Terugkerende maag- darmproblemen

Forum voor vragen over overgeven, maagzuur, verstopping, diarree en andere spijvertering- en ontlastingproblemen.
Plaats reactie
DaphnePiet
Kitten

Terugkerende maag- darmproblemen

Bericht door DaphnePiet »

Toch maar een berichtje om te onderzoeken of anderen de klachten van Piet herkennen.

We hebben Piet (+- 3,5 jaar oud) sinds december 2024 in huis gehaald nadat hij al langere tijd geen vast adres had en door meerdere mensen werd verzorgd (lang verhaal kort). Wat mij tegenover mijn eerdere ervaring met katten opvalt is dat Piet veel slikt (alsof hij iets weg wil slikken en dat vaak meermaals achter elkaar gedurende de dag en ook buiten de voermomenten om). Dierenarts kan geen oorzaak aanwijzen (heeft hem wel enige tijd metomotyl voorgeschreven, dat leek wel iets te doen voor zijn wisselende eetlust). Ik heb Piet overigens nooit een haarbal uit zien spugen (vind ik wat vreemd gezien zijn haaruitval). Wel eet hij geregeld gras (ik heb ook kattengras staan), maar dat lijkt het niet op te wekken. Ik vind zijn eetlust wisselend: soms heeft hij niet te stillen honger/trek. Geregeld lijkt hij te willen eten, maar toch ook weer niet. Wat ik dan zie is Piet die bij zijn etensbakje zit, aan zijn eten snuffelt en niet begint met eten. Óf wel begint met eten maar weinig eet. Vaak is er met eten geven onrust te zien: beginnen met eten, stoppen, éven weglopen om vervolgens toch weer terug te lopen naar zijn bakje en te eten. Zijn gebit is in orde.

Piet is een echte buiten kat (hij kon ook niet anders) en wil niet naar de kattenbak. Wel komt Piet geregeld thuis met een vies achterwerk, waardoor ik vermoed dat zijn ontlasting wat aan de zachte kant is. Dit i.c.m. het slikken, wat mij niet bekend voorkomt van de katten die ik in het verleden gehad heb, voelt het als iets dat niet helemaal klopt in zijn gezondheid. We geven Piet al enkele maanden hypoallergene droge brokken van Jarco (heeft in het verleden ook de Hills z/d voeding gehad). We zijn begonnen met onderzoeken of de Churu hairnball control iets van verandering teweeg kan brengen.

Omdat Piet van meerdere mensen aandacht krijgt (door zijn verleden) eet hij nog wel eens buiten de deur. Ik heb onlangs opnieuw de mensen aangesproken die hem iets geven en op het hart gedrukt dit niet te doen vanwege zijn gezondheid. Helaas zijn mensen eigenwijs en blijft het eten buiten de deur iets wat niet uit te sluiten is. Daarnaast is het een jager en zal hij vermoedelijk geregeld een muisje eten (neemt ze ook wel eens dood mee zonder te verorberen). Piet kan overigens ook heel lang drinken en plast zo'n 3 á 4 keer per etmaal (hij moét nu op de kattenbak wegens ziek en zeer). Ik ken dit niet van de andere katten, maar op een gegeven moment ga je over wat achter zoeken. Diabetes lijkt de dierenarts onwaarschijnlijk.

Op dit moment zit Piet in de lappenmand vanwege een abces op zijn wang (waarvoor hij na behandeling een kuur antibiotica en onstekingsremmers heeft gekregen). Hij is nu volledig aan de diarree waardoor we eerst dat weer op de rit moeten krijgen.

Dierenarts dacht (vanwege geen medische oorzaak kunen vinden, want bloedbeeld was ook in orde) mogelijk nog aan mentale klachten: wissel van omgeving en baasje. En omdat hij een goed half jaar in de nachten nergens naar binnen kon, terwijl het een sociale kat is en mensen opzoekt. Ik overweeg nog naar een holistische dierenarts te gaan die mogelijk wat meer tijd kan nemen om mee te denken.

Ik hoor graag terug of iemand iets in het verhaal herkent of ideeën heeft. Bedankt voor het lezen!
Plaats reactie