Kat naar buiten of niet

Voor alle vragen over wat te doen als je op vakantie gaat, als je gaat verhuizen of als je je kat wil vervoeren.
Plaats reactie
Loes_2017
Huiskat
Huiskat

Kat naar buiten of niet

Bericht door Loes_2017 »

Ok ik zit met een dilemma ;)

Wij hebben 2 katten, Loes een 8 jarige htk kat en Puk een 3 jarig mega sociaal Ragdoll dametje.
Puk woont sinds 6 weken bij ons, het gaat met Loes ok samen, alhoewel onze oma (zo noemen we Loes liefkozend) echt duidelijk haar grens regelmatig aangeeft met een grom en soms een corrigerende tik. Maar er wordt niet gevochten of dergelijke, ze eten in dezelfde kamer en accepteren elkaar op een ok manier. Zeker voor de 4 weken dat ze nu volledig toegang hebben tot de hele woning samen.

Nu gaat Loes wel naar buiten, geen hele dagen maar wanneer ze zin heeft. Wel merk ik nu met het mooie weer dat ze meer buiten is, Puk is een binnenkat en dat houden we ook zo.

Komende week gaan we 4 nachtjes weg, elke dag komt iemand langs om bij de katten te kijken. Zeker voor Puk van enorm belang, voor Loes maakt het niet veel uit, die heeft het niet zo op vreemde mensen.

Normaliter met vakanties houden we Loes altijd binnen, gewoon omdat ik er anders geen lekker gevoel bij heb. Maar ik zit een beetje in een dilemma wat we deze vakantie moeten doen. Ergens heb ik zoiets van binnen houden zodat jullie samen eens lekker kunnen gaan bonden zonder dat wij daar dus bij zijn aan de andere kant merk ik ook dat Loes niet continue op haar beste gemak is en het misschien dus slim is dat ze even haar vlucht naar buiten kan vinden met het idee dat ik dus een paar dagen een beetje in de stress zit of dat wel goed gaat. En voor Puk is het fijner als er toch heel de dag een andere kat in huis is ook al zullen ze soms in andere kamers bivakkeren.

We wonen in een groot huis, dus mocht het zo zijn dat we de katten binnen houden dan is er meer dan voldoende ruimte om even weg te lopen, apart te slapen en rust op te zoeken.

Wat zouden jullie doen?
castratenkoor
Tijger
Tijger
Contacteer:

Re: Kat naar buiten of niet

Bericht door castratenkoor »

Ik zou haar tijdens jullie afwezigheid niet buiten laten. Je loopt de kans dat ze dan niet meer binnen komt en gaat dwalen.
6koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRikMaks**
Teun'09 Luuk'13 Teske'14 Clarie'16 Koen&Wiep'25
Loes_2017
Huiskat
Huiskat

Bericht door Loes_2017 »

Thanks! Dit antwoord helpt ;)
Ik denk dat ik inderdaad mijn gevoel moet achterna gaan en zoals altijd tijdens de vakantie de katten binnen hou.
Rik
Tijger
Tijger

Bericht door Rik »

Ik zou Loes inderdaad ook binnen houden. Je geeft al aan dat het niet een kat is die alles bij elkaar schreeuwt als ze niet naar buiten kan dus dan zou ik ook geen risico nemen. Dan heeft de oppas ook de mogelijkheid om weer weg te gaan, zonder Loes buiten te moeten gaan vangen (of nog erger... zoeken).

Tenzij je een zeer goed afgesloten tuin hebt en Loes alleen maar een beetje in de eigen tuin rondstruint en de oppas haar zo op kan pakken wanneer het tijd is om naar binnen te gaan. Dan zou je nog kunnen overwegen dat de oppas haar een uurtje per dag naar buiten laat. Maar anders zou ik ze gewoon lekker binnen houden.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Plaats reactie