Voeding Heilige birmaan

Dagelijkse hoeveelheid, merken kattenvoer, versvoedingen, dieetvoer, etc.
Plaats reactie
Marrekk
Kitten

Voeding Heilige birmaan

Bericht door Marrekk »

Goeiedag,

Wij zijn sinds gister in het bezit van een Heilige Birmaan kitten.
Bij de vorige eigenaar kreeg deze brokjes van de Jumbo huismerk. En een half zakje natvoer in de ochtend van het merk Purina. Proplan kitten.

We zijn altijd in het bezit geweest van honden en katten. Vooral bij onze honden zijn wij zeer nauwkeurig geweest met het voer. Echter bij onze katten(vuilnisbakjes) gingen goed op vrijwel alles.

Nu we een raskat hebben proberen we erachter te komen welk voor het best is voor onze nieuwe vriend. We zien door de bomen het bos niet meer zegmaar…😅 en krijgen hierin graag advies van mensen met ervaring met dit ras. We willen het beestje de best mogelijke voeding geven.

Veelal komen we tegen dat een mix van natvoer en brokken het meest wordt gekozen. Andere zeggen weeer dat het beter is enkel natvoer aan te bieden.
Hoe doen jullie dit?
De brokken de hele dag? En enkel een keer per dag natvoer?of de brokken ook aanbieden op een vast moment?

Welk merk en welke combinatie is het best?
Kater is 19 weken oud.
Dinky
Tijger
Tijger

Re: Voeding Heilige birmaan

Bericht door Dinky »

Ik heb zelf ragdolls maar die lijken wel wat op een heilige birmaan ;-)

Belangrijk is dat de kat het goed doet op het voer. Zelf geef ik het liefst brokjes met een zo hoog mogelijk aandeel vlees omdat een kat een carnivoor is. De poes die wij hebben is echter vrij gevoelig op de darmen en kreeg daarvan snel diarree. Onze kater had nergens last van. Toen dus maar over gegaan op de Ragdoll brokjes van Royal Canin en daar is de ontlasting wel goed op.

Als compensatie geef ik ze daarnaast natvoer van almo nature en dat gaat wel goed. Dat is puur vlees zonder toevoeging.

Kijk ik naar wat ik het liefste zou geven dan is dat kvv. Dit zijn diepvries worsten van rauw vlees. Toen ik dat hier aanbood schrokte de poes het naar binnen en kwam het er binnen de kortste keren weer uit en de kater haalde zijn neus er voor op :roll:

Niet helemaal direct een antwoord op je vraag misschien maar het is dus ook een beetje kijken naar waar de kat het goed op doet en dat is een kwestie van proberen ;-)

Zelf geef ik in de ochtend wat brokken, halverwege de middag of eind van de middag (afhankelijk van of er op kantoor wordt gewerkt of niet) en voor we naar bed gaan. Halverwege de avond vaak een beetje natvoer. Voor de kater heb ik voerbak op chip omdat hij hele dag door kleine beetjes eet en de poes (die al te dik is) anders alle brokjes op eet :eshifty:

Nog iets heel anders, heeft het kitten ook een maatje om mee te stoeien en ravotten? Voor kittens is opgroeien met een soortgenoot het beste ;-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Asse-Poes
Tijger
Tijger

Re: Voeding Heilige birmaan

Bericht door Asse-Poes »

Een gezonde raskat eet hetzelfde als een gezonde HTK kat :grin:

Ik geef hoogwaardige brokjes die de katten kunnen eten wanneer ze willen en daarnaast 3x per dag natvoer. (Verschillende merken omdat ze daar snel op uitgekeken zijn)
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010), Pucc ♀ (2022)
en † Clea ♀ (2013-2024)
Plaats reactie