Is er iemand hier die mij wil voorzien van informatie over kvv voor de kat?
In het verleden gegeven maar het was toen zo'n rompslomp in mijn hoofd van allerlei stappen waar je om moest denken dat ik door het bos de bomen niet meer zag. En toen de katten het heel afwisselend aten en echt harde ontlasting kregen maar gestopt... (Had eerder ook al vele vragen gesteld in een ander topic)
Toch overweeg ik het weer ,maar ik weet het gewoon niet helemaal ...
Mono, om uit te sluiten welke smaken geschikt zijn.
Uiteindelijk een completer vanwege allergieën... Moet ik kijken wat het beste is.
Maar ik zit ook vooral heel erg met eventuele harde ontlasting...
En dat ik het niet de gehele dag kan laten staan als ze het niet in eenkeer op eten.
Momenteel krijgen ze natvoer 3x per dag maar eten ze dit niet direct op en staat het er soms even een middag. (En dan ruikt het ze al vies.)
Of een goede natvoer die iemand kan aanbevelen?
Momenteel met natvoer (macs mono protein) worden de keutels ook zo hard./zwart . En ze willen toch liever wat afwisseling...
De weg naar vers vlees
Re: De weg naar vers vlees
Ik heb Milo 12 jaar lang op KVV gehad. Ik kocht darf (merk) bij de dierenzaak hier. Hij deed het er fantastisch op. Let wel op dat je voldoende water ook aanbiedt.
Ik gaf op verschillende momenten een klein beetje KVV. Onze dag zag er als volgt uit:
7.30: 10g brokken
12.00: 15g KVV
17.30: 15g KVV
20.45: 15g KVV
22.45: 15g KVV
Hier ging hij heel goed op. Ik was erg tevreden. Ik kocht zo'n vijf verschillende smaken (van het merk vond hij de vis niet lekker en lam ging niet goed bij hem, daar kreeg hij jeuk van). Eend, kip, konijn, natuurlijk (meerdere diersoorten), en kalkoen.
Het vereist vooral een ander voerregime, in mijn ervaring. Je kunt rauw vlees geen uren buiten de keuken laten staan.
Milo had kleine, harde drolletjes maar poepte zonder problemen. Nu hij nierdieet krijgt (blikvoer en brokken) is z'n poep groter en zachter. Het stinkt ook meer. KVV poep rook ik bijna niet.
Ik gaf op verschillende momenten een klein beetje KVV. Onze dag zag er als volgt uit:
7.30: 10g brokken
12.00: 15g KVV
17.30: 15g KVV
20.45: 15g KVV
22.45: 15g KVV
Hier ging hij heel goed op. Ik was erg tevreden. Ik kocht zo'n vijf verschillende smaken (van het merk vond hij de vis niet lekker en lam ging niet goed bij hem, daar kreeg hij jeuk van). Eend, kip, konijn, natuurlijk (meerdere diersoorten), en kalkoen.
Het vereist vooral een ander voerregime, in mijn ervaring. Je kunt rauw vlees geen uren buiten de keuken laten staan.
Milo had kleine, harde drolletjes maar poepte zonder problemen. Nu hij nierdieet krijgt (blikvoer en brokken) is z'n poep groter en zachter. Het stinkt ook meer. KVV poep rook ik bijna niet.
Laatst gewijzigd door Anne_Milo op 23 jul 2025 17:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Hier kregen ze toen ook darf. De duif vond een lekker. Maar het percentage lag zo hoog..
Hier waren de poepjes zo hard dat het er met bloed uit kwam :'(
Hier waren de poepjes zo hard dat het er met bloed uit kwam :'(
Ik geef KVV sinds ze iets onder één jaar zijn (dus nu 8,5 jaar).PipTweet schreef: 23 jul 2025 16:24 Is er iemand hier die mij wil voorzien van informatie over kvv voor de kat?
In het verleden gegeven maar het was toen zo'n rompslomp in mijn hoofd van allerlei stappen waar je om moest denken dat ik door het bos de bomen niet meer zag. En toen de katten het heel afwisselend aten en echt harde ontlasting kregen maar gestopt... (Had eerder ook al vele vragen gesteld in een ander topic)
De harde (en reukloze) ontlasting zie ik juist als een voordeel. Nooit zorgen hoeven te maken over verstopte anaalklieren (want die worden automatisch uitgeknepen, zoals de natuur bedoeld heeft

Ik geef ook in 3 maaltijden (rond 9:00, 18:00 en 23:00). Af en toe tussendoor een snack (eendagskuiken of kippennekje voor het knauwwerk, daar zijn ze dol op). Ze eten het als het goed is altijd wel direct op (Bono in ieder geval wel want dat is een vreetzak). Heel soms zet ik het bakje van Yuna even weg om het een half uurtje later weer neer te zetten. Dan eet ze het vaak op. Ik kan het niet laten staan want dan eet Bono het op. En als Yuna het niet verder eet dan gaat het weg. Dan moet ze tot de volgende maaltijd wachten. Overigens ruikt het hier nooit vies als het even staat.
Hier geef ik de diersoorten van KBRAW (oude kiezebrink). Ik koop de 1kg worsten en snij die door 4 en doe ze dan weer in de diepvries. Dat is precies genoeg (250gr) voor beide katten per dag. Die haal ik dan de dag ervoor uit de diepvries.
Ik wissel dus de diersoorten af (Duif, Fazant, Konijn, Kalkoen, Haas, Eend). Nu heb ik echter 2 dozen van BarfMenu Cattery bij de Welkoop gekocht. Dus daar zitten ze voorlopig op (die is "compleet" en hoef je dus niet af te wisselen). Af en toe (als ik door de voorraad heen ben) las ik een "gewoon natvoer" weekje in (maar dat heb ik al een tijdje niet gedaan). Dan krijgen ze Animonda Carny, Mac's of Feringa.
Dan de smaak... tsja... een kat die al jaren gewoon natvoer, of nog erger brokken gewend is, krijg je moeilijk over naar KVV. Vooral brokken zijn van nature smaakloos (omdat het gebakken poeder is) en daar spuiten ze dan mega veel smaakmakers overheen. Dat zijn smaakmakers waar een kat verslaafd aan raakt (reden waarom katten op een gegeven moment zo kieskeurig zijn volgens mij

Maar ook met KVV kun je het wel eens verkeerd treffen met een kieskeurige kat. Ik had hier begin van het jaar 10 1kg rollen Wilde Duif. En Yuna haalde haar neus daarvoor op. Even ruiken en weglopen. Ik kreeg haar met geen mogelijkheid aan dat schoteltje. Ik heb toen een tijdje lang 2 diersoorten uit de diepvries moeten halen (Bono at de Duif gelukkig wel maar voor Yuna dus even Eend of Kalkoen). Daarom ben ik een paar maanden geleden ook deels overgestapt op Cattery. Maar binnenkort moet ik wel weer wat KBRAW soorten bijkopen. Want ook bij KVV geldt dat het goed is om merken af en toe af te wisselen.
Even kijken... wat nog meer... O ja, Ik koop altijd de 1kg worsten omdat dat veel goedkoper is. Het nadeel van katten KVV is dat het vaak in 500gr of zelfs 250gr worstjes komt. Maar dan is het gelijk 50% duurder. De 1kg worsten zijn doorgaans dan een stuk goedkoper. BarfMenu heeft ook (naast de Cattery) diersoorten, maar die zijn dus alleen in 250gr worstjes te krijgen en zijn een stuk duurder. Ik probeer de kosten tussen de €3 en €5,50 per Kg te houden.
Verder is het ook zo dat katten KVV moeilijk te krijgen is in winkels. Ze hebben van alles liggen voor de hond maar voor katten hebben ze meestal maar 1 merk (en dan dus in kleine worstjes van 250gr). Meestal kunnen ze wel bestellen maar dat gaat dan vaak per doos (of ze moeten het ook voor de eigen winkel willen gebruiken). Dat vind ik het moeilijkste aan het hele KVV... de verkrijgbaarheid. Ik heb het in het begin dan ook via animalfoodexpress besteld. Daar werden de transportkosten echter vrij hoog (maar als je veel besteld valt het misschien weer mee). Gelukkig kwam er hier in de buurt een dierenwinkel die de KBRAW ook voerde (plus een paar ander merken waar ik niet enthousiast over was). Plus dat de Welkoop hier dus BarfMenu Cattery heeft liggen (helaas gaat deze volgende maand sluiten

Nou... het is een heel verhaal geworden... stel gerust vragen.
Je kunt overigens ook veel vinden op https://voerwijzer.com/waarom-goede-kattenvoeding/
En dan doorklikken naar de diverse onderdelen. Je kunt daar ook allerlei verschillende KVV soorten vinden.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)