Hallo iedereen
Ik heb jullie hulp / advies nodig. Wij hebben 2 katten en sinds enkele weken hebben ze enorm veel jeuk. Beide katten lijken zich ook intensiever te wassen. De ene kat heeft er enkele wondjes van op de buik en onder de kin. De andere kat heeft wondjes rond haar oren en trekt de haren precies uit rond de kussentjes van haar poten / aan haar voetjes.
We zijn reeds 2 keer naar de dierenarts geweest. De eerste maal (week geleden)
* beide pipet tegen vlooien / teken, hoewel ze geen aanwijzingen vonden (niets in vacht te zien). Dit kregen ze ook al maandelijks.
* de ene kat met de wondjes op de buik, opstart apoquel tegen de jeuk.
Ze denken aan larven van spinnen ofzo aangezien ze ook buiten komen.
De tweede maal (gisteren):
* beide cortisonespuit om jeuk te onderdrukken
* de ene kat met wondje op de buik, antibioticaspuit + tabletjes mee voor enkele dagen.
Nu denken ze dat het door de stress komt, hoewel ik niet echt zie wat er verandert is de laatste maand.
Nu zij´ we thuis en de ene kat lijkt wat suffer door de medicatie (antibiotica + cortisone) en heb ik nu veel minder zien krabben.
De andere kat lag daarnet nog bij ons op bed en die begon opnieuw enorm te krabben rond haar oren / gezicht... af en toe zie ik wat schilfertjes van losgekomen stukjes haar.
Enig idee wat dit kan zijn en hoe we zaken kunnen uitsluitend?
Wat kunnen we eventueel nog bij geven?
Mijn eigen gevoel zegt mijten, maar daar was ook geen bewijs voor te vinden zei de dierenarts....
Aanhoudende jeuk
Re: Aanhoudende jeuk
Je zou hypoallergeen voer kunnen geven om te kijken of de jeuk en de wondjes minder worden.
Maar wel bizar toevallig dat beiden katten daar last van hebben
Zijn ze familie van elkaar?
Hebben ze bij de da een huidafkrabsel genomen van beide katten en deze onder de microscoop bekeken?
Maar wel bizar toevallig dat beiden katten daar last van hebben
Zijn ze familie van elkaar?
Hebben ze bij de da een huidafkrabsel genomen van beide katten en deze onder de microscoop bekeken?
grt Anne, Hobbel 15 Pluto 5 Louie 4 Donna 3 Pino en Pip 1 Yoshe 0 en Lora (hond) 3
rust zacht alle engeltjes
rust zacht alle engeltjes
Re: Aanhoudende jeuk
Ik weet dat het in principe niet nödig is, omdat katten van zichzelf hygienisch zijn maar ik zou ze eens wassen met een neutrale shampoo.
1) Wanneer de haren nat zijn, kun je de huid beter inspecteren. ( schimmels, parasieten etc ) zijn beter zichtbaar.
2) Misschien was je het geen wat zo jeukt er wel uit.
Je zou nadien ook nog even kunnen borstelen met een luizenkam.
Sowieso helpt borstelen om de oude haren te verwijderen.
1) Wanneer de haren nat zijn, kun je de huid beter inspecteren. ( schimmels, parasieten etc ) zijn beter zichtbaar.
2) Misschien was je het geen wat zo jeukt er wel uit.
Je zou nadien ook nog even kunnen borstelen met een luizenkam.
Sowieso helpt borstelen om de oude haren te verwijderen.