Hallo,
Bij mijn poes Jim (3 jaar) is vorig jaar astma geconstateerd. Ze heeft hier vorig jaar toen ze wat uitbraken (korte periodes van benauwdheid, hoesten, etc) wat prednison- en dexamethason kuurtjes voor gehad en daarna (in de winter- en lenteperiode) ging het eigenlijk best wel goed en had ze geen last van haar astma.
Helaas heeft ze deze week toch weer een aanval gehad en heeft de astma ook een longontsteking veroorzaakt (geconstateerd door DA). Ze krijgt nu een prednisonkuur voor de benauwdheid en een antibioticakuur voor de longontsteking. Hierna gaan we overstappen op puffers, maar hier zie ik nogal tegenop. Jim is niet de makkelijkste als het gaat om medicatie (de medicijnen die ze nu krijgt vindt ze gelukkig lekker dus dit gaat wel goed!). Ik vrees al of ik het zelf voor elkaar ga krijgen om haar te laten wennen aan de puffer, laat staan als iemand anders dit moet doen als ik bijvoorbeeld op vakantie ben.
Heeft iemand hier toevallig ook een astmatische kat waarbij een puffer gebruikt moet worden, en waarbij het lastig gedaan kan worden door anderen? Zo ja, hoe ga je hier mee om? Ik las in andere topics dat er wordt gezegd dat ze dan niet meer op vakantie gaan, maar dit zie ik niet echt als een realistische optie. Ik heb een vrij stressvolle baan en zit daarnaast ook niet al te lekker in mijn vel, dus ik vind vakantie wel iets belangrijks om goed voor mezelf te blijven zorgen.
Ik hoop dat iemand tips heeft!
Puffer voor astmatische kat
Re: Puffer voor astmatische kat
mijn guusje krijgt sinds enkele maanden de puffer. zij was voorheen niet vast te houden dus we zijn begonnen met de medicatie in druppels. die kreeg ze dan in een spuitje in de mond ingegeven. echter dat spul is erg bitter en madam begon dan te kokhalzen en uiteindelijk ging ze zo ver dat ze het ophaalde en uitbraakte. dat heeft meer als een jaar zo geduurd hoor. maar doordat het duidelijk wel effect had werd ze beter handelbaar. bleek dat ze toch wel erg benauwd was en daarom denk ik ook dat we haar niet konden vasthouden.
enkele maanden geleden zijn we overgestapt op de puffer. dit werkt perfect. ik kan kijken of ik een filmpje kan toevoegen hoe we het doen. heb ik gemaakt voor mijn katten oppas. we gaan over 2 weken op vakantie. voordeel is namelijk dat je haar niet echt vast hoeft te houden. ze blijft er best rustig bij. ze zit langs me op de bank.
enkele maanden geleden zijn we overgestapt op de puffer. dit werkt perfect. ik kan kijken of ik een filmpje kan toevoegen hoe we het doen. heb ik gemaakt voor mijn katten oppas. we gaan over 2 weken op vakantie. voordeel is namelijk dat je haar niet echt vast hoeft te houden. ze blijft er best rustig bij. ze zit langs me op de bank.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Re: Puffer voor astmatische kat
Pufje is samen met de aerocat. Krijg het filmpje niet gestuurd. Heb je pb gestuurd.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie