Schildklier en alvleesklier problemen

Schildklieraandoeningen bij de kat komen vaak voor. Dikwijls gaat het om een vergrote schildklier,
Faelivrin
Huiskat
Huiskat

Re: Schildklier en alvleesklier problemen

Bericht door Faelivrin »

Ze wil nu ook niet eten, wil eigenlijk helemaal niks behalve op haar handdoekje liggen boven. Ik heb om 10 uur weer contact met de dierenarts.
Femke, poezenmoeder van Noa, Ziva en Ylva ☆ (sept. '23)
castratenkoor
Tijger
Tijger
Contacteer:

Bericht door castratenkoor »

Ik herken dat wel. Als een kat zich niet zo lekker voelt, wil hij/zij vooral rust. Het is een impuls, ze denkt er niet bij na, ze vindt je niet minder lief dan voorheen.

Fijn dat de nacht rustig is verlopen. Hopelijk gaat het goed vandaag.
Probeer het over een uurtje nog eens, met eten aanbieden. Over natvoer zou je wat warm water kunnen gieten. Dat maakt het aantrekkelijker. Goed prakken.
6koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRikMaks**
Teun'09 Luuk'13 Teske'14 Clarie'16 Koen&Wiep'25
Faelivrin
Huiskat
Huiskat

Bericht door Faelivrin »

Helaas, ze wil nog steeds niks. Ik kan dit zelf echt slecht handelen. Ik denk dat het komt omdat het met Ylva net zo stressvol was en ook nog eens slecht af liep.

Afbeelding

Ik weet niet zo goed meer wat ik moet doen. Het voelt niet eerlijk om haar zo onder een bed op een handdoek te laten liggen. Tegelijkertijd is tijd nu het enige wat misschien nog iets doet. Meer kan ik ook niet.
castratenkoor
Tijger
Tijger
Contacteer:

Ik snap dat het als "niet eerlijk" voelt. Maar het is haar keuze daar te liggen. Elk uur beetje voer aanbieden zou ik zeggen en bij haar gaan liggen af en toe, lief met haar praten en haar knuffelen.
Faelivrin
Huiskat
Huiskat

Bericht door Faelivrin »

Met de dierenarts uitgebreid telefonisch gesproken. Ze is nu zeker slechter dan gisteren. Ze had vandaag nog een onderhuids infuus kunnen geven, maar daar was ze gisteren zo ontzettend boos van en uit haar doen dat ik haar dat niet nog een keer aan wil doen. We gaan vandaag afwachten. Ik heb nog een theorie dat ze nu niet eet door de Buprenorfine. Dus die geef ik niet nog een keer. Ik heb met de dierenarts (en vooral met mijzelf) afgesproken dat als ze morgen nog zo is, ik haar laat gaan. Ik wil niet eindeloos met haar dokteren en zich zo voelen verdient ze ook absoluut niet.
Synemios
Tijger
Tijger

Bericht door Synemios »

Heeft je dierenarts niet uitgelegd dat dit best een tijdje kan duren?
Vocht geven kan soms heel goed helpen.

Heb je de cerenia op een lege maag gegeven? daar kunnen ze ook misselijk van worden ( ja ik weet dat dat raar klinkt, maar toch is het zo)
Een andere optie is om primperid te geven, soms werkt de cerenia niet en dan is er dat als alternatief ( cerenia laten spuiten werkt vaak ook beter maar dan moet je naar de dierenarts)

Ik ben benieuwd hoe het nu is?
Luna (13) Timmy & Indy(9)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar, Tommy, Lizzy
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Faelivrin
Huiskat
Huiskat

Bericht door Faelivrin »

Ze eet weer! Rond 13uur begon ze weer wat te eten. Ik had haar van alles aangeboden; ook haar ‘normale’ eten maar ze verkoos het speciaal voer! Ze heeft daarna nog een hele tijd onder het bed gezeten maar loopt nu sinds 15:15uur al beneden en buiten rond. Ze eet wel gras. Ik weet niet of dat oké is voor nu. Ik denk dat de Cerenia (op lege maag inderdaad) en de Buprenorfine haar niet helemaal goed zijn gevallen. De Cerenia zal ik morgen na ontbijt geven en de Buprenorfine blijf ik even van af.

De dierenarts heeft wel aangegeven dat het even kan duren, maar waar trek je dan de grens. Ik wil haar best een paar dagen geven, maar het moet geen lijdensweg worden. Dit vanmiddag geeft weer hoop!

Afbeelding
castratenkoor
Tijger
Tijger
Contacteer:

Wat een mooie update!

Ga zo door Noa!
Synemios
Tijger
Tijger

Bericht door Synemios »

Wat een goed nieuws!
Ik zou inderdaad dan de buprecare achterwege laten en gras eten kan geen kwaad.

Zolang ze blijft eten is het een goed teken.

Wanneer je de grens trekt is lastig, ik zelf heb voor Luna samen met mijn dierenarts een plan gemaakt en bij haar helpt vocht icm een prik prevomax vaak al heel snel.
Ze gaat dan in dagopname, vaak is 1 dag al genoeg.

Lizzy en Luna zijn zusjes.

Maar ik weet dat Lizzy vaak toch pas na een dag of 4 begon op te knappen, maar Lizzy heeft eigenlijk na behandeling van de schildklier nog amper last gehad van die alvleesklier.

Luna heeft er vaker last van.
Groetjes, Denise
Faelivrin
Huiskat
Huiskat

Bericht door Faelivrin »

Die Prevomax van gisteren deed ze het inderdaad ook goed op, wat zit daar dan in? En Luna eet altijd na 1 dag alweer zelf en knapt dan weer op? Hoe vaak heeft ze dat ongeveer per jaar? Dat is opzich goed te doen. Lizzy was dan altijd een aantal dagen in opname? Waaraan is Lizzy uiteindelijk overleden?
Synemios
Tijger
Tijger

Bericht door Synemios »

Luna en Lizzy hebben een autoimmuunstoornis en beiden hadden oa triaditis.
Lizzy is in shock geraakt, die mankeerde nog veel meer, ze is niet overleden door een alvleesklierontsteking.

Lizzy had een soortgelijk plan als Luna die kwam de avonden thuis, op 2x na.
De 1e keer zaten we bij een kliniek die niet wilden testen op alvleesklier en schildklier, voor het laatste was ze te jong terwijl ik heel veel herkende.

Zowel wat betreft de schildklier als de alvleesklier.

Ik ben toen overgestapt naar een andere dierenarts en bleek gelijk te hebben.

Lizzy reageerde niet goed op de thiafeline, zij had ook allerlei allergieën, dus de enige optie was RAJ behandeling.
Maar zij had ook nierinfarcten gehad en de RAJ behandeling sloeg niet aan.
Ineens na anderhalf jaar deed die schildklier helemaal niets meer ( van hoog ineens naar niets) dus bij Lizzy waren er allemaal vreemde zeldzame dingen gaande.

Maar Lizzy was niet altijd een paar dagen in opname, vaak kon ik het thuis zelf af, met cerenia, pijnstilling etc.

Het verloop is bij elke kat verschillend.
Ik vond en vind het fijn dat er een vast plan is, dan voel je je een stuk minder machteloos.
Groetjes, Denise
Faelivrin
Huiskat
Huiskat

Bericht door Faelivrin »

Wat bijzonder dat Lizzy haar schildklier er ineens helemaal mee stopte! Is daar nooit een oorzaak voor gevonden?

Een vast plan is zeker heel fijn. Heb jij daarbij voor je zelf ook een grens gesteld hoe lang zoiets mag duren? Hoe lang ze ongemak mogen hebben?
Synemios
Tijger
Tijger

Bericht door Synemios »

Nee, ik bekijk dat soort dingen per dag en per kat.
Zolang de goede periodes overheersen blijven we proberen.
Maar het mag niet zo zijn dat ze alleen maar ziek zijn of teveel af moeten zien, dat geldt voor al onze katten.

Het is niet zo dat als ik het thuis af kan ze volledig hersteld zijn, een opvlamming heeft sowieso tijd nodig.

De oorzaak bij Lizzy achterhalen was lastig,
Ze was heel jong toen ze het kreeg, dat was al bijzonder.
Het is gebeurd na een RAJ behandeling dus dat zien ze als mogelijke oorzaak maar zeker weten ze het niet, en ze bleven twijfelen omdat dat meestal veel eerder optreed en niet zoals bij Lizzy ineens van anderhalf jaar na behandeling hoog, naar niks meer doen.

Ik vond het belangrijker dat ze goed ingesteld werd, dat was een uitdaging want er is niet veel bekend over hoe dat dan bij katten werkt.

Een te traag/niet werkende schildklier is bij katten sowieso zeldzaam.
Groetjes, Denise
Asse-Poes
Tijger
Tijger

Bericht door Asse-Poes »

Gecondoleerd met Ylva.
Ik begrijp dat je nu veel verdriet en stress hebt, vooral nu ook Noa ziek is en je al een heftig traject met Ylva doorgemaakt hebt.

Maar Noa is Ylva niet en Noa is pas 11 jaar. (Ze is toch van september 2013?)
Noa is ziek, maar ik vind eerlijk gezegd niet dat ze er slecht uitziet.

Ik heb geen ervaring met alvleesklierproblemen, wel met een schildklierkat.
Zoals Denise ook al zei, de alvleesklier moet als eerste onder controle komen en helaas gaat dat nooit zo snel als je zou willen.
Maar Noa eet, reageert op vogeltjes, wil buiten zijn en geniet van de zon,
Dat zijn geen dingen die erop wijzen dat Noa zodanig lijdt dat je al na moet denken over euthanasie.
Ik zou Noa wat meer tijd geven. En jezelf ook.

Nog even over de RAJ behandeling: in Gent is de opnameduur 4 dagen. Maandag brengen en vrijdag weer naar huis.
Dat zou je dus nog tzt kunnen overwegen.
Je dochter mag 2 weken geen contact hebben met Noa, maar jij wel.
De schildklier-dieetvoeding is ook een optie, maar dan mag ze he-le-maal niets anders meer eten, zelfs geen snoepje!

Het is veel wat je nu voor je kiezen krijgt, maar probeer om de goede momenten te blijven zien!

Tot slot voor nu: Noa is prachtig, ik ben dol op schildpadkatjes en Noa is een hekel mooie
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010), Pucc ♀ (2022)
en † Clea ♀ (2013-2024)
Faelivrin
Huiskat
Huiskat

Bericht door Faelivrin »

Synemios schreef: 31 mei 2025 22:09 Nee, ik bekijk dat soort dingen per dag en per kat.
Zolang de goede periodes overheersen blijven we proberen.
Maar het mag niet zo zijn dat ze alleen maar ziek zijn of teveel af moeten zien, dat geldt voor al onze katten.

Het is niet zo dat als ik het thuis af kan ze volledig hersteld zijn, een opvlamming heeft sowieso tijd nodig.
Dat is denk ik ook hoe het moet, als de goede perioden blijven overheersen. Ik merk wel dat mijn hele dag nu in teken van Noa staat. Nu was ik toevallig deze week vrij, maar Woensdag zal ik wel weer moeten werken. Hoe doen jullie dat? Ik bied nu paar keer per dag kleine hapjes aan, dat kan dan even niet. En ik kan haar dan ook niet zo goed in de gaten houden als nu.
Asse-Poes schreef: 01 jun 2025 03:56Maar Noa is Ylva niet en Noa is pas 11 jaar. (Ze is toch van september 2013?)
Noa is ziek, maar ik vind eerlijk gezegd niet dat ze er slecht uitziet.

Maar Noa eet, reageert op vogeltjes, wil buiten zijn en geniet van de zon,
Dat zijn geen dingen die erop wijzen dat Noa zodanig lijdt dat je al na moet denken over euthanasie.
Ik zou Noa wat meer tijd geven. En jezelf ook.

Het is veel wat je nu voor je kiezen krijgt, maar probeer om de goede momenten te blijven zien!

Tot slot voor nu: Noa is prachtig, ik ben dol op schildpadkatjes en Noa is een hekel mooie
Dankjewel Asse-Poes! Je hebt gelijk, ze gaat 12 worden dit jaar, ik heb me mis gerekend in de jaren. Moest het op zoeken aan de hand van foto’s toen ze kitten was. Nooit stil gestaan bij hoe oud ze precies is, want ze mankeert nooit wat. (Gelukkig)

Klopt, Noa geniet nu weer heerlijk van de zon en andere dingen. Gisteren ochtend was dit helaas heel anders. Bij serieuze achteruitgang had ik mij voorgenomen de dierenarts te bellen en kritisch overleg te hebben, vandaar gisteren ochtend de negatieve ‘flow’. Toen ze gisteren middag weer om draaide, draaide ik zelf ook helemaal bij.

Ik weet niet goed wanneer ze zodanig lijdt dat het genoeg is. Ik denk dat ik die grens vinden gewoon heet moeilijk vindt en heel snel bang ben dat ik te laat ben, zoals met Ylva.

Noa is zeker prachtig!

Vanmorgen trof ik haar beneden op de eettafel bank op het schapenvacht. Ze lag lekker. Toen ze me zag stond ze wel meteen op, rekte zich uit op de eettafel en wilde even kroelen, gaf wat kopjes. Liep daarna naar de eet bakjes. Heb haar nat en brok gegeven. Het natvoer heeft ze weer heerlijk op zitten eten. Brok paar happen. Daarna ging ze weer naar boven en nu zit ze weer op de kamer van dochter. Eerst kroop ze weer onder het bed, maar na een paar minuten kroop ze toch op de vensterbank. Ze wil buiten de momenten dat ik haar eten geef, nog niet met mij kroelen. Daar heb ik wel nog echt moeite mee. Normaal is ze een grote kroel. Om 10 uur weer overleg met de dierenarts. Zal haar dan ook vragen waarom ze eigenlijk geen contact zoekt behalve bij voer momenten.
Plaats reactie