Hoi allemaal,
Mijn Maine Coon van 6 jaar oud is sinds gisteren niet in orde. Ze had hele donkere (leek wel zwarte) diarree met klonters bloed erbij. Direct de spoedlijn van de dierenarts gebeld. Volgens haar was het geen spoed zolang ze alert blijft, niet gaat overgeven etc.
Vanochtend direct de dierenarts weer teruggebeld en toen mocht ik langskomen tijdens het spreekuur. Geen koorts en verder kon de dierenarts niks geks zien of voelen. Ze heeft wel een hartruisje, maar dit was al bekend en is stabiel.
Ze heeft antibiotica gekregen en medicatie tegen de diarree. We moeten nu de komende 2-3 dagen afwachten. Als het niet verbetert, moeten we terugkomen voor verder onderzoek. We kwamen er ook achter dat ze 1 kg is afgevallen t.o.v. een half jaar geleden. Nu vallen bij ons de katten meestal wat af in de zomerperiode, maar dit is toch wel veel. Ze weegt nu nog 5,5 kg.
Nu heeft ze net wel wat brokjes gegeten, maar ook net trof ik (voor de tweede keer) bloed met diarree aan. Verder zit ze nu ergens verstopt, omdat ze bang is. We hebben haar gisteren namelijk in bad moeten stoppen, omdat het anders echt niet schoon te krijgen was. Dit kunnen we natuurlijk niet blijven doen.. veel te veel stress.
De komende dagen moeten we afwachten, tenzij er zich in de tussentijd gekke dingen voordoen. Dan bellen we uiteraard weer direct. Toch heb ik er geen goed gevoel bij. De dierenarts vertelde dat wanneer dieren darmklachten hebben, er al gauw bloed bij zit en dit niet direct ernstig hoeft te zijn. Toch zit het me niet lekker en ben ik benieuwd of er mensen zijn die bovenstaande klachten herkennen. Ik hoor het graag.
Donkerbruin/zwarte diarree met bloed !
Re: Donkerbruin/zwarte diarree met bloed !
Ik heb altijd geleerd (dit gaat wel over mensen, niet dieren) dat vers rood bloed betekent dat de bloeding bij de anus zit, denk aan een kloofje of een aambei. Dat moet je vooral monitoren en als het niet over gaat, naar de huisarts.
Bij een bloeding met donkerder bloed zit de bloeding hoger in de darmen. Daarmee moet je naar de huisarts. Dit kan vanalles zijn.
Ik zou wat poep proberen te verzamelen en vragen of de dierenarts misschien iets van ontlastingsonderzoek kan doen om te zien of er wat aan de hand is. Is er bloed geprikt om te zien of ze bijvoorbeeld verhoogde ontstekingswaarden heeft? Anders zou je dat ook nog kunnen vragen.
Verder is een second opinion van een andere dierenarts ook altijd een optie.
Bij een bloeding met donkerder bloed zit de bloeding hoger in de darmen. Daarmee moet je naar de huisarts. Dit kan vanalles zijn.
Ik zou wat poep proberen te verzamelen en vragen of de dierenarts misschien iets van ontlastingsonderzoek kan doen om te zien of er wat aan de hand is. Is er bloed geprikt om te zien of ze bijvoorbeeld verhoogde ontstekingswaarden heeft? Anders zou je dat ook nog kunnen vragen.
Het leek een combinatie van oud bloed en vers bloed. Er zaten verse klonters bloed bij, maar de diarree was erg donker. Leek wel zwart. Weet niet of dat dan oud of vers bloed is.Anne_Milo schreef: 24 jul 2025 12:57 Ik heb altijd geleerd (dit gaat wel over mensen, niet dieren) dat vers rood bloed betekent dat de bloeding bij de anus zit, denk aan een kloofje of een aambei. Dat moet je vooral monitoren en als het niet over gaat, naar de huisarts.
Dierenarts gaf aan dat als de diarree de komende dagen blijft, we dan ontlasting kunnen laten onderzoeken. Al dacht hij niet gelijk aan bijv. een parasiet.
Denk dat ze inderdaad wel bloedonderzoek gaan doen, mochten de klachten niet overgaan.
Vrees dat ik toch even geduld moet hebben. Al is dat lastig als je niet weet wat er aan de hand is.
Let in ieder geval op de volgende dingen:
- Poept ze? Wat is de consistentie, geur, hoeveelheid, en hoe vaak?
- Plast ze?
- Eet ze?
- Drinkt ze?
- Welke gedragsveranderingen vallen me op?
Jij kent haar het beste en deze informatie kan de dierenarts helpen om tot een juiste diagnose te komen, mochten de klachten niet overgaan.
- Poept ze? Wat is de consistentie, geur, hoeveelheid, en hoe vaak?
- Plast ze?
- Eet ze?
- Drinkt ze?
- Welke gedragsveranderingen vallen me op?
Jij kent haar het beste en deze informatie kan de dierenarts helpen om tot een juiste diagnose te komen, mochten de klachten niet overgaan.