Kat gromt en blaast
Re: Kat gromt en blaast
Ik ben geen dierenarts, maar wat is de bedoeling van deze operatie?
Wat denkt jouw DA dan dat er aan de hand is met Musti?
Op basis van bloeduitslagen vind ik dit een forse stap. Er is geen foto of echo gemaakt toch?
https://www.licg.nl/katten/anemie-bloed ... ehandeling
Voorzover ik weet zijn er wel pilletjes om Musti rustig te krijgen. Die zou je bij de DA kunnen ophalen.
Wat denkt jouw DA dan dat er aan de hand is met Musti?
Op basis van bloeduitslagen vind ik dit een forse stap. Er is geen foto of echo gemaakt toch?
https://www.licg.nl/katten/anemie-bloed ... ehandeling
Voorzover ik weet zijn er wel pilletjes om Musti rustig te krijgen. Die zou je bij de DA kunnen ophalen.
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010), Pucc ♀ (2022)
en † Clea ♀ (2013-2024)
en † Clea ♀ (2013-2024)
Er was een foto gemaakt en zijn darmen zwommen eigenlijk in het vocht zei hij. En toen hij vocht wilde trekken was dat heel erg bloederig. Eigenlijk was het effectieve bloed dat hij trok bijna even dun als zijn buikvocht.
Dus vandaar is hij volgens hem intern ergens aan het bloeden. Maar hij weet niet hoe of waar.
Ik ben er echt slecht van. Niet enkel van het nieuws maar vooral ook wat bedenkingen.
De kostprijs. Ik ben alleenstaande en aan het verbouwen. Ik heb geen idee van de prijs van zoiets maar ik kan me inbeelden dat dat heel prijzig is.
Hoe ga ik hem in godsnaam in die dwangkooi krijgen. Hij was echt zo wild. Om bang van te krijgen
Zelfs al is de operatie succesvol. Komt er geen moment dat de kat mij niet meer gaat vergeven? Want het wordt precies elke keer moeilijker.
Zoveel onzekerheden en vragen. Tis al op mijn maag, nachtrust en darmen geslagen
Dus vandaar is hij volgens hem intern ergens aan het bloeden. Maar hij weet niet hoe of waar.
Ik ben er echt slecht van. Niet enkel van het nieuws maar vooral ook wat bedenkingen.
De kostprijs. Ik ben alleenstaande en aan het verbouwen. Ik heb geen idee van de prijs van zoiets maar ik kan me inbeelden dat dat heel prijzig is.
Hoe ga ik hem in godsnaam in die dwangkooi krijgen. Hij was echt zo wild. Om bang van te krijgen
Zelfs al is de operatie succesvol. Komt er geen moment dat de kat mij niet meer gaat vergeven? Want het wordt precies elke keer moeilijker.
Zoveel onzekerheden en vragen. Tis al op mijn maag, nachtrust en darmen geslagen
Ja ik snap je zorgen goed, en het is lastig om vanaf een afstand advies te geven of mee te denken.
Ik weet het niet, maar als het mijn kat was, zou ik eerst een second opinion willen voordat ik mijn kat open liet maken.
Maar ja, dat is nogal een probleem bij Musti.
Heeft jouw DA niet iets voorgeschreven om Musti rustig te krijgen?
En heb je ook geen kostenraming gekregen?
En hoe moet het dan na die operatie? Blijft hij bij de da? Krijgt hij een kap om of moet hij een petshirt aan? Dat zijn toch wel belangrijke zaken om eerst te bespreken, lijkt me.
Ik weet het niet, maar als het mijn kat was, zou ik eerst een second opinion willen voordat ik mijn kat open liet maken.
Maar ja, dat is nogal een probleem bij Musti.
Heeft jouw DA niet iets voorgeschreven om Musti rustig te krijgen?
En heb je ook geen kostenraming gekregen?
En hoe moet het dan na die operatie? Blijft hij bij de da? Krijgt hij een kap om of moet hij een petshirt aan? Dat zijn toch wel belangrijke zaken om eerst te bespreken, lijkt me.
en † Clea ♀ (2013-2024)
en † Clea ♀ (2013-2024)
Ik moet morgen om kwart voor 10 de kooi ophalen. Ze ging dan ook eens de kosten ramen. Ik voel me zo slecht omdat ik laten inslapen zelfs maar overweeg op dit moment.
Maar aangezien ze pas gaan zien wat er mis is wanneer hij open ligt. En ze hem misschien zelfs niet kunnen helpen. Maar ik dan toch nog steeds de rekening krijg...
Plus het feit dat hij telkens zo kwaad is op mij na een bezoek aan de DA en het telkens langer duurt. Denk ik dat er een moment komt dat het niet meer goed komt met zijn vertrouwen.
Ik zal het morgen nog eens doorpraten eerst, ik vind het erg dat het kostenplaatje een belemmering zou zijn. Maar ik kan hier momenteel niet veel geld aan uitgeven vrees ik. Maar zelfs voor euthanasie moet ik hem daar krijgen.
En die second opinion tjah. Het is sowieso lastig inderdaad. Maar volgens de dierentarts ook hoogdringend als hij daadwerkelijk zo hard bloed intern
Maar aangezien ze pas gaan zien wat er mis is wanneer hij open ligt. En ze hem misschien zelfs niet kunnen helpen. Maar ik dan toch nog steeds de rekening krijg...
Plus het feit dat hij telkens zo kwaad is op mij na een bezoek aan de DA en het telkens langer duurt. Denk ik dat er een moment komt dat het niet meer goed komt met zijn vertrouwen.
Ik zal het morgen nog eens doorpraten eerst, ik vind het erg dat het kostenplaatje een belemmering zou zijn. Maar ik kan hier momenteel niet veel geld aan uitgeven vrees ik. Maar zelfs voor euthanasie moet ik hem daar krijgen.
En die second opinion tjah. Het is sowieso lastig inderdaad. Maar volgens de dierentarts ook hoogdringend als hij daadwerkelijk zo hard bloed intern
Je zit behoorlijk klem nu.
Niks doen is eigenlijk geen optie, maar opereren terwijl de DA geen flauw idee heeft wat er aan de hand is, vind ik ook lastig.
Van een kat die zich nog zo wild gedraagt, verwacht je niet dat hij zeer ernstig ziek is(en verzwakt door bloedverlies).
Hoe doet Musti het eigenlijk verder? Hij eet, drinkt, poept en plast nog?
Ja de kosten. Die zullen wel hoog zijn.
Misschien kan je afspreken dat je in termijnen betaalt?
Niks doen is eigenlijk geen optie, maar opereren terwijl de DA geen flauw idee heeft wat er aan de hand is, vind ik ook lastig.
Van een kat die zich nog zo wild gedraagt, verwacht je niet dat hij zeer ernstig ziek is(en verzwakt door bloedverlies).
Hoe doet Musti het eigenlijk verder? Hij eet, drinkt, poept en plast nog?
Ja de kosten. Die zullen wel hoog zijn.
Misschien kan je afspreken dat je in termijnen betaalt?
en † Clea ♀ (2013-2024)
en † Clea ♀ (2013-2024)
Hij at beduidend minder de 3 dagen voor ik besloot ermee naar de dierenarts te gaan. Vandaag heeft hij eigenlijk heel goed gegeten terug. Veel meer als de 3 dagen ervoor. Drinken deed hij sowieso nooit super veel. Stoelgang en plassen denk ik evenveel als vroeger. Merk toch niet echt verschil in wat ik eruit schep elke dag.
Hij toont ook geen pijn. Je merkt wel dat hij iets lustelozer is als normaal. Hij ging van zijn 1ne slaapplekje naar zijn andere. Ik kon hem nog wel verleiden om een beetje te spelen met het touw als ik wat moeite deed.
Het lijkt raar maar die ernstige bloedarmoede iz wel gestaafd door een bloedtest. Dus op zich zou hij wel moeten verzwakt zijn daardoor.
Moeilijk moeilijk. Ik ga vanacht weer niet kunnen slapen denk ik
Hij toont ook geen pijn. Je merkt wel dat hij iets lustelozer is als normaal. Hij ging van zijn 1ne slaapplekje naar zijn andere. Ik kon hem nog wel verleiden om een beetje te spelen met het touw als ik wat moeite deed.
Het lijkt raar maar die ernstige bloedarmoede iz wel gestaafd door een bloedtest. Dus op zich zou hij wel moeten verzwakt zijn daardoor.
Moeilijk moeilijk. Ik ga vanacht weer niet kunnen slapen denk ik
Ik geloof heus wel dat Musti bloedarmoede heeft, maar ik zie de logica van een inwendige bloeding niet.
Zie de link die ik gaf.
Er moet een oorzaak zijn voor die bloedarmoede, maar of een grote buikoperatie nou eerste keus is?
Is hij getest op FIP?
Zie de link die ik gaf.
Er moet een oorzaak zijn voor die bloedarmoede, maar of een grote buikoperatie nou eerste keus is?
Is hij getest op FIP?
en † Clea ♀ (2013-2024)
en † Clea ♀ (2013-2024)
ik weet niet zeker of ze dat mee laten testen hebben met het bloed. Ze zijn er over bezig geweest dat het FIP kon zijn, echter kwam de kleur van het bloed niet overeen met wat FIP aan zou geven volgens de DA. Dan zou het geelachtig moeten zijn.
Zijn buikvocht was zo bloederig... Ik denk dat het bloed dat ze getrokken hebben bijna even dik was als het vocht dat uit de buik kwam. Vandaar dat de DA de link legt met inwendige bloeding volgens mij.
Zijn buikvocht was zo bloederig... Ik denk dat het bloed dat ze getrokken hebben bijna even dik was als het vocht dat uit de buik kwam. Vandaar dat de DA de link legt met inwendige bloeding volgens mij.
Er zijn wel pilletjes om een kat rustig te krijgen, maar ja hoe ga je ervoor zorgen dat de kat dat binnen krijgt.
Heeft je dierenarts daar verder helemaal geen adviezen over gegeven?
Ik zie wel waarom er een operatie nodig is want als er van binnen iets aan het bloeden is (maag/darmen of iets anders) dan moet dat gestopt worden.
Daar kan een kat wel bloedarmoede door krijgen.
Fip vocht is inderdaad geelachtig.
Jeetje ik heb wel met jou en je kat te doen, heel veel sterkte.
Heeft je dierenarts daar verder helemaal geen adviezen over gegeven?
Ik zie wel waarom er een operatie nodig is want als er van binnen iets aan het bloeden is (maag/darmen of iets anders) dan moet dat gestopt worden.
Daar kan een kat wel bloedarmoede door krijgen.
Fip vocht is inderdaad geelachtig.
Jeetje ik heb wel met jou en je kat te doen, heel veel sterkte.
Luna (13) Timmy & Indy(9)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar, Tommy, Lizzy
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Groetjes, Denise
het is eigenlijk raar om te zien. Iemand die de kat niet kent zou nooit zien dat er iets mee scheelt. Ik merk het enkel dat hij rustiger is als normaal. Voor de rest laat hij momenteel helemaal niets zien van pijn/duizeligheid/misselijkheid.
Zijn buik lijkt dunner, of is dat wishful thinking? en hij heeft ook terug goed gegeten vandaag. Na zijn aggressie die zowat 24uur geduurd heeft is hij ook weer enorm lief.
Zou een kat die zijn baasje duidelijk associeert met de pijn of het feit dat hij naar de DA moet, telkens zijn baasje zijn vertrouwen teruggeven? of zijn er instanties waar dat niet gebeurd? Dat is een grote schrik van mij op mij op dit moment. Als ik beslis om de operatie te doen, dat hij er een tijd last van gaat hebben en enorm aggressief naar mij gaat zijn en misschien wel ooit permanent blijven?
Zijn buik lijkt dunner, of is dat wishful thinking? en hij heeft ook terug goed gegeten vandaag. Na zijn aggressie die zowat 24uur geduurd heeft is hij ook weer enorm lief.
Zou een kat die zijn baasje duidelijk associeert met de pijn of het feit dat hij naar de DA moet, telkens zijn baasje zijn vertrouwen teruggeven? of zijn er instanties waar dat niet gebeurd? Dat is een grote schrik van mij op mij op dit moment. Als ik beslis om de operatie te doen, dat hij er een tijd last van gaat hebben en enorm aggressief naar mij gaat zijn en misschien wel ooit permanent blijven?
Ik heb een kat die echt helemaal uit haar dak gaat en die ik dus echt een pilletje moet geven zodat ze mee kan naar de dierenarts.
Bij haar duurt het meestal een uur voor ze mij weer lief vind achteraf maar alleen ik kan haar dan benaderen en een dag later is alles ook naar mijn man toe weer normaal.
Bij sommige katten duurt dat veel langer.
Ik heb ook ooit met Lizzy gehad die had een abces en de enige die ze normaal vertrouwd ben ik, maar ze heeft mij toen geassocieerd met pijn en dat heeft lang geduurd.
(bijna een week)
Maar nu kan ik haar gewoon meenemen als we moeten bloed prikken en is er eigenlijk nooit meer wat aan de hand.
Ze heeft dan dus ook geen pijn van te voren, en dus is die associatie er niet.
Het ligt dus ook heel erg aan de kat en de situatie.
Bij haar duurt het meestal een uur voor ze mij weer lief vind achteraf maar alleen ik kan haar dan benaderen en een dag later is alles ook naar mijn man toe weer normaal.
Bij sommige katten duurt dat veel langer.
Ik heb ook ooit met Lizzy gehad die had een abces en de enige die ze normaal vertrouwd ben ik, maar ze heeft mij toen geassocieerd met pijn en dat heeft lang geduurd.
(bijna een week)
Maar nu kan ik haar gewoon meenemen als we moeten bloed prikken en is er eigenlijk nooit meer wat aan de hand.
Ze heeft dan dus ook geen pijn van te voren, en dus is die associatie er niet.
Het ligt dus ook heel erg aan de kat en de situatie.
Groetjes, Denise
Groetjes, Denise
Ik denk dat Denise inderdaad gelijk heeft en in dat geval moet Musti ook echt pijn hebben. Dat is bij katten heel moeilijk te zien,
Dat zou in ieder geval goed kunnen verklaren waarom hij zo agressief is.
Dus alles bij elkaar opgeteld, is een operatie toch de beste optie voor Musti.
Katten zijn niet haatdragend en kennen ook geen wraakgevoelens.
Dat hij nu lelijk tegen jou doet, is logisch als hij erge pijn heeft.
Als hij nu weer rustig en lief is, lukt het je dan om nu zijn pijnstilling te geven?
Dat zou in ieder geval goed kunnen verklaren waarom hij zo agressief is.
Dus alles bij elkaar opgeteld, is een operatie toch de beste optie voor Musti.
Katten zijn niet haatdragend en kennen ook geen wraakgevoelens.
Dat hij nu lelijk tegen jou doet, is logisch als hij erge pijn heeft.
Als hij nu weer rustig en lief is, lukt het je dan om nu zijn pijnstilling te geven?
en † Clea ♀ (2013-2024)
en † Clea ♀ (2013-2024)
ik ben vrij zeker dat dat nu zou lukken ja. Hij heeft buiten die 2 keer zich ook nog nooit zelfs maar een klein beetje aggressief naar mij gedragen. En die 2 keren dat het wel zo was (1x onverklaarbaar, en 1x nu na bezoek aan de DA) laat hij ook duidelijk merken dat ik ff niet in zijn buurt moet komen, het is niet zo dat hij vals is en bijt of krabt nadat hij me laat denken dat alles ok is.
Je kan met die kat letterlijk alles doen zonder dat hij iets zou doen, daarom dat het ook zo een groot contrast is als hij 1 van zijn episodes heeft. Dat doet wel iets met een mens.
Ik heb wat aan het rondgooglen geweest en ik denk dat ik morgen ga vragen om gabapentine. Dat lijkt me een goede oplossing om hem te kalmeren en daar te krijgen. De rest van de beslissingen ga ik maken na een gesprek met de DA, ik hoop dat ze 5 minuten kunnen vrijmaken als ik de kooi ga afhalen.
alvast bedankt voor alle tips
Je kan met die kat letterlijk alles doen zonder dat hij iets zou doen, daarom dat het ook zo een groot contrast is als hij 1 van zijn episodes heeft. Dat doet wel iets met een mens.
Ik heb wat aan het rondgooglen geweest en ik denk dat ik morgen ga vragen om gabapentine. Dat lijkt me een goede oplossing om hem te kalmeren en daar te krijgen. De rest van de beslissingen ga ik maken na een gesprek met de DA, ik hoop dat ze 5 minuten kunnen vrijmaken als ik de kooi ga afhalen.
alvast bedankt voor alle tips
Misschien kun je aan de dierenarts vragen of je gabapentine of bonqat kan halen en dat van te voren geven.
Kan door het voer en worden ze rustiger van.
Het kan zijn dat er een goede reden is dat ze het zelf niet hebben voorgesteld maar dat hoor je dan vanzelf wel.
* onze reacties kruiste elkaar, goed idee om om gaba te vragen.
Kan door het voer en worden ze rustiger van.
Het kan zijn dat er een goede reden is dat ze het zelf niet hebben voorgesteld maar dat hoor je dan vanzelf wel.
* onze reacties kruiste elkaar, goed idee om om gaba te vragen.
Groetjes, Denise
Groetjes, Denise
Dat is een heel goed idee!
Sterker nog, het zijn 2 hele goede ideeën. De gabapentine en een gesprek met je DA.
Heel veel sterkte en houd ons op de hoogte.
* oh dat is 3x hetzelfde
Sterker nog, het zijn 2 hele goede ideeën. De gabapentine en een gesprek met je DA.
Heel veel sterkte en houd ons op de hoogte.
* oh dat is 3x hetzelfde
Laatst gewijzigd door Asse-Poes op 28 mar 2025 23:51, 1 keer totaal gewijzigd.
en † Clea ♀ (2013-2024)
en † Clea ♀ (2013-2024)