Mijn kat gaat niet graag naar buiten.

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Paskal
Huiskat
Huiskat

Mijn kat gaat niet graag naar buiten.

Bericht door Paskal »

Ik heb inmiddela 3 katren luna ruim 3 jaar izzy 2 jaar en bram ongeveer 10 maanden nu. Bram is izzy haar zoon. Luna en izzy gaan dagelijks wel even naar buiten, maar bram gaat wel eens mee naar buiten maar wilt gelijk weer naar binnen. Opzich allemaal prima, maar ik merk steeds meer dat de andere katten ook graag rustig binnen willen zitten. Luna wilt niet binnen zijn als bram binnen is, en izzy en bram waren eerst echt dikke maatjes moeder en zoon maar dat is nu ook alleen nog maar ruzie. Hun slapen en bram gaat op hun springen bijten uitdagen enzo. Hij stopt ook gewoon niet.

Ik had vandaag het geweldige idee bram mee te nemen naar het park om de hoek mids 200 meter van mijn huis. Ik laat hem daar los rn loop rustig weg, zodra hij mij niet ziet gaat die aan een stuk door janken. Ik herken dit gedrag totaal niet in mijn andere katten.

Hoe kan ik er voor zorgen dat hij het leuk vind buiten? Hij is een kater van 10 maanden ruim 4 kilo en aan de dikke kant. Thuis doet die op het lqstig vallen van de andere katten niks anders dan eten en slapen
Asse-Poes
Tijger
Tijger

Re: Mijn kat gaat niet graag naar buiten.

Bericht door Asse-Poes »

Niet elke kat vindt het leuk om naar buiten te gaan.
Bram geeft duidelijk aan dat hij buiten niet prettig vindt, dus hem dwingen heeft ook geen zin.

Ik begrijp uit je verhaal dat Bram niet goed meer in de groep ligt.
Hij is nog jong en moet zijn energie kwijt, maar de dames hebben daar blijkbaar geen zin meer in.
Luna en Izzy zijn ook nog jong, willen die 2 helemaal niet meer spelen en rennen? Of zijn ze een beetje flauw van Bram en zijn macho gedrag?

- Zijn alle katten gecastreerd/gesteriliseerd?
- Heb je uitdagend speelgoed voor Bram? Zoals een krabpaal, klimmuur, en klein speelgoed waar hij op kan jagen?
- speel je zelf met Bram, waarbij hij moet rennen? Met een speelhengel, laserlampje of zoiets. Desnoods met brokjes gooien.
- kan je een aparte ruimte maken waar Luna en Izzy rustig kunnen slapen, zonder dat Bram ze lastig valt?
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010), Pucc ♀ (2022)
en † Clea ♀ (2013-2024)
castratenkoor
Tijger
Tijger
Contacteer:

Bericht door castratenkoor »

Dat was ook de eerste vraag die bij mij opkwam - zijn ze alle drie gecastreerd?

Heb je wel genoeg kattenbakken, zodat de dames rustig kunnen gaan?

Verder sluit ik me aan bij de tips van Marina.
4koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRikMaks**
Teun'09 Luuk'13 Teske'14 Clarie'16 Koen&Wiep'25
Paskal
Huiskat
Huiskat

Bericht door Paskal »

Luna en izzy zijn geholpen, bram nog niet. Ze hebbem echt speelgoed zat. Krabpalen lazertoren ballrn muisjes enzo. Ik geef wel eerlijk toe dat ik tr weinig met bram speel. Luna en izzy hebben eigenlijk nooit gespeeld. Hun zien binnen ook meer als rustplek heb ik het idee, maar nu bram lastig doet zie ik zr helaas weinig binnen. Bram weg doen is geen optie voor mij. Casteren wil ik zolang die niet sproeit enzo wachten tot die 1 jaar is. Ik heb 2 kattenbakken staan, luna en izzy doen eigenlijks alles buiten.

Ik merk nog niet echt dat bram last heeft van zijn hormonen, ik denk meer dat hij zich verveeld.

Alles is ook deels mijn eigenschuld. Bram is bij mij geboren, en is toen die 5 weken erg ziek geweest. Ik heb hem toen erg verwend en zelfs moeten helpen met ontlasten, eten gegeven via mijn vingers enzo. Ik wou hem gewoon een kans geven en niet latrn inslapen. Nu is die uiteindelijk voor 95% genezen. Het is gewoon jammer dat ze niet met zijn 3en thuis kunn3n zijn voor ruzie
Asse-Poes
Tijger
Tijger

Bericht door Asse-Poes »

Waarom wacht je met castreren tot Bram 1 jaar is? Dat kan al met 5 maanden.
Als je wacht tot hij gaat sproeien, ben je te laat.
Katers worden juist liever en aanhankelijker na een castratie.
(In je andere post lees ik je dat je Bram met 6 maanden zou castreren.)

Logisch dat hij vervelend is, de hormonen gieren door zijn lijf !
Jij merkt dat (nog) niet, maar hij wel degelijk.

Ik ben nu heel blij dat hij niet buiten komt, want een open kater kan een hoop poezen ongewenst zwanger maken 🥲
en † Clea ♀ (2013-2024)
castratenkoor
Tijger
Tijger
Contacteer:

Mijn advies : Bram zsm laten castreren.

Alleen dan heb je goede kans dat je drietal weer op goede voet komt met elkaar.
Rik
Tijger
Tijger

Bericht door Rik »

Paskal schreef: 16 nov 2024 12:48 Bram weg doen is geen optie voor mij. Casteren wil ik zolang die niet sproeit enzo wachten tot die 1 jaar is.
Yikes. Als je wacht tot dat hij gaat sproeien dan ben je sowieso te laat. Een kat die eenmaal geleerd heeft te sproeien houdt daar niet zomaar mee op na castratie.

Ook voor het gedrag ben je nu te laat. De onderlinge verhoudingen zijn inmiddels verstoord. Je mag echt hopen dat als je de castratie nu zo snel mogelijk laat doen, dat het nog goed komt. Maar nu spelen ook gewoon de hormonen mee (en nee, dat 'zie' je niet naar merk je wel aan het gedrag). Nee, dit was echt geen goed idee... en volgens mij hebben we jou daar ook voor gewaarschuwd.
https://www.dekattensite.nl/phpBB2/view ... 66#p787966

Je antwoord hierop was dat je Bram met 6 mnd zou laten helpen. Jammer jammer. Ik hoop echt voor je dat dit nog goed kan binnen komen.
castratenkoor schreef: 27 mei 2024 10:34 Hopelijk worden moeder en zoon samen gelukkig en oud. Wel op tijd Bram laten castreren hè, rond 6 maanden. Als de hormonen mee gaan spelen heb je kans dat ma hem niet aardig meer vindt. En dat kan dan blijvend zijn.
Paskal schreef: 27 mei 2024 10:43 Dankje! Ja rond de 6 maandag wordt hij inderdaad geholpen. Dit is mijn eerste kater, maar volgens mij heb je het wel door als het tijd is om ze te laten heloen. Mijn vorige da zei je kan het beste tot een jaar wachten. Dan is het meer een echte kater groter bredere kop enzo Izzy wordt donderdag geholpen spannend!
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Paskal
Huiskat
Huiskat

Bericht door Paskal »

Het was ook de bedoeling rond 6 maanden, maar heb van verschillende mensen he5 advies gekregen 1 jaar. En de plaatselijke dierenarts adviseert ook 1 jaar. Ga volgende week wel even besprken.

Ik ben vooral bang voor de castratie.. hij is al best dik dat die dan nog dikker word.

Hopelijk maakt het da5 weer goed, want ze blijven toch 3cht alle 3
Asse-Poes
Tijger
Tijger

Bericht door Asse-Poes »

Ik weet niet in welk land je woont, maar in NL is er geen enkele dierenarts die het advies geeft om een kat zo laat te castreren. In België is het zelfs verplicht om de kat vòòr de 6 maanden te castreren.
Met 5 maanden is een kater (en ook een poes) geslachtsrijp.

De ingreep bij een katertje is een fluitje van een cent.

Bram wordt dikker omdat hij te weinig beweegt en waarschijnlijk teveel eet.
en † Clea ♀ (2013-2024)
Paskal
Huiskat
Huiskat

Bericht door Paskal »

En hoe staan jullie der in 3 katten in 1 huis? Is dat teveel of kan dat prima. Ik had 2 katten en dat ging allemaql prima. Zoals jullie in mijn andete post hebben gelezen heb ik bram gehouden omdat hij ziek was. Ik had torn op zijn voorpootje gestaan. En heeft toen medicijnen gekregen daarvoor, en dat heeft hem bijna zijn leven gekost. Ik heb dat niet allemaal vermeld in vorige bericht. Maar hij hij is ruim 2 weken verlamd geweest aan zijn achterpoten. Zelfs zijn voetjes waren koud en geen bloeddoorstroming. Ik heb hem toen 5 x per dag via een spuitje voeding gegeven. Speciale kitten voer. En als de kittens gingen drinken hem erbij gezet, en zonodig een andere kitten even erbij weggehaald. Het was nooit mijn bedoeling een kitten te houden, maar ik denk dat jullie het allemaal begrijpen dat je zon kitten niet meer weg doet. Uiteindelijk is hij voot ruim 90% genezen, en kan die lopen springen klimmen en zelfs rennen. Maar toch heb ik een beetje angst om hem te laten casteten ( ik weet dat het onzin is) maar ik krijg het niet uit mijn hoofd.

Nu hebben jullie iets meer achtergrond infomatie betreft bram. Ik denk zelf ook dat de andere katten een beetje jaloers zijn op hem, hij heeft al die tijd ander voer gekregen extra aandacht. Ik weet nog town die na 2 weken weer voor het eerst zijn achter poten begon te bewegen.
Afbeelding
Zoals jullie zien is bram geen kleine kitten meer.

Bedankt voor alle hulp en tips. Ik kan begrijpen dat ik een beetje laks over kan komen, omdat hij nog niet gecastreert is enzo. Maar ze hebben het hier alle 3 goed. Mooie krabpalen veel speeltjes. Maar ze zijn helaas wel alle 3 heel voorzichtig naar andere mensen
Paskal
Huiskat
Huiskat

Bericht door Paskal »

Is het in belgie zelfs niet verplicht als je ren nestje hebt ze pas weg te doen nadat ze gechipt en geholpen zijn?

Ik woon in nederland. Hier in nl zijn er toch wel aardig wat meningen betreft casteren. De eene da zegt halfjaar minimaal, terwijl der genoeg zijn die wachten tor 1 jaar.

Ik ga meer met hem spelen. Heb nu ook voor hem een vuurtoren met laserlampje neergezet. Dan kan die daar mooi achteraan rennen.
Paskal
Huiskat
Huiskat

Bericht door Paskal »

Is het in belgie zelfs niet verplicht als je ren nestje hebt ze pas weg te doen nadat ze gechipt en geholpen zijn?

Ik woon in nederland. Hier in nl zijn er toch wel aardig wat meningen betreft casteren. De eene da zegt halfjaar minimaal, terwijl der genoeg zijn die wachten tor 1 jaar.

Ik ga meer met hem spelen. Heb nu ook voor hem een vuurtoren met laserlampje neergezet. Dan kan die daar mooi achteraan rennen.
castratenkoor
Tijger
Tijger
Contacteer:

Ik citeer even een bericht over het einde van een ongecastreerde kater. Je topic heet "Mijn kat gaat niet graag naar buiten". Mijn advies is : hou hem binnen zolang hij niet gecastreerd is. Als de hormonen op hol slaan, gaat hij zwerven en zie je hem misschien nooit meer terug.

Na castratie kun je hem beter nog 6 weken binnen houden. Zolang duurt het voor de hormonen tot rust komen.

"""Gisteravond hebben we deze lieve, jonge ongecasteerde kater opgehaald nadat hij op de Koninginnelaan werd gevonden, roepend om hulp. We waren snel ter plaatse, maar bij de dierenarts bleek dat hij was aangereden en gebroken ruggenwervels heeft opgelopen.
Op advies van de dierenarts is hij rustig ingeslapen. Ondanks zijn pijn bleef hij aanhankelijk en vriendelijk, daarom denken we dat zijn familie hem mist."""
Paskal
Huiskat
Huiskat

Bericht door Paskal »

Ik gq morgen de dierenarts bellen voor een afspraak castratie. Ook laat ik hem dan gelijk chippen. Ik heb nog even gekeken, maar bram is nu ruim 7 maanden inplaats van 10.. hopelijk kunnen ze heb dan ook gelijk even goed wegen. Ik weeg hem gewoon op schoot en dan min mijn eigen gewicht. Hij zit altijd net ietd boven de 4 kilo. En heeft zijn moeder al ruim ingehaald. Die zit altijd net onder de 3 kilo.
Guazala
Lynx
Lynx

Bericht door Guazala »

Mij lijkt castreren hier ook een belangrijke eerste stap.

Maar je zal ook moeten zorgen dat Brammetje zijn energie beter kwijt kan. Dus dat zal toch dagelijks enkele keren de hengel bovenhalen zijn of brokjes gooien en hem aanzetten tot rennen.

Verder kan je spelen stimuleren door geen 100 speeltjes in huis te leggen, maar elke dag 10 andere (goed gemarineerd in valeriaan of matatabi, kattenkruid zou ik mijden omdat dat hem net feller kan maken). Leg die speeltjes op plekken langs zijn looproutes, zodat hij altijd nieuwe prooien tegen komt.

Daarnaast kan je ook voerpuzzels aanbieden. Dat kunnen echte puzzels zijn of van die balletjes om tegen te meppen. De tijd die hij spendeert met puzzelen, kan hij al niet achter de andere katten zitten en hij wordt ook mentaal extra uitgedaagd en dus moe.

Zorg ook voor extra bronnen in huis. Dus (al dan niet tijdelijk) extra kattenbakken, extra drinkplaatsen, extra krablocaties (van die kartonnen plankjes zijn goed als tijdelijke extra). Zo geef je katten de kans elkaar te vermijden.
Let ook extra op doorgangen, dat zijn vaak plekken waar ze elkaar 'moeten' kruisen. Door daar wat extra hoogtes (15cm is vaak al genoeg) te creëren, kan je al heel wat rust krijgen op die plekken.
Plaats reactie