Hoi!
Een tijdje terug ook al gepost met een vraag over mijn snurkende kat. Nu zijn we een tijd verder en heb ik toch een andere vraag.
Mijn jonge kat van nu bijna 3 jaar, heeft nu ongeveer 1,5 jaar een piepende ademhaling als ze wakker is. En ze snurkt regelmatig (niet altijd) als ze slaapt. Af en toe is de adem niet alleen piepend maar ook alsof haar neus verstopt zit. Ik vergelijk het een beetje met het geluid van een baby met een verstopte neus. Ze niest heel af en toe, maar is er nooit snot te zien. Ze krijgt al allerlei supplementen zoals L-Lysine en Puur Sinus, maar dat helpt voor mijn gevoel niet.
Ze is verder prima actief en levendig en eet goed. In vergelijking met haar even oude broer is er wel een heel groot verschil in activiteiten. Zij ligt en slaapt vaak, waar hij echt altijd aan het spelen is buiten en binnen.
De dierenarts weet niet wat het is maar vermoed niks ernstigs. Maar mij laat het al 1,5 jaar niet los. Heb ook het idee dat het erger wordt. Het is zo'n jonge kat en ik vind het sneu als ze altijd maar zo benauwd moet ademen. Dus uiteindelijk toch de knoop doorgehakt en een afspraak gemaakt voor een rhinoscopie. Dan weet ik daarna hopelijk in ieder geval wat dit nu toch veroorzaakt.
Mijn vraag aan jullie:
Heeft iemand ervaring met een rhinoscopie? Wat kan ik verwachten? Stel ze vinden een poliep, wordt die dan gelijk verwijderd? Of is dat weer een aparte procedure? Met de zomervakantie in aantocht ben ik wat nerveus qua tijdlijnen? Hoeveel hersteltijd had je kat nodig na de scopie?
Herkent ook iemand de symptomen van een hoorbaar ademende kat? Ze hoest overigens nooit.
Iemand ervaring met een rhinoscopie?
-
- Kitten
Re: Iemand ervaring met een rhinoscopie?
guusje heef tdit ook. zij niest wel met snot en zij hoest ook regelmatig. zij krijgt medicatie tegen astma maar dat helpt niet tegen het niezen. we hebben dit onderzoek overwogen. 1 DA dacht aan poliep. echter wij moesten dan ruim een uur in de auto. eerst voor vooronderzoek, dan nogmaals voor onderzoek zelf en dan mogelijk voor uitslag of verwijderen mogelijke poliep. volgens DA weinig zin. poliep zou mogelijk snep terug groeien. verder bleek na onderzoek van andere DA die gewoon een stukje wattenbol voor haar neusgaatje hield, dat het netjes bewoog, dus doorstroom was goed. neusgaatje zat niet dicht, ook niet belemmert. mijn kat is een drama in de auto en schreeuwt alles bij elkaar. dus voor ons, na overleg met de DA, reden om het niet te laten doen.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie