Ik kan je niet echt helpen.
Ik heb nog nooit aan introducties gedaan, of er nu een nieuwe kitten of een nieuwe volwassen kat bij kwam.
Gewoon meteen bij elkaar gezet, wel onder toezicht natuurlijk.
Dat was een paar keer blazen, wat gegrom, een hoge rug en dat was het dan.
Tweede kat
Re: Tweede kat
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010), Pucc ♀ (2022)
en † Clea ♀ (2013-2024)
en † Clea ♀ (2013-2024)
Je kunt ook 'te' langzaam gaan. Dat hoeft op zich niet erg te zijn... maar het schiet niet zo op. Soms hebben katten wel wat 'druk' nodig zonder dat het al te stressvol is.
Zo zou bv kunnen kijken hoe Jerry en Clem reageren als je ze onder begeleiding bij elkaar laat (met Clem op zijn plank). Als Jerry bv zijn aandacht niet direct focust op Clem (bv overal gaat snuffelen), dan is hij redelijk sociaal en leest dat Clem angstig is en dat hij dus niet direct op hem af moet 'stormen'.
Doet hij dat wel (op Clem afstromen) dan zou ik dat vrij snel afkappen en de intro stoppen.
Het voordeel van zo'n intro is dat Clem vanuit hoogte kan kijken dat Jerry op zich geen gevaar is. Als Jerry naar Clem wil gaan zou ik kijken of je hem af kunt leiden. Speeltje, snoepje. Als dat werkt dan heeft Clem dus de ruimte om rustig aan te kijken maar wist hij wel zachtjes 'gedwongen' om te wennen aan het idee van een andere kat. Zolang Jerry die ruimte respecteer zit je prima. Dit kan gewoon even 5 minuutjes en dan is het genoeg voor vandaag.
Maar als Jerry en speelse kat is die gelijk de interactie met Clem aan wil gaan... dan zal dat waarschijnlijk te snel gaan voor Clem. En dan moet je dus iets anders verzinnen (traditionele intro).
Ps. Zoals Marina al aangeeft... blazen en grommen hoort erbij. Dit is communicatie bij katten. Dat moet je goed realiseren. Zolang de andere kat dat signaal respecteerde (en dus niet aandringt, maar terugtrekt) is er niets aan de hand (en zelfs heel positief). Pas als de andere kat het niet respecteert moet je ingrijpen.
Zo zou bv kunnen kijken hoe Jerry en Clem reageren als je ze onder begeleiding bij elkaar laat (met Clem op zijn plank). Als Jerry bv zijn aandacht niet direct focust op Clem (bv overal gaat snuffelen), dan is hij redelijk sociaal en leest dat Clem angstig is en dat hij dus niet direct op hem af moet 'stormen'.
Doet hij dat wel (op Clem afstromen) dan zou ik dat vrij snel afkappen en de intro stoppen.
Het voordeel van zo'n intro is dat Clem vanuit hoogte kan kijken dat Jerry op zich geen gevaar is. Als Jerry naar Clem wil gaan zou ik kijken of je hem af kunt leiden. Speeltje, snoepje. Als dat werkt dan heeft Clem dus de ruimte om rustig aan te kijken maar wist hij wel zachtjes 'gedwongen' om te wennen aan het idee van een andere kat. Zolang Jerry die ruimte respecteer zit je prima. Dit kan gewoon even 5 minuutjes en dan is het genoeg voor vandaag.
Maar als Jerry en speelse kat is die gelijk de interactie met Clem aan wil gaan... dan zal dat waarschijnlijk te snel gaan voor Clem. En dan moet je dus iets anders verzinnen (traditionele intro).
Ps. Zoals Marina al aangeeft... blazen en grommen hoort erbij. Dit is communicatie bij katten. Dat moet je goed realiseren. Zolang de andere kat dat signaal respecteerde (en dus niet aandringt, maar terugtrekt) is er niets aan de hand (en zelfs heel positief). Pas als de andere kat het niet respecteert moet je ingrijpen.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Helder dank jullie wel. Ik ga even over nadenken. Misschien begin ik morgen mee om Jerry in zijn slaapkamer toe te laten onder mijn toezicht.
Ze hebben elkaar al ontmoet. Jerry was eerst in zijn slaapkamer aan het snuffelen terwijl Clem op de boekenplank lag. Totdat Jerry Clem op de boekenplank zag liggen. Ze staarden elkaar even. Ik zag dat Jerry Clem blaasde terwijl Clem rustig op de boekenplank lag. Even later klom Jerry ook op de boekenplank, net onder de boekenplank van Clem (twee rijen boekenplank). Toen ging Jerry ook naar de bovenste boekenplank enbze roken elkaar via de neus.. even kater blaasde Jerry Clem weer. Daarna is Jerry naar beneden gegaan verder met rondsnuffelen terwijl Clem gewoon op de boekenplank rustig bleef. Clem spinde wel wanneer ik hem aai.. na een kartiertje zijn we (ik en Jerry) weg uit de kamer van Clem. Ik laat Clem even met de rust en wennen. Is dat een goed teken? Geen agressief of zo alleen blaasde Jerry wel 2 keer... Volgens mij heel normaal?
- castratenkoor
- Tijger
- Contacteer:
Ja is heel normaal. Blazen is geen agressie. Blazen betekent meer : hou afstand.
6koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRikMaks**
Teun'09 Luuk'13 Teske'14 Clarie'16 Koen&Wiep'25
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRikMaks**
Teun'09 Luuk'13 Teske'14 Clarie'16 Koen&Wiep'25
Ja hoor. Blazen en grommen is heel normaal. Als ze verder geen 'aanvallen' naar elkaar gedaan hebben is dit een hele positieve ontmoeting. Katten communiceren door grommen en blazen en dit is gewoon een signaal van "ik vertrouw jou nog niet" en hoeft dus helemaal geen teken te zijn van agressiviteit. Zeker ook dat Jerry zich daarna terugtrok en gewoon verder gegaan is met snuffelen. Zo van "ok, ik weet dat je er bent maar ik geef je de ruimte".
Je kunt dit soort ontmoetingen dus vaker inplannen. Hoe vaker, hoe meer ze aan elkaar wennen.
Je kunt dit soort ontmoetingen dus vaker inplannen. Hoe vaker, hoe meer ze aan elkaar wennen.
Grtz, Rik