Hallo allemaal,
Ik ben nieuw hier op het forum, ik heb mij aangemeld omdat ik toch wel in een verdrietige situatie zit met mijn drie katten.
We hebben twee Britse kortharen, en één Europese korthaar genaamd Miemel, alle drie vrouwelijk.
De twee Britten zijn 3 en 5 jaar, de Europese korthaar is vermoedelijk 11/12 jaar oud nu. We hebben haar in 2013 gered uit een leegstaande huurwoning. Ze is chronisch nierpatiëntje, maar haar waarden zijn al jaren stabiel en ze ondervindt weinig problemen, al mocht ze iets dikker zijn. (we laten haar bloedwaarden elk half jaar checken)
Het probleem is dat onze jongste Brit van 3 jaar haar het laatste half jaar overal op wacht en bespringt. Echt ieder moment van de dag, én nacht. We hebben al alles geprobeerd, Feliway, vluchtroutes gecreëerd, noem maar op. De Brit blijft het irritante gedrag vertonen. (ook echt alleen naar de zieke kat)
Nu sinds een zes tal weken plast Miemel overal in huis, behalve in de kattenbak. We hebben inmiddels 5 kattenbakken staan overal, maar ze plast desondanks ernaast.
We zijn direct naar de DA geweest om haar waardes te laten checken, maar die zijn onveranderd. Voor de rest heeft ze geen lichamelijke klachten. We hebben dus het vermoeden dat het te maken heeft met stress, doordat Bodi de Brit haar continue belaagt. (Bodi is trouwens een schatje, alleen naar Miemel is ze een pain in the ass )
Om Miemel rust te geven, hebben we de drie nu gescheiden. Miemel woont nu sinds een aantal dagen in onze wasruimte, waar ze toegang heeft tot de zolder, en de afgeschermde tuin. Best groot, maar niet meer altijd gezellig bij ons.
Dat laatste breekt mijn hart, maar sinds zij gescheiden leeft heeft ze niet meer naast de bak geplast en is ook veel rustiger, kijkt niet meer de hele tijd angstig om zich heen.
Nu mijn dilemma, ik voel me ontzettend schuldig omdat ze daar nu 'alleen' moet wonen, ik ga natuurlijk meerdere keren per dag knuffelen en zo, maar het liefste zou ik haar gewoon om ons heen hebben. Ik voel mij nu echt een slechte katten-moeder, maar we hebben overal houten vloeren en een tapijt, het was echt niet meer te doen om het schoon en geurvrij te houden, daarnaast heeft ze nu zichtbaar rust van Bodi.
Hebben jullie nog tips wellicht? Alles is welkom
Een nieuw huisje voor Miemel zoeken lijkt me moeilijk, gezien haar ziekte en de medicatie die ze nodig heeft. Ik zou het denk ik ook niet over mijn hart krijgen ben ik bang.
Alvast bedankt
Groetjes van een bezorgde katten-mama
Jonge kat terroriseert oudere (chronisch zieke) kat
Jonge kat terroriseert oudere (chronisch zieke) kat
Groetjes,
Sandra
En poezenteam Miemel, Bebe en Bodi
Sandra
Re: Jonge kat terroriseert oudere (chronisch zieke) kat
Helaas, tips heb ik niet - wel hebben wij iets soortgelijks meegemaakt en toch gekozen voor herplaatsing van het zeven maanden jonge kitten. Overleg gehad met een kattengedragstherapeut die ook geen andere oplossing wist. Hier was het andersom: de jongste werd niet (meer) geaccepteerd en ze aldoor apart zetten kreeg ik niet over mijn hart. Ze is sinds vorig jaar herplaatst en heeft het hartstikke goed, nog lang contact gehad met haar nieuwe poezenpapa en -mama. We missen haar nog steeds, maar een keer moet er ook een streep onder, vonden we. Ik wil je niets opdringen, maar mocht je het niet meer trekken zo, zoek dan een deskundige en als dat ook niet werkt... We hebben heel wat afgehuild, eerlijk gezegd en terwijl ik dit schrijf moet ik moeite doen om de tranen binnen te houden, die dingen wennen niet snel.
Als het niet lukt maakt dat jou geen slechte kattenmama!
Sorry, je hebt hier niets aan. Ik wilde je alleen laten weten dat het een doodenkele keer beter is om die streep te trekken.
Er zijn hier forumleden die het altijd voor elkaar krijgen katten aan elkaar te laten wennen, misschien kunnen zij je verder helpen.
En dat ik een beetje snap waar je doorheen moet, dat wilde ik ook nog even zeggen.
Sterkte!
Als het niet lukt maakt dat jou geen slechte kattenmama!
Sorry, je hebt hier niets aan. Ik wilde je alleen laten weten dat het een doodenkele keer beter is om die streep te trekken.
Er zijn hier forumleden die het altijd voor elkaar krijgen katten aan elkaar te laten wennen, misschien kunnen zij je verder helpen.
En dat ik een beetje snap waar je doorheen moet, dat wilde ik ook nog even zeggen.
Sterkte!
The catter the better!
Groetjes van Olga, maar vooral van Noek en Tika
Groetjes van Olga, maar vooral van Noek en Tika
Ach wat een verdrietige situatie
Ik neem aan dat alle katten gesteriliseerd zijn?
Wat voor kattenbakken heb je? Als je bakken hebt met een kap erop, haal die er dan af. Bij een open bak ziet Miemel het gevaar (Bodi) aan komen. Bij een dichte bak kan ze maar op 1 manier vluchten en daar wacht Bodi haar op.
Werkt dat onvoldoende dan kan je het volgende proberen:
Miemiel woont nu in de wasruimte. Daar staat ook haar eigen kattenbak en daar plast ze netjes op.
Het is even wat gedoe en geknutsel, maar als je een chip- kattenluikje in die deur maakt, zodat alleen Miemiel daar doorheen kan, kan je 2 vliegen in 1 klap slaan.
- Miemiel heeft een rustige plek om zich terug te trekken als ze Bodi zat is
- Miemiel heeft haar eigen privé kattenbak en kan daar heen als ze moet plassen
Als je daar ook Miemiels eten zet, heb je ook een grote kans dat ze wat in gewicht aankomt, omdat ze daar in alle rust kan eten.
Ik neem aan dat alle katten gesteriliseerd zijn?
Wat voor kattenbakken heb je? Als je bakken hebt met een kap erop, haal die er dan af. Bij een open bak ziet Miemel het gevaar (Bodi) aan komen. Bij een dichte bak kan ze maar op 1 manier vluchten en daar wacht Bodi haar op.
Werkt dat onvoldoende dan kan je het volgende proberen:
Miemiel woont nu in de wasruimte. Daar staat ook haar eigen kattenbak en daar plast ze netjes op.
Het is even wat gedoe en geknutsel, maar als je een chip- kattenluikje in die deur maakt, zodat alleen Miemiel daar doorheen kan, kan je 2 vliegen in 1 klap slaan.
- Miemiel heeft een rustige plek om zich terug te trekken als ze Bodi zat is
- Miemiel heeft haar eigen privé kattenbak en kan daar heen als ze moet plassen
Als je daar ook Miemiels eten zet, heb je ook een grote kans dat ze wat in gewicht aankomt, omdat ze daar in alle rust kan eten.
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010), Pucc ♀ (2022)
en † Clea ♀ (2013-2024)
en † Clea ♀ (2013-2024)
- castratenkoor
- Tijger
- Contacteer:
Lijkt mij een heel goed idee van Marina. Wellicht gaat dat zo werken. Succes met de situatie.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Hallo Olga,
Ontzettend bedankt voor je lieve reactie! En je hoeft geen sorry te zeggen, ik snap precies wat je bedoelt, het is ook in me opgekomen om toch een nieuw huisje te zoeken voor Miemel, omdat ik altijd het beste wil voor het dier, en niet voor mezelf
Maar Miemel was er het eerste, en het idee dat ik haar nu weg zou moeten doen, terwijl de laatste die erbij komt het probleem is, is heel moeilijk.. Die twee britten zijn onafscheidelijk, die kan ik ook niet uit elkaar halen. Wat een zorg he, met onze diertjes.
Wat een moeilijke keuze heb je moeten maken met je kitten, dat blijft moeilijk, maar als ze nu een happy leventje heeft zonder stress, is dat wel een grote troost.
Ik ga eerst aan de slag met de tip van Marina en dan zien we weer verder!
Dankjewel
Ontzettend bedankt voor je lieve reactie! En je hoeft geen sorry te zeggen, ik snap precies wat je bedoelt, het is ook in me opgekomen om toch een nieuw huisje te zoeken voor Miemel, omdat ik altijd het beste wil voor het dier, en niet voor mezelf
Maar Miemel was er het eerste, en het idee dat ik haar nu weg zou moeten doen, terwijl de laatste die erbij komt het probleem is, is heel moeilijk.. Die twee britten zijn onafscheidelijk, die kan ik ook niet uit elkaar halen. Wat een zorg he, met onze diertjes.
Wat een moeilijke keuze heb je moeten maken met je kitten, dat blijft moeilijk, maar als ze nu een happy leventje heeft zonder stress, is dat wel een grote troost.
Ik ga eerst aan de slag met de tip van Marina en dan zien we weer verder!
Dankjewel
Groetjes,
Sandra
Sandra
Hoi Marina,
Ook jij bedankt voor je lieve reactie en je super goede tip! Alle drie onze dames zijn inderdaad gesteriliseerd. We hebben één bak met een deksel, omdat eentje (Britse prinses) het liefst privacy heeft op het toilet, de overige zijn allemaal open bakken om de reden die je inderdaad al aangeeft.
We hebben eerder een Sure flap chip-luikje geplaatst in de buitendeur, omdat we niet wilden dat Bodi, toen ze nog kitten was, in onze (afgeschermde) tuin kwam. Helaas is ze zo slim geweest om het knopje eraf te slopen, dat heeft de sure flap toen niet overleefd. Maar we zijn nu een aantal jaar verder, dus wie weet is de kwaliteit verbeterd!
Ik ga mij oriënteren en mijn man overtuigen dat hij toch weer aan de bak moet
Alles voor de beestjes!
Dankjewel :)
Ook jij bedankt voor je lieve reactie en je super goede tip! Alle drie onze dames zijn inderdaad gesteriliseerd. We hebben één bak met een deksel, omdat eentje (Britse prinses) het liefst privacy heeft op het toilet, de overige zijn allemaal open bakken om de reden die je inderdaad al aangeeft.
We hebben eerder een Sure flap chip-luikje geplaatst in de buitendeur, omdat we niet wilden dat Bodi, toen ze nog kitten was, in onze (afgeschermde) tuin kwam. Helaas is ze zo slim geweest om het knopje eraf te slopen, dat heeft de sure flap toen niet overleefd. Maar we zijn nu een aantal jaar verder, dus wie weet is de kwaliteit verbeterd!
Ik ga mij oriënteren en mijn man overtuigen dat hij toch weer aan de bak moet
Alles voor de beestjes!
Dankjewel :)
Groetjes,
Sandra
Sandra
@ Castratenkoor: ook bedankt !!
Groetjes,
Sandra