Beste
Onze kater max ( brits korthaar) bijna 2 jaar oud eet voornamelijk brokjes van Royal Canin en hills, mede omdat beide fabrikanten aangeven dat het droogvoer voldoende stoffen bevat voor een goede ontwikkeling.
Ook de Cattery waar max vandaan komt was geen voorstander van nat voer, zouden ze slechte tanden van krijgen.
Sinds enkele dagen geleden krijgt max nu 2x per dag Royal Canin Sensory taste, een ( half)zakje van 85 g. Per keer vermengd met brokjes, is misschien te weinig nat voer maar wil het na 2 jaar van droogvoer ook weer niet overdrijven.
Bijkomende reden is dat ik vindt dat max te weinig drinkt in de nacht en zie dit aan het waterbakje wat ik s'avonds geheel vult
en het niveau niet daalt.
Maar max heeft de eigenaardige eigenschap wanneer ik s'morgens wakker wordt dat hij met alle geweld naar het balkon wil en laat dit met geluid ook kenbaar ( voorpoten tegen het raam) maken.vervolgens gaat hij uit de grote plantengieter drinken, de ene keer door met zijn poot in de plastic can te gaan maar vaak ook geheel met zijn kop in de gieter en blijft daar een tijdje uit drinken.
Er zitten in de plantengieter geen meststoffen voor de balkonplanten, dus ja het is elke morgen weer het zelfde ritueel.
Ik heb zijn waterbakje en het voerbakje in de keuken iets uit elkaar gezet een week geleden maar drinken overdag vergeet 't maar.
Vandaar en mede langzaam overgeschakeld en niet meteen drastisch naar nat voer + brokjes en dat gemengd.
Vinden jullie dit een goede aanpak of misschien andere suggesties of opmerkingen, sta er graag voor open.
voeding
Re: voeding
Ja... "Wij van wc-eend..."abc458123abzx schreef: 28 jun 2025 14:27 Onze kater max ( brits korthaar) bijna 2 jaar oud eet voornamelijk brokjes van Royal Canin en hills, mede omdat beide fabrikanten aangeven dat het droogvoer voldoende stoffen bevat voor een goede ontwikkeling.

Sowieso zit droogvoer vol met koolhydraten. Ze kunnen anders het brokje niet bij elkaar houden (op een enkel merk na die vlees droogt). De duurdere merken ook (ze zijn vaker duur omdat er veel geld achter zit voor reclame e.d.). Ook hebben de duurdere merken (lees hills en royal Canin) de dierenartsen in hun zak, beide doordat die het merk verkopen alsook dat ze de tekst-boeken voor de dierkundige studie subsidiëren (en de da's ook maar een paar uurtjes in hun hele studie besteden aan voer).
Ik ben al vrij snel overgeschakeld naar 100% natvoer en later op vers vlees.
Als je voor natvoer gaat, kies dan een merk met een hoog vleesgehalte. Want er zijn ook veel natvoeren met heel veel koolhydraten (beter dan het droogvoer maar het kan beter).
Hier is een oude post van mij over natvoer kwaliteit e.d.
Rik schreef: 19 mei 2022 11:09 Goede sites om je in te lezen op goed voer:
https://www.catmoneo.nl/beste-natvoer/
https://www.catmoneo.nl/beste-kattenbrokken/
https://www.voerwijzer.com/het-beste-na ... or-de-kat/
https://www.voerwijzer.com/kattenbrokken-vergelijken/
Onderstaand is een oud lijstje en er kon nog 1 of 2 merken bij (maar weet uit mijn hoofd niet welke).
Premium natvoer:
Animonda carny
Almo Nature
Mac's Cat
Cosma
Bosita
Porta 21
Shinycat (Gimpet)
Applaws
Schesir
Hermanns Bio kattenvoer
Renske (de enige die niet bij zooplus staat maar b.v. op Renske's Webwinkel e.a.)
Catlovers Gold (niet bij zooplus maar wel online)
Hoge kwaliteit brokken:
Orijen
Arden Grange (wel de engelse zooplus maar ook in o.a. webwinkels)
Applaws
Natural Health (Carnivore) (niet bij zooplus maar wel diverse webwinkels zoals deze)
Renske (niet bij zooplus maar b.v. op Renske's Webwinkel e.a.)
Nutrivet
Porta 21 graanvrij
Catlovers Gold (niet bij zooplus maar wel online)
Solid Gold (komt uit USA maar hebben ze denk ik bij zooplus niet meer te zien aan de lege pagina)
Timberwolf Serengeti (komt uit USA maar hebben ze denk ik bij zooplus niet meer te zien aan de lege pagina)
[...]
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Ik zou het natvoer los van de brokjes geven dus niet door elkaar mengen in 1 bakje.
Heb je ook al eens gekeken of hij wil drinken uit het waterbakje wanneer je daar water uit de gieter in doet ipv water uit de kraan?
Verder is het zo dat brokjes eigenlijk te droog zijn voor een kat dus het is zeker goed om daar natvoer bij te geven. Dit natvoer hoeft ook zeker niet van hetzelfde merk te zijn als de brokjes
Heb je ook al eens gekeken of hij wil drinken uit het waterbakje wanneer je daar water uit de gieter in doet ipv water uit de kraan?
Verder is het zo dat brokjes eigenlijk te droog zijn voor een kat dus het is zeker goed om daar natvoer bij te geven. Dit natvoer hoeft ook zeker niet van hetzelfde merk te zijn als de brokjes

-
- Kitten
Rik bedankt voor jou brede reactie, ga dit later even doornemen.
-
- Kitten
Dinky
ik hou het maar bij een wel bekend merk, kijk google is ook niet zaligmakend maar Whiskas als voorbeeld wordt als negatief weergegeven.Dus ja je wilt het beste voer voor onze vriend/ kater of poes.
Dat ik de brokje's mengt is om het natvoer wat max sinds kort krijgt geen maagproblemen krijgt, het is nogal een omschakeling van droog naar nat, maar waarom niet met brokjes mengen, maar op jou advies zal ik dit apart geven, dank je wel voor de reactie, wordt ik ook weer wijzer van.
ik hou het maar bij een wel bekend merk, kijk google is ook niet zaligmakend maar Whiskas als voorbeeld wordt als negatief weergegeven.Dus ja je wilt het beste voer voor onze vriend/ kater of poes.
Dat ik de brokje's mengt is om het natvoer wat max sinds kort krijgt geen maagproblemen krijgt, het is nogal een omschakeling van droog naar nat, maar waarom niet met brokjes mengen, maar op jou advies zal ik dit apart geven, dank je wel voor de reactie, wordt ik ook weer wijzer van.
-
- Kitten
Rik ik kom nog even terug op jou reactie, zou ik bij onze kater dan met een tevreden gevoel geheel op nat voer kunnen overschakelen, en of is dit beter voor de vochtvoorziening.En met welke hoeveelheid ga ik onze kater overwennen, zoals vermeld maak ik daar een mix van omdat hij al 2 jaar droogvoer krijgt.Sinds heel kort een mix maar toch.
Kijk graag naar Discovery en ja katten eten vlees dat zit in hun genen.
Kijk graag naar Discovery en ja katten eten vlees dat zit in hun genen.
Ja, het natuurlijk eten is vlees (prooi). Dan komt natvoer daar een stuk dichter bij dan droogvoer. Het nadeel van droogvoer zijn al die koolhydraten (wat slecht voor de tanden is en slechts voor de vocht huishouding). Volledig natvoer is dus wel beter (je moet er alleen wat meer van geven). Brokken zijn eigenlijk makkelijk voor de baasjes omdat je dan gewoon een bakje kan laten staan (maar in principe geloof ik ook niet in free-feeding maar meer in maaltijden).
Katten kunnen het op zich ook wel goed doen op brokjes maar het vergt wel veel meer van het lichaam. Brokken zijn overigens, naast de koolhydraten ook overgoten met smaakmakers. Een brok zonder smaakmakers smaakt n.l. nergens naar. Een kat zou die niet eten. Met smaakmakers kan een kat wel verslaafd raken aan brokken (dat is juist het hele verdienmodel van de brokkenfabrikanten).
Wat bedoel je met "overwennen" ?
Een kat op volledig vers is uiteraard het natuurlijkst.
(Hoewel ik me voor kan stellen dat dat niet voor iedereen weggelegd is)
Voor meer info...
https://voerwijzer.com/waarom-goede-kattenvoeding/
https://voerwijzer.com/het-beste-kattenvoer/
Katten kunnen het op zich ook wel goed doen op brokjes maar het vergt wel veel meer van het lichaam. Brokken zijn overigens, naast de koolhydraten ook overgoten met smaakmakers. Een brok zonder smaakmakers smaakt n.l. nergens naar. Een kat zou die niet eten. Met smaakmakers kan een kat wel verslaafd raken aan brokken (dat is juist het hele verdienmodel van de brokkenfabrikanten).
Wat bedoel je met "overwennen" ?
Een kat op volledig vers is uiteraard het natuurlijkst.
(Hoewel ik me voor kan stellen dat dat niet voor iedereen weggelegd is)
Voor meer info...
https://voerwijzer.com/waarom-goede-kattenvoeding/
https://voerwijzer.com/het-beste-kattenvoer/
Soorten kattenvoeding
Er zijn meerdere soorten kattenvoeding. Veel katteneigenaren denken dat katten brokken horen te eten, maar dit is niet waar. Brokvoeding is juist één van de minst gezonde kattenvoeding. Er zijn meerdere soorten kattenvoeding verkrijgbaar, hieronder besproken op volgorde van gezond naar minder gezond. De verschillende soorten voeding zijn ook te combineren.
1. Rauwe vleesvoeding: kvv, prooidieren en zelf samenstellen
2. Luchtgedroogde voeding
3. Natvoer
4. Brokken
Grtz, Rik