Hey allemaal!
Ik schrijf dit bericht vooral omdat ik het even van me af moet schrijven...
Mijn lieve 13,5 jarige kater dronk sinds de zomervakantie opvallend meer water. Ik dacht dat dit door de warmte kwam, maar begon me gisteren toch zorgen te maken. Dus belde ik de dierenarts.
Hij mocht vanochtend om 10u langsgaan voor een breed bloedonderzoek. Na een slapeloze nacht (hij mocht niet eten en niet naar buiten, dus miauwde heel de nacht) kwamen we allebei vol zenuwen toe.
Bloedafname is heel vlot gegaan. Hij gaf geen Kik, bloed stroomde goed. Op nog geen 5 minuten was het gedaan. En dan 20 minuten bang afwachten op de resultaten...
En toen kwamen ze: zijn nieren vertonen problemen. SPDA was verhoogd, creatine was nog net binnen de normale grenzen (107 als ik me niet vergis). Ergens had ik het wel verwacht, maar de bevestiging kwam toch hard aan... We kregen niervoeding mee naar huis en het advies om hem veel te laten drinken.
Ik vind het zo erg, want ik kan de gedachte niet loslaten dat dit 'het begin van het einde' is. Ok, hij zit 'maar' in stadium 1 en veel katten leven dan nog 5 jaar of meer (volgens internet), maar toch.... De dierenarts heeft een nieuwe afspraak vastgelegd binnen 2 maanden, zodat ze de evolutie kunnen bekijken. Ze zei dat als hij zijn dieetvoer goed eet (wat tot nu toe het geval is), de waarden van creatine terug kunnen dalen. Klopt dit? Ik heb altijd gelezen dat de nieren niet kunnen genezen/beter worden.
Ik zit er erg mee in en voel me al heel de dag erg verdrietig. Geen lekkere hapjes meer van tafel, geen snoepjes meer. Enkel nog dieetvoer.
Sorry, zoals gezegd moest ik het vooral even van me afschrijven.
Nierproblemen ontdekt...
Re: Nierproblemen ontdekt...
Dat is nog geen "chronisch nierfalen". Chronisch nierfalen kun je pas na 2 tot 3 maanden vaststellen (vandaar de tweede afspraak).
De creatinine kan altijd schommelen tussen de referentiewaarden. Een hoge meting geeft nog geen nierfalen aan (dit kan ook andere oorzaken hebben). Dat moet je altijd in combinatie zien met ureum, SDMA en e.v. urine onderzoek (eiwitverlies via de urine).
Hoe was de ureum? En is er ook urine onderzocht (of afspraak gemaakt om urine op te vangen).
Als ureum nog goed was en creatinine onder de ref. dan werken die nieren dus nog wel. De combinatie met SDMA en de uitslag van het volgende onderzoek zal meer kunnen zeggen.
Restjes van tafel horen katten toch niet te eten. Maar snoepjes kan momenteel nog wel hoor (als je het beperkt en verantwoord houdt). Er zijn ook gezonde snoepjes (meer vlees gebaseerd).
Eet hij natvoer of brokken? (Sowieso ben ik niet zo voor brokken, veel te veel troep, koolhydraten, smaakmakers en droog).
Mocht het uiteindelijk wel chronisch zijn, dan ben je er in ieder geval heel vroeg bij (veel vroeger dan menig ander hier) en heb je kans dat ie nog gewoon een vol lang leven kan hebben. Geen garantie uiteraard maar de meeste komen er pas achter als de crea ver in de 300 zit en de kat niet meer wil eten (omdat de misselijkmakende ureum ook ver boven de referentie ligt).
De creatinine kan altijd schommelen tussen de referentiewaarden. Een hoge meting geeft nog geen nierfalen aan (dit kan ook andere oorzaken hebben). Dat moet je altijd in combinatie zien met ureum, SDMA en e.v. urine onderzoek (eiwitverlies via de urine).
Hoe was de ureum? En is er ook urine onderzocht (of afspraak gemaakt om urine op te vangen).
Als ureum nog goed was en creatinine onder de ref. dan werken die nieren dus nog wel. De combinatie met SDMA en de uitslag van het volgende onderzoek zal meer kunnen zeggen.
Restjes van tafel horen katten toch niet te eten. Maar snoepjes kan momenteel nog wel hoor (als je het beperkt en verantwoord houdt). Er zijn ook gezonde snoepjes (meer vlees gebaseerd).
Eet hij natvoer of brokken? (Sowieso ben ik niet zo voor brokken, veel te veel troep, koolhydraten, smaakmakers en droog).
Mocht het uiteindelijk wel chronisch zijn, dan ben je er in ieder geval heel vroeg bij (veel vroeger dan menig ander hier) en heb je kans dat ie nog gewoon een vol lang leven kan hebben. Geen garantie uiteraard maar de meeste komen er pas achter als de crea ver in de 300 zit en de kat niet meer wil eten (omdat de misselijkmakende ureum ook ver boven de referentie ligt).
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Bedankt voor je reactie.
Geen idee hoe de ureum was, eerlijk gezegd. Ze hebben het me laten zien, maar ik kan er niet meer op komen. Ik had hen vanavond wel een mail gestuurd met de vraag of ze de resultaten konden doormailen, dus eens ik dat heb, kan ik het laten weten.
Urine werd nog niet onderzocht. Ze hebben me wel gevraagd om dat tegen onze volgende afspraak te doen.
Hij eet eigenlijk al heel zijn leven brokjes. Wanneer hij 's nachts binnen komt en wanneer ik hem rond 5u even moet opsluiten, krijgt hij wel wat natvoer. Maar dat is in totaal maar een half zakje.
Ik koos voor brokken, omdat de kat van mijn oma alleen natvoer kreeg en die had al van haar 8 jaar problemen met haar tanden. misschien had het natvoer daar niets mee te maken, maar ik heb hierdoor wel de keuze voor brokken gemaakt.
Geen idee hoe de ureum was, eerlijk gezegd. Ze hebben het me laten zien, maar ik kan er niet meer op komen. Ik had hen vanavond wel een mail gestuurd met de vraag of ze de resultaten konden doormailen, dus eens ik dat heb, kan ik het laten weten.
Urine werd nog niet onderzocht. Ze hebben me wel gevraagd om dat tegen onze volgende afspraak te doen.
Hij eet eigenlijk al heel zijn leven brokjes. Wanneer hij 's nachts binnen komt en wanneer ik hem rond 5u even moet opsluiten, krijgt hij wel wat natvoer. Maar dat is in totaal maar een half zakje.
Ik koos voor brokken, omdat de kat van mijn oma alleen natvoer kreeg en die had al van haar 8 jaar problemen met haar tanden. misschien had het natvoer daar niets mee te maken, maar ik heb hierdoor wel de keuze voor brokken gemaakt.
Het is altijd weer verschrikkelijk als je poezewezentje ziek is. Ik snap heel goed dat je verdrietig bent en zorgen maakt. Zelf heb ik 2 katten aan nierziekte verloren, weet nog heel goed toen ik het te horen kreeg vd dierenarts. Toen voelde ik me precies zo net als jij Tessa
Maar zoals Rik inderdaad zegt, je bent er vroeg bij en je kater (hoe heet hij?) kan waarschijnlijk nog een vol lang leven hebben.
Schrijf het vooral van je af, dat helpt
Maar zoals Rik inderdaad zegt, je bent er vroeg bij en je kater (hoe heet hij?) kan waarschijnlijk nog een vol lang leven hebben.
Schrijf het vooral van je af, dat helpt

Cats choose us; we don't own them. (Kristin Cast)
Groetjes van Mina, Sookie & Momo
RIP Miyuki ❤
Groetjes van Mina, Sookie & Momo
RIP Miyuki ❤
Uitslagen en facturen vraag ik altijd op papier of mail. Al is het maar voor mijn eigen archief. Dan heb je (ook na jaren) nog een duidelijk overzicht en kun je ook alles goed nazoeken (welke medicijnen en welke bloedwaardes e.d.).TessaB schreef: 20 aug 2025 22:27 Ik had hen vanavond wel een mail gestuurd met de vraag of ze de resultaten konden doormailen, dus eens ik dat heb, kan ik het laten weten.
Fijn. Dan wordt er in ieder geval juist gehandeld.TessaB schreef: 20 aug 2025 22:27 Urine werd nog niet onderzocht. Ze hebben me wel gevraagd om dat tegen onze volgende afspraak te doen.
Inderdaad helaas een hardnekkig fabeltje. Brokken zijn net zo (als het niet meer is) slecht voor de tanden als natvoer. Alleen barf (hele stukken prooi) werkt goed op de tanden. De tanden van een kat zijn bedoeld om prooi te verscheuren en niet in brokken te vermaken. Bijkomend probleem is dan ook nog dat droge brokken (te) veel koolhydraten bevatten en veel te droog zijn. Het is ook smaakloos nadat het bewerkt is en ze spuiten er dus (verslavende) smaakmakers overheen zodat een kat het eet (een kat zou dit zonder dat gewoon laten staan). Zelfs je ooit ziet hoe dat gemaakt wordt...(Tot zo ver mijn rantTessaB schreef: 20 aug 2025 22:27 Ik koos voor brokken, omdat de kat van mijn oma alleen natvoer kreeg en die had al van haar 8 jaar problemen met haar tanden.

Nu zul je een kat die 13 jaar op brokken staat vaak moeilijk aan natvoer krijgen (wegens die verslaving aan smaakmakers). Hopelijk heb je dieetvoer wat hij wel graag eet. Maar het is ook zo dat echte nierfalertjes (wat hij nog niet echt is) veel vocht moeten krijgen. Een kat drinkt van nature eigenlijk te weinig (want het meeste krijgen ze in de natuur binnen via het eten van prooi).
Hij zit nog gelukkig niet in het stadium van misselijkheid van verhoogde ureum anders zou dat ook een bijkomend probleem zijn (wat veel baasjes van nierfalertjes ervaren).
Hopelijk valt het allemaal mee bij het volgende onderzoek. Op zich is nierdieet voor een 13 jarige kat geen probleem. Wel de vraag of je zelfs een digitale keukenweegschaal (of baby weegschaal) hebt waar je hem halfjaarlijks op kunt wegen. Nierdieet bevat vaak ook minder eiwitten (en de eiwitten die erin zitten moeten hoogwaardig zijn) en een kat zou na jaren op nierdieet wel gewicht kunnen verliezen. Dat wil je ook vroeg in de gaten hebben (en dan bij kunnen sturen).
Grtz, Rik
He wat naar als je zulk soort nieuws krijgt
Ik heb het helaas ook mee gemaakt met Hummel* maar zij zat toen al in stadium 4 en was niet meer te redden
We hebben nu ook 1 kat met 1 verschrompelde nier ( Pluto)
Gelukkig zijn wij er nu op tijd bij
Wat nog kan helpen wat betreft vocht opname is een drinkfontein
Sterkte en hopelijk lust hij nier natvoer. Hier doen we er extra warm water bij voor nog meer vocht

Ik heb het helaas ook mee gemaakt met Hummel* maar zij zat toen al in stadium 4 en was niet meer te redden

We hebben nu ook 1 kat met 1 verschrompelde nier ( Pluto)
Gelukkig zijn wij er nu op tijd bij
Wat nog kan helpen wat betreft vocht opname is een drinkfontein
Sterkte en hopelijk lust hij nier natvoer. Hier doen we er extra warm water bij voor nog meer vocht
grt Anne, Hobbel 15 Pluto 5 Louie 4 Donna 3 Pino en Pip 1 Yoshe 0 en Lora (hond) 3
rust zacht alle engeltjes
rust zacht alle engeltjes