Kater valt nieuwe kitten steeds aan

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Plaats reactie
LotjePaco
Kitten

Kater valt nieuwe kitten steeds aan

Bericht door LotjePaco »

Hallo allemaal!

Wij hebben sinds 2 jaar een (2-jarige) kater genaamd Paco (is gecastreerd en gaat naar buiten) en sinds een paar maanden een (12 maanden oude) poes genaamd Lotje. Ze lijken wel goed met elkaar op te kunnen schieten: ze delen de kattenbak soms samen, eten uit elkaars bakje en slapen op elkaars slaapplekjes (ze hebben hier overigens wel genoeg van voor beide, dus aan een tekort kan het niet liggen). Ze snuffelen soms wel eens aan elkaar en liggen heel af en toe wel eens bij elkaar (niet tegen elkaar aan). Het probleem is alleen dat als ze elkaar zien, ze beginnen met elkaar te slaan. Vooral Paco is vaak de boosdoener van het slaan. Nou is slaan nog niet zo erg, maar het komt ook regelmatig voor dat Paco Lotje opeens bespringt en haar dan aanvalt, met als gevolg dat lotje gaat schreeuwen en haar oortjes in haar nek legt en wij ze weer uit elkaar moeten halen. Als Paco en Lotje samen in een kamer zijn, houdt Paco Lotje continu in de gaten, terwijl Lotje niet zo veel om Paco geeft. Paco lijkt een beetje jaloers. Weet iemand hoe wij ervoor moeten zorgen dat Paco en Lotje beter met elkaar kunnen opschieten (vooral dat Paco Lotje niet de hele tijd aanvalt)? Alvast bedankt!
Jinny
Huiskat
Huiskat

Re: Kater valt nieuwe kitten steeds aan

Bericht door Jinny »

Zal het geen speelsigheid (van de kater) zijn?
Toen Mieppie nog leefde waren de twee gezusters ook regelmatig op elkaar aan het jagen..
Zolang dat zonder geluid gaat is dat niet erg.
En als de poes het niet gewend is, dan kan die bang reageren..
castratenkoor
Tijger
Tijger
Contacteer:

Bericht door castratenkoor »

Hoe heb je de introductie gedaan?

Ik zou in ieder geval zorgen voor extra afleiding. Zelf met ze gaan spelen, extra krabpaal, extra kattenbak.
Ook een leuke klimmuur kan wonderen doen.
Valeriaan druppelen op een paar speeltjes kan de gemoederen ook rustiger maken.
4-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRikMaks**
Teun'09 Luuk'13 Teske'14 Clarie'16
Stef71
Huiskat
Huiskat
Contacteer:

Bericht door Stef71 »

Misschien moet hij gewoon wat meer energie kwijt, het klinkt me niet als zouden ze elkaar niet dulden maar eerder in een verschillende mening over spelen. Mijn vorige katjes waren het daar nooit over eens, dan werd er op voorhand al geroepen door Y.T. dat ze daar geen zin in had en dan besprong Grey haar toch, dan volgde er wat gesis en geblaas, vlogen er wat haren door de lucht en dan was het weer over en even later lagen ze samen op de bank. Misschien helpt het om als je ziet dat hij wil gaan jagen of bespringen je hem afleid met een speeltje (zo'n hengel werkt meestal wel goed) als hij dan daar even mee gespeeld heeft is het misschien al genoeg.
... Denk dat ik zelf last heb van de zoomies ...
KattenKoen
Huiskat
Huiskat

Bericht door KattenKoen »

Ditzelfde klinkt hier herkenbaar! Ik heb er drie tussen een leeftijd van 10 maanden en 2 jaar en ook hier wordt er af en toe "geknokt". Dat is vooral als de jongste (kater) wil spelen. Dit gaat altijd goed, tot zijn speelvriendin er geen zin meer in heeft, maar hij nog energie over heeft, dan wil die maar door blijven gaan. Hier maken ze ook weleens wat geluid, maar vijf minuten later zijn ze opnieuw weer aan het spelen en of zitten ze elkaar te wassen. Wat Stef zegt, als ik erbij ben en ik merk dat er eentje klaar is met spelen, dan probeer ik de kater ook af te leiden en bv. met een laserlampje door de kamer te laten jagen, dan is die daarna ook zo moe. En tja ik werk vijf dagen, dus die uren ben ik er niet bij, maar ze kunnen het nog steeds prima met elkaar vinden.
Plaats reactie