Tweede kat

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Plaats reactie
Peve
Kitten

Tweede kat

Bericht door Peve »

Goedenavond leden,

Op eind augustus 2022 heb ik twee gebroeders Europese binnenkatten. Echt een hele lieve katten, helaas is een van deze katten afgelopen december overleden aan acute hartstilstand. Nu is zijn broer Jerry helaas alleen thuis. Hij is bijna 3 jaar oud, op 1 juli.

Tot nu toe gaat het prima met Jerry. Hij is altijd erg blij als ik weer thuis ben, dan komt hij bij mij vooral voeten aaien... Zijn staart wiebelt altijd. We spelen regelmatig samen, vooral in de avond, ongeveer half uurtje... Het gaat goed. Waar ik ben is Jerry er ook.

Maar aangezien ik full time heb weet ik niet wat hij allemaal hier uitspookt... Ik denk af en toe zelf spelen en wat dutje doen. Dan kan ik zien aan de speelgoed die is verplaatst.

Ik moet wel even vermelden dat zijn broer normaal vaak bij mij slaapt, op de bed. Jerry vaak elders slaapt. Nu zijn broer er niet meer is slaapt Jerry wel vaak bij mij op de bed.

Maar ik zit te twijfelen of het voor Jerry goed zou zijn als hij maatje krijgt zodat hij samen met nieuwe maatje uit andere nest (asiel ook 2 jaar) kunnen spelen of samen zijn?

Wat zijn jullie ervaringen hierover? Gewoon 1 kat of nieuwe maatje erbij? Of andere advies?
Asse-Poes
Tijger
Tijger

Re: Tweede kat

Bericht door Asse-Poes »

Nog gecondoleerd met het plotselinge verlies van je kater.

Ik heb niet de indruk dat Jerry depressief is geworden door het verlies van zijn broer, maar hij mist wel een vriendje. Daarom focust hij zich nu op jou.

Jerry is nog jong en als het een sociale kat is, kan je er een andere kat bijplaatsen.
Je kan overleggen met het asiel welke kat het beste zou passen bij Jerry's karakter.

Alvast veel succes en mocht je een vriendje voor Jerry vinden, dan stellen we een fotootje altijd op prijs :smile:
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010), Pucc ♀ (2022)
en † Clea ♀ (2013-2024)
Peve
Kitten

Bericht door Peve »

Dank je wel voor de reacties... Waar ik een beetje bang voor ben is dat ze dan niet goed klikken? Als dat zo is wat dan? Iemand ervaring mee? Gaat het vaak uiteindelijk goed samen? Ze komen uit verschillende nesten... Wat zijn jullie ervaring?

Als ik google zo lees zijn de katten vaak goed samen wanneer ze uit dezelfde nesten komen...
Jinny
Huiskat
Huiskat

Bericht door Jinny »

Mijn kwartje,
Vorige zomer heb ik het kitten katertje van mijn zoon 3 weken aan boord gehad en zowel Mieppie als Droppie gingen daar wel mee.
Eerste week kreeg het beestje voornamelijk klappen, maar daarna zag je verschil, Mieppie tolereerde het beestje en Droppie accepteerde het beestje.
Droppie is ook de meest sociale vd twee gebleken.
De kans dat je kat het beestje accepteert is dus groter als ie al sociaal is.
castratenkoor
Tijger
Tijger
Contacteer:

Bericht door castratenkoor »

Peve schreef: 12 apr 2025 08:29 Dank je wel voor de reacties... Waar ik een beetje bang voor ben is dat ze dan niet goed klikken? Als dat zo is wat dan? Iemand ervaring mee? Gaat het vaak uiteindelijk goed samen? Ze komen uit verschillende nesten... Wat zijn jullie ervaring?

Als ik google zo lees zijn de katten vaak goed samen wanneer ze uit dezelfde nesten komen...
Jouw kat is opgegroeid met een kat, meestal gaat het dan wel goed om er weer eentje bij te plaatsen. Mijn ervaring is dat een kitten gemakkelijker geaccepteerd wordt dan een volwassen. Maar het hangt vooral van de karakters af natuurlijk hoe het gaat.

Ik heb in 2016 twee katten van 6 jaar gekoppeld aan mijn 7 volwassen katten. Had was meer voeten in aarde maar ook dat kwam uiteindelijk goed.
4koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRikMaks**
Teun'09 Luuk'13 Teske'14 Clarie'16 Koen&Wiep'25
Asse-Poes
Tijger
Tijger

Bericht door Asse-Poes »

Mijn Bellow kan echt niet alleen zijn, hij wordt ernstig depressief en blèrt de hele straat hij elkaar.
Toen hij 8 jaar was en zijn vriendin overleed, heb ik er een 5 jarige poes (ex zwerfster) bijgeplaatst.
Vorig jaar overleed die poes en heb ik er nu een 2 jarige poes bijgezet.

Bij beide adoptiepoezen was het een paar dagen blazen, een beetje gegrom en een dikke staart en daarna was het over.
Geen vechtpartijen gehad.

Bellow is een raskat Siamees. Daarvan is bekend dat ze echt een maatje nodig hebben.

Mocht het toch niet gaan tussen Jerry en de nieuwe kat, dan kan je afspreken met het asiel dat die kat weer terug kan.
Natuurlijk is dat niet leuk, maar als het wel goed gaat, heb jij 2 katten gemaakt: de asielkat en Jerry :eclap:
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010), Pucc ♀ (2022)
en † Clea ♀ (2013-2024)
Peve
Kitten

Bericht door Peve »

Top, dank jullie wel voor een reacties! Hier kan ik wat mee. Op dinsdagmiddag ga ik naar Asiel om kat te kijken... Ben benieuwd.
Stef71
Huiskat
Huiskat
Contacteer:

Bericht door Stef71 »

En? Heb je een vriendje/vriendinnetje voor je katje gevonden? Ik heb al verschillende keren zo'n kennismakingstraject doorlopen, van dezelfde leeftijd, kitten bij een senior, puber bij een bejaarde en nu laatst een puber gast bij een jongvolwassen meisje. Tot nu toe altijd goed gegaan, de ene keer kost het wat meer tijd en wordt er wat meer geblazen en lelijk gedaan de andere keer is het met een paar dagen gepiept. Maar zelfs als ze elkaar alleen maar zouden dulden is het toch dat ze mekaar op een bepaalde manier bezighouden. Nu moet ik wel zeggen bij mij in huis is dat dus niet als ik ben werken, ik heb camera's staan en normaal als ik net een half uurtje weg ben gaan ze op hun eigen plek liggen en komen er pas weer vanaf als ik de oprit oprij, tussendoor enkel een hapje, slokje of een keer naar de kattenbak maar verder gebeurt er door de dag niet zo veel
... Denk dat ik zelf last heb van de zoomies ...
Plaats reactie