Schildklier en alvleesklier problemen

Schildklieraandoeningen bij de kat komen vaak voor. Dikwijls gaat het om een vergrote schildklier,
Faelivrin
Huiskat
Huiskat

Schildklier en alvleesklier problemen

Bericht door Faelivrin »

Na zo ongeveer dit hele (sub-)forum al te hebben uitgeplozen toch ook even zelf een topic om vooral ervaringen te horen, zeker de combinatie van aandoeningen maar ook hoe ver ik zal gaan in behandelen maakt het heel ingewikkeld.

Noa, waar dit topic over gaat, is een schildpad poes van september 2013, een bijna 15 jarige poes. Altijd gezond geweest, nooit iets gemankeerd tot een maand geleden. Een stukje voorgeschiedenis is belangrijk, dat gaat over onze andere poes Ylva die ons helaas 22 september 2023 hebben moeten laten gaan op 8 jarige leeftijd. Zij had acute pancreatitis. Heeft 1,5 week opgenomen gelegen in Evidensia Nieuwegein maar het ondanks alle inspanningen van iedereen niet gehaald.

Noa is sinds begin april aan het kwakkelen. Ik dacht er eerst niet zo veel van. Ze was luidruchtig en leek wat afgevallen. At verder bijzonder goed en was kroelerig als anders. Toen ze eind april een beetje had geplast op de bank begonnen mijn zorgen. Ik ben met haar naar mijn dierenarts gegaan. Vanwege haar leeftijd gelijk een uitgebreide bloedafname gedaan. En ook op de alvleesklier geprikt. Uit de bloedwaarden kwam een schildklier waarde van 118. Veel te hoog. De alvleesklier hing op het randje met 35. Begonnen met Thiamacare 2 x daags 2,5mg en na 4 weken prikken. De 4 weken hebben we niet gehaald. Ze leek eerst goed aan te slaan op de Thiamacare, was rustiger. Ongeveer 4/5 dagen geleden begon ze obsessief poten te likken en te krabben. Veel en vaak, ik las dat het een bijwerking betrof dus was sowieso van plan vandaag de dierenarts te bellen. Gisteren avond begon ze echter slechter te worden; ze kwam niet op het normale tijdstip om eten vragen en kwam niet zoals normaal bij me liggen. Toen ze uiteindelijk gisteren avond laat wel wat at, besloten vandaag verder te kijken. Vannacht om 03:00uur sprong ze echter ineens bovenop me in bed. Daarna ging ze apathisch op de kopse kant van het bed boven mijn hoofd liggen. Ze reageerde amper en wilde eigenlijk niet geaaid worden. Na 2 uren ‘waken’ besloten even te gaan slapen, ze lag rustig in de vensterbank te tutten en daar lag ze 2 uren later om 07:00uur nog. Oncomfortabel en niet blij dat was heel duidelijk.

Om 09:00uur meteen mijn dierenarts gebeld en ik kon gelijk terecht. Uitgebreid nagekeken. 40 gram aangekomen en het hart klonk rustiger dan vorige keer. Ook weer bloed geprikt, waar ik bang voor was werd werkelijkheid; de alvleesklier waarde was nu 65. Ik ben in alle staten en zo verdrietig. De dierenarts heeft aangegeven dat dit niet hetzelfde is als met Ylva, daar dit de chronische variant is en daarmee beter te behandelen. Ze heeft bij de dierenarts een onderhuids infuus gehad, een injectie (Prevomax) en ik heb Cerenia mee gekregen om morgen ochtend mee te starten. Daarnaast Buprenorfine voor als ze weer zo slecht gaat als vannacht. En als voer de Sanimed Cat Skin Sensitive en natvoer RC Sensitivity Control chicken+rice.

Ze ligt nu met een enorme dikke vocht bult onder het bed van de dochter op een favoriet handdoekje. Ik zit met een doos tissues op de bank. Ik ben enorm bang waar we gaan eindigen. Ik wil niet hetzelfde traject als Ylva volgen, daar hebben we veel te lang mee door gemodderd. Maar waar trek je dan wel die grens. Het is zo lastig. Ik merk dat het ook een enorme wissel op mij trekt, veel verdriet en stress.

Hebben jullie ervaringen? Meningen? Hoe zouden jullie het aanpakken?

De knappe dame in kwestie, vanmorgen bij de dierenarts.
Afbeelding

foto's online delen
Femke, poezenmoeder van Noa, Ziva en Ylva ☆ (sept. '23)
Jinny
Huiskat
Huiskat

Re: Schildklier en alvleesklier problemen

Bericht door Jinny »

Ahhh, wat een lieffie...
Ik heb helaas geen hulp...
Synemios
Tijger
Tijger

Bericht door Synemios »

Allereerst welkom.
Gecondoleerd met het verlies van Ylva.

Ik begrijp je angst heel goed.

Mijn eerste vraag is ben je inmiddels gestopt met de schildklier medicatie.
Ik heb helaas ervaring met de chronische en acute vorm.
Bij Lizzy (zij had de chronische variant) moesten we na het constateren van de alvleesklier ontsteking meteen stoppen met de thiafeline, die bleef trouwens ook krabben en kon er dus ook slecht tegen.

Lizzy is toen wel opgenomen geweest 5 dagen, zolang je snel in kunt grijpen, kun je met de chronische vorm het thuis wel vaak af met pijnstilling, iets tegen de misselijkheid en licht verteerbaar voer ( dat geef je nu)

Wij hebben bij Lizzy gekozen voor een RAJ behandeling omdat die voor zoveel dingen allergisch was dus het voer was geen optie.
Jij zou nog wel kunnen kiezen voor het voer (Y/D van Hills) maar overleg de opties met je dierenarts.
Eigenlijk na de behandeling van de schildklier heeft ze nog maar weinig periodes gehad dat de alvleesklier opspeelde.

Sylvester had de acute variant en die hebben we helaas na een week in moeten laten slapen.

Ik zou eerst zorgen dat die alvleesklier onder controle is en dan kijken naar andere opties voor de schildklier.

Er is voor de schildklier ook nog thiamacare ( een drankje) of felimazole, sommige katten doen het daar wel goed op als het gaat om bijwerkingen.
Dan is er ook nog de oorzalf en pilletjes carbimazol maar daar doen sommige dierenartsen moeilijk over want dat moet via een recept opgehaald worden bij de apotheek.

Heel veel sterkte en als je vragen hebt, dan lees ik ze wel.
Luna (13) Timmy & Indy(9)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar, Tommy, Lizzy
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Faelivrin
Huiskat
Huiskat

Bericht door Faelivrin »

Dankje beide!

Mijn verhaal zal wellicht wat punten missen, ik zit zo sky high in de ellende en verdriet. Excuus. Heel fijn dat je zo uitgebreid reageert Synemios!

We zijn inderdaad gestopt met de Thiamacare. Gisteren avond had ze haar laatste gift. Eerste prio is nu die alvleesklier goed krijgen. Ze heeft sinds ze thuis is, alleen nog maar onder het bed van onze dochter gelegen. Is nu wel weer beneden om te eten, uit zichzelf. Ik merk dat ik het deels herken van Ylva, zij verstopte zich ook maar lag als een brood. Noa ligt wel op de zij en met de pootjes in een krakeling. Ik weet gewoon niet waar ik de grens moet trekken. Ze is nu ook zichzelf niet. Hoe lang kijk ik dit aan, hoe lang mag ze onder dit bed liggen en zich verstoppen. Wanneer heeft ze pijn? En ook hoe lang trek ik dit zelf. De onzekerheid is slopend. Ik functioneer gewoon niet eens. En dan zijn we pas 3/4 weken verder (en 24 uur met de alvleesklier)
Synemios
Tijger
Tijger

Bericht door Synemios »

Ja ik weet hoe heftig dit is.

Het feit dat Noa zelf wel eet en het binnen houdt is al goed nieuws.
Helaas kan ik je niet vertellen hoe het nu gaat lopen dat is per kat verschillend,.
De thiafeline heeft tijd nodig om uit te werken.

Ik vond het toen ook erg lijken op elkaar ( de chronische en acute variant) Ik zou het per dag bekijken en nu eerst afwachten hoe het het weekend gaat lopen.

Je had in de gaten dat het mis was, en wanneer ze pijn heeft dat merk je vaak aan de houding en ik kon het bij Lizzy ook zien aan haar gezichtsuitdrukking, maar als er iets lastig is bij een kat fan is het dat wel.

Ik zou er nu vanuit gaan dat ze pijn heeft en de buprecare tot maandag blijven geven.
Bij een alvleesklier ontsteking komt de pijn vaak vlak na het eten opzetten dus hou dat in de gaten.
Groetjes, Denise
Faelivrin
Huiskat
Huiskat

Bericht door Faelivrin »

Ja dat ze zelf eet en het ook binnen weet te houden is heel anders dan Ylva, die at helemaal niet. Hoe lang duurde het bij jullie voor de Thiamacare uitgewerkt was? En hoe lang heeft het opspelen van die alvleesklier geduurd?

Ik heb afgesproken morgen ochtend en zondag ochtend om 10 uur contact te hebben, mijn dierenarts heeft toevallig dienst dit weekend. De Buprecare moest ik alleen in de wang smeren als ze weer zo apatisch als een brood ging liggen. Dat is nu niet. Ze is nu veel meer comfortabel dan vannacht. Alleen echt zichzelf niet. Lastig ook waar je die grenzen weer legt.

Ze zit nu in de vensterbank van dezelfde slaapkamer op vogels te jagen. Dat is al beter dan onder het bed liggen..

Afbeelding
Synemios
Tijger
Tijger

Bericht door Synemios »

De allereerste keer is Lizzy een week opgenomen geweest, die at niet en bleef overgeven.
Het duurt ongeveer een week tot 10 dagen voor de thiafeline uitgewerkt is, maar dat zegt niets over wanneer de bijwerkingen stoppen.
Dat is meestal al wel binnen een paar dagen.

Dat ze al meer comfortabel is dat is echt wel snel hoor met een alvleesklierontsteking dus ik hoop dat ze eigenlijk nu vooral vooruit gaat.

Fijn dat je dagelijks even contact hebt met je dierenarts.

Ze is wel heel mooi, en ze ziet er vrij ontspannen uit.
Groetjes, Denise
Faelivrin
Huiskat
Huiskat

Bericht door Faelivrin »

Wat jij met Sylvester hebt mee gemaakt, is denk ik vergelijkbaar met Ylva. Heeft Sylvester ook een sonde gehad? Ylva was heel slecht op het einde, hier op een van haar laatste dagen in Nieuwegein.

Afbeelding

Lizzy was er geloof ik slechter aan toe dan Noa. Op dit moment dan. Het is zo onvoorspelbaar.

Noa heeft effectief 2,5 week Thiamacare gehad. Misschien zegt dat nog iets over hoe snel dat is uitgewerkt. Ze lijkt al minder te likken dan gisteren ochtend, maar dat kan misschien ook komen doordat ze toch niet helemaal lekker is van de alvleesklier. Ze ligt nu te zonnebaden in de vensterbank. Hopelijk komt ze zo beneden. Dochter moet straks ook slapen dus dan kan ze sowieso niet meer op die kamer. Doen jullie mee duimen? Heel fijn dat dit forum bestaat. Echt een enorme hulp en troost.

Als we straks over de alvleesklier heen zijn, moeten we de schildklier weer aanpakken. Waar zouden jullie/jij Denise dan mee starten?

Afbeelding
Synemios
Tijger
Tijger

Bericht door Synemios »

Ik zou zelf kijken of je dierenarts open staat voor de carbimazol en anders de felimazole.
De stof is hetzelfde maar sommige katten doen het daar toch goed op na een reactie op de thiafeline/thiamacare.
( thiafeline, thiamacare zou ik niet meer geven)

Heeft jou dierenarts het vervolg al met je besproken? Want die zal zelf toch ook wel andere opties hebben.

Ik weet ook niet in hoeverre jij zelf open staat voor een behandeling met radio actief jodium want uiteindelijk is dat de beste optie.

Lizzy heeft wel tijdelijk een neussonde gehad, maar die at bleek later vooral niet omdat het daar te rumoerig was en Lizzy was heel erg aan mij gehecht.
Uiteindelijk kreeg ik haar wel aan het eten en ging ik er een paar keer per dag naar toe om haar te voeren en toen besloten dat het beter was dat ze naar huis kwam.

Verschil met acuut is dat je nauwelijks verbetering merkt.
De blik van Ylva zegt genoeg, heftig om mee te maken.
Groetjes, Denise
Faelivrin
Huiskat
Huiskat

Bericht door Faelivrin »

Ik heb de dierenarts gevraagd het in behapbare stukjes te snijden omdat ik er anders in verzuip. Wij hebben zoals genoemd een jonge dochter en voor Noa zie ik een behandeling met radioactief jodium ook niet zitten, ze kwijnt weg in een andere omgeving. Als ze daarna thuis ook niet mag kroelen zou ze dat helemaal erg vinden. Die optie is voor ons van de baan. Ik voel nu het meeste voor het voer, omdat dat de minste bijwerkingen lijkt te hebben en ze opzich vrij makkelijk op ander voer stapt (zoals nu ook) ik zal dit overleggen met de dierenarts zodra we op dat punt zijn.

Ze ligt nu buiten in de zon te baden. Ik heb getwijfeld naar binnen te houden, maar daarmee zou ik haar ook nog meer ongelukkig maken. Het moet wel fijn en leuk blijven voor iedereen.

Er zit voor mij tot nu toe best veel verschil tussen acuut en chronisch. Al zijn ze symptomen hetzelfde, de uiting is wel echt een verschil. Er zit veel meer leven in Noa dan in Ylva destijds. Noa is zeker niet zichzelf maar lang zo ziek niet als Ylva. Bijzonder!
Faelivrin
Huiskat
Huiskat

Bericht door Faelivrin »

Nog een vraag, hoeveel brok / natvoer mag ze? Ze heeft nu bijna 1 zo’n zakje natvoer op en ongeveer een handje brok. Ze blijft van de brok eten, bijzonder want brok is ze normaal niet zo van. Ik doe het met kleine beetjes (een flinke eetlepel) tegelijk in het bakje. Volgens de dierenarts mocht ze onbeperkt brok maar wel in kleine beetjes. Maar als ze elke 5 minuten een klein beetje eet heeft ze vanzelf heel veel, toch?
Synemios
Tijger
Tijger

Bericht door Synemios »

Als ze wil eten dan is dat alleen maar goed.
Kleine beetjes eten is het beste inderdaad, dus steeds een eetlepel zou ze wel aan moeten kunnen.
Je zou het bakje af en toe even weg kunnen halen, maar voor de nacht zou ik het laten staan.
Het is licht verteerbaar dus ik denk dat dat wel goed komt.
Groetjes, Denise
Faelivrin
Huiskat
Huiskat

Bericht door Faelivrin »

Top, dankjewel. Duimen voor een rustige nacht. Hebben we allebei hard nodig.
Synemios
Tijger
Tijger

Bericht door Synemios »

Ik zal zeker ook voor jullie duimen dat de nacht rustig verloopt, maar voor nu ziet het verloop er positief uit.
Groetjes, Denise
Faelivrin
Huiskat
Huiskat

Bericht door Faelivrin »

We hebben een rustige nacht gehad. Ze verstopt zich wel nog steeds. Wil niet kroelen. Als ik haar toch ga aaien begint ze wel te spinnen. Ze is niet Noa, Noa is niet bij je weg te slaan. Dus dit stukje baart me nog wel wat zorgen. Ik ben benieuwd of ze straks weer wat eet.

Ik heb haar net toch even de Buprenorfine gegeven. Kijken wat ze daar mee doet. En 1/4 tablet Cerenia. Ze is wel alert. Komt niet als ik haar roep maar is wel op vogeltjes jacht. Verstopt zich wel. Ze ontwijkt mij. Iemand een idee waarom ze dat doet?
Plaats reactie