Binnenkatten vechten plots na 1,5 jaar samenleven?

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Plaats reactie
Chatchatsha
Kitten

Binnenkatten vechten plots na 1,5 jaar samenleven?

Bericht door Chatchatsha »

Wij hebben 4 katten, waarvan de jongste net geen jaartje is, de tweede jongste is bijna 2 jaar ondertussen en de 2 ouderen zijn 5&6 sinds eergisteren is er ineens een ruzie ontstaan met vechten, de tweede jongste werd boos en viel de kleinste aan waardoor de oudste zich kwam moeien en hun beiden behoorlijk hard aanviel. Mijn vriend dacht dat het mogelijks kon zijn door dat ze buiten een andere kat gezien hebben (we hebben vaak een raam open met vliegenraam in waar ze voor zitten en een volledig afgebakend terrasje waar we ook een kattenbak gemaakt hebben) dus ze kunnen naar buiten kijken maar er kan niet of niemand aan hun. Het was zo heftig dat we ze allemaal in een andere kamer opgesloten hebben voor de rest van de nacht tot de namiddag erna. Toen hebben we voorzichtig geprobeerd een voor een ze terug bij elkaar te laten en dat ging eigenlijk prima. De hele dag zijn wij thuis gebleven om op hun te letten en hebben we alles dicht gehouden, ook het luikje naar buiten. Er is toen de hele dag niets gebeurt tussen hun vier. Vandaag heeft mijn vriend het raam en de deur weer open, nadat ik terug kwam van werk rond 20u was het openieuw zover, opnieuw werd de tweede oudste boos op de kleinste en kwam de oudste en viel hun beiden hard aan. We hebben dan opnieuw zo snel mogelijk hun apart gezet maar de tweede jongste kon nog even de living inglippen en daar keek ze zo wat in het ijle en kreeg ze opnieuw een dikke staart precies klaar om aan te vallen maar er was helemaal niets. Naar ons zijn ze echter helemaal niet boos en laten ze zich gewoon oppakken.

Ze krabt aan de deur, maar ze springt ook de hele tijd ertegen om de deur open te krijgen.

We hebben nu de jongste en 2e jongste sinds gisteren weer samen en dat lijkt voorlopig naar behoren te gaan… We hebben nu ook al 2x geprobeerd om de oudste er weer bij te zetten maar ze staart de hele tijd naar de jongste en dan valt ze opnieuw aan. Nu weten we niet of dat is omdat de sfeer nog niet optimaal is en ik nog heel gespannen ben of dat ze haar echt viseert. Zij is oorspronkelijk de kat van mijn vriend en ik begrijp dat het super frustrerend is om haar de hele tijd weg te zetten en dan zit ge miauwen maar ik heb het idee dat de hele tijd elke dag proberen het erger gaat maken, dat is voor alle katten en voor ons zelf elke keer extra stress… Of blijven we wel best zoveel mogelijk proberen?
Rik
Tijger
Tijger

Re: Binnenkatten vechten plots na 1,5 jaar samenleven?

Bericht door Rik »

Uiteraard natuurlijk wel even de vraag of ze allemaal gecastreerd zijn (daar ga ik eigenlijk wel vanuit).

Verder lijkt me dit inderdaad een klassiek geval van redirected aggression. Zoals je zelf aangeeft hoogstwaarschijnlijk door het zicht van een andere kat. Dat kan bij een van de 4 katten getriggerd zijn. En reken er maar op dat dat in een groep van 4 door kan werken op de andere. Bij een kat kan een klik om gaan waarbij zijn gedrag omslaat (redirected naar de andere toe). Die reageren daar dan ook weer op ("wat doe jij nu") waardoor de hele verhoudingen in de groep op zijn kop komen te staan.

Het beste is ze zo veel mogelijk (eventueel begeleid indien nodig maar liefst onderling zelf) elkaar weer laten kennen. Daar kunnen een paar dagen overheen gaan voordat gedrag zich weer een beetje compleet normaliseert en ze elkaar weer vertrouwen.

Mocht het onderling echt niet werken of het gaat te heftig, dan zul je met die katten een versnelde (her)introductie moeten doen (reuk, eten, zicht, begeleiding, snoepjes en spel e.d.). Maar meestal zal er vrij snel weer een klik van herkenning komen ("O, jij bent het maar"). Hopelijk in jouw groep dus ook.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Plaats reactie