Vandaag heb ik onze 6 maanden oude poes laten steriliseren. Bij thuiskomst stiefelde ze eerst naar het kattenluik, wat nu natuurlijk even op slot zit. Intussen ligt ze veilig op de bank te pitten, want vandaag komt ze er echt niet uit.
Maar wat mij dus verbaasd is dat de adviezen zo streng zijn. Mijn vorige poes werd 20 jaar geleden gesteriliseerd, en toen heb ik nooit iets gehoord over binnenhouden. Zodra zij weer goed ter been was, ging ze als echte buitenkat weer op pad, vollgens mij de dag na de operatie. Ik hoorde toen nooit iemand, ook geen dierenarts, over binnenhouden, kappen of rompers, allemaal zeer katonvriendelijke methoden.
Ik vraag me gewoon af: wat is er veranderd? Zijn we bezorgder en controlerender geworden of zijn de operaties tegenwoordig anders?
Ik weet ook niet of 5 dagen lukt als ze weer fit is. Ze was al twee keer ontsnapt en is binnen gedragsmatig ook niet zo goed meer te hanteren.
Groet, Kalla
Poes naar buiten na sterilisatie
Re: Poes naar buiten na sterilisatie
Ik zou niet een kat voor zn eerste levensjaar naar buiten laten. Er zijn zoveel gevaren en risico's. Het katje moet groot genoeg zijn om 'gezien' te kunnen worden door allerlei voertuigen voordat hij/zij naar buiten kan. Dus in mijn optiek heeft het niet zozeer met de castratie te maken, maar vooral om de veiligheid van het beestje. Tenzij je een afgesloten tuin hebt natuurlijk en erbij blijft, dan is het een ander verhaal.
Cats choose us; we don't own them. (Kristin Cast)
Groetjes van Mina, Miyuki en Sookie
Groetjes van Mina, Miyuki en Sookie
Re: Poes naar buiten na sterilisatie
Ze liep dus al voor 6 maanden niet gecastreerd buiten
Aan de operatie is niets veranderd. Die zijn zelfs beter geworden (soms zelfs microscopisch). Maar de omstandigheden buiten zijn in ieder geval wel anders dan 20 jaar geleden. Er worden meer katten platgereden of 'verdwijnen' op andere manier.
Realiseer je ook dat de hormonen nog 6 weken in het lichaam zitten dus dat maakt ook nog niet direct verschil. (Katers zijn zelfs nog tot weken vruchtbaar. Poezen gelukkig niet omdat de eierstokken weggehaald zijn.)
Aan de operatie is niets veranderd. Die zijn zelfs beter geworden (soms zelfs microscopisch). Maar de omstandigheden buiten zijn in ieder geval wel anders dan 20 jaar geleden. Er worden meer katten platgereden of 'verdwijnen' op andere manier.
Realiseer je ook dat de hormonen nog 6 weken in het lichaam zitten dus dat maakt ook nog niet direct verschil. (Katers zijn zelfs nog tot weken vruchtbaar. Poezen gelukkig niet omdat de eierstokken weggehaald zijn.)
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)