Hoi allemaal,
In januari 2024 hebben wij de allerliefste kat ooit overgenomen van toen nog geen 1, waar we helemaal verknocht aan zijn geraakt. Ik heb mijn hele leven katten gehad, maar dit is de liefste kat die ik ooit heb gehad.
In de zomer ging hij opeens raar ademen en zijn we naar de dierenarts gegaan waar we erachter kwamen dat hij een aangeboren hartafwijking heeft met een vergroot linkerventrikel en een klepafwijking. Hij lijdt dus aan hartfalen en is toen terminaal verklaard. We zijn toen gestart met antistolling en plastabletten en dit ging voor een tijdje best goed. Af en toe ging hij weer wat achteruit, dan verhoogde we de dosis en zo herhaalde het riedeltje zich.
Nu zitten we inmiddels op 2 keer per dag 2 tabletten, waarbij we de hele tijd hebben gezegd als het meer dan dit wordt dan moet het ophouden. Nu gaat hij dus sinds vrijdag weer slechter en heb ik meerdere dagen een half tot een heel tablet extra moeten geven om hem weer een beetje comfortabel te krijgen, maar hij blijft op momenten met zijn bek open hijgen.
Vanmorgen heb ik de dierenarts gebeld om euthanasie te vragen en de dierenarts komt morgen langs, maar ik heb er nu al spijt van..
Ik weet dat we de tijd al lang aan het rekken zijn en dat het een keer ophoudt, maar hij is nog niet eens 2 en op de momenten tussendoor is het nog zo'n leuk beestje die nog komt knuffelen en ik weet nu niet wat ik moet doen.
Ik wil natuurlijk niet dat hij opeens acuut benauwd is en we hem met spoed moeten laten inslapen, maar ik wil ook weer niet te vroeg zijn.
Mochten jullie tips/adviezen/wijze woorden hebben dan heel graag, want ik weet het echt niet meer
Hulp gevraagd: kat inslapen
Re: Hulp gevraagd: kat inslapen
hoe triest ook, leeftijd zegt niets met zo'n afwijking. je weet ook dat katten heel goed zijn in verbergen van pijn en ongemak. heb nog ee ngoed gesprek ook met de DA, medicatie geven is geen reden om hem in te laten slapen, dat hij ongemak heeft, zich niet goed voelt, benauwd is, dat natuurlijk wel. twijfel kennen we allemaal. heb ik het te vroeg gedaan heb ik het te laat gedaan. dat zegt vooral dat je van hem houdt en dat je daar niet heel licht over denkt. het is ook zo verdomd moeilijk als je zoveel van hem houdt om op dat moment toch te kiezen voor dat wat voor hem het beste is. je kunt het hem niet uitleggen en hij kan jou niet vertellen hoe hij zich voelt.
als je van de DA weet dat hij geen verlichting kan krijgen met medicatie, dat het lapmiddelen zijn die niet zorgen dat hij zich prettig voelt . tja, die momentjes dat hij zich fijn voelt (tenminste lijkt) wegen die op tegen de momenten dat hij zich vreselijk voelt en benauwd. luister naar je hart want ik denk dat je het wel weet maar het doet gewoon heel veel pijn.
sterkte en succes met je keuze. het is hoe dan ook moeiljik maar mogelijk steunt het je als ook de DA zegt dat het genoeg is geweest.
dikke knuffel voor jou en je lieverdje. hoe heet hij trouwens?
als je van de DA weet dat hij geen verlichting kan krijgen met medicatie, dat het lapmiddelen zijn die niet zorgen dat hij zich prettig voelt . tja, die momentjes dat hij zich fijn voelt (tenminste lijkt) wegen die op tegen de momenten dat hij zich vreselijk voelt en benauwd. luister naar je hart want ik denk dat je het wel weet maar het doet gewoon heel veel pijn.
sterkte en succes met je keuze. het is hoe dan ook moeiljik maar mogelijk steunt het je als ook de DA zegt dat het genoeg is geweest.
dikke knuffel voor jou en je lieverdje. hoe heet hij trouwens?
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Beste Nellebel,
Heel erg bedankt voor je reactie! Hij heet Ollie.
Ik heb gisteren inderdaad de da gebeld om nog een keer te overleggen en hij raadt inderdaad ook aan om het inslapen door te laten gaan.. Vooral met angst om wat er komen gaat, we willen niet dat hij opeens geen adem krijgt en we met spoed ergens heen moeten. De medicatie werkt op momenten heel goed, vandaag bijvoorbeeld lijkt hij hartstikke vrolijk, komt hij veel knuffelen en speelt hij ook. Maar dat is juist wat de keuze zo moeilijk maakt.. Bij mijn vorige katten gingen ze echt onverwachts acuut achteruit en moesten we ze uit hun lijden verlossen, nu voelt dat gewoon anders.
We laten het wel doorgaan, omdat inderdaad wat je zei de fijne momenten niet opwegen tegen het acute moment.
Heel erg bedankt voor je woorden in ieder geval, het heeft veel geholpen.
Liefs Noëlle
Heel erg bedankt voor je reactie! Hij heet Ollie.
Ik heb gisteren inderdaad de da gebeld om nog een keer te overleggen en hij raadt inderdaad ook aan om het inslapen door te laten gaan.. Vooral met angst om wat er komen gaat, we willen niet dat hij opeens geen adem krijgt en we met spoed ergens heen moeten. De medicatie werkt op momenten heel goed, vandaag bijvoorbeeld lijkt hij hartstikke vrolijk, komt hij veel knuffelen en speelt hij ook. Maar dat is juist wat de keuze zo moeilijk maakt.. Bij mijn vorige katten gingen ze echt onverwachts acuut achteruit en moesten we ze uit hun lijden verlossen, nu voelt dat gewoon anders.
We laten het wel doorgaan, omdat inderdaad wat je zei de fijne momenten niet opwegen tegen het acute moment.
Heel erg bedankt voor je woorden in ieder geval, het heeft veel geholpen.
Liefs Noëlle
Heel veel sterkte Noēlle!
We weten hier allemaal hoe het voelt om afscheid te nemen van een extra speciale kat. Je weet eigenlijk nooit wanneer het het 'goede' moment is
Het belangrijkste is inderdaad om nu naar je gevoel te luisteren. En dat is ook belangrijk voor de rouwverwerking daarna.
We weten hier allemaal hoe het voelt om afscheid te nemen van een extra speciale kat. Je weet eigenlijk nooit wanneer het het 'goede' moment is
Het belangrijkste is inderdaad om nu naar je gevoel te luisteren. En dat is ook belangrijk voor de rouwverwerking daarna.
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010), Pucc ♀ (2022)
en † Clea ♀ (2013-2024)
en † Clea ♀ (2013-2024)
Noëlle bedenk je ook, je hebt ollie 2 mooie jaren gegeven. Hij is ziek geboren. Als zwerfkat had hij nooit overleefd en in het asiel of bij een ander was ook de vraag of zij niet allang hadden opgegeven vanwege de kosten.
Hij heeft 2 heerlijke jaren bij je gehad en alle liefde gevoeld. En jullie band dat blijft altijd in je hart. Liefde is ook loslaten. Sterkte en knuffel voor jullie allebei
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Hij heeft 2 heerlijke jaren bij je gehad en alle liefde gevoeld. En jullie band dat blijft altijd in je hart. Liefde is ook loslaten. Sterkte en knuffel voor jullie allebei
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie