Kat gromt en blaast

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Spectral
Huiskat
Huiskat

Kat gromt en blaast

Bericht door Spectral »

Ik merkte al een dag of 3 dat mijn kat(er) beduidend minder at als ervoor. Sinds gisterenavond stond zijn buik ook heel erg gezwollen en had hij duidelijk minder levenslust.

Vandaag dus naar de DA. Ik kreeg hem al moeilijk in de draagbak (ik denk dat hij het al kent) maar hij was niet aggressief ofzo, hij wilde gewoon direct er terug uit voor ik het deurtje toekreeg.
Eenmaal bij de DA brak de hel pas echt los, de DA zei zelfs dat hij nog nooit een kat had gezien die zo hysterisch was. Uiteindelijk hem in zo een dubbelwandige kooi gekregen en verdoofd zodat hij kon onderzoeken.

Zijn buik zit dus vol met vocht, maar de DA weet nog niet waarom. Voorlopig afwachtende op bloed en vocht resultaten.

Kat terug mee naar huis, maar nu komt het voorlopige probleem, hij is momenteel nog niet 100% wakker maar hij is duidelijk boos op mij. Ik moet nog maar in de buurt van de bak komen en het is grommen en blazen en gillen a volonté. Ik weet eigenlijk niet hoe ik dit nu het beste aanpak? Zelfs al durf ik het aan om de deur te openen (waar ik wat terughoudend voor ben omdat ik dan misschien al nagels in mijn hand heb), wie weet wat gebeurd er als hij vrij komt.
Ik denk niet dat hem volledig wakker laten worden het probleem gaat oplossen, het wordt enkel erger hoe meer de verdoving uitwerkt.

tips?
Spectral
Huiskat
Huiskat

Re: Kat gromt en blaast

Bericht door Spectral »

ik heb hem in de wasberging (zijn persoonlijke kotje) vrijgelaten. Dikke werkhandshoenen aangedaan en lig nog steeds helemaal open. hysterisch en wild.

Ik weet het echt niet meer
Synemios
Tijger
Tijger

Bericht door Synemios »

Heeft je kat daar eten en drinken en een kattenbak?
Vaak is het het beste om een kat dan een tijd met rust te laten.

Lig jij open of je kat?
Als jij zelf open ligt dan wel goed de wonden schoon maken.

Hopelijk hebben anderen nog tips voor je.
Luna (13) Timmy & Indy(9)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar, Tommy, Lizzy
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Spectral
Huiskat
Huiskat

Bericht door Spectral »

ja ik had eerst wat eten en drinken in de voerbak gedaan voor ik hem daar binnen zette.

Hij was nog altijd niet volledig bekomen van de verdoving want lopen ging moeizaam, bijten en krabben daarentegen ging heel goed. Hij was al enorm hysterisch voor de verdoving nog niet volledig uitgewerkt te zijn. Het is al de 2de maal dat hij zo doet, al is het volgens mij nu nog erger als vorige keer. Toen was er geen aanleiding (dat ik weet), nu neemt hij me wellicht het bezoek aan de DA kwalijk, daar is hij zo beginnen doen.

Ik denk niet dat hij er deze keer van gaat bekomen. Als de DA morgen belt met de uitslag en ik zou moeten teruggaan, ik heb echt geen flauw idee hoe ik dat voor elkaar ga krijgen. Nu zijn het 'slechts' de handen, volgende keer misschien het gelaat. Ik ben echt ten einde raad waarom hij telkens zo doet. Hoe spijtig ik het ook vind, op deze manier kan ik hem echt niet houden
Synemios
Tijger
Tijger

Bericht door Synemios »

Nou voor de kat is er voldoende aanleiding, zo te lezen is die in paniek en dat kan zich uiten in agressie.
Misschien is er de vorige keer ook iets gebeurd waar je kat van schrok, soms weet je dat niet.

IK zou dit morgen wel ook met je dierenarts bespreken.
Luna (13) Timmy & Indy(9)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar, Tommy, Lizzy
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Asse-Poes
Tijger
Tijger

Bericht door Asse-Poes »

Wat een nare heftige ervaring voor jou en voor de kat!

Ik zou hem ook nu met rust laten.

Morgenochtend kijken hoe het gaat. Niets forceren. Waarschijnlijk zal je hem in een hoekje vinden.
Als dat zo is, niet aanraken en afstand houden (hij voelt jouw angst) maar wel lief en rustig tegen hem praten. Prijs hem de hemel in.
En dan maar afwachten of hij ook rustig blijft of rustig wordt.

Ik weet niet of je toevallig valeriaan in huis hebt, dan kan hem ook helpen.
Er zijn speciale kussentjes met valeriaan, maar je kan ook een gewoon stukje stof of speelgoedje met valeriaantinctuur erop gebruiken.
Liever geen catnip, want veel katten worden daar juist wild van.
Er zijn ook van die Feliway stekkers, sommige katten reageren daar ook goed op.

Als de dierenarts later belt, kan je je met de diagnose bezig houden.
Is de kat nog steeds panisch, dan kan meteen overleggen wat je het beste kan doen.

Laat je morgen even weten hoe het gaat?
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010), Pucc ♀ (2022)
en † Clea ♀ (2013-2024)
nellebel
Tijger
Tijger

Bericht door nellebel »

Misschien combinatie van angst en pijn. Hij zal het echt niet persoonlijk bedoelen naar jou. Laat hem inderdaad maar lekker met rust. Hoe gaat het nu met hem?

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Spectral
Huiskat
Huiskat

Bericht door Spectral »

Eaxct hetzelfde als vorige keer. Op de camera is er weinig te zien, ligt of zit in zijn mandje. Van zodra ik mijn hoofd binnen steek grommen en blazen en gillen.
Stef71
Huiskat
Huiskat
Contacteer:

Bericht door Stef71 »

Hij associeert jou nu blijkbaar direct met de 'slechte ervaring', ik vraag me serieus af wat er bij de DA precies is voorgevallen want je zei dat ie in eerste instantie niet agressief was. Voor nu zou ik proberen hem te paaien met lekkers en verder met rust laten, gewoon af en toe wat lekkers z'n 'kotje' binnenschuiven met wat lieve woordjes en dan weer even met rust laten. Een todje of zakje met valeriaan is wel een goeie tip, dat werkt rustgevend. Gewoon langzaam het vertrouwen terug opbouwen
... Denk dat ik zelf last heb van de zoomies ...
Spectral
Huiskat
Huiskat

Bericht door Spectral »

het was nu zijn 4e bezoekje bij de DA. toen hij een kitten was, was hij heel erg braaf, de DA zei toen zelf, zo lief zijn ze niet vaak. 2de bezoekje beetje onrustig maar niets speciaal.

3e bezoekje had hij die zware ontsteking aan zijn poot. Toen zag je dat hij enorm veel pijn had. Van zodra de DA begon die poot te onderzoeken begon hij te grommen, geliedelijk aan erger. De DA zei toen, ik moet hem verdoven want ik moet die poot kunnen onderzoeken en hij gaat zo dadelijk ontploffen. Toen ik er toen mee thuis kwam werd hij wakker uit de verdoving en was hij direct lief en rustig.

Nu kreeg ik hem al moeilijk in zijn reisbakje, hij was niet aggressief maar hij wilde telkens snel eruit lopen. Heeft wel geen enkele keer gegromd of geblazen ofzo. onderweg ook, beetje onrustig in zijn bak maar zeker niet aggressief. Toen hij daar uit zijn bak gehaald werd hoorde je direct een lichte grom, die zeer snel erger werd. Dan hebben ze hem uit die bak overgekapt in een dubbele kooi, toen was hij echt panisch, hysterisch. Het type filmpjes dat je op youtube ziet van de ergste DA bezoeken.
Werd hier thuis wakker en van zodra hij ook maar een beetje aan het ontwaken was (was nog onder narcose want bewoog enkel zijn kopje lichtjes) hoorde je al een lichte grom. Ik had er toen al geen goed oog in. Hoe wakkerder hij werd hoe harder het grommen begon. Dan kwam er blazen bij. En toen ik dacht dat hij wakker genoeg was om los te laten (ivm op dingen springen en zich pijn doen zolang hij nog niet degelijk ontwaakt is) begon hij met zijn poot naar mij te kappen als ik wilde de deur losdoen.

Vanmorgen toen ik de deur opendeed van de ruimte aarin hij zit onmiddelijk blazen, gillen, ... Heb wat brokjes in zijn bakje gedaan en terug weggegaan. Straks proberen zijn kattenbak even weg te halen om te verversen zonder aangevallen te worden. Ik denk dat hij gisteren alleen aanviel omdat hij uit zijn bak echt niet wegkon. Anders heeft hij nog net iets meer een vluchreactie in plaats van een vechtreactie
Asse-Poes
Tijger
Tijger

Bericht door Asse-Poes »

Ik vrees dat er weinig anders op zit, dan enorm veel geduld te hebben.
Hij moet jou weer gaan vertrouwen.

Is hij ook te verleiden met extra lekker eten? Paté, joghurt, plakje rosbief, stukje kip?
Als je in het washok gaat zitten, met voldoende afstand tussen jou en hem, en dan stukjes lekkers eerst op de grond gooien en dan steeds dichterbij?
Ondertussen wel tegen hem blijven praten, maar niet recht aankijken.

Heeft de dierenarts al gebeld?
en † Clea ♀ (2013-2024)
Spectral
Huiskat
Huiskat

Bericht door Spectral »

normaal zou dat geen probleem zijn, maar eigenlijk zou ik hem vandaag van de DA metacam moeten geven. Als hij rustig was geen probleem, hij leek het zelfs lekker te vinden. Maar in de staat waarin hij zich nu bevindt, is er geen enkele manier waarop ik die metacam erin krijg.

Daarstraks miauwde hij even, dat doet hij normaal niet zo lang hij boos is. Ik dacht ok, misschien is hij erdoor, even gaan kijken... Hij zat aan de deur te wachten, maar van zodra hij omhoog keek en mij zag schoot hij achteruit al blazend en gillend. Het leek ietsje minder te zijn als eerst maar misschien is dat wishful thinking. Ik ga hem tot vanavond rustig laten zitten en dan mijn 'trucje' van vorige keer proberen.

De deur laten openstaan zodat hij op eigen houtje kan stilletjes komen. Vorige keer hielp dat, eenmaal hij het aandurfde om echt de hoek rond te draaien, gromde hij al minder erg, en 10 minuutjes erna was het alsof er niets gebeurd was. Ik hoop dat ik het straks weer zo voor elkaar krijg

EDIT: ik moest de DA zelf bellen tussen 19.30 en 20u

EDIT2: zo had ik het vorige keer de eerste maal geprobeerd, met zijn brokjes. Uiteindelijk, na een paar minuten telkens wat dichter, kwam hij het brokje uit mijn hand pakken en mocht ik hem terug aaien. Ik dacht toen hij is erdoor maar ik ging even buiten (slechts 20 seconden) en toen ik terug binnen kwam begon het van voor af aan. Heb dan de deur laten open staan zoals hierboven beschreven
Spectral
Huiskat
Huiskat

Bericht door Spectral »

kleine update, ik heb in zijn ruimte hem zo ver gekregen dat hij brokjes uit mijn hand at. Paar minuten geduurd maar uiteindelijk deed hij het zonder grommen. Vlak voor hij de ruimte uitliep mocht ik hem zelfs even aaien.

van zodra hij buiten was begon hij wel weer te grommen. Maar de decibels lijken wel gemindert, en het gillen is er niet meer bij. Ook het blazen is afgenomen.

Ik laat em nu bij mij rondlopen, voorlopig komt hij nog niet echt bij mij in de buurt
Asse-Poes
Tijger
Tijger

Bericht door Asse-Poes »

Spectral schreef: 28 mar 2025 15:45 kleine update, ik heb in zijn ruimte hem zo ver gekregen dat hij brokjes uit mijn hand at. Paar minuten geduurd maar uiteindelijk deed hij het zonder grommen. Vlak voor hij de ruimte uitliep mocht ik hem zelfs even aaien.

Je bent goed bezig!
Hij heeft blijkbaar wat extra tijd nodig.

Kan je de metacam over de brokjes of iets anders spuiten? Hij kent dat spul en de vorige keer vond hij dat lekker.

Hoe heet hij eigenlijk? Dat praat wat makkelijker.
en † Clea ♀ (2013-2024)
Spectral
Huiskat
Huiskat

Bericht door Spectral »

Musti is zijn naam.

Net telefoon gehad van de DA. Zijn leverwaardes waren goed maar hij heeft zware bloedarmoede. Hij bloed ergens intern in zijn buik maar ze weten ni hoe of wat voor ze hem open leggen.

Morgen zouden ze eventueel kunnen opereren. Maar ik zie eigelijk niet echt hoe ik hem in een dwangkooi ga krijgen. Ik moet die eerst bij de DA gaan afhalen omdat hij vorige keer zo wild was. Maar hij kent die al dus ik ga die daar nooit inkrijgen als ik zijn gedrag van de afgelopen tijd zag. Ik heb er eerlijk gezegd schrik van. Ik zie het niet echt zitten om hem er in te krijgen

Bestaan er verdovingskoekjes of sprays ofzo?
Plaats reactie