Nierfaalkatten: info bloedonderzoek/medicatie e.d.
- Pisces2202
- Lynx
Re: Nierfaalkatten: info bloedonderzoek/medicatie e.d.
Ik ga eens kijken. Schesir hebben ze heel veel hier bij ons aan de overkant. Vind alleen 1,90 voor een blikje echt wel prijzig. Kattovit had ik ooit die blikjes drinken. Moest hij niet. Ooit gingen RC renal zakjes er nog in, nu ook niet meer. Heb 2 dozen die nog in de kast stonden vorige week weggegooid.
Ik heb liever ook dat hij nog met smaak eet door de Porus One, dan dat ik hem niet gaan dwingen. Waarschijnlijk overlijden ze hier toch aan, dus waarom het leven nog minder leuk maken? Ik heb ook nog potten Dr. Ann's kidney staan, maar daar zit dan weer net een luchtje aan waardoor Stitch zijn natvoer niet eet, en het in water oplossen en in een spuitje, zelfde laken een pak.
Ik heb liever ook dat hij nog met smaak eet door de Porus One, dan dat ik hem niet gaan dwingen. Waarschijnlijk overlijden ze hier toch aan, dus waarom het leven nog minder leuk maken? Ik heb ook nog potten Dr. Ann's kidney staan, maar daar zit dan weer net een luchtje aan waardoor Stitch zijn natvoer niet eet, en het in water oplossen en in een spuitje, zelfde laken een pak.
Ja ik denk er net zo over als jij.
Het is allemaal duur, schesir is inderdaad ook veel duurder geworden, ik ben voor Lizzy en Luna heel erg beperkt in wat ik kan geven dus vaak moet ik wel de hoofdprijs betalen.
Ik heb het voor nood altijd in huis (schesir)
Katten met nierproblemen zijn sowieso kieskeuriger.
Porusone is ook niet goedkoop, maar ja Lizzy verdraagt de ipa en dr ann etc allemaal niet dus dat houdt sowieso op hier.
Het is allemaal duur, schesir is inderdaad ook veel duurder geworden, ik ben voor Lizzy en Luna heel erg beperkt in wat ik kan geven dus vaak moet ik wel de hoofdprijs betalen.
Ik heb het voor nood altijd in huis (schesir)
Katten met nierproblemen zijn sowieso kieskeuriger.
Porusone is ook niet goedkoop, maar ja Lizzy verdraagt de ipa en dr ann etc allemaal niet dus dat houdt sowieso op hier.
Luna (13) Timmy & Indy(9)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar, Tommy, Lizzy
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Groetjes, Denise
- Pisces2202
- Lynx
Ik snap ook niet dat ze nierdieet niet gewoon smakelijker kunnen maken. Het schijnt gewoon nergens naar te smaken. Je zou er juist meer smaak aan moeten geven omdat ze zo kieskeurig zijn. Maar ok roeien met de riemen die je hebt.
Ja ik begrijp dat ook niet goed.
Wat hier soms ook helpt is er kattensnoepjes door heen verkruimelen.
Ik geef dan die gevriesdroogde snoepjes, maar je zou het ook met andere snoepjes kunnen doen.
Maar Oscar die eerder helemaal niet kieskeurig was qua brok vond alleen de rc special en select lekker en qua natvoer wilde hij helemaal niks maar dat was ook al zo voor zijn nierprobleem.
Wat hier soms ook helpt is er kattensnoepjes door heen verkruimelen.
Ik geef dan die gevriesdroogde snoepjes, maar je zou het ook met andere snoepjes kunnen doen.
Maar Oscar die eerder helemaal niet kieskeurig was qua brok vond alleen de rc special en select lekker en qua natvoer wilde hij helemaal niks maar dat was ook al zo voor zijn nierprobleem.
Groetjes, Denise
Groetjes, Denise
- Pisces2202
- Lynx
Ja dat verkruimelen deed ik al, of wat vitaminepasta, maar dat heeft hij weer snel door. In ieder geval zit er voor stitch nu 200gr natvoer in, als hij nu nog wat brokjes gaat eten, ben ik weer blij.
ja, daar zou ik ook blij van worden 

Groetjes, Denise
Groetjes, Denise
- crazycatladyP
- Panter
200g natvoer, daar zou ik ook blij van worden!
Ik was bij Jera blij als ze 1 zakje kattovit per dag at.
Dat was de enige die ze acceptabel vond, maar dan moest ik de kip/eend/kalkoen wel blijven afwisselen.
En als ze echt niet wilde eten gaf ik ook "slecht" natvoer.
Ik had altijd cosma achter de hand, dat at ze altijd, vergelijkbaar met de schesir.
Soms deed ik ook half/half en trapte ze daarin, maar ook niet altijd.
Wel fijn dat de waardes zo goed waren, hopelijk geen aanvallen meer!
Ik was bij Jera blij als ze 1 zakje kattovit per dag at.
Dat was de enige die ze acceptabel vond, maar dan moest ik de kip/eend/kalkoen wel blijven afwisselen.
En als ze echt niet wilde eten gaf ik ook "slecht" natvoer.
Ik had altijd cosma achter de hand, dat at ze altijd, vergelijkbaar met de schesir.
Soms deed ik ook half/half en trapte ze daarin, maar ook niet altijd.
Wel fijn dat de waardes zo goed waren, hopelijk geen aanvallen meer!
Mara, personeel van: Moira (6-2023) Bibi en Sami (5-2024)
Rust zacht, mijn lieve engeltjes *Niamh/ *Jera/ *Ronja
Rust zacht, mijn lieve engeltjes *Niamh/ *Jera/ *Ronja
- Pisces2202
- Lynx
Stitch had vannacht weer een epileptische aanval. We wisten wat we konden verwachten dus het was minder paniekerig als de 1e keer. Vandaag bij de dierenarts geweest, maar we gaan voor nu geen medicatie starten tegen epilepsie. Ik heb namelijk heel sterk het vermoeden dat de aanvallen getriggert worden door de mirataz zalf, omdat hij nu 2x en aanval heeft gehad op de dag, dat ik hem een druppel zalf in zijn oor heb gesmeerd, en 1x heb gegeven zonder aanval uit te lokken. Mijn dierenarts had dat nog niet gehoord, en ik heb er maar 2 ervaringen van kunnen vinden zonder medische onderbouwing, maar mijn dierenarts wil daar toch eens naar kijken. Die houdt er wel van om in zulke casussen de tanden te zetten. Dus nu krijgt stitch geen mirataz meer als hij zijn nierbrokjes laat staan. Ik gaf hem de zalf als hij dagen zijn brokjes niet aanraakt, dus 1x in de 3 weken ofzo kreeg hij zalf in zijn oor. Nu eet hij inmiddels een bakje brokjes en 2 blikjes natvoer
ja zolang hij honger heeft mag hij van mij eten
hij ziet er gewoon puik uit, en is compleet stabiel met zijn waardes. Gewoon heel jammer van die toevallen.

Hoi allen. Ik kom hier na heel veel jaar weer. Zo'n 10 jaar terug was ik hier met Noren Noodle en Milo. Noodle is al lange tijd overleden, Milo is inmiddels 12 en heeft nierfalen. Zijn creatinine was drie maanden terug 190, en vandaag 226. De andere waarden moet ik nog even afwachten.
Verder heeft hij best vaak narcose gehad, voor operaties. Chronisch Metacam voor spondylose (gaan we nu vervangen door gabapentine). Uitdroging door darm obstructie waarna operatie. Hij is een zorgenkind zullen we maar zeggen.
Momenteel staat hij op KVV, maar we gaan hem omzetten naar nierdieet. Een nieuw tijdperk, maar wel iets om veel te moeten leren. Ik hoop hier uit ieders ervaring en wijsheid te kunnen putten.
Verder heeft hij best vaak narcose gehad, voor operaties. Chronisch Metacam voor spondylose (gaan we nu vervangen door gabapentine). Uitdroging door darm obstructie waarna operatie. Hij is een zorgenkind zullen we maar zeggen.
Momenteel staat hij op KVV, maar we gaan hem omzetten naar nierdieet. Een nieuw tijdperk, maar wel iets om veel te moeten leren. Ik hoop hier uit ieders ervaring en wijsheid te kunnen putten.
Waarom zou je switchen naar nierdieet? Volgens mij kon je ook heel veel doen met (juiste) KVV voor een nierfalertje. Beter dan de ingrediënten in nierdieet (zelfs al zou je voor de natte variant kiezen). Wel zou je je daar helemaal in moeten verdiepen (eiwitten en fosfor gehaltes). Maar er is bv ook bandit (kant en klaar).Anne_Milo schreef: 17 jul 2025 22:40 Momenteel staat hij op KVV, maar we gaan hem omzetten naar nierdieet. Een nieuw tijdperk, maar wel iets om veel te moeten leren.
Op barfplaats is er ook heel veel info over te vinden (ook icm nierfalen).
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Omdat wij dat voor nu de beste keuze vinden. Mensen die mij nog herinneren weten dat ik niet zomaar doe wat de DA voorschrijft, dus hier heb ik gedegen over nagedacht.
Ja, het moet natuurlijk wel beschikbaar zijn. Van nierdieet heb je in ieder geval ook heel veel verschillende soorten en kwaliteiten.
Hopelijk is zijn eetlust nog wel goed (hoe was de ureum?). Is er overigens reeds eiwitverlies in de urine geconstateerd? (Bepaalde medicijnen zijn bv alleen voor verlies van eiwit via de urine maar worden door da's al voorgeschreven voordat dit gecontroleerd is, edit: ha, gelukkig trap jij daar niet zo in
)
Hopelijk is zijn eetlust nog wel goed (hoe was de ureum?). Is er overigens reeds eiwitverlies in de urine geconstateerd? (Bepaalde medicijnen zijn bv alleen voor verlies van eiwit via de urine maar worden door da's al voorgeschreven voordat dit gecontroleerd is, edit: ha, gelukkig trap jij daar niet zo in

Grtz, Rik
Zijn eetlust is bizar, hij is altijd een vreetzak geweest (vandaar ook de verstopping). Er is nog geen eiwit geconstateerd, maar we krijgen de urineuitslag pas volgende week (dit was al een 21.00 uur belletje van de dierenarts, het is een schat maar ze moet ook d'r vrije tijd pakken zeg maar).
Ik heb inmiddels de uitslagen binnen van gisteren, ik heb ze even gescreenshot en als afbeelding geupload:

Het is dus voornamelijk de CREA die verhoogd is, en BLD en PRO. Verder eet en drinkt hij dus zoals altijd. We geven hem wel extra water (natvoer met extra vocht) omdat in het verleden zijn soortelijk gewicht urine te hoog was. Dat werkt duidelijk goed.
Vanochtend opgestart met de gabapentine (halve capsule, 2x daags). Binnen vier dagen metacam afbouwen (twee dagen voor 4kg, 2 dagen voor 2.5kg, dan stoppen). Het is balen. We hebben in het verleden Solensia gehad voor zijn rug (die maandelijkse injectie) maar die werkte niet, dus die moest stoppen en terug op metacam.
Voor nu gaan we sowieso starten met Trovet nat- en droogvoer. Hij heeft bij alle dwangvoedingen wegens pancreatitis ook altijd Trovet gekregen, en na zijn darmobstructie ook Trovet niervoeding (toen was zijn crea rond de 190, maar daalde dus aanzienlijk in de weken erna), en dat gaat er goed in (en zijn ontlasting blijft dan ook relatief goed, niet zoals op KVV, maar ook niet een natte flats zeg maar).
- edit -
Ik heb een oud patiëntendossier van hem gevonden in mijn mailbox met een urineonderzoek van 29 mei 2024, dus ruim een jaar geleden. Hierbij die data:

En een bloedonderzoek van april 2024:

Wat ik aan dit alles afleid als leek zijnde, is dat met name zijn CREA dus rap aan het stijgen is. In april 2025 (tijdens de jaarlijkse APK / vaccinatie) hebben we dit ook laten prikken en toen was het 190. Nu is het dus (3 maanden later) 226. Dat is de rapste stijging die we zien, maar verder lijken de waarden stabiel te zijn. Zijn bloeddruk is gisteren ook gemeten, die was 130. Ook dat is dus netjes, wat ik zo kan vinden.
Ter info ook even de overige medicatie:
- Laxulon (2ml 1x daags) voor het helpen bij ontlasting i.v.m. pijn op de onderrug door spondylose. Hij poepte niet meer (in de bak) en rende al loeiend en poepend door het huis. Hiermee gaat hij wel weer gewoon in de bak.
- L-Lysine (1x daags half schepje) i.v.m. chronische niesziekte ondersteuning
- Immuno Boost Pro (2x daags 2 druppels over natvoer) i.v.m. niesziekte. Dit is tijdelijk en doen we enkel als we merken dat hij wat slechter is en er meer last van heeft. Momenteel reutelt hij op de longen/luchtpijn, dus vandaar.
- Homatrocil (oogdruppels, 2x daags 1 druppel in rechter oog voor 7 dagen) i.v.m. een dichtgezwollen traanbuis door de niesziekte. Dit is tijdelijk en we hopen dat hierna zijn oog het traanvocht weer normaal afvoert.
Ik heb inmiddels de uitslagen binnen van gisteren, ik heb ze even gescreenshot en als afbeelding geupload:

Het is dus voornamelijk de CREA die verhoogd is, en BLD en PRO. Verder eet en drinkt hij dus zoals altijd. We geven hem wel extra water (natvoer met extra vocht) omdat in het verleden zijn soortelijk gewicht urine te hoog was. Dat werkt duidelijk goed.
Vanochtend opgestart met de gabapentine (halve capsule, 2x daags). Binnen vier dagen metacam afbouwen (twee dagen voor 4kg, 2 dagen voor 2.5kg, dan stoppen). Het is balen. We hebben in het verleden Solensia gehad voor zijn rug (die maandelijkse injectie) maar die werkte niet, dus die moest stoppen en terug op metacam.
Voor nu gaan we sowieso starten met Trovet nat- en droogvoer. Hij heeft bij alle dwangvoedingen wegens pancreatitis ook altijd Trovet gekregen, en na zijn darmobstructie ook Trovet niervoeding (toen was zijn crea rond de 190, maar daalde dus aanzienlijk in de weken erna), en dat gaat er goed in (en zijn ontlasting blijft dan ook relatief goed, niet zoals op KVV, maar ook niet een natte flats zeg maar).
- edit -
Ik heb een oud patiëntendossier van hem gevonden in mijn mailbox met een urineonderzoek van 29 mei 2024, dus ruim een jaar geleden. Hierbij die data:

En een bloedonderzoek van april 2024:

Wat ik aan dit alles afleid als leek zijnde, is dat met name zijn CREA dus rap aan het stijgen is. In april 2025 (tijdens de jaarlijkse APK / vaccinatie) hebben we dit ook laten prikken en toen was het 190. Nu is het dus (3 maanden later) 226. Dat is de rapste stijging die we zien, maar verder lijken de waarden stabiel te zijn. Zijn bloeddruk is gisteren ook gemeten, die was 130. Ook dat is dus netjes, wat ik zo kan vinden.
Ter info ook even de overige medicatie:
- Laxulon (2ml 1x daags) voor het helpen bij ontlasting i.v.m. pijn op de onderrug door spondylose. Hij poepte niet meer (in de bak) en rende al loeiend en poepend door het huis. Hiermee gaat hij wel weer gewoon in de bak.
- L-Lysine (1x daags half schepje) i.v.m. chronische niesziekte ondersteuning
- Immuno Boost Pro (2x daags 2 druppels over natvoer) i.v.m. niesziekte. Dit is tijdelijk en doen we enkel als we merken dat hij wat slechter is en er meer last van heeft. Momenteel reutelt hij op de longen/luchtpijn, dus vandaar.
- Homatrocil (oogdruppels, 2x daags 1 druppel in rechter oog voor 7 dagen) i.v.m. een dichtgezwollen traanbuis door de niesziekte. Dit is tijdelijk en we hopen dat hierna zijn oog het traanvocht weer normaal afvoert.
Ik zou denk ik ook wel benieuwd zijn wat alleen het stoppen met de metacam zou doen met creatine waarde omdat deze licht verhoogd is en ureum gewoon binnen referentie zit.
Ook omdat brokken veel droger zijn dan kvv en vocht juist belangrijk is. Ook zie je vaak dat in nierdieet minder eiwitten zitten waardoor je risico hebt op (extra) verlies van spiermassa.
Er staat mij bij dat Erik daarom blokjes kip gaf aan Dali naast het nierdieet als ik het mij goed herinner. Weet jij dat zo nog Rik?
Ook omdat brokken veel droger zijn dan kvv en vocht juist belangrijk is. Ook zie je vaak dat in nierdieet minder eiwitten zitten waardoor je risico hebt op (extra) verlies van spiermassa.
Er staat mij bij dat Erik daarom blokjes kip gaf aan Dali naast het nierdieet als ik het mij goed herinner. Weet jij dat zo nog Rik?
Milo krijgt momenteel 1x daags 10 gram Orijen, en daarnaast 4x daags een kleine portie KVV. Die portie brokken zouden we dan vervangen door nierbrokken. De KVV wordt dan vervangen door natvoer. Hopelijk is dat afdoende. Hij krijgt nu 2x per dag 'soep' (natvoer vermengd met 50 ml water). Dat willen we bij de vier natvoerporties per dag gaan doen. Daarmee zorgen we voor goede plassen, en dat zou moeten schelen. Indien er inderdaad een forse afname van spiermassa gaat plaatsvinden, is het wel een idee om inderdaad kip bij te geven (in kleine brokjes, want geen tandenDinky schreef: 18 jul 2025 10:25 Ik zou denk ik ook wel benieuwd zijn wat alleen het stoppen met de metacam zou doen met creatine waarde omdat deze licht verhoogd is en ureum gewoon binnen referentie zit.

- update -
Wat eventueel nog wel nuttig kan zijn; in het verleden (een jaar terug) begon hij met sproeien. Er bleken katers in onze tuin te zijn die dat ook deden dus hij reageerde daarop. Gedragstherapeute geweest, en even tijdelijk Clomicalm gekregen om hem wat te kalmeren. Alleen was dat een hondendosering en heeft hij 10x de maximale kattendosering gehad. Dat leverde toen ook een piek op in de creatinine waarde, en sindsdien is het dus eigenlijk verhoogd geweest. Dit is eenmalig (17 september '24) gegeven, maar we weten natuurlijk niet of dit nog meespeelt in de (permanente) nierbeschadiging die hij nu heeft. Het zou me niet verbazen, maar ik denk eigenlijk dat het een stapeling is van alles wat hij in zijn leven heeft meegemaakt.