sterilisatie zwerfkatten

Voor alle vragen over de castratie en sterilisatie, de geslachtsdelen van de kat, en andere vragen m.b.t. de voortplantingsorganen.
dutchy
Lynx
Lynx

Re: sterilisatie zwerfkatten

Bericht door dutchy »

tja het overkomt mij meer. Ik heb altijd van katten gehouden maar zoveel katten was niet de bedoeling.

Die bruine kat waar ik over sprak is overigens een "Cyperse" kat zag ik net (even opgezocht met image search). Echt een heel leuk katje en hij was zo blij en rolde zo vrolijk. Kwam altijd op de bank liggen. Maar de zwarte kat die hier woont doet moeilijk. Kwam paar keer tot een gevecht en sindsdien is die Cyperse wat bang en niet meer zo spontaan helaas. Hopelijk komt het met de tijd weer goed. Heel sterk katje maar wel een schatje.

Hier een foto zonet gemaakt van de Cyperse. Hij eet bijna niks. Dit eten heeft die alleen wat saus gegeten en is nu weer weg. Mannetje zat erbij onder aan het raam (foto 2) en hield hem in de gaten. Mogelijk dat die daarom weer is vertrokken. Die Cyperse kwam altijd binnen slapen maar sinds die witte Maine Coon ook naar binnen glipt 's nachts komt die niet meer.

Cyperse:
Afbeelding

Zwart mannetje die sinds eind 2023 bij mij woont:
Afbeelding
Miloe
Poema
Poema

Bericht door Miloe »

Ooow die Cyperse lijkt op mijn Miyuki! :o
Cats choose us; we don't own them. (Kristin Cast)
Groetjes van Mina, Miyuki en Sookie
dutchy
Lynx
Lynx

Bericht door dutchy »

o ja ik zie het op je profiel foto. Is dat ook een mannetje? Ik weet nu niet zeker of dit een ras is of enkel een tekening van de vacht. Is echt een heel leuk katje. Hij was zo blij en spontaan in het begin. Kwam zelfs een keer bij me in bed liggen en rolde zo blij. Dat is wel het probleem met zoveel katten dat de strijd wat blijft. Die 2 zwartjes houden echt van elkaar maar mijn snowshoe is er nu wat aan gewend maar er is totaal geen vriendschap. Er is nog teveel strijd helaas om al die katten op te kunnen vangen. Maar eten krijgen ze wel genoeg.
Miloe
Poema
Poema

Bericht door Miloe »

Nee, Miyuki is een vrouwtje.

Ik neem aan dat het een Europees Korthaar katje is. Wat lief dat ie in bed kwam liggen. Ja ik begrijp dat het teveel strijd is om al die katten op te kunnen vangen. Wel goed dat ze elke dag genoeg eten krijgen.

Super goed van je hoor
dutchy
Lynx
Lynx

Bericht door dutchy »

ok ja. Ik heb hier ook 2 vrouwtjes. Wel duidelijk verschil in karakter. Mijn zwarte vrouwtje gaat tegenwoordig ook de hele dag weg. En het is geen mooi weer momenteel. Mogelijk ook door stress door al die katten. Maar komt straks wel weer en slaapt altijd binnen.

Dat 2-de zwarte mannetje is ook heel leuk en kwam in de ochtend altijd eten halen. Dan hoorde ik hem al van ver miauwen. Maar nu die Maine Coon er rond loopt is die bang. Dat mannetje is vandaag nog niet geweest. Zal straks wel komen.

Ik hecht mij erg snel aan al die katjes.

Hieronder nog een foto van die Cyperse. Je kan hier goed zien wat een klein tankje dat katje is. Heel gespierd is die. Sorry voor de dode muis. Die lag daar al. Is niet het werk van die Cyperse. Ik denk dat 1 van de zwartjes die eerder in de nacht heeft gevangen.

Nou ja ik ben weer even offline nu :)

Cyperse kat, mannetje
Afbeelding
dutchy
Lynx
Lynx

Bericht door dutchy »

Cyperse katje was gisteren gewond maar vandaag kwam die weer zijn hapje halen. Het zwarte katertje dat een broertje is van die 2 andere zwartjes (die nu bij mij wonen) is erg bang van die Maine Coon (met 3 poten) en komt bijna niet meer. Wat ik heel vervelend vind want het is een heel leuk en mooi katje. Maar gisteren was die er weer even en ik heb hem 4 blikjes gegeven. Hij was niet mager en zag er goed uit. Dus ik denk dat die zichzelf heel goed kat redden. Ik roep hem steeds maar komt nog zelden. Maar denk dat hij op een gegeven moment misschien hier ook komt wonen.

Ik heb hulp gezocht voor die witte Maine Coon met 3 poten. Maar de meesten geven niet thuis. Het is toch een bende links georiënteerden die uit zijn op subsidies. Helpen willen ze niet, subsidies nemen ze wel heel graag. Ik had een hok voor hem gebouwd maar het was erg koud buiten. Hij kreeg een infectie aan zijn oor wat mogelijk is veroorzaakt door bevriezing. Zijn oor was helemaal dik en ik dacht nadat ik hem hoorde vechten met de Cyperse dat het was afgelopen. Hij kwam 2 dagen niet meer opdagen. Aan de ene kant was ik opgelucht. Ik dacht dat hij dood was.

Maar hij was niet dood. De zwelling was weg toen hij terugkwam 2 dagen later. Ik laat hem nu in het halletje bij mijn ingang slapen. Dit omdat hij mijn katten aanvalt. Dat moet ik hem nog afleren maar moet hem vooralsnog van de andere katten afschermen. Ik vond het een vervelend katje maar toen ik hem wat liefde gaf toen zag ik wat een lieve kat het is. Hij was zo blij dat ik hem aaide. Zo dankbaar. Dus ik ga nu langzaam aan doen. Hem langzaam leren dat hij de andere katten niet moet aanvallen.

Hier ligt hij te rusten in het halletjes. Ik laat hem naar buiten als hij dat wil. Binnenkort ga ik hem schoonmaken en stukken vacht met de tondeuse weghalen want hij kan dat zelf niet schoonmaken. Maar hij is gelukkig nu.

Afbeelding
dutchy
Lynx
Lynx

Bericht door dutchy »

nou ik had net 3 kammetjes besteld via TEMU om al die klitten weg te halen en de kat schoon te maken is die sinds ongeveer 18-2-2025 zoek. Het was de laatste koude nacht hier. Het werd -5 graden. Kat mocht naar binnen maar kwam niet opdagen. Ik dacht dat hij in zijn hok was gaan liggen maar in de ochtend was hij er niet. Nu al zo'n 5 nachten geleden. Geen idee wat er is gebeurd. Hij was namelijk alweer helemaal op gewicht. Ik heb hem sinds eind November 2024 elke dag minstens 500 gram nat voer per dag gegeven. Dat hij plots is overleden lijkt me sterk. Hij was alweer helemaal sterk. Nog wel vies maar wel sterk.

Het was eigenlijk een lieve kat. Enige probleem was dat hij mijn andere katten terroriseerde. Ik moest met mijn Snowshoe onder begeleiding naar buiten. Ik ben dus aan de ene kant in de war wat er gebeurd kan zijn. Aan de andere kant is de rust hier weer gekeerd. De katjes kunnen nu weer zonder begeleiding buiten lopen. Dat 3-de zwarte katje is nog steeds zoek. Die was bang voor die Maine Coon en is op een gegeven moment vertrokken. Denk echter dat die nog wel leeft. Hoop dat die weer terug komt. De Cyperse is ook nog hier. Hij heeft een blessure aan 1 voorpootje, al een paar weken.

Ik heb inmiddels alles wat ik heb neergezet voor de Maine Coon weggehaald. Ik vond het een lieve kat en raakte al wat aan hem gehecht maar hoop toch dat hij niet ineens weer opduikt ivm met de andere katten.
Miloe
Poema
Poema

Bericht door Miloe »

Fijn dat de rust is teruggekeerd. Je hebt je handen wel vol, respect
dutchy
Lynx
Lynx

Bericht door dutchy »

ja ik ben aan de ene kant blij maar vind het wel raar. Ik heb nog wel naar de kat gezocht maar niks gevonden. Sinds ik hier woon (Ardennen) is er veel veranderd. In het begin zaten hier geen wasberen. Nu heel veel. Maar wasberen en katten laten elkaar met rust. Je hebt hier ook veel vossen en mogelijk nu ook wolven.

Het blijft gissen wat er gebeurd kan zijn. De kat was weliswaar vies maar in goede gezondheid. Op zijn 3 poten was hij verassend snel. Net een hond. Ik had wel een paar dagen daarvoor een bericht geplaatst op een Belgisch forum over een chiplezer. Mijn plan was om de kat te testen of hij gechipt was. Ik kon dat gratis laten doen bij de dierenarts maar dan moest ik de kat in een box krijgen. Dus ik dacht zelf zo'n chiplezer te kopen. Maar omdat de prijzen enorm fluctueren dacht ik even ernaar te vragen. Ik heb namelijk ook een OBD lezer voor mijn auto gekocht op TEMU voor 10€ maar dat ding ziet de foutmeldingen niet. Dus ok een chiplezer te kopen van 20€ dat niet werkt wilde ik even naar vragen.

Mogelijk dat de ware eigenaar dat ook heeft gelezen en de kat heeft gezocht. Of iemand van de overheid heeft de kat zien lopen en hem gevangen (omdat hij eruitziet als een zwerver). Het blijft gissen en ik laat het erbij omdat de vrede hier weer even is terug gekeerd. Het is beter voor de andere katten.
dutchy
Lynx
Lynx

Bericht door dutchy »

ik ben weer eens desperaat. 1 van de zwarte katjes zit hoog in een boom. Wel 10 meter hoog. Vannacht gebeurd. vannacht kwam ze niet thuis. Ben er de hele dag al mee bezig. Een dekzeil onder haar gespannen en een carrier omhoog gehesen waar ze kan komen maar ze gaat er niet naar toe. Akelig want mijn Frans is niet zo best dus hulp zoeken is best lastig. Het is nu ook al laat dus het wordt al gauw weer donker. Ik ben helemaal uitgeput. Vervelende situatie.

Zonet wel de vraag gesteld aan dierenarts via Whatsapp. Kijken of ik nog antwoord krijg.

Afbeelding

Afbeelding
Asse-Poes
Tijger
Tijger

Bericht door Asse-Poes »

Wat een stress! :-(

Ik weet niet hoe dat in België geregeld is, maar in Nederland kan je de brandweer bellen.
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010), Pucc ♀ (2022)
en † Clea ♀ (2013-2024)
dutchy
Lynx
Lynx

Bericht door dutchy »

ja heel vervelend. Ik lees overal dat de brandweer dat werk niet meer doet. Maar de dierenarts zei dat net ook. Anderen zeggen dat je zo'n bedrijf moet bellen die zich met bomen snoeien, kappen e.d. bezighouden. Geen idee hoe zo'n bedrijf hier heet.

Vandaag is het al te laat. Dus ik wacht een nacht. Dierenarts zei ook eerst nog wachten. Ze probeerde eerder wel omlaag te komen maar die takken zijn erg stijl. En met katten is het zo dat ze veel grip hebben als ze omhoog gaan maar omlaag gaan ze met en kop eerst en dan hebben ze niks aan hun nagels.

Je begrijpt niet dat die katten niet op het idee komen om met het achterwerk eerst omlaag te gaan. Ik heb dit al die jaren nooit 1 keer gehad deze situatie. Die Cyperse kater rende wel vaak achter haar aan. Misschien is ze gevlucht van hem.

Heel vervelend. Voel me machteloos. Van alles geprobeerd en ben nu uitgeput. Ik zal morgenochtend 112 bellen :(
Asse-Poes
Tijger
Tijger

Bericht door Asse-Poes »

Dat zou echt heel raar zijn hoor. De brandweer helpt altijd mens EN Dier in nood.

Ik zou ze toch maar even bellen op het normale telefoonnummer.
en † Clea ♀ (2013-2024)
dutchy
Lynx
Lynx

Bericht door dutchy »

voor zover ik kan zien kan ik de brandweer niet op de dichts bij zijnde locatie bellen. Het lijkt dat dit hier centraal is geregeld

https://pompier.be/nl

wordt hem vandaag niet meer. Ben er half ziek van. Ik was al erg moe vandaag en heb de hele dag lopen slepen met ladders etc. Want ze zit niet in mijn tuin maar in een soort ongebruikte tuin dat bij de buren hoort.

Arm katje. Net nog geprobeerd maar ja ze zit alleen maar de miauwen. Ze probeert niks meer. Mijn aanwijzingen volgt ze niet. Vanmorgen probeerde ze nog en kwam tot aan waar ik dat mandje heb hangen. Nu miauwt ze alleen.

Het wordt zo donker en de temperatuur gaat naar 3. Hier waarschijnlijk nog wat lager. Afgelopen nacht vroor het hier nog. Geen regen gelukkig.
Asse-Poes
Tijger
Tijger

Bericht door Asse-Poes »

Oh wat erg. Ik hoop dat Zwartje niet uit de boom gaat vallen vannacht.

Dat zeil laat je wel hangen, neem ik aan?

Ik ben zo'n type dat zelf de boom in klimt, tot halverwege ofzo en dan de brandweer belt dat ik er niet meer uit durf...
Dan komen ze wel... en het katje wordt dan ook meteen gered.
en † Clea ♀ (2013-2024)
Plaats reactie