Kitten overgang nieuwe brokken - advies gevraagd
Kitten overgang nieuwe brokken - advies gevraagd
Hallo, sinds vorige week hebben wij twee ragdoll kittens. Ze zijn momenteel 15 weken oud. Vanuit de fokster kregen ze brokjes van Royal Canin. We willen ze graag overzetten op een brok met een goed% aan dierlijke eiwitten en zijn uitgekomen op Orijen. Onlangs een zak van gekocht. Sinds gisteren 10% orijen brok gemengd met 90% huidige voeding. Gisteren ging prima. Vandaag is het poesje echter aan de diaree en aan het spugen. Voor de zekerheid even langs de da geweest voor controle en niks aan de hand verder, dus zal met de voeding te maken hebben.
Poesje eet wel goed van de brokken, maar katertje eet wel een stuk minder. Gezien de klachten schakel ik weer even terug naar de compleet huidige voeding en hou dit even een paar weken aan. Ze zijn natuurlijk ook al verhuisd, wat enige stress met zich meebrengt misschien.
Zouden jullie aanraden om Orijen na een aantal weken nogmaals te proberen, of is dit sws geen geschikte brok gezien de diaree/braak klachten en het katertje wat gelijk een stuk minder eet?
Hebben jullie suggesties voor ander merk brokjes die ook beter zijn tov royal canin?
Poesje eet wel goed van de brokken, maar katertje eet wel een stuk minder. Gezien de klachten schakel ik weer even terug naar de compleet huidige voeding en hou dit even een paar weken aan. Ze zijn natuurlijk ook al verhuisd, wat enige stress met zich meebrengt misschien.
Zouden jullie aanraden om Orijen na een aantal weken nogmaals te proberen, of is dit sws geen geschikte brok gezien de diaree/braak klachten en het katertje wat gelijk een stuk minder eet?
Hebben jullie suggesties voor ander merk brokjes die ook beter zijn tov royal canin?
Re: Kitten overgang nieuwe brokken - advies gevraagd
Je zou het nog een keer voorzichtig kunnen proberen, als het stress was dan zou het goed moeten gaan en anders weet je genoeg, dan is dat voer niet voor hun. Maar waarom wil je eigenlijk van Royal Canin af, dat is toch prima voer? Mijn katjes krijgen verschillende soorten afgewisseld, zo kan ik de reclames af en hoef ik niet te panikeren als een soort een tijdje niet leverbaar is om een of andere reden.
Maar goed, misschien dat deze site uitkomst biedt
https://voerwijzer.com/zo-kies-je-goede-kattenbrokken/
Maar goed, misschien dat deze site uitkomst biedt
... Denk dat ik zelf last heb van de zoomies ...
Omdat ze uiteindelijk toch naar KVV moeten kun je ook hier beginnenStef71 schreef: 05 sep 2025 13:35 Maar goed, misschien dat deze site uitkomst biedt

https://voerwijzer.com/het-beste-kattenvoer/
Overigens had ik begrepen dat het katertje al behoorlijk kieskeurig is.
(Dat is natuurlijk vreselijk jammer en als nu het switchen tussen brok ook al problemen geeft...

Orijen is een prima merk en inderdaad veel hoger vleesgehalte dan Royal Canin. Bij RC betaal je uiteraard ook voor de mega reclame campagnes en da-opleiding subsidies (om RC te 'promoten'). Als je de ingrediënten vergelijkt zou ik het ook wel weten.
Je kunt ook kijken naar Applaws. Dat hebben ze hier het eerste jaar (vrij snel na de RC) gekregen. (De 400gr zakken zijn makkelijk om te proberen.) Maar op zich zouden ze toch niet zo veel problemen mogen hebben met switchen zo vroeg in hun leven. Zeker niet met maar 10% menging met RC.
Maar het poesje doet het dus wel goed?
Als dit alleen het katertje (die dus ook de KVV laat staan) dan kun je nog veel problemen verwachten als ie dat nu al heeft

Hier is een snippet uit een hele oude post van mij:
Rik schreef: 19 mei 2022 11:09 Goede sites om je in te lezen op goed voer:
https://www.catmoneo.nl/beste-natvoer/
https://www.catmoneo.nl/beste-kattenbrokken/
https://www.voerwijzer.com/het-beste-na ... or-de-kat/
https://www.voerwijzer.com/kattenbrokken-vergelijken/
Onderstaand is een oud lijstje en er kon nog 1 of 2 merken bij (maar weet uit mijn hoofd niet welke).
Premium natvoer:
Animonda carny
Almo Nature
Mac's Cat
Cosma
Bosita
Porta 21
Shinycat (Gimpet)
Applaws
Schesir
Hermanns Bio kattenvoer
Renske (de enige die niet bij zooplus staat maar b.v. op Renske's Webwinkel e.a.)
Catlovers Gold (niet bij zooplus maar wel online)
Hoge kwaliteit brokken:
Orijen
Arden Grange (wel de engelse zooplus maar ook in o.a. webwinkels)
Applaws
Natural Health (Carnivore) (niet bij zooplus maar wel diverse webwinkels zoals deze)
Renske (niet bij zooplus maar b.v. op Renske's Webwinkel e.a.)
Nutrivet
Porta 21 graanvrij
Catlovers Gold (niet bij zooplus maar wel online)
Solid Gold (komt uit USA maar hebben ze denk ik bij zooplus niet meer te zien aan de lege pagina)
Timberwolf Serengeti (komt uit USA maar hebben ze denk ik bij zooplus niet meer te zien aan de lege pagina)
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Hier even een update. Ik ben een aantal dagen teruggegaan naar de voeding die ze vanuit fokker kregen. Sinds gisteren ander merk geprobeerd; purizon brokken. Die eten ze allebei super. Ik meng het voorzichtig; ze krijgen 20% nieuw en 80% van de huidige brok.
Er is echter een van de twee die ontlasting heeft zoals op de foto die ik heb geüpload (beetje onsmakelijk sorry). Maar deze ontlasting is er al sinds ze bij ons zijn. Ik gok dat het van het poesje is, maar weet het niet helemaal zeker..
Ze eten allebei goed, drinken goed, zijn speels. Dus ze ogen niet ziek..
Is dit goede ontlasting of moet ik me toch zorgen maken?
Het maakt in principe dus niet uit welk voer ze krijgen, dit soort ontlasting zit altijd in de bak.
De andere ontlasting zijn donkerbruine drolletjes..

site host free
Er is echter een van de twee die ontlasting heeft zoals op de foto die ik heb geüpload (beetje onsmakelijk sorry). Maar deze ontlasting is er al sinds ze bij ons zijn. Ik gok dat het van het poesje is, maar weet het niet helemaal zeker..
Ze eten allebei goed, drinken goed, zijn speels. Dus ze ogen niet ziek..
Is dit goede ontlasting of moet ik me toch zorgen maken?
Het maakt in principe dus niet uit welk voer ze krijgen, dit soort ontlasting zit altijd in de bak.
De andere ontlasting zijn donkerbruine drolletjes..

site host free
Het lijkt een beetje een breiige consistentie te hebben, wat kan betekenen dat ze toch een beetje last heeft van de voer overgang. Als het hier bij blijft of juist verbeterd zal ik me niet zoveel zorgen maken. De darmpjes hebben gewoon even wat tijd nodig om te wennen aan het nieuwe voer
Ja dat denk ik ook. Ze eten het allebei erg goed. Ik meng nog steeds 25% nieuw met 50% oud.. zou je adviseren pas te verhogen als de poep weer normaal is of zolang ze het goed eten toch wat te gaan verhogen? En hoe lang mag deze ontlasting aanhouden?
Ze zijn beide echt actief, speels en ogen niet ziek. We hebben ze nu 2,5 week en de kater is in die tijd al ruim 400gr aangekomen en de poes 300 gram.
Ze zijn beide echt actief, speels en ogen niet ziek. We hebben ze nu 2,5 week en de kater is in die tijd al ruim 400gr aangekomen en de poes 300 gram.
-
- Huiskat
Je geeft aan dat het al sinds het begin is, dan zou het niet met het wisselen van het voer afkomstig moeten zijn (of in ieder geval niet de hoofdreden). Het kan natuurlijk ook nog steeds onderdeel kunnen zijn van de "verhuisstress", maar ook gewoon een zwak darmstelsel. Dat had ik hier ook met één van mijn katten en sinds ik die op speciaal voer hiervoor heb zitten gaat het prima.
Gezien ze allebei gewoon aankomen, zou je niet direct zeggen dat je je zorgen hoeft te maken. Persoonlijk zou ik het nog even aankijken en anders met de fokster/dierenarts overleggen.
Gezien ze allebei gewoon aankomen, zou je niet direct zeggen dat je je zorgen hoeft te maken. Persoonlijk zou ik het nog even aankijken en anders met de fokster/dierenarts overleggen.
Het is momenteel nog steeds hetzelfde. Het wordt niet beter, maar ook niet slechter. Ze eet nog steeds prima en heb ook niet het idee dat ze ziek is. Kan het ook gewoon zo zijn dat haar ontlasting gewoon zo is, of is dat niet goed? Ik heb de afgelopen dagen wat probiotica aan het natvoer toegevoegd, maar dat laat ook geen verandering zien.
Hoe lang kunnen / mogen de darmen er over doen om te wennen aan de nieuwe voeding? Ik las op de site van het merk riverwood (wat wij niet geven) dat het 6-8 weken kan duren voordat de spijsvertering helemaal is aangepast op de nieuwe voeding. Lijkt me wel erg lang.. Maar ze poept ook niet heel veel per dag, zoals bij diaree. Ik denk hooguit 2x per dag.
De kater heeft overigens nergens last van, die maakt gewoon goede drolletjes, dus een giardia infectie lijkt me ook onwaarschijnlijk, gezien ze ook dezelfde kattenbak met elkaar delen..
Hoe lang kunnen / mogen de darmen er over doen om te wennen aan de nieuwe voeding? Ik las op de site van het merk riverwood (wat wij niet geven) dat het 6-8 weken kan duren voordat de spijsvertering helemaal is aangepast op de nieuwe voeding. Lijkt me wel erg lang.. Maar ze poept ook niet heel veel per dag, zoals bij diaree. Ik denk hooguit 2x per dag.
De kater heeft overigens nergens last van, die maakt gewoon goede drolletjes, dus een giardia infectie lijkt me ook onwaarschijnlijk, gezien ze ook dezelfde kattenbak met elkaar delen..
De ontlasting oogt zacht op de foto
Zachte ontlasting wijst meestal naar gevoelige darmen
Wat voor ontlasting hadden ze bij de fokker?
Als dat goed was zou ik teruggaan naar dezelfde voeding die ze daar kregen
grt Anne, Hobbel 15 Pluto 5 Louie 4 Donna 3 Pino en Pip 1 Yoshe 0 en Lora (hond) 3
rust zacht alle engeltjes
rust zacht alle engeltjes
De fokster zei dat ze inderdaad goede ontlasting had. Daar kreeg ze RC kitten. Ik zou echter graag kwalitatief beter voer willen. Ik heb nu een tijdje purizon geprobeerd te mengen. Heel voorzichtig met kleine stapjes. Ook elke ochtend en avond een beetje kwalitatief natvoer, maar ook kleine beetjes. Ze eet elke keer ook kleine beetjes daarvan. Vanmorgen had ik bv 40gr wild freedom natvoer neergezet. Ze begon heel gulzig te eten, maar toen ze klaar was had ze pas 10 gr gegeten. Kwartiertje later at ze het weer en ging er 15gr in ongeveer. Ze komt s ochtens ook echt 'vragen' om het natvoer, dus ik weet nou niet zo goed waar ik goed aan doe. Ook als er op de website van een ander merk voeding staat dat het 6-8 weken kan duren voordat de darmen gewend zijn aan de nieuwe voeding..Anne schreef: 16 sep 2025 10:47 De ontlasting oogt zacht op de foto
Misschien zijn die purizon brokjes niet voor haar. Ik heb ook nog Power of Nature liggen (meadowland mix). er staat bij hun op de website dat het allemaal licht verteerbaar is en de spijsvertering en gevoelige stofwisseling ontlast, omdat er geen overbodige ingrediënten in zitten. Misschien zou ik die nog kunnen proberen? Of eerst weer een tijdje terug naar volledig RC kitten en ook zonder natvoer voor haar? Kater vind het wel erg lekker en geen problemen met de ontlasting, dus die zou ik dan even apart moeten laten eten..
Wat voor natvoer geef je erbij?
Niet terug gaan naar de brokken van de fokster; daar los je nu niets meer mee op.
Misschien heb ik erover heen gelezen maar waarom krijgen ze brok?
Als ze liever (kwalitatief ) natvoer eten, zou ik daar de hoofdmaaltijden van maken. Aangezien brokken en natvoer om andere verteringsprocessen vraagt kan het ook zijn dat ze daarom (te) zachte ontlasting houd.
Niet terug gaan naar de brokken van de fokster; daar los je nu niets meer mee op.
Als ze liever (kwalitatief ) natvoer eten, zou ik daar de hoofdmaaltijden van maken. Aangezien brokken en natvoer om andere verteringsprocessen vraagt kan het ook zijn dat ze daarom (te) zachte ontlasting houd.
We werken beide fulltime, dus daarom staan er de gehele dag brokjes. Zeker nu ze nog zo klein zijn, dienen ze regelmatig te kunnen eten, en het lukt niet om ze meer dan 3x per dag natvoer te kunnen geven gezien we beiden de hele dag werken. Anders had ik namelijk het liefste KVV gegeven, maar dat lukt nu gewoon niet. Misschien als ze straks ouder zijn en niet meer zo vaak hoeven te eten, kan ik overwegen om naar 3 vaste voedingsmomenten over te gaan, maar daar vind ik ze nu nog te klein voor Zeker als ik zie dat het poesje maar 15gr natvoer per keer eet.HenT schreef: 16 sep 2025 12:13 Wat voor natvoer geef je erbij?
Natvoer heb ik nu Wild Freedom, Animonda Carny kitten en MAC's staan. Animonda Carny en wild freedom wordt goed gegeten (MAC's nog niet geprobeerd), maar de kater heeft elke keer grotere trek dan het poesje. Die eet het schaaltje zo leeg en het poesje is na een paar minuutjes klaar en heeft dan een muizenbeetje gegeten..
Ik wil ook niet teveel wisselen qua brok, want dat houdt de dunnere ontlasting misschien ook wel in stand. Ik vind het gewoon even lastig wat het beste is om te doen. De Power of Nature brok ben ik eigenlijk meer over te spreken dan die van Purizon. Maar hoe pak ik dat aan. Weer gaan mengen, of gewoon volledig geven en een tijd aankijken hoe ze er op reageert? Natvoer blijven aanbieden, of daar maar even mee stoppen?
Misschien is het nu allemaal wat teveel tegelijk, dus waar doe ik nu goed aan bij haar?
Ah, check! Ik ga even teruglezen hoe klein/jong ze dan ook alweer zijn. Ik heb namelijk 2 katertjes van inmiddels 16 weken oud ( gekregen bij 12 wk ) maar die eten nu, uit zichzelf 3x per dag; maar wel meer dan 15 gr.
( 2x per dag KVV en 1x per dag 75 gram natvoer.)
Waarom ben je beter te spreken over de Power of Nature brok?
Er zijn 2 opties: Of niet meer wisselen, totdat de ontlasting goed is. Ook niet meer wisselen met natvoer.
Of toch kijken of de Power of Nature brok verbetering laat zien. Ik zou gewoon eens kijken hoe ze het erop doet -> geef het eens als een snoepje. Als ze het eet, weet je in leder geval dat ze het lekker(der) vind en kan je vanuit daar weer verder.
Ik ga de brokken eens opzoeken!
Er zijn 2 opties: Of niet meer wisselen, totdat de ontlasting goed is. Ook niet meer wisselen met natvoer.
Of toch kijken of de Power of Nature brok verbetering laat zien. Ik zou gewoon eens kijken hoe ze het erop doet -> geef het eens als een snoepje. Als ze het eet, weet je in leder geval dat ze het lekker(der) vind en kan je vanuit daar weer verder.
Ze zijn bijna net zo oud als die van mij.HenT schreef: 16 sep 2025 15:23 Ah, check! Ik ga even teruglezen hoe klein/jong ze dan ook alweer zijn. Ik heb namelijk 2 katertjes van inmiddels 16 weken oud ( gekregen bij 12 wk ) maar die eten nu, uit zichzelf 3x per dag; maar wel meer dan 15 gr.
Mag ik vragen wat voor porties je geeft per keer? Want, ik lees terug dat het poesi zo'n 25 gram eet. ( eerste keer 10 gram, later 15 gram. ) Dat is namelijk best normaal. Kleine beetjes maar dan gewoon vaker op de dag. En aangezien je brokken onbeperkt voert, weet je dus niet wanneer en hoeveel ze daarvan eten.. gok ik?