Pijnmedicatie van voorkeur bij katten

Forum voor vragen over het gebruik van medicijnen/zalfjes/druppels/pillen, bijwerkingen, voedingssupplementen, het toedienen van medicijnen, etc.
Sander
Huiskat
Huiskat

Pijnmedicatie van voorkeur bij katten

Bericht door Sander »

Wat is tegenwoordig de pijnmedicatie van voorkeur bij katten? Is beetje moeilijk om dat uit al die forum posts te halen.

Het is voor mijn 16 jarige kat met longkanker om uit te proberen of ze zich dan wat beter gaat voelen.

Ze slaapt heel veel, speelt zo goed als niet meer, is heel chagrijnig en wilt bijna niet aangehaald worden. Hoopte dat de apoquel bij die laatste twee zou helpen als het door allergie jeuk kwam, maar dat heeft maar beperkt resultaat.

Ze heeft verhoogde nier waarde (UREA 16mmol/L) dus beter geen cammetjes?

Krijgt bovendien prednison, felimazole (voor schildklier) en sinds 2 weken weer apoquel na paar weken gestopt te zijn.
Synemios
Tijger
Tijger

Re: Het Kletstopic (max. 500 berichten)

Bericht door Synemios »

Welkom Sander

Dat ligt eraan wat er aan de hand is en wat een contraindicatie is, maar jou dierenarts zou dat moeten weten.
Geen nsaid in dit geval ivm de nieren maar ook de prednison ( mag niet samen).
Dus dan blijft over temgesic ( buprecare), tramadol, of gabapentine maar ik weet niet of de laatste hiervoor geschikt is.

Heel veel sterkte en ik hoop dat je wat voor haar vind.
Luna (13) Timmy & Indy(9)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar, Tommy, Lizzy
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Anne_Milo
Huiskat
Huiskat

Bericht door Anne_Milo »

Hoi Sander, ik hoop dat je wat kunt vinden. Ik sluit me aan bij wat Symenios zegt. Bespreek die opties met je dierenarts inderdaad. Heeft je kat verder moeite met slikken van (hard) voedsel? Dat zou mee kunnen spelen in de keuze voor pijnstilling.
Sander
Huiskat
Huiskat

Bericht door Sander »

Hoi, Bedankt voor de tips.

Gabapentine heeft ze ±jaar terug één keer een kwart van 100mg van gehad en toen leek het alsof ze net narcose had gehad. Zwalken, half dichte ogen, plofte elke paar stappen neer om te slapen midden op de vloer.

Slikken gaat ok volgens mij. Vandaag leek ze wel ineens pijn te hebben met kauwen op een harde snoepjes. Wil haar liever geen gebit behandeling aan doen gezien ze mogelijk nog maar enkele weken of maanden heeft :cry:

Ik dacht eerst wat tips te vragen omdat in mijn ervaring dierenartsen altijd naar metacam grijpen en de risico's goed praten.
Anne_Milo
Huiskat
Huiskat

Bericht door Anne_Milo »

Het risico bij Metacam is nierfalen. Ik weet er alles van, Milo, mijn 12-jarige kater, heeft 7 jaar lang chronisch Metacam gehad en heeft nu inderdaad nierfalen.

Ik wil niet hard overkomen, maar wat is de prognose van je kat? Je geeft aan dat ze longkanker heeft. Wat denkt de dierenarts? Wat denk jij?
Als de prognose, hoe rot ook, niet lang meer is, zou ik Metacam toch overwegen als de dierenarts dat aanraadt als best functionerend medicijn. Dat verhoogt mogelijk de kwaliteit van leven.
Wel is het zo dat Metacam een nsaid is, en de combinatie met prednison niet... ideaal is.

Ik geef Milo nu gabapentine, met een precisie weegschaal kan ik goed bepalen hoeveel hij krijgt. Misschien kun je je kat minder dan 0,25 deel van een capsule geven daardoor?

Het was overigens niet mijn bedoeling een gebitsbehandeling aan te raden, maar als pillen niet vermalen mogen, dan kan het wijsheid zijn om naar iets anders te kijken, indien de kat slecht eet, vandaar.
Synemios
Tijger
Tijger

Bericht door Synemios »

Sommige katten reageren heel heftig op gaba, Maar er zijn er ook die weer heel heftig reageren op temgesic ( buprecare).
Ik heb een kat gehad die niet tegen onsior kon, en Luna kan weer niet tegen metacam.

uiteindelijk is alle pijnstilling niet best voor de nieren, maar een kat met pijn rond laten lopen is in mijn ogen ook geen optie.
Ik heb roland gevraagd deze discussie/vraag en reacties elders te plaatsen.

Overleg met je dierenarts wat voor jou kat het beste is.
Groetjes, Denise
Sander
Huiskat
Huiskat

Re: Pijnmedicatie van voorkeur bij katten

Bericht door Sander »

De longkanker is in mei gevonden, 3 grote tumoren.
Omdat ze niet weten hoe snel het groeit was het moeilijk te voorspellen hoe lang ze nog heeft. Die dierenarts zei waarschijnlijk enkele maanden, mijn eigen zei dat een jaar ook mogelijk is. Beide zeiden dat er niks meer aan te doen is.
Daarbij komt ook nog haar groeiende schildklier die nog meer problemen kan gaan geven.
Maar het gaat de laatste tijd slechter. Klote is ook dat haar verkoudheid achtige luchtwegklachten ook weer opspelen, waar weinig aan te doen is.

Het is inderdaad zo dat de risicos van pijnmedicatie mischien niet meer zo relevant zijn nu. Maar ik blijf hoop houden dat ze het nog lang volhoud.

Ik moet maar weer een afspraak maken bij de dierenarts. Is ook altijd stressvol voor haar.

(Het idee van de gebitsbehandeling kwam uit mijzelf wegens de pijn bij bet kauwen.)
Synemios
Tijger
Tijger

Bericht door Synemios »

Sander, zou je niet kunnen overleggen via de telefoon of email over goede pijnbestrijding?
Dat scheelt haar wel weer stress, tenzij het gaat om het gebit uiteraard want dan moeten ze dat zien.

Schildklier kan ook lang stabiel blijven als ze goed is ingesteld.

Ik hoop ook dat jullie nog een tijd van elkaar mogen genieten.
Groetjes, Denise
Sander
Huiskat
Huiskat

Bericht door Sander »

Bedankt. Heb voor morgen een afspraak staan om ook even naar het gebit te kijken.
Sander
Huiskat
Huiskat

Bericht door Sander »

Ben bij de dierenarts geweest. We stoppen met de prednisolon en starten maandag met Onsoir. Hoop dat ze zich beter gaat voelen.

Wat is jullie ervaring met afbouwen prednisolon? Ze krijgt al weken om de dag een half tablet en van de dierenarts mag ze in één keer stoppen. Maar ik meen in het verleden dat ze ook nog een week een kwartje moest om de dag met afbouwen.
Synemios
Tijger
Tijger

Bericht door Synemios »

Ligt er een beetje aan wat de reden is voor prednison.
Ik ben wel eens in 1x keer gestopt en dat gaf geen problemen, maar bij Luna als zij het krijgt ivm haar IBD of een ernstige allergische reactie dan is afbouwen wel nodig.

Maar het ligt ook een beetje aan de kat en de dosering, die is nu niet heel hoog ( om de dag een half)

Zowel onsior als prednison hebben ook een ontstekingsremmende werking, dus als dat de reden is dan kan onsior daar voor in de plaats.
Groetjes, Denise
Sander
Huiskat
Huiskat

Bericht door Sander »

Bedankt voor je reactie.

De prednisolon werd standaard gegeven om zwellingen en mogelijke andere klachten van de kanker en schildklier te verminderen.
Ze is minder gaan snurken na start maar dat kan ook door de antibiotica kuur komen die ze toen had.
Het zou ook moeten helpen tegen de allergie ipv de apoquel maar ze krijgt inmiddels alweer apoquel (al lijkt dat niet veel te helpen dit keer).
We gaan dus testen of ze zonder prednisolon kan. Anders werdt het ook lastig met de opties voor pijnmedicatie.

Mogelijk heeft de prednisolon ook de schildklier nog verder vertraagd wat haar gewichtstoename en passiviteit kan verklaren.

Ik hoop zo ontzettend dat het helpt.
Synemios
Tijger
Tijger

Bericht door Synemios »

Ik hoop dat ze zonder kan, is er ook een plan voor als het niet goed gaat?
Want de prednison werkt voor meerdere dingen en de apoquel lijkt niet voldoende te werken.

Dus wat doen ze dan met de andere problemen waar nu pred voor voorgeschreven is?

Want waarom dan geen andere pijnstiller samen met de prednison? onsior is net zo goed een nsaid.

Prednison deed hier bij geen enkele kat iets voor de schildklier en een te traag werkende schildklier is zeldzaam bij katten.
Maar het kan wel.
Is die t4 en als ze denken aan te traag de tsh waarde recent nog bepaald?

Prednison heeft ook als bijwerking passiviteit en als ze minder bewegen komen ze ook aan.
Apoquel heeft soortgelijke bijwerkingen, waaronder ook gedragsveranderingen.
Andere optie kan de schildkliermedicatie zijn ( dosering te hoog) t4 te laag.

Lastig als er zoveel speelt en er meerdere medicijnen gegeven worden, en pijn bestrijden is ook heel belangrijk.
Groetjes, Denise
Sander
Huiskat
Huiskat

Bericht door Sander »

Als het niet gaat moet ik terug. Dan gaat ze weer op de prednisolon vermoed ik.
Al is het natuurlijk niet goed voor haar om steeds te wisselen, dat zit mij ook beetje dwars.

Volgensmij was het idee om de prednison te stoppen ook om te kijken of ze het wel nodig heeft.
Voor de pijnmedicatie kwam de dierenarts maar met 3 opties, metacam, onsoir en een spuit met iets dat 4 weken zou werken weet de naam niet meer. Zo'n langwerkende spuit durf ik niet want als ze dan bijwerkingen krijgt zit ze daar mee in haar laatste weken.

De T4 is nog in april gemeten en was toen 14, dat is aan de onderkant van normaal.
Ze is tegenwoordig zeer gestrest bij de dierenarts dus hebben niet opnieuw gemeten.

In het verleden heeft ze heel lang prednison gehad voor haar oorontstekingen en de jeuk maar dat werkte op een gegeven moment niet meer en toen zijn we overgestapt op de apoquel.
Het rare is ze kreeg eerst de smakelijke tablet en die werkte redelijk, maar nu heeft ze de gewone en die lijkt niet veel te doen.
Maar mischien is ze te ziek nu om verschil te merken.

Het is lastig dat er zoveel tegelijk speelt. Haar passiviteit en toegenomen chagrijnigheid is begonnen rond de prednison, maar dat kan ook komen door de kanker, of door te lage T4, of door het stoppen van de apoquel.
Anne_Milo
Huiskat
Huiskat

Bericht door Anne_Milo »

Solensia zal die spuit geweest zijn. Indoor heb ik vanuit het verleden ervaring mee, ik hoop dat het werkt voor jullie! Passiviteit en chagrijnigheid kan inderdaad van heel veel kanten komen. Hopelijk zie je snel verbetering.
Plaats reactie