Kat van 3 met hart en nierfalen

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
manoniem16
Huiskat
Huiskat

Kat van 3 met hart en nierfalen

Bericht door manoniem16 »

Hoi allemaal,
Ik hoop dat dit forum nog actief is en jullie wat tips of aanraders hebben!
Onze kat Piep van 3 gedroeg zich al een maandje wat anders. Ze leek wat vermoeider en kwam niet meer bij me slapen ‘s nachts wat ze normaal gesproken altijd doet. Ik dacht dat het met het warme weer te maken had van de afgelopen tijd.
Vorige week waren we op vakantie en was ze bij mijn moeder. Toen we haar ophaalde viel het me op dat ze stonk en aan het kwijlen was. Ik heb meteen een afspraak gemaakt bij de dierenarts waar bleek dat ze 25% van haar lichaamsgewicht kwijt is en daar is bloed geprikt. Ik werd ‘s middags meteen gebeld door de dierenarts: nierfalen en hartfalen.

Ze is opgenomen waar ze 2,5e dag een infuus heeft gekregen met vocht. Dit wel in een verminderde mate om haar hart niet te veel te belasten. Na het infuus is haar ureum gedaald van >46 naar 40 en haar kreatinine ongeveer hetzelfde gebleven (was 360 eerste keer prikken). De dierenarts gaf aan omdat dit niet gedaald is dat ze binnen een week zou overlijden. We hebben haar mee naar huis genomen zaterdag met het idee haar nog een fijn laatste weekend samen thuis te geven en dan maandag thuis in te laten slapen.

Nu ging het gisteren al snel mis. Ze ging in de kattenbak liggen en was benauwd. We zijn naar het universitair dierenziekenhuis gereden met het idee dat we haar in moesten laten slapen. Daar bleek het dat ze overvuld was door het infuus en er vocht in haar longen zat. Als laatste redmiddel heeft ze 2 prikken met plasmedicatie gekregen en daar knapte ze flink van op! Nu met plaspilletjes naar huis en ze lijkt weer helemaal de oude. Ze eet goed, drinkt, komt bij ons liggen en kneden/knorren, is zich uitgebreid aan het wassen en kijkt weer super alert uit haar ogen. Maar het bizarre, de dierenarts daar gaf aan dat hij die nierwaarde helemaal niet zo schokkend vond en haar echt nog niet zou afschrijven.

Wij zijn nu natuurlijk helemaal in de war. De ene dierenarts geeft aan binnen een week dood, en de ander zegt nog weken/maanden/jaren. Wie moeten we nou geloven? Wat zijn jullie ervaringen hiermee? En hebben jullie aanbevelingen wat ik nu kan en moet doen?

Liefs Manon en Piep 🐾
Piep 3 en Mica 6
Sander
Kitten

Re: Kat van 3 met hart en nierfalen

Bericht door Sander »

Arm diertje zo jong al problemen. Helaas heb ik geen advies voor je.

Was de eerste dierenarts ook in het Universitair Ziekenhuis?
Anders misschien een second opinion halen? Mijn ervaring is helaas dat verschillende dierenartsen totaal verschillende conclusies kunnen trekken, wat het verschil kan zijn tussen leven en dood.

Als de dierenarts de waardes niet zo schokkend vind moet er toch ook verder advies zijn gekomen?

Sterkte in ieder geval.
Plaats reactie