering en het beschermen van de huid. Zodra alles stabieler is, kan een dierenarts samen met jullie beoordelen of een ingreep zinvol is.
Verder zou ik proberen haar omgeving zo stressvrij mogelijk te maken: veilige plekjes, rustige aandacht, kleine afleidingen of speeltjes. Het is zwaar om te zien hoe je kat zich voelt, maar jullie doen echt jullie best en dat is heel belangrijk voor haar.

Wat ik zelf zou doen: doorzetten met de opblaaskraag (om te voorkomen dat ze zichzelf verwondt) en tegelijkertijd kijken of je het zo comfortabel mogelijk kunt maken, bijvoorbeeld door een dun, ademend laagje onder de kraag te doen om wrijving en jeuk te verminderen. Feliway en Gabapentine helpen al, en het lijkt verstandig om daarmee even door te gaan.
Wat betreft een staartamputatie: dat is een flinke ingreep en het is lastig te voorspellen of het likken dan stopt, omdat stress en gewoonte een grote rol lijken te spelen. Misschien is het goed om eerst te focussen op pijnverlichting, stressvermindering en het beschermen van de huid. Zodra alles stabieler is, kan een dierenarts samen met jullie beoordelen of een ingreep zinvol is.
Verder zou ik proberen haar omgeving zo stressvrij mogelijk te maken: veilige plekjes, rustige aandacht, kleine afleidingen of speeltjes. Het is zwaar om te zien hoe je kat zich voelt, maar jullie doen echt jullie best en dat is heel belangrijk voor haar.
Lyna (12-10-2011) en Milo (13-03-2013)
						Re: Staart gekneusd en nu buik kaal likken
ik ken je kat niet en ook de situatie natuurlijk niet. maar......kan toch mijn mond niet houden hahaha.
als ik het zo hoor lijkt het allemaal van kwaad tot erger te gaan. ze krijgt van het een weer het ander. ik ben zelf niet zo snel van medicatie geven om te sederen. als het stress likken is (herkenbaar, heb er ook zo een), hoe erg is dit op dit moment. zo erg dat je haar moet sederen?
ik zou terug gaan naar de basis. terug gaan naar zoveel mogelijk het oude bekende. oke, ze mag nu met die staart niet buiten. dus lekker binnen laten. proberen af te leiden door te spelen, kriebelen, knuffelen e.d. als ze gaat likken, maar ook niet te geforceerd mee bezig zijn. dat is nu wat het is. geen kraag, geen pillen. volgens mij loopt door alle extra zaken de stress alleen maar meer op. mijn eerste kat likte ook kaal van de stress. op een gegeven moment kwam ik ook tot besef dat doordat ik me daar zo druk over maakte en vanalles probeerde de stress ook niet echt minder werd. totdat ik ook het maar gewoon liet. Mijn nellie had met periodes een hele kale buik en sommige periodes was ze weer behaard. ik accepteerde dat dat was wie ze was. en dat bracht veel rust/. als je kat straks weer buiten mag groeien die haartjes wel weer terug.
maar goed, dat is mijn idee. jij kent je kat het beste. doe wat voor jou goed voelt.

als ik het zo hoor lijkt het allemaal van kwaad tot erger te gaan. ze krijgt van het een weer het ander. ik ben zelf niet zo snel van medicatie geven om te sederen. als het stress likken is (herkenbaar, heb er ook zo een), hoe erg is dit op dit moment. zo erg dat je haar moet sederen?
ik zou terug gaan naar de basis. terug gaan naar zoveel mogelijk het oude bekende. oke, ze mag nu met die staart niet buiten. dus lekker binnen laten. proberen af te leiden door te spelen, kriebelen, knuffelen e.d. als ze gaat likken, maar ook niet te geforceerd mee bezig zijn. dat is nu wat het is. geen kraag, geen pillen. volgens mij loopt door alle extra zaken de stress alleen maar meer op. mijn eerste kat likte ook kaal van de stress. op een gegeven moment kwam ik ook tot besef dat doordat ik me daar zo druk over maakte en vanalles probeerde de stress ook niet echt minder werd. totdat ik ook het maar gewoon liet. Mijn nellie had met periodes een hele kale buik en sommige periodes was ze weer behaard. ik accepteerde dat dat was wie ze was. en dat bracht veel rust/. als je kat straks weer buiten mag groeien die haartjes wel weer terug.
maar goed, dat is mijn idee. jij kent je kat het beste. doe wat voor jou goed voelt.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie