Darm problemen?

Forum voor vragen over overgeven, maagzuur, verstopping, diarree en andere spijvertering- en ontlastingproblemen.
Plaats reactie
LeiaDeKat
Kitten

Darm problemen?

Bericht door LeiaDeKat »

Hoi iedereen,

Ik ben nieuw hier :) mijn Leia is mijn allerbeste vriendin en sinds Dinsdag zit ze niet lekker in haar vel.

Leia is 8 jaar, en het viel mij afgelopen Dinsdag op dat ze moeite heeft met springen en af en toe wat wankel is. Ik heb toen direct de dierenarts gebeld, hij heeft haar nagekeken en temperatuur opgemeten (geen koorts), er was niks mis met haar gewrichten volgens DA. Ze heeft voor de zekerheid een ontstekingsremmer/pijnstiller gekregen en ik moest het even aan kijken. Ze ging ook niet echt naar de kattenbak. Ik vertrouwde het gisterenavond niet, dus ben met haar langs geweest. Hij voelde bij haar buik en voelde constipatie, ze vond het ook echt niet fijn toen hij aan haar buik voelde en werd ontzettend fel, waardoor het lastig werd verder onderzoek te doen. Ze heeft een laxeermiddel gehad en alles kwam er in het mandje al uit in de auto, daarna thuis nog heel even naar de kattenbak geweest en er lag wat diarree in de vensterbank vanochtend. Ze eet en ze drinkt goed, gewicht was vergeleken met een paar weken terug, praktisch hetzelfde! Verder slaapt ze wel veel en lijkt minder actief. Ze is vandaag 2x naar de kattenbak geweest, maar gaat dan alleen graven en doet niets, en verstopt ze zich onder de tafel (dit doet ze ook na een sprong)

Ik maak mij zorgen (vooral het springen en niet naar de kattenbak durven), zo oud is ze nog niet :( En ik herken haar helemaal niet. Hebben jullie zoiets eerder meegemaakt? En wat was de oorzaak?
HenT
Huiskat
Huiskat

Re: Darm problemen?

Bericht door HenT »

Ik heb niet hetzelfde meegemaakt en Ken haar natuurlijk ook niet.
Wat ik wel weet, is dat een tripje naar de DA vaak al stress geeft. Daarbij heeft ze medicatie gekregen waar ze zich misschien niet helemaal fit van voelt. ( Als je darmen ineens flink aan de gang gaan ) is het logisch dat ze daar moe van is.

Is er iets in haar eetpatroon veranderd? Drinkt ze genoeg ? Geef je evt. pasta tegen haarballen etc?
LeiaDeKat
Kitten

Bericht door LeiaDeKat »

Ze drinkt en eet hetzelfde, en spuugt niet vaak (alleen gisteren na het roesje). Ze heeft bij de dierenarts een rontgen foto, bloed en urine ondrrzoek, temperatuur en algeheel lichamelijk onderzoek gehad. Er kwam (gelukkig) niets uit, wel is ze nog af en toe wankel en springt ze moeilijk hij vermoed een darm/maag infectie of toch misschien een kneuzing/blessure ergens bij haar rug/heup/achterpoten (ik bedacht mij dat ze vorige week na schrikken van vuurwerk onder mijn bed gezeten heeft die nogal laag is) maar dat is moeilijk te zien, ze was wel heel erg fel zodra ze bij haar gehele achterkant werd aangeraakf. Ze is al wel iets fitter dan een aantal dagen terug, ze springt weer bij mij op bed voor een knuffel (al gaat het nog wel wat stijf/moeilijk 😂)
Anne
Tijger
Tijger

Bericht door Anne »

Ik vermoed dat haar constipatie ook een rol speelt. Zoiets kan buikpijn geven
Wat heeft de da daarover gezegd en geadviseerd?
grt Anne, Hobbel 15 Pluto 5 Louie 4 Donna 3 Pino en Pip 1 Yoshe 0 en Lora (hond) 3

rust zacht alle engeltjes
LeiaDeKat
Kitten

Bericht door LeiaDeKat »

Er is een rontgen foto gemaakt en een lichamelijk onderzoek, en er waren geen obstakels/verstoppingen te zien/gevoeld, geen artrose ook. Ze is ook wel een aantal keer naar de kattenbak geweest afgelopen dagen, de bak zit aardig vol, en dat is niet van onze andere katten alleen, ze gaat vaak s’nachts dus zeker weten doe ik het niet. Maar ze eet en drinkt redelijk goed, heeft niet gespuugd. Je merkt wel dat als ze een hele tijd gelegen heeft, dat ze veel stijver is dan als ze in beweging is geweest. Dus het blijft gissen voor nu.
Plaats reactie