Blaasgruis

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Dinky
Tijger
Tijger

Re: Blaasgruis

Bericht door Dinky »

Weet niet of de link hier eerder is geplaatst maar hier staat een stuk over de schadelijkheid van DL-methionine (niet te verwarren met de natuurlijke variant methionine): http://www.barfplaats.nl/forum/index.php?topic=115869.0

Tevens staat daar ook een link naar een uitgebreid onderzoek: UNIVERSITEIT GENT
FACULTEIT DIERGENEESKUNDE Academiejaar 2011 - 2012
MINERALEN TER PREVENTIE VAN STRUVIET – EN CALCIUMOXALAATBLAASSTENEN
BIJ DE KAT
http://buck.ugent.be/fulltxt/RUG01/001/ ... 001_AC.pdf
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
sandyd1971
Lynx
Lynx

Bericht door sandyd1971 »

Zou ammonium chloride beter zijn? Dat zit in trovet voeding. Daar kan ik weinig over vinden.
Dinky
Tijger
Tijger

Bericht door Dinky »

Geen idee en heb ik mij inderdaad ook wel afgevraagd aangezien ik ook trovet heb gegeven ;)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
sandyd1971
Lynx
Lynx

Bericht door sandyd1971 »

Ben vandaag een dagje vrij dus ga me maar weer inlezen op voeding en blaasgruis, doe ik nog niet genoeg :???: Maar in die link van jou Mirjam staat dl-methionine ook wel Ammoniumchloride genoemd is een synthetische versie van het natuurlijk in vis voorkomende aminozuur methionine. Dus dat zal dan wel hetzelfde zijn en net zo slecht? Dus dan denk ik dat trovet niet beter of anders is als Royal canin (wel goedkoper)

Zou gewoon voer en eurologist dan beter zijn. Maar is daar op de lange duur wat van bekend? Ze zeggen wel dat het kruiden zijn maar is dat ook echt zo. Misschien zit er toch ook wel iets in of zouden ze daar op gecontroleerd worden?
jmashford
Huiskat
Huiskat

Bericht door jmashford »

Wat ik hier niet lees, is dat de meeste katten met blaasontsteking helemaal geen blaasgruis hebben. De oorzaak is dan juist stress (en dat kan natuurlijk duizend-en-één oorzaken hebben). Ze noemen dat een "idiopatische cystitis". Heel pijnlijk voor de kat, ze verliezen ook bloed maar de plasbuis zit dus niet verstopt met gruis!!
artemis
Panter
Panter

Bericht door artemis »

In het bericht op Barfplaats staat inderdaad
dl-methionine ook wel Ammoniumchloride genoemd is een synthetische versie van het natuurlijk in vis voorkomende aminozuur methionine.
Maar het zijn twee totaal verschillende stoffen!
http://nl.wikipedia.org/wiki/Methionine is een aminozuur en zit van nature niet alleen in vis. De structuur van DL-methionine, de synthetische variant zal niet veel verschillen.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Ammoniumchloride is salmiak en wordt toegevoegd aan drop

Ik heb het artikel van UGent (masterproef) snel diagonaal gelezen en vind daar enkel een vermelding van DL-methionine als urineverzuurder, niet negatief. Het staat onderaan pagina 16 (ik denk niet dat het toegelaten is stukken te quoten uit dit artikel).
Adriana

Bericht door Adriana »

jmashford schreef:Wat ik hier niet lees, is dat de meeste katten met blaasontsteking helemaal geen blaasgruis hebben. De oorzaak is dan juist stress (en dat kan natuurlijk duizend-en-één oorzaken hebben). Ze noemen dat een "idiopatische cystitis". Heel pijnlijk voor de kat,
op het forum zit rechts een zoekfunctie en dat is reuze handig om alle berichten over een onderwerp in een overzicht op je scherm te toveren.

http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... 56&t=29355
en we hebben veel topics en een sticky topic over blaasgruis, blaasontsteking en aanverwant.
de non bacteriële blaasontsteking komt helaas heel vaak langs, ook al omdat het een diagnose is die regelmatig wordt gemist..
Maruscha
Kitten

Bericht door Maruscha »

Goedemiddag mensen,

Hopelijk kan iemand mij helpen.
29 oktober 2024 is mijn kater Guus geopereerd, omdat hij blaasgruis had. Hij had calcium oxalaat stenen en dat kon alleen nog verholpen worden door een penisamputatie. Na zijn operatie heeft hij metacam (pijnstilling) gekregen en standaard 10 dagen antibiotica om een ontsteking te voorkomen. Uiteraard heb ik hem meteen op dieetvoeding gezet (nierdieet, omdat het calcium betreft)
Op 8 november, 10 dagen na de operatie, moest hij op controle komen en hebben ze wat hechtingen verwijderd. De wond zag er goed uit en ik heb meteen zijn urine weer laten controleren, om te kijken of er nog kristallen in zijn urine zaten. Deze urine heb ik opgevangen door het met een zakje op te vangen.
Helaas zaten er 10 dagen na de operatie nog steeds kristallen, maar al wel minder. Ik merkte dat hij nog steeds niet goed plaste dus we hebben hem toen wederom op een antibioticakuur gezet, omdat ze in zijn urine ook bloed en bacteriën vonden. Op advies van de dierenarts ben ik niet gestopt met pijnstilling, omdat het ook gewoon nasleep van operatie zou kunnen zijn. Antibiotica was na 10 dagen wel afgelopen.

Na deze periode merkte ik dat hij gewoon nog steeds niet lekker kan plassen dus heb ik op 25 november weer zijn urine laten testen (weer opgevangen met een zakje) Toen waren er geen kristallen meer te zien en was zijn PH-waarde goed. Hij heeft toen wederom een antibioticakuur van 7 dagen gehad, omdat er nog wel bacteriën en ontsteking te zien was in zijn urine.
Na deze 7 dagen antibioticakuur, op 3 december 2024, wederom zijn urine weg opgevangen met een zakje. Gelukkig nog steeds geen kristallen, maar de bacteriën waren nog steeds aanwezig, zelfs meer dan de vorige keer.
We hebben toen op 9 december 2024 een blaaspunctie genomen via de buikwand, zodat we konden zien of deze bacteriën uit zijn blaas kwamen. En dan konden we gerichtere antibiotica voorschrijven.
Helaas (?) kwam deze blaaspunctie negatief voor bacteriën, wat inhield dat het slecht plassen niet door een blaasontsteking zou kunnen komen.
Op advies van de dierenarts heb ik toen op 12 december Feluro gekregen. Dit is orale suspensie ter ondersteuning van de gezondheid van de lagere urinewegen bij katten. Ik moest de pijnstilling langzaam af gaan bouwen (want die krijgt hij al sinds 29 oktober) Helaas ging Guus op 17 december kotsen van de Feluro en ging het plassen nog slechter.

Om het ergste scenario uit te sluiten (stenen in zijn plasbuis) hebben we een röntgenfoto gemaakt. Gelukkig waren er in zijn blaas en plasbuis geen stenen te zien.

Kortom: Geen kristallen, geen stenen. Maar wel moeite met plassen. Je ziet hem echt aanzetten en moeite hebben. De dierenarts verwacht dat het dus stress is waardoor hij niet goed kan plassen.

Op 23 december (na de röntgenfoto) heeft de dierenarts Amitriptyline voorgeschreven. Dit is antidepressiva welke ook voor mensen gebruikt wordt. Dit was echt het laatste wat ik wilde, maar volgens mijn dierenarts was er nu geen andere optie meer. Het is echt een strijd om deze pil in te laten nemen, want hij vind het vreselijk vies, maar het moet...
Deze antidepressiva krijgt hij nu 2 weken, maar ik merk geen verschil.

Wat kan ik nog meer doen? Ik ben inmiddels ten einde raad en vind het zo rot voor het beestje dat hij niet goed kan plassen.

Alvast heel erg bedankt voor je genomen moeite.
Synemios
Tijger
Tijger

Bericht door Synemios »

Als ik jou verhaal zo lees, zou ik een uroloog raadplegen.

Is die penisamputatie wel goed gedaan?

De ad die voorgeschreven is duurt wel enkele weken voor het werkt helaas, maar ik vraag mij toch af of het wel stress is, omdat je verteld duidelijk te zien dat hij moeite heeft met plassen, en er eerder wel het e.e.a gevonden is.
Is er al iets als spasmoglucinol geprobeerd?

En nog iets anders, feit dat er geen bacterie meer te vinden is in de urine, betekent niet dat de ontsteking al weg is.
Die kan nog steeds aanwezig zijn.

IK zou zelf gaan voor een 2nd opnion in een andere praktijk of een uroloog raadplegen.
Luna (13) Timmy & Indy(9)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar, Tommy, Lizzy
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Maruscha
Kitten

Bericht door Maruscha »

Dank je wel voor je snelle reactie! Heel lief dat je de moeite hebt genomen om te lezen en reageren.
Of de penisamputatie goed is gegaan ga ik ook erg aan twijfelen. Er is nog geen plasmoglucinol geprobeert. En ik ben inderdaad ook met je eens dat als er geen bacterie is gevonden hij nog steeds aanwezig kan zijn. Hij moest met een volle blaas komen dus had hem veel natvoer met water gegeven. Urine die ze prikte was heeeel lichtgeel dus twijfelde ook wel of daar wel bacteriën in te vinden zouden zijn. Het is echt een hoofdpijndossier aan het worden, maar het meest vervelende is het voor Guus 😔
Synemios
Tijger
Tijger

Bericht door Synemios »

Voor jullie beiden is dit heel vervelend.
Als het goed gaat is het al heel spannend en stressvol, laat staan als de klachten maar aan blijven houden.
Luna (13) Timmy & Indy(9)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar, Tommy, Lizzy
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Maruscha
Kitten

Bericht door Maruscha »

Hoi hoi mensen,

Daar ben ik weer. Helaas....
Mijn kater is oktober 2024 geopereerd aan blaasgruis, een penisamputatie. Hij had oxalaat stenen. Na maandenlang op en neer naar de dierenarts had ik het voor mijn gevoel eindelijk onder controle.
December/januari kon hij niet goed plassen, maar was er niks in zijn urine te vinden. Geen stenen, ontsteking en zijn PH-waarde was goed. Toch kon hij niet goed plassen dus de dierenarts concludeerde dat het psychisch was.
Hij heeft toen antidepressiva (Amitriptyline) gekregen, maar daar ging hij niet goed op dus weer afgebouwd.
Hij heeft van oktober tot en met januari Metacam gekregen.
Ik merkte dat het steeds beter met hem ging dus heb alles op een heel rustig tempo afgebouwd en dat ging heel goed.
Ik had het gevoel dat ik mijn kater eindelijk weer terug had.
De laatste 7 weken was er niks aan de hand.
Tot eergisteren, toen ging hij weer slecht plassen. In de eerste instantie had ik verwacht dat het wellicht wat stress kon zijn, omdat er wat volk over de vloer was geweest.
Ik heb vanmiddag zijn urine weggebracht en ben zojuist gebeld dat hij helaas wéér oxalaat kirstallen in zijn urine heeft.
Ik ben ten einde raad. Hij zit op dieetvoer en drinkt volgens mij meer dan genoeg. Hoe kan hij nu weer oxalaat hebben ontwikkeld? Zou iemand me dat kunnen vertellen misschien?

Alvast bedankt voor je genomen moeite
Rik
Tijger
Tijger

Bericht door Rik »

Maruscha schreef: 03 apr 2025 15:09 Hoe kan hij nu weer oxalaat hebben ontwikkeld? Zou iemand me dat kunnen vertellen misschien?
Is in heel dit process de pH ook regelmatig gemeten?
Zo niet, waarom niet. Zo wel, wat waren de waardes?

Dieetvoer... ik neem aan dat hij inmiddels op natvoer zit (en geen brokken).
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Maruscha
Kitten

Bericht door Maruscha »

Hoi Rik,

Bedankt voor je genomen moeite! Z'n ph waarde zijn van oktober tm januari gemeten en die waren na zn operatie steeds goed. Na januari eigenlijk niet meer z'n urine laten checken, omdat er geen kristallen/ontsteking meer waren en z'n phwaardes toen goed waren.
Afgelopen woensdag hadden we helaas te weinig urine om ook z'n phwaarde te meten.
Hij heeft op aanraden van dierenarts nierdieet voeding, het zijn brokken. Gister weer bij de dierenarts geweest en die heeft nu ook natvoer aangeraden inderdaad.
Gaat alleen een beetje tegen m'n gevoel in, omdat hij al echt dik is. Weegt 8,9 kg 😮. Ga hem nu wel op natvoer zetten hoor! En hij heeft nu metacam voor de pijn. Ook geen heel fijn gevoel bij, maarja pijn laten lijden is ook niks. Ik heb ook eurologist besteld. Ga nu gewoon iedere week z'n urine laten checken de aankomende maanden. Dan weet ik of ik op de goede weg zit, want ik hoop dat het met natte voeding en eurologist opgelost gaat worden. Is echt m'n laatste hoop wel een beetje ☹️

Nogmaals bedankt voor je reactie

Groetjes Maruscha
Anne
Tijger
Tijger

Bericht door Anne »

Ik zelf heb goede ervaringen met eurologist.
Hier krijgt Joep dat dagelijks om blaasgruis te voorkomen terwijl hij op een hypoallergeen dieet staat

Wat ik niet snap, waarom nierdieet inplaats van dieetvoer voor zijn oxalaat gruis?
grt Anne, Joep 15 Hobbel 14 Pluto 4 Louie 3 Donna 2, Pino en Pip 0 Lora (hond) 2
en kipjes Kayla en Lucy

rust zacht alle engeltjes
Plaats reactie