MUSH VAISTO
MUSH VAISTO
Een aantal jaren geleden lid geworden van dit forum en helaas veelste snel afscheid moeten nemen van ons geliefde poezebeest.
Nu begint de zoektocht naar een of twee nieuwe katten en komt dus ook de vraag weer: welke voeding gaan we geven?
Nu wonen wij in Zweden en hebben ze hier MUSH Vaisto te koop. Ze zeggen dat het BARF is maar van wat ik me kan herinneren is BARF, echt het geven/opeten van dode dieren. Het vlees komt uit Finland en is hier in Zweden super populair en daardoor makkelijk te verkrijgen.
https://mushbarf.de/en/ ( Hierbij de link.)
Maar nu dus mijn vragen:
- Kent iemand dit merk ook? Zo ja, is dit dan ook echt kwalitatief voedsel?
- Valt dit onder KVV of BARF? ( Ik dacht zelf KVV, omdat het dus kant en klaar gemalen voedsel is, in porties van 25 gr. )
- Is dit beter dan Carny of MAC's ? en waarom dan ?
Ik hoop weer veel te leren!
Nu begint de zoektocht naar een of twee nieuwe katten en komt dus ook de vraag weer: welke voeding gaan we geven?
Nu wonen wij in Zweden en hebben ze hier MUSH Vaisto te koop. Ze zeggen dat het BARF is maar van wat ik me kan herinneren is BARF, echt het geven/opeten van dode dieren. Het vlees komt uit Finland en is hier in Zweden super populair en daardoor makkelijk te verkrijgen.
https://mushbarf.de/en/ ( Hierbij de link.)
Maar nu dus mijn vragen:
- Kent iemand dit merk ook? Zo ja, is dit dan ook echt kwalitatief voedsel?
- Valt dit onder KVV of BARF? ( Ik dacht zelf KVV, omdat het dus kant en klaar gemalen voedsel is, in porties van 25 gr. )
- Is dit beter dan Carny of MAC's ? en waarom dan ?
Ik hoop weer veel te leren!
Re: MUSH VAISTO
Welkom terug.
Maar vers vlees is in ieder geval altijd beter dan brokken.
Maar de termen worden nog wel eens door elkaar gehaald omdat BARF ook wel als Biologically Adapted Raw Food gezien wordt. En dan valt KVV er wel onder. Lekker duidelijk hé
https://voerwijzer.com/het-beste-kattenvoer/
Ik ken het niet en zou in de ingrediënten moeten duiken. Ik zag wel dat ze er ook wat rund door hebben gedaan? En hebben ze alleen kip? Het mooiste zou natuurlijk meerdere varianten van diersoorten zijn (zoals bij de hond). Maar als de katten dit goed eten is het sowieso ook verstandig om nog een tweede merk KVV erbij te nemen.HenT schreef: 28 jul 2025 18:55 - Kent iemand dit merk ook? Zo ja, is dit dan ook echt kwalitatief voedsel?
Maar vers vlees is in ieder geval altijd beter dan brokken.
Dit valt onder over KVV. Echte BARF (Bones And Raw Food) is het zelf samen stellen van grote stukken prooidier (ongemakken). Daar komt nog veel meer bij kijken. KVV is dus de makkelijkste methode om vers vlees te geven.HenT schreef: 28 jul 2025 18:55 - Valt dit onder KVV of BARF? ( Ik dacht zelf KVV, omdat het dus kant en klaar gemalen voedsel is, in porties van 25 gr. )
Maar de termen worden nog wel eens door elkaar gehaald omdat BARF ook wel als Biologically Adapted Raw Food gezien wordt. En dan valt KVV er wel onder. Lekker duidelijk hé

Ja, het is minder bewerkt en staat het dichtste bij de natuurlijke voeding van de kat. Carny en MAC's kunnen gezien worden als hoge kwaliteit natvoer. Maar het is wel (sterk) bewerkt met toegevoegde koolhydraten en smaakmakers.
Kijk ook eens op verwijzer.com. Daar staat ook heel veel informatie.
https://voerwijzer.com/het-beste-kattenvoer/
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Even van de site gepakt:Rik schreef: 29 jul 2025 09:16 Welkom terug.
Ik ken het niet en zou in de ingrediënten moeten duiken. Ik zag wel dat ze er ook wat rund door hebben gedaan? En hebben ze alleen kip? Het mooiste zou natuurlijk meerdere varianten van diersoorten zijn (zoals bij de hond). Maar als de katten dit goed eten is het sowieso ook verstandig om nog een tweede merk KVV erbij te nemen.
Contains natural taurine from heart and lungs.
MUSH Vaisto Cat® – a complete meal.
Re-sealable bag and delectable meatballs of 25 g per meatball – easy to portion!
100% natural products. No additives, preservatives, or grains.
The products are frozen raw, preserving the natural nutrients.
Chicken (63%) : heart, meat, bone, cartilage
Beef (36%) : meat, blood, heart, lungs, lever, cartilage
Others (1%) : cold pressed sunflower oil, seaweed
Energy KJ 663
Energy Kcal 158
Protein g 15,9
Fat g 10,3
Asch g 2,5
Calcium g 0,4
Phosphorus g 0,3
Water g 69,7
Fibre g 0,2
Ze hebben 3 varianten; rund en kip ( waarvan hierboven de ingredienten en het overzicht ) / rund en varken / kip en varken.
SMAAK is hier ook redelijk goed te verkrijgen in de smaken kip en varken of alleen kip.
MUSH en SMAAK zijn beide volledige maaltijden, zeggen ze, dus dan zou ik alleen voor de smaak af kunnen wisselen toch?
Volgens het rauw voeren principe wissel je idealiter 5 diersoorten af met elkaar.
Varken wordt over het algemeen niet gegeven naar mijn weten dus bijzonder dat ze dat als smaak aanbieden.
Wanneer een enkele smaak compleet wordt genoemd of met twee diersoorten dan zit er over het algemeen een premix in om het compleet te maken. Dat zie ik in jouw beschrijving van het product niet terug.
Varken wordt over het algemeen niet gegeven naar mijn weten dus bijzonder dat ze dat als smaak aanbieden.
Wanneer een enkele smaak compleet wordt genoemd of met twee diersoorten dan zit er over het algemeen een premix in om het compleet te maken. Dat zie ik in jouw beschrijving van het product niet terug.
Er zal zeker een premix in zitten. Anders zouden ze niet alleen die enkele diersoort(en) hebben.
Ik zie al: Others (1%) : cold pressed sunflower oil, seaweed... dus ja, zeker toevoegingen.
Nu hoeft dat niet perse een probleem te zijn. Er zijn puristen (zie barfplaats.nl
) die absoluut geen premix willen maar dan zul je dus echt de pure diersoorten moeten vinden (ik geef KBRAW wat dus wel puur diersoort is zonder Premix, maar ik geef ook wel eens Barfmenu Cattery wat wel weer een premix heeft).
Ik kan de rund en varken / kip en varken op hun site niet vinden. Alleen die Yellow (kip) variant.
Maar sowieso zou ik ook niet zo kapot van varken zijn. Rund vind ik nog kunnen (wordt veel gebruikt als aanvulling) maar varken...
Ik zie al: Others (1%) : cold pressed sunflower oil, seaweed... dus ja, zeker toevoegingen.
Nu hoeft dat niet perse een probleem te zijn. Er zijn puristen (zie barfplaats.nl

Ik kan de rund en varken / kip en varken op hun site niet vinden. Alleen die Yellow (kip) variant.
Maar sowieso zou ik ook niet zo kapot van varken zijn. Rund vind ik nog kunnen (wordt veel gebruikt als aanvulling) maar varken...

Grtz, Rik
Weet je ook waarom varken over het algemeen niet gegeven wordt? Is dat een dier wat ze niet zouden eten ?Dinky schreef: 29 jul 2025 11:29 Volgens het rauw voeren principe wissel je idealiter 5 diersoorten af met elkaar.
Weet je overigens zeker dat die met varken niet de honden variant is (of de gevriesdroogde). Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat ze varken in rauw voer verwerken voor katten. Dat is een veel te groot risico (vanwege het Aujeszky-virus en dat dat dodelijk is voor katten).
Nee katten eten geen varken. En in varken kan het Aujeszky-virus zitten. En aangezien daar geen medicijn voor is is dat vaak dodelijk voor katten.HenT schreef: 29 jul 2025 13:10 Weet je ook waarom varken over het algemeen niet gegeven wordt? Is dat een dier wat ze niet zouden eten ?
Grtz, Rik
Klopt, die andere soorten zijn via een dierenwinkel verkrijgbaar maar ook zeker voor de kat. Dubbel gecheckt. En dan dus vooral de varken variant niet kopen.Rik schreef: 29 jul 2025 11:53 Er zal zeker een premix in zitten. Anders zouden ze niet alleen die enkele diersoort(en) hebben.
Nu hoeft dat niet perse een probleem te zijn. Er zijn puristen (zie barfplaats.nl) die absoluut geen premix willen maar dan zul je dus echt de pure diersoorten moeten vinden (ik geef KBRAW wat dus wel puur diersoort is zonder Premix, maar ik geef ook wel eens Barfmenu Cattery wat wel weer een premix heeft).
Maar sowieso zou ik ook niet zo kapot van varken zijn. Rund vind ik nog kunnen (wordt veel gebruikt als aanvulling) maar varken...![]()
Conclusie: Als ik deze soort zou willen geven als KVV moet er sowieso iets anders bij om het menu compleet te maken, als ik het goed begrijp. Waar zijn dan dingen waar ik op moet letten?
Wat vind je van de voedingswaarden tabel?
Op zich zal die Yellow (kip-rund) wel "compleet" zijn want er zal een premix in zitten (zoals je ziet bij "Overige"). Maar het is sowieso verstandig bij KVV altijd meerdere merken te hebben zodat eventuele zwakheden in samenstelling bij de een, opgevangen kan worden door de ander.
Het liefst heb je een soort waar niet al te veel toevoegingen in zitten (je komt bij een aantal soorten bv rijst tegen, waarvan ik zeg "waarom?").
Er zijn standaard verhoudingen maar eigenlijk kun je meestal wel uitgaan van de verhoudingen die KVV fabrikanten zelf aanhouden. Enige wat je dan kunt doen is kijken hoe de kat het er op doet en als bv de ontlasting te wit of hard is, overstappen op een ander met andere verhoudingen.
https://voerwijzer.com/de-beste-kvv/
Je kunt overigens ook veel vinden op barfplasts.nl
https://www.barfplaats.nl/forum/viewforum.php?f=13
(Je kunt de vraag natuurlijk ook altijd hier neerzetten)
Ps. Als de kat goed op vers vlees zit kun je uiteraard ook spelen met af en toe wat barf. Hele prooi stukken. Hier worden ze helemaal dol als ik met iets geels in mijn handen sta (eendagskuiken). Ook eten ze af en toe een kippennekje (gewoon voor het knauwwerk en dat is ook goed voor de tanden).
Het liefst heb je een soort waar niet al te veel toevoegingen in zitten (je komt bij een aantal soorten bv rijst tegen, waarvan ik zeg "waarom?").
Er zijn standaard verhoudingen maar eigenlijk kun je meestal wel uitgaan van de verhoudingen die KVV fabrikanten zelf aanhouden. Enige wat je dan kunt doen is kijken hoe de kat het er op doet en als bv de ontlasting te wit of hard is, overstappen op een ander met andere verhoudingen.
https://voerwijzer.com/de-beste-kvv/
Je kunt overigens ook veel vinden op barfplasts.nl
https://www.barfplaats.nl/forum/viewforum.php?f=13
(Je kunt de vraag natuurlijk ook altijd hier neerzetten)
Ps. Als de kat goed op vers vlees zit kun je uiteraard ook spelen met af en toe wat barf. Hele prooi stukken. Hier worden ze helemaal dol als ik met iets geels in mijn handen sta (eendagskuiken). Ook eten ze af en toe een kippennekje (gewoon voor het knauwwerk en dat is ook goed voor de tanden).
Grtz, Rik
Waar kun je de samenstelling overigens vinden? En dan bedoel ik dus hoeveel percent bot, vlees en orgaan? Want dat zit ik nergens.
Grtz, Rik
Dat zie ik ook nergens staan. Ik ga nog eens kijken of ik het kan vinden.Rik schreef: 29 jul 2025 14:07 Waar kun je de samenstelling overigens vinden? En dan bedoel ik dus hoeveel percent bot, vlees en orgaan? Want dat zit ik nergens.