rare plek na scheren buik voor echo

Voor vachtproblemen zoals kaalheid, schilfering, etc. en huidaandoeningen zoals allergische reacties, al dan niet samenhangend met ziektes, voeding of medicijnen.
Plaats reactie
Tiemmie
Lynx
Lynx

rare plek na scheren buik voor echo

Bericht door Tiemmie »

In Feb heeft onze kat een echo gehad waarbij zijn buik geschoren werd. Sindsdien rare plek op huid die maar niet overgaat.(geen jeuk)
Al honingzalf ook icm zinkzalf en hydrocortison in overleg met dierenarts geprobeerd. Ook 3 weken jasje aangehad. Hielp allemaal niet. Uitstrijkje van plekje is naar lab geweest, kwam alleen streptococcen uit. Dat zit normaal ook op de huid. Deze week 5 dagen achter elkaar injectie AB gehaald bij DA(injectie omdat hij pds heeft en ab slecht is voor de darm) AB lijkt ook niks uit te halen. Volgende stappen zouden zijn: biopt nemen en naar dermatoloog of hele plek wegsnijden. Vind het nogal ingrijpend. Iemand hier nog ideeën?
Afbeelding
Edit: foto toevoegen lukt me helaas niet
Synemios
Tijger
Tijger

Re: rare plek na scheren buik voor echo

Bericht door Synemios »

Jeetje wat een ellende.

jammer dat ik de foto niet kan zien.
Luna heeft ook een open plek gehad na het maken van een echo, die kon niet tegen die gel.
Uiteindelijk hebben we haar een shirtje aan gedaan, wel langer dan 3 weken.
maar dat helpt dus niet bij jou kat, en eigenlijk helpt niks.
Honingzalf maakte het alleen maar erger hier.

Ik denk dat een dermatoloog dan geen slechte keuze is en die dan laten bepalen wat nodig is ipv meteen te beginnen over weg snijden en biopten.
Oorzaak achterhalen lijkt mij het belangrijkste, dermatologen weten meer dan dierenartsen.

Je mag mij die foto ook sturen via email die stuur ik je even via pb.:
Luna (13) Timmy & Indy(9)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar, Tommy, Lizzy
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Tiemmie
Lynx
Lynx

Bericht door Tiemmie »

Bij jouw kat is het dus vanzelf over gegaan na dragen shirtje?
Vandaag laatste AB prik gehad. Da zei ook dat het weinig geholpen had. Ze heeft weer een foto gemaakt van het plekje. Gaat foto's nu naar dermatoloog van het lab sturen. Tot dat ze daar bericht van heeft afgesproken om nu geen medicatie of zalf te geven. Als het na het weekend weer koeler is dan weer proberen of het jasje aan misschien nu wel verbetering geeft. Ik heb ook propolis besteld, is een soort natuurlijke ab.
Synemios
Tijger
Tijger

Bericht door Synemios »

ja maar wel langer dan 3 weken, en vaak wisselen.
ben benieuwd wat de dermatoloog zegt.
Kijk wel uit met zelf hulp middelen, die doen soms meer kwaad dan goed, zeker omdat je niet weet wat er precies aan de hand is.
Groetjes, Denise
Synemios
Tijger
Tijger

Bericht door Synemios »

Ik heb de foto voor je geplaatst, ik zal even een foto van Luna zoeken en die dan ook nog even voor je plaatsen.

Afbeelding
Groetjes, Denise
Synemios
Tijger
Tijger

Bericht door Synemios »

Zo zag het er bij Luna uit, is toch anders

Afbeelding
Groetjes, Denise
Tiemmie
Lynx
Lynx

Bericht door Tiemmie »

Dat ziet er ook niet fijn uit zeg, maar inderdaad anders dan bij Giorgie.
Tiemmie
Lynx
Lynx

Bericht door Tiemmie »

Da belde vandaag, ze had de foto aan een dermatoloog laten zien. Die denkt dat het eosinofiele plaque is.
Er kan nu eerst een biopt genomen worden of gelijk behandelen met prednison.
Prednison is natuurlijk ook niet fijn, maar het moet toch een keertje overgaan. Zijn er al 4 mnd mee in de weer.
Als ik deze aandoening op internet bekijk dan kan de oorzaak een allergische reactie zijn. Misschien voor de gel bij de echo??
Synemios
Tijger
Tijger

Bericht door Synemios »

Nee prednison is niet fijn, soms helaas wel nodig.
maar ik zou zelf toch voor behandeling gaan, biopt is ook niet fijn en als de behandeling hetzelfde blijft....

Ik weet dat ze bij Luna zeiden ja allergie voor die gel is zeldzaam, toen zei ik nou dit is al de 2e keer dat haar buik open ligt.
En de 2e keer heb ik nog extra goed haar buikje schoon gemaakt
Ben wel blij met de alcohol tip van jou.
Groetjes, Denise
Tiemmie
Lynx
Lynx

Bericht door Tiemmie »

Zo denken wij er ook over.

Hoop dat als Luna nog een keer echo moet, ze met alcohol uit de voeten kunnen.
Tiemmie
Lynx
Lynx

Bericht door Tiemmie »

Nou, de wonderen zijn de wereld nog niet uit....
Heb voor morgen een afspraak bij de DA, voor vaccinaties en om de prednison op te halen.
Maar.... sinds een week weer eens z'n jasje aangedaan, plekken droogden wat in.
Toen kwam mn broer een paar dagen geleden en die vertelde over zijn eczeem plekken. Allerlei zalfjes vd huisarts en AB kuur hielpen niet. Toen ontdekte hij Eucerin Atopi control balsem, dat hielp veel beter dan alle middelen die hij vd dokter had gehad. Oh ja hij kreeg ook prednison. Ik dacht dat lijkt wel hetzelfde verhaal als bij onze Giorgie. Ik heb een klein beetje van die crème van hem gehad en wat denk je???? Nu na 3 dagen smeren(wel jasje weer aan) zijn de plekken bijna weg! Ik hou wel zn jasje aan want weet niet of het gevaarlijk is als hij eraan likt. Alhoewel hij toen we hydrocortison smeerden geen jasje aanhoefde. De prednison kunnen we voor nu even in de ijskast zetten, joepie!!!
Asse-Poes
Tijger
Tijger

Bericht door Asse-Poes »

Fijn dat deze balsem werkt!
Voor de zekerheid zou ik toch nog even bellen met de dermatoloog om zeker te weten dat er niet iets in zit wat niet geschikt is voor katten.
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010), Pucc ♀ (2022)
en † Clea ♀ (2013-2024)
Rik
Tijger
Tijger

Bericht door Rik »

Asse-Poes schreef: 30 jun 2025 12:17 Voor de zekerheid zou ik toch nog even bellen met de dermatoloog om zeker te weten dat er niet iets in zit wat niet geschikt is voor katten.
Die zal dit zeker afraden voor katten. Naast dat het niet voor katten bedoeld is... zitten er zeker een aantal middelen in die niet geschikt zijn voor katten (van ongeschikt tot giftig).

Bij herhaald gebruik kun je beter op zoek naar alternatieve die dezelfde werkzame delen heeft maar wel geschikt is voor katten. (Wel fijn dat het voor nu geholpen heeft maar bij herhaald gebruik dus even oppassen omdat schadelijke stoffen zich ook kunnen gaan stapelen.)
Aqua, Glycerin, Butyrospermum Parkii Butter, Octyldodecanol, Caprylic/Capric Triglyceride, Vitis Vinifera Seed Oil, Behenyl Alcohol, Distarch Phosphate, Glyceryl Stearate SE, Oenothera Biennis Oil, Glycyrrhiza Inflata Root Extract, Ceramide NP, Tocopherol, Sodium PCA, Glycine, Arginine HCL, Decylene Glycol, Polyglyceryl-3 Methylglucose Distearate, Carbomer, Citric Acid, Ethylhexylglycerin, Sodium Cetearyl Sulfate, Caprylyl Glycol, Sodium Hydroxide, Ascorbyl Palmitate, Trisodium EDTA, Phenoxyethanol, Sodium Benzoate
Prima, hier is een beknopte omschrijving per ingrediënt, zodat je weet wat het doet — en of het mogelijk risico’s heeft. Ik heb het in dezelfde volgorde als jouw lijst gezet voor duidelijkheid.

---
✅ Aqua – Water; basis voor het product.

✅ Glycerin – Humectant; trekt vocht in de huid en hydrateert.

✅ Butyrospermum Parkii Butter (Sheaboter) – Verzacht, voedt en beschermt de huidbarrière.

✅ Octyldodecanol – Vette alcohol; verzachtend, verbetert spreiding op de huid.

✅ Caprylic/Capric Triglyceride – Fractie van kokosolie en glycerine; lichte olie, werkt verzachtend en maakt de balsem smeerbaar.

⚠️ Vitis Vinifera Seed Oil (Druivenpitolie) – Rijk aan antioxidanten en omega-vetzuren; voedend, maar druiven zijn giftig voor katten, waardoor dit ingrediënt twijfelachtig is voor kattentoepassing.

✅ Behenyl Alcohol – Vette alcohol; verdikker en huidverzachter.

✅ Distarch Phosphate – Gemodificeerd zetmeel; verdikker, stabilisator.

✅ Glyceryl Stearate SE – Emulgator; helpt olie en water mengen, maakt huid zachter.

✅ Oenothera Biennis Oil (Teunisbloemolie) – Bron van omega-6; werkt ontstekingsremmend en versterkt de huidbarrière.

✅ Glycyrrhiza Inflata Root Extract (Zoethoutextract) – Ontstekingsremmend, kalmeert jeuk en roodheid.

✅ Ceramide NP – Lipide; herstelt de huidbarrière, vermindert vochtverlies.

✅ Tocopherol (Vitamine E) – Antioxidant; beschermt tegen schade door vrije radicalen.

✅ Sodium PCA – Natuurlijke vochtbinder; hydrateert.

✅ Glycine – Aminozuur; hydrateert, ondersteunt huidherstel.

✅ Arginine HCL – Aminozuur; bevordert wondgenezing, hydrateert.

✅ Decylene Glycol – Multifunctioneel ingrediënt; werkt licht antibacterieel en als bevochtigingsmiddel.

✅ Polyglyceryl-3 Methylglucose Distearate – Emulgator; maakt product stabiel en smeerbaar.

✅ Carbomer – Verdikkingsmiddel; geeft de balsem zijn gel- of crème-textuur.

✅ Citric Acid – pH-regelaar; houdt de zuurgraad huidvriendelijk.

⚠️ Ethylhexylglycerin – Conserveermiddel en huidconditioner; voorkomt bacteriegroei, kan irriteren.

✅ Sodium Cetearyl Sulfate – Emulgator en reiniger; stabiliseert emulsies.

⚠️ Caprylyl Glycol – Hydraterend en conserveermiddel; werkt antibacterieel, kan irriteren.

✅ Sodium Hydroxide – pH-regelaar; zorgt dat product niet te zuur of basisch is.

✅ Ascorbyl Palmitate – Vetoplosbare vorm van vitamine C; antioxidant.

⚠️ Trisodium EDTA – Chelator; bindt metaalionen, verbetert houdbaarheid, kan mild irriterend zijn.

⚠️ Phenoxyethanol – Conserveermiddel; voorkomt bacteriegroei, maar is giftig voor katten bij opname.

⚠️ Sodium Benzoate – Conserveermiddel; voorkomt schimmel- en bacteriegroei, kan irriteren.

---
🔎 Samenvatting:

De meeste ingrediënten hydrateren, kalmeren of ondersteunen de huidbarrière.

De conserveermiddelen (Ethylhexylglycerin, Caprylyl Glycol, Phenoxyethanol, Sodium Benzoate) zijn essentieel voor houdbaarheid, maar potentieel problematisch voor katten bij inname of langdurig contact.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Synemios
Tijger
Tijger

Bericht door Synemios »

Ik heb ook allerlei zalfjes voor mijn eczeem en granulomen en voor katten zijn die zo schadelijk dat ik er gaasjes met een speciale panty om heen moet doen zodat ze er niet mee in aanraking komen.

Fijn dat het voor nu geholpen heeft, maar ik zou hier echt mee uit kijken en dat soort dingen echt pas geven in overleg met een dierenarts.
Die kan dan ook zoeken naar een soortgelijk alternatief.
Groetjes, Denise
Tiemmie
Lynx
Lynx

Bericht door Tiemmie »

Bedankt voor het meedenken. Maar goed dat hij zijn jasje aan heeft dus. Denk dat ik het niet lang hoef te smeren want is zo goed als over. Als het helemaal weg is en hij zijn jasje uit mag, zal ik gelijk zijn buik wassen. DA weet er van trouwens, heeft er niets over gezegd dat het niet mag.
Anders had hij minimaal 3 weken aan de prednison gemoeten, is ook niet fijn.
Plaats reactie