Welk vlooienmiddel raden jullie mij aan?

Kammen, kattennagels knippen, vlooienmiddel, wormenkuur toedienen bij een kat, etc.
Plaats reactie
1967Bianca
Kitten

Welk vlooienmiddel raden jullie mij aan?

Bericht door 1967Bianca »

Mijn katten zijn zojuist behandeld tegen vlooien, namelijk met Bravecto (pipet) en Credelio (tabletvorm) (schijnt een nieuw middel te zijn). Het is echter een crime om mijn jongens de tabletten te geven (Hoezo, smakelijk?), dus ik zoek iets anders en het liefst iets in pipetvorm. Credelio is ook in pipetvorm, maar helaas peperduur, als je meer dan 5 katten hebt. Fipronil, zoals Frontline, wil ik niet gebruiken. Niet alleen omdat het puur gif is, maar ik ook al heb gehoord dat vlooien al resistent voor dit middel zijn. Stronghold schijnt relatief veilig te zijn. Heeft iemand nog andere ideeën?
Rik
Tijger
Tijger

Re: Welk vlooienmiddel raden jullie mij aan?

Bericht door Rik »

1967Bianca schreef: 04 apr 2025 14:03 Fipronil, zoals Frontline, wil ik niet gebruiken. Niet alleen omdat het puur gif is, maar ik ook al heb gehoord dat vlooien al resistent voor dit middel zijn.
Uh :???: En jij denkt dat Bravecto geen vergif is? Omdat het een pipet is betekend het niet dat het niet opgenomen wordt in het bloed (anders zou het niet effectief zijn). ALLE vlooienmiddels zijn in principe vergif.

Hebben ze bij jou vlooien? Want als ze geen vlooien hebben... of een hoge noodzaak voor dit middel (b.v. sterkte vlooien allergie en hoge kans op opdoen van vlooien) zou ik helemaal geen vlooienmiddel gebruiken. Alleen op indicatie (wanneer ze vlooien krijgen) of als ze in een hoog risico gebied rondlopen. En dan zou ik voor Advantage (of Bolfo gold) of Stronghold gaan. Maar je altijd realiseren dat het vergif blijft.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Synemios
Tijger
Tijger

Bericht door Synemios »

IK sluit mij aan bij Rik.

advantage ( bolfo is hetzelfde spul) werkte bij ons heel goed.
Luna (13) Timmy & Indy(9)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar, Tommy, Lizzy
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
castratenkoor
Tijger
Tijger
Contacteer:

Bericht door castratenkoor »

Ik zou alleen vlooienmiddel gebruiken als ze daadwerkelijk vlooien hebben. Elke weer kammen met vlooienkam ter controle is dan voldoende. Als je dan een vlo tegenkomt, dan pas vlooienmiddel gebruiken.
En dan sluit ik me aan bij de vorige sprekers.
4koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRikMaks**
Teun'09 Luuk'13 Teske'14 Clarie'16 Koen&Wiep'25
Furball
Kitten

Bericht door Furball »

Als jullie alleen een vlooienmiddel geven als ze vlooien hebben, hoe gaan jullie dan om met de omgeving in huis?
Ik geef nl preventief, met flinke tegenzin, een vlooienmiddel omdat ik bang ben dat ik bij vlooien alles moet gaan behandelen.
Dus ik ben heel benieuwd of jullie dan de hele omgeving in huis gaan behandelen, of is dat dan niet nodig omdat iedere vlo (uit event. eitjes) dood gaat door het vlooienmiddel in de kat?
castratenkoor
Tijger
Tijger
Contacteer:

Bericht door castratenkoor »

Preventief ontvlooien is alleen aan te raden bij katten die los op straat rond lopen. Dan kunnen ze overal wat oppikken. Voor huiskatten zou ik het absoluut afraden. Je bestrijdt dan iets wat er niet is. Onnodig gif toedienen.

Ik heb een witte kat die ik elke dag de ogen schoonmaak. Dan controleer ik meteen elke dag op vlooien. Bij donkere katten zie je het moeilijker, dan kun je de vlooienkam over de rug halen.
4koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRikMaks**
Teun'09 Luuk'13 Teske'14 Clarie'16 Koen&Wiep'25
nellebel
Tijger
Tijger

Bericht door nellebel »

ik geef ook niets preventief. heb ooit 1x vlooien gehad toen we net verhuisd waren en de vorige eigenaren zwerfkatten in huis hadden gehad. we waren er snel bij (gijs heeft een witte buik en wij witten beddenlakkens). hen ontvlooit, spul in de stofzuiger, en spuitbus voor de kiertjes
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Rik
Tijger
Tijger

Bericht door Rik »

Furball schreef: 06 apr 2025 11:34 Als jullie alleen een vlooienmiddel geven als ze vlooien hebben, hoe gaan jullie dan om met de omgeving in huis?
De vraag is ook hoeveel risico een kat loopt. Als die elke keer door dat ene veldje loopt waar het krioelt van vlooien, ja dan ontkom je er niet aan om preventief te behandelen. Maar anders zou ik een keer een flinke vlooienplaag verkiezen boven elke keer gif toedienen. Want het is echt naar spul wat in het lichaam komt (wat het lichaam ook steeds weer moet wegwerken). En soms 'stapelt' zich dat ook op.

Wat betreft omgaan met de omgeving in huis bij een vlooienplaag. Ja, dat is een kwestie van heel goed schoonmaken en heel soms ook behandelen als het echt erg is (antivlooienbom). Zeker als je hoogpolige vloerbedekking hebt kan het lastig zijn. Maar anders kun je je ook redden met veel, veel, heel veel goed stofzuigen e.d.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Synemios
Tijger
Tijger

Bericht door Synemios »

De laatste keer dat we hier vlooien hadden kwam door een bezoek aan de dierenarts.
Uiteindelijk alles weg gekregen met de stoomreiniger, alles wassen, dagelijks kammen en advantage.

Als je er op tijd bij bent kun je het best snel de kop indrukken, wij hadden eerst vectra felis gebruikt omdat er gezegd werd dat advantage niet meer goed werkte.
Vectra felis deed niet genoeg en uiteindelijk toch weer terug naar advantage en toen was het heel snel weg.
Luna (13) Timmy & Indy(9)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar, Tommy, Lizzy
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Miloe
Poema
Poema

Bericht door Miloe »

Ik geef mijn katten een pilletje van de dierenarts indien ze vlooien hebben. Dan zijn ze soms jaren lang vlooivrij. Bolfo Gold en Advantage werkten nooit goed bij mijn vorige katten. Wordt ook afgeraden door de dierenarts, omdat het meestal verouderd in de schappen ligt en dus minder goed effectief is
Cats choose us; we don't own them. (Kristin Cast)
Groetjes van Mina, Miyuki en Sookie
Plaats reactie