Rode plekken kat

Voor vachtproblemen zoals kaalheid, schilfering, etc. en huidaandoeningen zoals allergische reacties, al dan niet samenhangend met ziektes, voeding of medicijnen.
Plaats reactie
MaiH
Kitten

Rode plekken kat

Bericht door MaiH »

Hoi
Ik weet niet meer wat ik moet doen dus ik post dit hier.

Ik heb een kater van 13 jaar met meerdere gezondheids problemen. Ook is hij onhandelbaar bij de DA. Sinds woendsag merkte ik een rode plek op bij zij neus. Dit is onderhand meerdere wonden geworden. Weet iemand wat dit kan zijn?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Asse-Poes
Tijger
Tijger

Re: Rode plekken kat

Bericht door Asse-Poes »

Ach jee dat zijn geen fijne plekken 😞

Krabt hij alleen daar?
Heeft hij ook een (voedsel)allergie?

Bij de meeste dierenartsen kan je ook de foto's sturen voor advies, zodat hij niet mee hoeft.
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010), Pucc ♀ (2022)
en † Clea ♀ (2013-2024)
Rik
Tijger
Tijger

Bericht door Rik »

Oei. Dat ziet er inderdaad uit als een behoorlijke reactie.
Ik ga er even vanuit dat ie niet standaard buiten komt?

Ik dacht dat de meeste dierenartsen juist de kat wel zou willen zien. Via foto's kunnen ze (naar hun mening) vaak geen goeie diagnose maken. Maar je kunt het allicht even proberen bij je eigen dierenarts.

Verder even nadenken of er iets gewijzigd is in de omgeving? Of in het voer (of voedselpatroon)?

En is het inderdaad erger geworden door krabben (= jeuk) of wordt het uit zichzelf zo erger?
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
MaiH
Kitten

Bericht door MaiH »

Bedankt voor de reacties

Hij komt alleen op het balkon. Voor hij daar mag schrob ik het eerst voor het geval er iets op gewaaid is. Hij krabt raar genoeg niet aan de plekken. Wel wrijft hij soms over zijn neus en haalt zo wel wat plekkwn weer open maar ook dit niet meer dan normaal als hij zich wast.

Hij is 3 weken terug onder narcose geweest voor onderzoek bleek dat hij 2 afgebroken tanden had deze zijn meteen verwijderd. Er is toen ook uitgebreid bloed onderzoek gedaan, fotos gemaakt en nog extra onderzoek voor zijn nieren maar alles was normaal. Een week later kreeg hij een blaasontsteking. Normaal hoef ik hier niet mee te gaan zolang hij nog plast en novacam geven, maar omdat hij niks wou aanemen van eten wat heel raar voor hem is, en het vele overgeven wat ook normaal niet zo is heb ik toch gebeld. Hier is hij onder roesje weer nagekeken.

Hem nu weer meenemen en weer in de dwangkooi geschept worden is geen optie.

Hij heeft astma en krijgt hier via een inhalator medicatie voor. Ik ben heel voorzichtig met wat ik in huis haal hierdoor. Voer krijgt hij al 3 jaar hetzelfde. Er is geen voedsel allergie bekend.

De plekken die nieuw bij komen lijken uit het niks te komen. Ik zie ook een korstie op zijn voorhoofd deze laat hij met rust.

Ik heb fotos naar de dierenarts gestuurd vanwege zijn gedrag daar proberen ze vaak via afstand te helpen maar de communicatie loopt heel traag.

Hij kreeg normaal gabapentine voordat hij naar kliniek zou moeten maar omdar hij sinds december deze dagelijks krijgt werkt het niet versuffend genoeg meer. Hij krijgt ook elke 4 weken via een arts aan huis solensia maar deze lijkt ook minder goed te werken. De arts aan huis doet alleen kleine dingen hij heeft geen kliniek en kan veel dingen niet. De solensia werkt ook minder goed en hij krijgt ook novacam erbij. Omdat hij al zoveel heeft word het ook steeds moeilijker om hem meer te geven.
Synemios
Tijger
Tijger

Bericht door Synemios »

Is dit niet een bijwerking van de solensia? Luna had toen ook ineens van dit soort plekjes en dat kwam door de solensia.

Als je in de fb groep kijkt zie je meerdere foto's van katten die dit soort plekjes hier en daar hebben.
Andere optie zou pollenallergie kunnen zijn, alleen dan zou je verwachten dat hij daar eerder last van zou hebben gehad.

FB groep solensia:

https://www.facebook.com/groups/222294473216732
Luna (13) Timmy & Indy(9)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar, Tommy, Lizzy
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
MaiH
Kitten

Bericht door MaiH »

Dankje voor je reactie

Ik heb geen facebook jammer genoeg moet je lid zijn van de groep. Heb wel op reddit ook vergelijkbare dingen gevonden. Hij heeft ook kalende oren die na 3 prikkem begonnen. De da toen zei dat het kon komen omdat ik met de prednison toen aan het afbouwen was maar ook dit komt weer terug. Ik las dat haaruitval ook een bijwerking kan zijn. Ik ga het zeker bespreken met de arts
Synemios
Tijger
Tijger

Bericht door Synemios »

Enige manier om het aan te tonen of uit te sluiten is stoppen met de solensia.
Zijn er ooit soortgelijke problemen geweest voor je met solensia begon?

Deze bijwerking kan trouwens ook ineens weer verdwijnen of het kan ook zijn dat het pas na en aantal prikken de kop opsteekt.
Zoetis is hier van op de hoogte.

Probleem is wel dat je geen prednison kunt geven nu zolang er een nsaid gebruikt wordt dat mag niet samen gegeven worden.
( nsaid is novacam, metacam, onsior etc)

jammer dat je lid moet zijn van de fb groep, ik dacht eigenlijk dat het een open groep was.
Maar je hebt het ook al elders op internet gevonden.
Groetjes, Denise
MaiH
Kitten

Bericht door MaiH »

Nee, hij heeft nooit dit soort problemen gehad. Ik was met de solensia toen begonnen ivm dat hij geen andere pijnstilling mocht. Mijn da vind dat met de aerokat hij wel de novacam mag hebben.
Synemios
Tijger
Tijger

Bericht door Synemios »

Met de Aerokat wordt het anders opgenomen.
Ik weet zeker dat de prednison injecties en pillen en drankjes niet samen mogen met een nsaid,
En als hij er heel erg veel last van heeft is dat het enige wat je daar nu tegen kunt geven helaas.
Groetjes, Denise
Rik
Tijger
Tijger

Bericht door Rik »

MaiH schreef: 24 jun 2025 19:36 Nee, hij heeft nooit dit soort problemen gehad.
Hij krijgt/kreeg dus behoorlijk wat aan medicijnen/middeltjes.
Vergeet ook niet dat bepaalde stoffen op een gegeven moment op kunnen stapelen of dat het lichaam hier tegen gaat werken. Alleen moeilijk te zeggen welke dat dan is.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
MaiH
Kitten

Bericht door MaiH »

Hij heeft een zalfje gekregen. Het is indd heel moeilijk te bepalen waar het aan zal liggen. Er zijn geem nieuwe bijgekomen. Het is nu hopen dat het werkt.
Asse-Poes
Tijger
Tijger

Bericht door Asse-Poes »

Heeft heeft de kat nog meer behalve astma en een (chronische) blaasontsteking?

Ik snap de solensia niet zo goed. Of heeft de kat ook artrose?
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010), Pucc ♀ (2022)
en † Clea ♀ (2013-2024)
MaiH
Kitten

Bericht door MaiH »

Naast astma artrose, feline hyperesthesia, en chronische nieszieke ( hier zijn de symptomen heel mild van gelukkig). De blaasproblemen vinden ze geen oorzaak van. Er is met regelmaat urine gecontroleerd maar er word nooit blaasgruis gevonden. Ze vermoeden door stress door de atrosepijn die niet onder controle was.
Plaats reactie