Kitten overgang nieuwe brokken - advies gevraagd

Er bestaan veel soorten en merken voeding. Stel hier je vragen of vertel je ervaringen met een voedingsmerk.
HenT
Huiskat
Huiskat

Re: Kitten overgang nieuwe brokken - advies gevraagd

Bericht door HenT »

Rik schreef: 16 sep 2025 20:11 Ja, dat is ook het probleem als je brokjes laat staan. Als ze die lekkerder vinden (weet nog... Smaakmakers... veel verslavende smaakmakers) zullen ze ook minder KVV eten.
Ah, wat balen dat ze er niet op af stormden en het een kans gaven. Ik heb de tekst hierboven van Rik even gekopieerd. Ik denk 1. Dat je hele eigenwijze katten hebt & 2. dat ze denken dat ze brokjes terug krijgen als ze het natvoer of KVV laten staan.

Ik weet natuurlijk niet of je de hele dag thuis bent, maar ik zou straks nog eens natvoer proberen neer te zetten in de porties zoals je ze zou geven als ze alleen maar natvoer zouden krijgen, verdeeld over 3 voedingsmomenten.( zoals gisteravond uitgerekend. )
Als ze dit natvoer al kennen zou dat, wanneer ze nu honger hebben geen probleem moeten zijn.

Ik denk oprecht dat je even door de 'zure appel' heen moet bijten.
Als ze nu al zo op die brokjes gefocust zijn, lijkt het juist een teken om echt te stoppen met die brokken.

Sorry, als dit misschien wat 'hard' over komt, zo bedoel ik het niet. Ik probeer je eerder wat moed in te spreken en bedoel het goed.
Laatst gewijzigd door HenT op 17 sep 2025 08:43, 1 keer totaal gewijzigd.
HenT
Huiskat
Huiskat

Bericht door HenT »

Ammie1984 schreef: 17 sep 2025 08:15 Nou, het is geen succes helaas. Vanmorgen toen ik om 06.30 beneden kwam zag ik dat het natvoer wat ik gisteravond had klaargezet ook niet was opgegeten.. Dus ik had goede hoop dat ze zouden 'aanvallen' op de kvv.. Helaas... Even kwartiertje uit de koelkast gehaald en daarna neergezet.. Ze kwamen er hongerig op aflopen, maar hebben niet veel gegeten. Katertje trok gelijk zijn neus op. Poesje paar hapjes gegeten en dat was het. Later geprobeer met wat natvoer te mengen. Toen at de kater wel wat, maar ook niet heel veel. Ze hebben wel trek, want ze lopen er elke keer wel naartoe. Ze ruiken er dan aan, 'begraven het voer' en lopen dan weer weg. Dus ze hebben wel honger, maar ze eten het gewoon echt niet..
Katertje heeft ook een beetje borrelende darmen op het moment en ontlasting bij hem is ook wat dun nu..
pfff, wat een gedoe. Weet ook even niet wat ik moet doen nu. Wil ze geen honger laten lijden..
Ze hebben beide wel wat gegeten! Dat is al een hele stap he?! De dunne ontlasting van de kater, kan in ieder geval niet komen van de KVV.
Ammie1984
Huiskat
Huiskat

Bericht door Ammie1984 »

Tja, misschien zijn ze ook gewoon niet zo van het natvoer en de kvv. Het poesje eet het natvoer namelijk ook niet echt denderend. De fokster zei al dat ze al eens had geprobeerd om haar andere katten over te zetten naar een kwalitatief betere brok en natvoer. Maar dat ze dat allemaal niet echt aten of er van aan de diarree gingen...
Ik weet dat kvv of natvoer een van de betere opties zijn, maar misschien doen ze het toch beter op brokjes? Ik ben niet anti brok, al had ik ze liever gezien op kvv, omdat ik overal lees dat dat hun natuur is en ze daarvoor gemaakt zijn.. Maar als dat bij hun alleen maar problemen en stress gaat opleveren werkt het natuurlijk ook niet.. Misschien geef ik wat snel op, maar ze zijn nog zo klein en hebben natuurlijk al de nodige stress gehad met verhuizing, dat ik ze niet nog meer stress wil geven. Misschien dan maar voorlopig alleen op brokjes houden en als ze wat ouder zijn (richting een jaar) weer eens proberen om ze over te zetten. Ik ben nu ook zoveel aan het wisselen en doen met voeding, dat dat ook niet echt meewerkt aan hun darmen natuurlijk. Dus lijkt me beter om eerst even een periode van rust in te bouwen.. Kijken of dat de ontlasting al verbeterd..
HenT
Huiskat
Huiskat

Bericht door HenT »

Ik merk dat je er zelf ook onzeker van wordt, dat is niet de bedoeling. Rust en regelmaat is belangrijk.
Katten zijn niet gemaakt voor brokjes dus dat die van jou het beter zullen doen op brokken is een illusie.

Mocht je ooit denken aan een overstap, voel je welkom om dan weer een topic te starten / hulp te vragen.
Ammie1984
Huiskat
Huiskat

Bericht door Ammie1984 »

HenT schreef: 17 sep 2025 11:40 Ik merk dat je er zelf ook onzeker van wordt, dat is niet de bedoeling. Rust en regelmaat is belangrijk.
Katten zijn niet gemaakt voor brokjes dus dat die van jou het beter zullen doen op brokken is een illusie.

Mocht je ooit denken aan een overstap, voel je welkom om dan weer een topic te starten / hulp te vragen.
Ja ik word er momenteel behoorlijk onzeker van inderdaad en weet even niet meer waar ik goed aan doe. Ik ben nu zoveel aan het proberen en wisselen in zo'n korte tijd, dat dat voor die beestjes waarschijnlijk ook alleen maar stress oplevert en op hun darmen slaat. Aangezien ze de kvv echt niet willen eten nu, ga ik even voor een tijd terug naar brokjes om alles even te stabiliseren. KVV wil ik echt wel weer gaan proberen op en duur, want daar ben ik wel echt voorstander van, maar voor nu even een tijdje rust totdat alles goed gesetteld is.
Plaats reactie