Heel fijn dat er in ieder geval geen verslechtering is!
Met de huidige bloeddruk zou ik ook niet medicatie geven die de al geïrriteerde lever verder belast.
Ziet er uit als goedgevulde capsules. Nu hopen dat ze het geven van de medicatie inderdaad makkelijker maken
Er is net een haarbal uitgekomen van, niet overdreven, 1.5cm doorsnee en minimaal 15 cm lang.. echt een slang. Helemaal uitgepluist en geen andere materialen erin gelukkig. Wel brokjes enzo maar niks vreemds.
Morgen maar wel bellen. Het was een uur na z'n AB en Urso. Even overleggen. Voor nu is hij nog heel misselijk. Maar die slagschaduw was dus inderdaad een haarbal.
Ja dat klopt Mirjam. Dat was wel een opluchting.
Helaas knapte hij erna niet op. Vannacht is partner dus weer uit bed geweest om te checken.
Ik merk dat ik er doorheen zit, dat is denk ik logisch. Dit jaar twee paarden verloren, verhuisd, en nu dit. Het is nogal heftig allemaal in een paar maanden tijd. Op werk is het ook nog eens heel erg druk en onoverzichtelijk. Gisteren flink zitten janken. Normaal is Milo dan mijn go to, maar ja, dat is nu dus ook niet. Ik maak me zo'n zorgen om hem.
Vandaag heeft partner contact opgenomen met de dierenarts. We lezen overal dat AB toch wel 4+ weken gegeven moet worden voor het geval het bacteriële cholangitis is, en omdat er niks wijst op een langzame opbouw, maar juist op een heel acuut beeld, willen we graag wel de boel verlengen. Maar ik kan even niet meer, dus partner neemt dat even over. Dierenarts belt vandaag terug voor overleg.
Verder was Milo vanochtend wel weer wat vrolijker, maar dat hield natuurlijk wel op toen de medicatie erin moest.
Hij schuimt overigens ontzettend met Kesium, en van de Buprenorfine gaat hij enorm kwijlen. Meer mensen ervaring mee? We houden er maar een lapje voor maar het is echt opvallend.
Partner heeft net gebeld met de dierenarts. De buprenorfine is helaas nog steeds niet binnen, staat in bestelling... Mocht het morgen er nog niet zijn, dan krijgen we een voorgevuld spuitje met infuusvloeistof mee om in de wangzak te geven. Nu hadden we een soort gel. Het zal ongetwijfeld hetzelfde werken, fijn dat ze zo meedenken.
Daarnaast wordt de Kesium met twee weken verlengd. Nog een poos een berg pillen dus, maar dan hebben we drie weken antibiotica gehad dus hopelijk is dat een goede aanpak. Inmiddels wijst alles op een neutrofiele cholangitis, oftewel een bacteriële, acute cholangitis, waarbij bacteriën uit de darm zich hebben gehecht aan de calcificaties die hij in de galgangen heeft zitten.
Vanochtend alle medicatie gegeven, en eten. Toch eet hij helaas wel weer slechter. Bijna twee uur na het ontbijt en medicatie alles eruit gegooid.
Even telefonisch geschakeld met de dierenarts. We hebben de Cerenia weer gegeven tegen de misselijkheoid (staat op 'zo nodig' basis), en hem ook Mirataz gesmeerd om de eetlust wat op te wekken. We gaan hem weer terug zetten op elke twee uur een miniscule portie om het spijsverteringskanaal in beweging te houden. Cerenia mag hij zo min mogelijk, omdat dit over de lever wordt afgebroken en we die juist wat willen ontzien, maar niet eten is nog slechter natuurlijk, en constant medicatie uitbraken van de misselijkheid is ook niet ideaal.
De buprenorfine wordt teruggeschroefd van 0,4ml naar 0,3ml, omdat dit ook misselijkheid en braken kan veroorzaken (doordat de maag langzamer ledigt, wat verklaart waarom er nog eten van gisteravond in zijn braaksel zat). Mocht hij dan niet méér pijn vertonen, en nog wel wat misselijk zijn, mag hij zelfs naar 0,3ml met dit gewicht. De eerste stap durven we sowieso aan, omdat hij 's ochtends rond 8 uur gewoon vrolijk op ons staat te wachten bij de woonkamerdeur, terwijl hij om 21.15 zijn laatste bupro van de dag gekregen heeft. Die moet dan toch al behoorlijk uitgewerkt zijn.
We merken ook dat hij vaak zo'n 1 - 2 uur na het toedienen van de bupro minder lekker wordt, dus het zou zomaar kunnen dat dat daarmee te maken heeft. Hopelijk scheelt het als we de bupro dus verlagen.
De AB van vanochtend hoeft niet opnieuw, hij zit al op een dubbele dosering dus ze durft het niet aan. De andere medicatie hoeft ook niet opnieuw. Gewoon doorgaan met de rest van de dag volgens planning, zogezegd.
Hopelijk eet hij over een uurtje wat, en anders krijgt hij dus een spuitje met recovery liquid. Hij moet dan per keer aangevuld krijgen tot wat hij eigenlijk zou moeten hebben per portie. Met zijn gewicht kom je op 385 gram per dag, en met elke twee uur eten tussen 8.00 - 22.00 kom je op 48 gram per moment. Dus als hij de helft van zijn eigen eten op heeft, moet hij nog 24 gram erbij hebben, dat idee. Als hij niks gegeten heeft, moet hij 48 gram. Als hij twee derde op heeft, moet hij, nou ja, jullie snappen het idee. Hij moet in ieder geval meer en vaker eten en drinken (die recovery liquid bevat ook voldoende vocht).
De dierenarts stuurt ons in ieder geval het complete dossier weer op. Mochten we dit weekend toch nog even met de spoedkliniek moeten schakelen, dan hebben we in ieder geval alles compleet.
Fijn dat je telefonisch met je eigen da kon schakelen!
Het blijft nog even een puzzeltocht naar wat het beste werkt. En dat hij s ochtends vrolijk is en paar uur na de buprecare zich minder goed lijkt te voelen lijkt wel een verband te suggereren.
Ik duim hard mee dat kleinere porties eten in combinatie met minder buprecare er voor zorgen dat hij zich beter gaat voelen
Ja het is een enorme puzzeltocht en dat is lastig. Ik ben blij met je reacties Mirjam! We hebben hem nu om 12.00 en 14.00 een kwart blikje gegeven en dat ging goed. Die van 14.00 kwam hij zelfs zelf halen beneden (hij ligt al de hele tijd op zolder).
echt knap hoor hoe jullie het doen, petje af. hoop echt dat het allemaal langzaam maar zeker wat gaat opleveren. lieve DA hebben jullie, echt betrokken, dat helpt ook zeker. duimen blijven draaien hier voor jullie
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Dankjewel. Het is inmiddels een volwaardige dagtaak maar we gaan hem er doorheen trekken.
Ik heb even meedenkers nodig. Van de buprenorfine wordt hij inderdaad kotsmisselijk (een uur na toediening, elke keer). Hij zit inmiddels op 0,2ml. Dat is minimaal voor zijn gewicht.
Metacam mag hij niet vanwege chronisch nierfalen. Onsior werd hij vroeger altijd ziek van dus staat op de niet geven-lijst. Solensia krijgt hij jeuk van. Gabapentine werkt niet voor deze klachten (pijn vanuit galgangontsteking). Welke medicijnen zouden we nog kunnen overwegen voor pijnstilling? Ik wil de dierenarts deze week weer even bellen om te sparren.
Krijgt hij al een maagbeschermer?
Mogelijk dat dat kan helpen tegen de misselijkheid van de buprenorfine? Want zo misselijk zijn iedere keer van de pijnstilling is ook niets. Dan ga je je afvragen of het middel niet erger is dan de kwaal....
Nee dat is wel een goede inderdaad. Bij z'n pancreatitis kreeg hij altijd omeprazol erbij.
Als hij echt pijn heeft, dan is hij ook enorm beroerd. We hebben gisteren de Bup uitgesteld om te zien wat er gebeurde maar dan ligt hij te kreunen van de pijn. Geen optie dus helaas.
Met een beetje wrikken krijg ik de Kesium ook in een lege capsule! Ideaal. Hij schuimde net bij het geven een stuk minder en het glijdt ook makkelijker naar binnen. Dat is een fijne wetenschap. Mirjam, ik ben je heel dankbaar voor de tip. Het is ideaal. De Omeprazol (halve capsule per dag) heb ik ook al afgewogen en in nieuwe capsules verdeeld. Vroeger was het altijd een strijd om die bolletjes in easypill te plakken en dat dan steeds natter en kleveriger uit een hoek van de kamer te vissen en nogmaals te geven. Nu zijn het gewoon capsules.
We zijn inmiddels gestopt met de Buprenorfine. Gisterochtend heeft hij 0,1ml gehad en toen zijn we gaan kijken. We hebben hem wél zijn normale hoeveelheid gabapentine gegeven (die kreeg hij al vanwege het nierfalen/metacam verhaal). Hij gaat hier tot nu toe heel goed op. Dus wat ons betreft laten we dat zo. Hij is helderder, alerter, en hij eet.
Morgenmiddag weer dierenarts. Ik ben benieuwd. Ik zou graag een bloedbeeld willen, maar als zij dit nog te vroeg vindt, stellen we dat nog één tot anderhalve week uit.
Nu krijgt hij (even voor de mensen die dit topic vinden en meer informatie willen vanuit google of wat dan ook):
Bij het ontbijt (1/4e blikje natvoer) krijgt hij 2x kesium, 2 capsules SAMe, Gabapentine en Omeprazol in één capsule, en Urso
Bij het avondeten weer Urso
Rond acht uur in de avond 2x Kesium, 2 capsules SAMe, en Gabapentine
Hij krijgt vanavond het ontbijt elke twee uur eten (steeds 1/4e blikje natvoer) tot een uur of 22.00 in de avond. Daarmee komt hij op twee blikjes in totaal uit. Verder krijgt hij brokken waar hij erom komt vragen.
Het is vrij arbeidsintensief, maar we hopen dat we de komende dagen de tijd tussen het eten langzaam kunnen oprekken. Voorheen kreeg hij ontbijt rond 7.30, lunch om 12.00, avondeten rond 17.30, hapje rond 20.30 en dan nog om 22.30 voor we gaan slapen. Het zou fijn zijn om daar weer langzaam naartoe te werken met tussenstappen van 2.5 uur naar 3 uur ofzo.