Kat al 3 weken ziek, ik ben radeloos

Forum voor vragen over overgeven, maagzuur, verstopping, diarree en andere spijvertering- en ontlastingproblemen.
Plaats reactie
Momcatveertje
Kitten

Kat al 3 weken ziek, ik ben radeloos

Bericht door Momcatveertje »

Hi allemaal,

Ik heb een nieuw account gemaakt omdat ik via Google hier terecht kwam en ik hoop op enige vorm van herkenning of adviezen. Ik zal het hele verloop uitleggen:

17 juni was de eerste dag dat mijn kat eten weigerde en zich leek terug te trekken, nadat hij de dag ervoor veel gespuugd had en de week daarvoor elke dag een haarbal. Naar de dierenarts, die voelde of zag niks geks, heeft een injectie Cerenia gegeven en aangegeven dat ik de dag erna terug moest komen als hij de volgende dag nog steeds eten weigerde of als hij door de Cerenia heen spuugde.
De ochtend erop weer 2 kleine beetjes vocht overgegeven en hij wilde niet eten, dus terug naar de dierenarts.

Ze hebben bloedonderzoek gedaan en een röntgenfoto gemaakt en er was vermoeden van een verstopping in de darmen aan de hand van de röntgenfoto. Omdat ik een maand geleden een oordopje die in mijn bed lag kwijt was, was ik bang dat hij die wellicht gegegeten had. Ze gingen hem dus opereren, helaas geen verstopping aangetroffen en dus hebben zij zijn darmen leeg gemasseerd en hoopten daarmee het probleem te verhelpen.
Hij kreeg Cerenia, Emeprid en Mirataz. Hij at slecht zelf, ik moest hem continu voeren, kleine beetjes naar binnen werken, ging allemaal niet van harte. Na 10 dagen mocht zijn romper uit en die dag zag ik een opbeuring; hij at zelfs weer voor het eerst zijn brokjes ipv natvoer en ik hoefde hem niet te voeren, was ook zichtbaar blijer. Omdat het op dat moment 24 uur geleden was dat hij de Cerenia en miraraz had gekregen, probeerden we het zonder medicatie. De dag erna at hij nog wel, maar alweer minder enthousiast, en de dag daarna weigerde hij weer zijn eten. Dus in overleg weer terug op alle medicatie. Helaas liep mijn dierenarts een beetje tegen het plafond qua mogelijkheden voor mijn kat, en verwezen mij door naar het UKG in Utrecht. Daar kreeg hij een echo en zijn er biopten van zijn lever en milt genomen waarop ik nog op de uitslag wacht.

Hij deed het terug op de Cerenia en mirtazapine (geswitcht naar tablet omdat hij wondjes kreeg aan zijn oren van de mirataz) tot aan gister.. Heel de week was hij actief en at hij veel, tot gisteren. Ik maak me al 3 weken zorgen (zo lang als dit hele proces al duurt) en heb aanstaande dinsdag een afspraak bij de internist bij het UKG. Ik moet dan ontlasting meenemen en gaan ze volgens mij nog een ander soort echo doen.

Maar ik zie mijn kat aftakelen, ondanks de medicatie. Hij heeft sinds 2 dagen ook diarree, dit had hij de weken ervoor niet. Er is overduidelijk iets mis met hem en alles duurt zo vreselijk lang. Ik moet hem nu tussendoor dwangvoeren omdat hij zelf niet voldoende eet en drinkt sinds gisteren en ik word gek van alles wat ik hem heel de dag door moet toedienen en dan alsnog te zien dat hij achteruit gaat. Wachten tot dinsdag voelt als een eeuwigheid en ik ben gewoon verschrikkelijk bang hem te verliezen.

Hij loopt tussendoor wel rond door huis, zit op het balkon, vraagt aandacht aan mij, maar trekt zich vervolgens ook terug op plekjes waar hij niet vaak ligt. En mijn grootste zorg is dus dat hij ondanks de eetlustopwekker en anti-misselijkheid toch zo slecht eet sinds gisteren.

Is er iemand die kan helpen, tips heeft, adviezen, of mijn verhaal herkent m.b.t. eigen kat? Alles is welkom, want ik vlieg tegen het plafond.
Synemios
Tijger
Tijger

Re: Kat al 3 weken ziek, ik ben radeloos

Bericht door Synemios »

Wat een lastige en verdrietige situatie en ik begrijp je bezorgdheid.

Ik denk even met je mee en kan er helemaal naast zitten.
Dit soort klachten kunnen met zoveel dingen te maken hebben.

Is er ook gedacht aan een alvleesklier ontsteking? Galwegen?, of een maag/darm ontsteking? IBD/ Triaditis?
Wat is de reden dat er biopten zijn genomen van lever en mild?
Waren er op de echo afwijkingen te zien?
Goed dat je door verwezen bent trouwens.

Cerenia werkt hier soms ook ineens niet, maar als ze het dan spuiten weer wel.
Hou er ook rekening mee dat je cerenia niet op een nuchtere maag moet geven, dan kunnen ze daar weer misselijk van worden.

Ik krijg ze hier soms nog wel eens aan het eten door ze iets van schesir te geven of ik kruimel er snoepjes over heen.
Luna (13) Timmy & Indy(9)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar, Tommy, Lizzy
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Asse-Poes
Tijger
Tijger

Bericht door Asse-Poes »

Welkom op het forum!

Wat een moeilijke situatie maak je nu mee met jouw kater 😞 (zijn naam?)
Ik kan je niet helpen met antwoorden, maar ik leef enorm met je mee. Je hebt er niets aan, maar ik weet hoe zwaar het is om een kat te hebben met een probleem en je krijgt maar geen goede diagnose.
Ik hoop dat je dinsdag in Utrecht wel antwoorden krijgt, waar je wat mee kan.

Wat betreft eten: ook ik ben fan van de blikjes Schesir. En van Gourmet Gold Mousse.
Al meerdere katten heb ik weer aan het eten gekregen met Schesir kip of tonijn in kookvocht. (Pets Place verkoopt dat)

Heel veel sterkte en ik hoop dat je updates blijft geven hier.
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010), Pucc ♀ (2022)
en † Clea ♀ (2013-2024)
Miloe
Panter
Panter

Bericht door Miloe »

Wat naar Momcatveertje. Ik heb niets toe te voegen wat al niet gezegd is, maar wens je heel veel sterkte voor jou en je kat.

Toen mijn vorige kat niet meer at en echo vd buik was gedaan, kwam er lymfeklierkanker uit. Ik hoop van harte dat zoiets bij jouw kat niet het geval is!

Hoe heet je kat als ik vragen mag?
Cats choose us; we don't own them. (Kristin Cast)
Groetjes van Mina & Sookie, RIP Miyuki ❤
Plaats reactie