Wat kunnen we nog doen??? :(

Voor overige vragen over de kat die niet onder een andere categorie passen.
Plaats reactie
Finniyan
Kitten

Wat kunnen we nog doen??? :(

Bericht door Finniyan »

Ik schrijf dit bericht met veel verdriet en de hoop dat er misschien toch nog iets mogelijk is waar we nog niet aan gedacht hebben (België). Het is een lang verhaal, ik ga het zoveel mogelijk proberen samenvatten. Mocht iets niet duidelijk zijn ofzo, laat het gerust weten.

De situatie:
In onze straat woont een gezin waarvan we al snel door hadden dat ze veel dieren hadden, maar de zorg er rond toch bedenkelijk was. Honden die constant los op straat liepen, met een nonchalante reactie als gevolg wanneer je dit ging melden. Verhalen van buren waarin naar voor kwam dat zij konijntjes gewoon aan hun lot hebben overgelaten in een hoek in de tuin. Kat aangereden? Dag erna hadden ze een nieuwe. Nestjes en gratis uitdelen terwijl dit verboden is etc...

Afgelopen zomer kwam een kat uit de buurt, die ons sinds we hier kwamen wonen veel bezoekt, aanlopen met een jong katje. Ik dacht dat het de nieuwste aanwinst van de buren van deze kat was. Na te informeren bleek het katje toe te horen aan, jawel... die buren die ik hierboven omschreef.
Ik heb die mensen na enkele weken laten weten dat hun katje hier vaak op bezoek komt, samen met nog een andere kat van andere buren. Daarbij ook subtiel aangegeven dat ik vond dat de kat toch wel heel smalletjes was. Smalletjes, als in echt mager! Je kon bij het aaien de ribben en ruggengraat duidelijk voelen. Het is een donker tijgerkatje maar de vacht straalde een roeste gloed uit. Het katje bleef hier maar rondhangen, leek niet naar huis te gaan. Af en toe gaf ik hem eens een snoepje, iets van eten dat over was van onze kat. Dat at hij op als een uitgehongerde.
Het diertje trof ik in de weken er na dag en nacht bij ons aan. Het lag te slapen onder struiken, zelfs op het dak van onze veranda. Na nader te bekijken zat die ook vol vlooien. Ik heb nogmaals die buren gecontacteerd met de melding dat hun kat vlooitjes had. De reactie die ik kreeg was eentje van ontkenning, maar ze zouden ze behandelen als ze de kat zagen. Beetje later kwam het diertje terug met een vlekje in de nek die er op leek te wijzen dat ze het katje behandeld hadden.

Zo ging het dan maanden door, het katje zat hier heel vaak. Beetje later merkte ik weer vlooien op. In het oog gehouden, er leek geen nieuw pipetje te komen, dat vettig vlekje zie je vaak 2 dagen wel. Beestje bleef krabben. Ook de fysieke toestand werd er niet beter op. Uiteindelijk heb ik besloten de kat zelf te ontvlooien en ontwormen. Gezien ik het zielig vond en hij maar bleef rondhangen ben ik het diertje dagelijks beginnen voederen.
Na een maand of 2 begon ik enorm verschil te merken. Hij begon voller te worden, de roeste gloed in zn vacht ging weg, het diertje werd heel speels, actief, aanhankelijk.

Rond oktober kwam het nieuws ons ter oren dat één van de katten van dat huishouden gestorven was. Mevrouw had een mechelse herder gekocht en die had de kat doodgebeten in de woning.
Dit maakte me meteen erg ongerust ivm de kleine pruts die bij ons liep. De buren waarvan de kat deze kleine pruts mee had genomen naar ons, lieten ons weten dat zij het katje ook reeds maanden rondom en in de woning hebben gehad. Het diertje zou er afgelopen winter ook een mandje en bordje eten gekregen hebben hier en daar. Helaas konden zij niet heel veel doen gezien ze zelf ook 4 katten en een hond hebben. De buren gaven ook aan dat zij de eigenaars van het katje enkele malen hebben laten weten dat hun katje bij hun zat. In het begin kregen zij een bot antwoord terug dat ze de kat niet mochten voederen en deze meteen terug moesten brengen. Waarna het katje 5 minuten later weer aan de deur zat... Zij hebben uiteindelijk besloten het zo te laten en het diertje toch verder op te vangen zo goed als mogelijk.

Via via ben ik in contact gekomen met iemand werkzaam in het lokale asiel. Van daaruit kreeg ik te horen dat de buren/eigenaars van het katje, gekend zijn bij de dienst dierenwelzijn. Blijkbaar worden zij al jaren opgevolgd, hebben zij al vaker controle gehad en was er een goede kans dat de katten in beslag zoude genomen worden. Zij zijn hier langs geweest, hebben me bevestigd dat ik de kat mocht opvangen met hun medeweten en zij dit ook gingen doorgeven aan dierenwelzijn. Er werd me aangeraden melding te doen ivm verwaarlozing, wat ik ook heb gedaan.

Mijn dierenarts die gekend is met die buren liet me weten ook bezorgd te zijn over de situatie. Na het tonen van enkele foto's van het katje gaf zij ook te kennen dat het er inderdaad niet gezond uit zag. Wel was het diertje gelukkig steriel en zijn alle dieren, na controle van dierenwelzijn, in orde gebracht ivm vaccinatie. Zij liet me weten dat het katje normaal in november opnieuw gevaccineerd moest worden, ik vroeg me dus af of we de buren dan zouden horen...

De onveilige situatie alsook de toestand en alle informatie die we hadden ivm het katje heeft ons doen besluiten om het dier ook verder op te vangen. Ik heb dit laten weten aan de buren die het katje die winter hebben geholpen. We hebben het een slaapplaats in onze veranda aangeboden waar hij binnen en buiten kon met een luikje dat op chip werkt. Na een tijdje ging hij binnen slapen ipv onder struiken of op het dak. We hebben hem dan ook geintroduceerd aan ons eigen kat, wat best goed verliep. Met het frisser worden hebben we hem toegelaten savonds ook binnen bij ons te komen. Daar lag hij uren in de zetel, in onze armen, spelen met speelgoed. Ik heb hem aangeleerd wat een kattenbak is, hij heeft de krabpaal ontdekt, speelgoed.
Het beestje leek hier zo gelukkig. Je zag hem zowel fysiek als op vlak van gedrag helemaal veranderen. Iedereen in de buurt wist dat hij bij ons verbleef en sprak me aan over hoe prachtig de kat er nu bij liep, hoe hij vooruit is gegaan. Het katje had zn vrijheid maar koos er voor om ons toch heel vaak te bezoeken. Elke avond sliep hij binnen, als hij op wandel was en we waren thuis kwam hij elke 2u minstens langs.

In al die tijd, ik spreek hier over een periode van april/mei tot nu hebben die 'baasjes' nooit naar hem gevraagd. Nooit hebben wij of andere buren een bericht gekregen, geen flyers in de bus, nergens een oproepje. Die mensen zijn ook meer niet dan wel thuis, zijn zelfs een periode elders gaan wonen en hebben de katten hier gewoon achter gelaten. Al maanden staat er slechts sporadisch een wagen aan de woning. Geen idee hoe zij dan hun katten die hier lopen kunnen opvolgen en goed verzorgen. De honden nemen ze vermoedelijk mee.

Helaas heb ik nooit gevolg gehoord ivm de klacht die ik heb neergelegd. Ik weet van andere buren dat zij ook klachten hebben ingediend tegen dat gezin ivm diverse redenen: haar katten (en enkel haar katten van de zeker 10 katten die hier rond lopen) krabben de vuilzakken open, andere katten die werden aangevallen door de katten van die mensen, er zijn klachten geweest ivm de kat die doodgebeten werd en ook ik heb dit gemeld. Nergens ook maar 1 reactie op gekregen, niet vanuit dierenwelzijn, niet vanuit de lokale politie.

Afgelopen donderdag verscheen er op facebook een bericht waarin zij postten dat zij ten einde raad waren want ze waren hun kat al maanden 'kwijt' en beweerden ze dat iemand hun kat had binnen genomen en deze vast hield.
Zowel ik als verschillende andere buren hebben hierop gereageerd. Uiteraard uitgelopen in een grote discussie waarna ik ook bestookt werd met privé berichten omdat zij vonden dat ze nu werden afgeschilderd als dierenmishandelaars. Dit terwijl ik enkel vriendelijk heb gereageerd en iedereen de feiten benoemden. Feiten zoals dat zij nooit thuis zijn, het dier er slecht aan toe was, het door heel wat mensen hulp kreeg en zij nooit aan iemand in de straat ook maar 1 keer gevraagd hebben om de kat.
Nu plots moesten ze hun kat hebben. Ze zijn hier uiteindelijk aan de deur geweest. Ik heb hun meegegeven dat ik het een schande vind hoe hun kat er bij liep, hoe ze er nooit waren voor dit dier en de andere katten, hoe ze hier een toneel stond op te voeren haar kat 'eindelijk terug te zien' terwijl deze hier elke dag gewoon rond liep... Hoe vaak hij niet over de straat wandelde, bij buren in de tuin zat, op de brievenbus van ons buurvrouwtje post vatte, enz. Maarja als je er nooit bent zie je je kat inderdaad niet lopen he...
De kat stond ingeschreven op 1 persoon van het gezin. Zij heeft de kat nu meegenomen naar haar vriend waar zij nu naartoe verhuist. Wij kunnen hier niks aan doen gezien de kat wettelijk op haar geregistreerd staat. Maar gezien de situatie vinden wij dit schandalig! Wij zijn ook enorm ongerust ivm het welzijn en de zorg dat dit diertje nu gaat krijgen. Weggerukt uit zijn omgeving, mee met mensen die hij dik een jaar amper heeft gezien.

Wij vragen ons dan ook af, is er iets dat wij nog kunnen doen??? :epray:
Rik
Tijger
Tijger

Re: Wat kunnen we nog doen??? :(

Bericht door Rik »

Finniyan schreef: 10 nov 2024 13:45 Afgelopen donderdag verscheen er op facebook een bericht waarin zij postten dat zij ten einde raad waren want ze waren hun kat al maanden 'kwijt' en beweerden ze dat iemand hun kat had binnen genomen en deze vast hield.
Ja, dit was ergens natuurlijk wel te verwachten :-(

Eigenlijk had je in deze situatie de kat officieel aan moeten melden als 'verloren' en gevonden voordat je deze in huis nam (bij burgemeester, asiel of dierenarts? ik weet niet hoe dat precies in België zit). Is hij wel gechipt? Want ik denk dat daar wel een controle van de dierenarts bij hoort. Mocht er zich dan iemand binnen een jaar melden als eigenaar, dan kan deze de kat wel opeisen, maar dan mag jij wel alle gemaakte kosten in rekening brengen (ontvlooien, dierenarts bezoek, voer etc.). En dan bestaat er een grote kans dat de mensen er toch vanaf zien.

Ook als bij controle blijkt dat hij gechipt is, dan kun je ze de kat op laten halen bij de dierenarts. Hopelijk dat de dierenarts dan wel zou zeggen dat ze een controle moeten betalen. En als dat vaak genoeg zou gebeuren... tsja... dan krijgen ze er zelf ook misschien genoeg van.

Helaas is dit dus niet gebeurd en de kat is dus inmiddels door de dochter (?) meegenomen. Nu kun je dus alleen maar hopen dat de dochter toch anders voor dieren is dan de ouders. Vaak kan dat wel het geval zijn als ze naar een andere omgeving gaan (heb ik hier ook wel eens gezien met kinderen).

Ik denk dat je verder helaas weinig kunt doen.
Je kunt kijken of je contact kunt krijgen met haar en haar vriend, gewoon om te vragen hoe het met de kat gaat.
Misschien dat als blijkt dat de kat toch niet in hun levensstijl past, ze van gedachten kunnen veranderen.
Dan weten ze in ieder geval dat ze gelijk een goed adresje voor hem hebben.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Finniyan
Kitten

Bericht door Finniyan »

Rik schreef: 10 nov 2024 14:09 ...
Ik heb de chip laten controleren door de persoon die langs is geweest. Zij gaf aan dat de kat (helaas) gechipt was en dit de zaak moeilijker ging maken. Er was in het begin sprake van inbeslagname en dat ik de kat dan via die weg zou kunnen adopteren. Nadat ik informeerde ergens in oktober had de organisatie aangegeven dat zij er met bezig waren en in gesprek waren met de 'baasjes'. Vandaar dat wij zelf ook niet verder hebben gezocht naar opties. Wij hoopten dat de klacht(en) en het feit dat dierenwelzijn er met gemoeid was de boel wel ging oplossen.

Het feit dat de persoon die de kat mee heeft (pleegzus van de bewoonster van het huis, rare situatie daar) nooit naar de kat omkeek, nooit er om vroeg, beestje kon nergens binnen, hebben we schik dat het daar nu in een nieuwe omgeving ook gewoon aan zn lot zal worden overgelaten. Dat breekt mn hart wetende hoe hij genoot van de aandacht en het gezelschap.
Asse-Poes
Tijger
Tijger

Bericht door Asse-Poes »

Wat een verdrietig verhaal, voor jullie én het katje.

Wat zegt de Dienst Dierenwelzijn hierover?
Ze waren van plan de katten in beslag te nemen, maar hebben dat dus nooit gedaan.

Als je weet waar die pleegzus nu woont, zou je er heen kunnen gaan en proberen of je de kat toch mee kan krijgen. Desnoods tegen betaling. Dat is tegen mijn principes, maar soms moet je wat...

Mocht het je lukken, dan meteen de chip van het katje op jouw naam zetten.
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010), Pucc ♀ (2022)
en † Clea ♀ (2013-2024)
OMH
Cheetah
Cheetah

Bericht door OMH »

Wat een verhaal zeg. Wat mij betreft is het overduidelijk dat jij meer hart hebt voor de dieren dan je buren. Ik denk dat Marina een goed idee heeft aangedragen, als dat lukt zou dat mooi zijn. En inderdaad, als je dit ergens kunt melden zou ik het doen. Dat katje is bij jullie duidelijk blijer dan bij de andere/eerste eigenaren. Jakkes, wat een rotverhaal. Ik hoop dat het je lukt het katje terug te krijgen.
Houd je ons op de hoogte? Heel veel succes en sterkte.
The catter the better!
Groetjes van Olga, maar vooral van Noek en Tika
Claire68
Huiskat
Huiskat

Bericht door Claire68 »

Ik wil je in ieder geval bedanken voor wat je allemaal gedaan hebt voor het katje. Dankjewel dat het katje bij jullie zo gelukkig heeft kunnen zijn en dankzij jou zo goed vooruit gegaan is. Het lijkt erop dat je het katje nu helemaal los moet laten en dat is pijnlijk en verdrietig en je weet zijn toekomst nu niet. Maar wat jij gegeven hebt dat blijft gegeven, daar kan het katje voor de rest van zijn leven veel aan hebben.
Plaats reactie