Gewicht kittens bijna 16 weken

Dagelijkse hoeveelheid, merken kattenvoer, versvoedingen, dieetvoer, etc.
Plaats reactie
Smitty
Kitten

Gewicht kittens bijna 16 weken

Bericht door Smitty »

Mijn twee kittens (poesjes, nestgenootjes) zijn de 10e precies 4 maanden. Ik maak me een beetje zorgen over hun gewicht en ik weet niet of dat gegrond is. Toen ze met 12 weken hun tweede vaccinatie kregen vond de dierenarts de een prima en de ander wat voor liggen op de curve. Met andere woorden, aanleg voor overgewicht.

Ze eten nu nog steeds de Royal Canin mother en babycat brokjes en 3x per dag een beetje natvoer van hetzelfde soort. Dit kregen ze bij de stichting waar ze vandaan kwamen en ik ben dat maar blijven geven aangezien ik geen diarree of iets wilde riskeren bij die kleintjes. Afijn, ze mogen volgens royal canin nu naar de volgende fase maar ik overweeg over te stappen op een ander merk straks. Ik ben me daarop aan het orienteren. Ik vind de ingredienten van Royal Canin maar zo-zo.

Maar goed, de een weegt 1670 gram, volgens de groeicurve is 1700 gemiddeld dus daar zit ze dan precies op, 30 gram in 5 dagen gaat wel lukken denk ik zo.. Maar de andere weegt vrolijk 2070 gram. Ze voelt ook heel anders aan. Gespierder of zo, de lichtste vind ik veel bottiger. Nu weet ik van mezelf dat ik een kat snel te mager vind dus ik neem mezelf ook maar niet altijd serieus daarin. Maar volgens de curve is de een dus wel echt fors zwaarder.

Wat denken jullie? Is dit iets waar ik iets mee moet of?
Asse-Poes
Tijger
Tijger

Re: Gewicht kittens bijna 16 weken

Bericht door Asse-Poes »

Gemiddeld weegt een kitten van 4 maanden tussen de 1,5 en 2 kg.
Waarschijnlijk hebben de zusjes niet dezelfde vader en dat verklaart dan ook meteen het verschil qua bouw en gewicht tussen de katjes.
Beide poesjes zijn nog in de groei, dus ik zou me er niet al te druk om maken, zeker niet als ze genoeg bewegen/spelen/rennen.

Een goed merk voeding is Taste of the Wild (rocky mountains variant). Dat is droogvoer voor alle leeftijden (kitten en volwassen)
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010), Pucc ♀ (2022)
en † Clea ♀ (2013-2024)
Smitty
Kitten

Bericht door Smitty »

Oh joh, ik heb daar nog helemaal niet over nagedacht, dat dat zou kunnen. Ze zijn beide zwart wit maar de vorm van het hoofd, de bouw, de vacht en het karakter verschilt enorm. Misschien dat dat het is. Geen idee. Tatse of the wild ken ik, vooralsnog willen ze geen brokjes die groter zijn dan de babyvariant (die zijn heel klein). Zelfs de fase 3 brokjes willen ze nog niet..
castratenkoor
Tijger
Tijger
Contacteer:

Bericht door castratenkoor »

Ik zou in ieder geval wel 3 x daags natvoer blijven geven, maar dan gewoon voor volwassen kat. En dan de brokjes gewoon constant. Steeds een kopje vol in de bak gieten en pas als dat op is weer een kopje.
Juist van veel brokken eten kunnen ze te zwaar worden. Maar kittens van 4 maanden zou ik niet op dieet zetten.
4-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRikMaks**
Teun '09 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Plaats reactie