Eet obsessie (of niet)
Eet obsessie (of niet)
Ha allen,
dit keer terug op het forum met 2 andere katten want ik ben gaan samenwonen met een vrouw + 2 katten. Het zijn broer en zus en een kruising tussen een Britse korthaar en een Cyper, beide ruim 7 jaar. Ons probleem is als volgt:
De katten hebben hun hele leven binnen gewoond op een appartement tot we sinds een paar maanden in de polder zijn gaan wonen. De katten gaan nu door hun luik naar buiten en vinden het buitenleven helemaal geweldig. Ze kregen droogvoer, 2 x per dag 25 gr want ze neigden naar overgewicht. Nu ze buiten komen vallen ze af en geef ik ze meer omdat ze meer verbranden en zich ook moeten wapenen tegen de kou. De 25 gr werd 30, 35 en inmiddels zit de man (Jack - 6kg) op 2 x 40gr en de dame (Pippa - 4,5 kg) op 2 x 35gr. Het probleem is echter dat Jack schrokt. We hebben al grotere brokjes en een antischrokbak en dat helpt iets maar hij werkt zijn bak weg (eet dus 40 gr) en duwt dan z'n zus weg om uit haar bak verder te eten. Die vervolgens beteuterd achterblijft want ze heeft nog trek en doseert haar voeding. We geven ze nu in gescheiden ruimtes eten maar Jack gaat gewoon op zoek en vindt haar dan weer en eet haar bakje leeg. Gevolg is dat Pippa ineens 4 kg weegt, die is dus de laatste maand een pond afgevallen. Dat gaat niet goed dus vandaar mijn hulpvraag: wat te doen?
dit keer terug op het forum met 2 andere katten want ik ben gaan samenwonen met een vrouw + 2 katten. Het zijn broer en zus en een kruising tussen een Britse korthaar en een Cyper, beide ruim 7 jaar. Ons probleem is als volgt:
De katten hebben hun hele leven binnen gewoond op een appartement tot we sinds een paar maanden in de polder zijn gaan wonen. De katten gaan nu door hun luik naar buiten en vinden het buitenleven helemaal geweldig. Ze kregen droogvoer, 2 x per dag 25 gr want ze neigden naar overgewicht. Nu ze buiten komen vallen ze af en geef ik ze meer omdat ze meer verbranden en zich ook moeten wapenen tegen de kou. De 25 gr werd 30, 35 en inmiddels zit de man (Jack - 6kg) op 2 x 40gr en de dame (Pippa - 4,5 kg) op 2 x 35gr. Het probleem is echter dat Jack schrokt. We hebben al grotere brokjes en een antischrokbak en dat helpt iets maar hij werkt zijn bak weg (eet dus 40 gr) en duwt dan z'n zus weg om uit haar bak verder te eten. Die vervolgens beteuterd achterblijft want ze heeft nog trek en doseert haar voeding. We geven ze nu in gescheiden ruimtes eten maar Jack gaat gewoon op zoek en vindt haar dan weer en eet haar bakje leeg. Gevolg is dat Pippa ineens 4 kg weegt, die is dus de laatste maand een pond afgevallen. Dat gaat niet goed dus vandaar mijn hulpvraag: wat te doen?
Re: Eet obsessie (of niet)
Heb je wel eens actief geprobeerd om Jack gewoon tegen te houden tot Pippa's bak leeg is?
Lyna (12-10-2011) en Milo (13-03-2013)
Kan je die ruimte van Pippa ook permanent afgesloten houden voor Jack?
Bijvoorbeeld door alleen Pippa (dmv een chip) toegang tot haar eigen ruimte te geven.
Wij hebben een vergelijkbare situatie: Pucc jat Bellows brokjes
Bellow kan via een gewoon (=zonder chip) kattenluikje naar de serre. Pucc durft niet door het luikje, dus Bellow kan te allen tijde naar zijn bakje. En Pucc kan niet meer eten dan de afgepaste portie uit haar eigen voerbakje in de keuken.
Bij het natvoer blijf ik erbij, maar daar is Bellow stukken sneller met eten dan Pucc, dus dat is geen probleem.
Bijvoorbeeld door alleen Pippa (dmv een chip) toegang tot haar eigen ruimte te geven.
Wij hebben een vergelijkbare situatie: Pucc jat Bellows brokjes
Bellow kan via een gewoon (=zonder chip) kattenluikje naar de serre. Pucc durft niet door het luikje, dus Bellow kan te allen tijde naar zijn bakje. En Pucc kan niet meer eten dan de afgepaste portie uit haar eigen voerbakje in de keuken.
Bij het natvoer blijf ik erbij, maar daar is Bellow stukken sneller met eten dan Pucc, dus dat is geen probleem.
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010), Pucc ♀ (2022)
en † Clea ♀ (2013-2024)
en † Clea ♀ (2013-2024)
bij ons is dat alleen bij het natvoer. maar dat krijgen ze bij ons erbij. dus dan is het gijs stop! hij gaat dan op afstand zitten kijken tot guusje klaar is en wacht netjes totdat wij zeggen dat hij de afwas mag doen.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Hier is het Iza die het liefst alles in een keer op een en Jop die gedurende de dag kleine beetjes eet.
Hier hebben we het opgelost door Iza in een gewone eetbak eten te geven en Jop zijn eten in een voerbak met chiplezer. Die voerbak opent alleen wanneer Jop er voor staat en gaat weer dicht wanneer hij wegloopt.
Deze bak hebben wij: https://www.bol.com/nl/nl/p/surefeed-mi ... dJEALw_wcB
Hier hebben we het opgelost door Iza in een gewone eetbak eten te geven en Jop zijn eten in een voerbak met chiplezer. Die voerbak opent alleen wanneer Jop er voor staat en gaat weer dicht wanneer hij wegloopt.
Jazeker en dan blijft ie op afstand maar zodra weg ga, duwt hij haar weer weg. En ik kan er toch moeilijk 2 x per dag 10' naast blijven staan.Anne_Milo schreef: 06 okt 2025 17:37 Heb je wel eens actief geprobeerd om Jack gewoon tegen te houden tot Pippa's bak leeg is?
We scheiden de ruimtes nu met de hand: aparte ruimte, deur dicht en na een kwartier of zo weer open
Dank je!Dinky schreef: 07 okt 2025 11:55 Hier is het Iza die het liefst alles in een keer op een en Jop die gedurende de dag kleine beetjes eet.
Ik doe dit bij Milo al sinds wij Lyna erbij hebben. Vijf keer per dag hou ik ze uit elkaar want anders eet hij haar bak leeg. Het went hoor. Je kan hem ook even op schoot nemen en afleiden.Michiel schreef: 10 okt 2025 17:12 Jazeker en dan blijft ie op afstand maar zodra weg ga, duwt hij haar weer weg. En ik kan er toch moeilijk 2 x per dag 10' naast blijven staan.
Lyna (12-10-2011) en Milo (13-03-2013)