Kat bij steeds vaker

Het gedrag van sommige katten overstijgt het gewone spelen en neemt agressieve vormen aan. Zij blazen, grommen en vallen soms de verzorger aan. In veel gevallen is daar een oorzaak voor al is die soms moeilijk te achterhalen zonder een gedragstherapeut te raadplegen.
Plaats reactie
femke35
Kitten

Kat bij steeds vaker

Bericht door femke35 »

We hebben sinds ruim een jaar een kat. Ze is in het buitenland geboren en via een 'pleeggezin' bij ons gekomen. Ze is nu ongeveer 2 jaar. Ze kwam met haar broertje, maar die is na 8 weken bij ons al overleden. Ze is nu een jaar alleen bij ons en het is eigenlijk altijd heel goed gegaan.
Ze is altijd wat pittig en zelfbepalend geweest (typische kat dus), maar ook een enorme knuffelkat die, als ze niet buiten is, het liefst bij je op schoot ligt. SInds een tijdje bijt ze als we haar van schoot willen zetten , dit wordt de laatste weken steeds meer. Soms bijt ze zomaar uit het niks in je arm als ze bij je ligt (ook als ze niet geaaid wordt) en bijt ze steeds vaker als we haar van onze schoot af zetten. Dit lijkt ze vooral te doen als iets haar niet zint. Het bijten is echt hard, soms door de huid heen en doet echt veel pijn. Rustig reageren is dan echt ingewikkeld omdat je echt schrikt. Daarnaast word ik zelf ook wel eens boos op dr omdat ik er ook wel een beetje genoeg van krijg. Daarnaast lijkt ze soms bijna dwangmatig bij je te willen zetten; het liefst op de borst, tegen je gezicht aan (waardoor ik wel eens bang ben dat ze in mn gezicht gaat bijten). Ze lijkt niks lichamelijks te hebben, kan veel energie buiten kwijt, speelt met katten in de buurt, Ik probeer binnen met haar te spelen om wat energie kwijt te raken maar ze is niet echt geinteresseerd in spelen.
Heeft iemand een idee wat we kunnen doen? Zou graag wat tips willen en ben eigenlijk ook wel benieuwd hoe t komt dat ze dit doet
Guazala
Lynx
Lynx

Re: Kat bij steeds vaker

Bericht door Guazala »

Ik heb niet echt tips. Buiten de logische weg trekken en "au" roepen, maar dat helpt waarschijnlijk niet in jouw geval. Want dan zou je vraag hier niet staan.

Als je niet direct een antwoord kan vinden, wel een tip. In de Happy cats academie van Anneleen Bru https://www.felinova.be/, staat er op 21 januari een training gepland rond mensgerichte agressie. Als je lid wordt van de academie kan je die in je abonnement volgen.
Je kan ook voor 1 maand lid worden en dan weer opzeggen. Dus als je tegen dan nog geen antwoord gevonden hebt, misschien wel een aanrader.
OMH
Cheetah
Cheetah

Re: Kat bij steeds vaker

Bericht door OMH »

https://www.dekattensite.nl/phpBB2/view ... lt+man+aan

Het is een ander verhaal dan bij jou, maar wij hoeven ook niet te proberen onze kater op te tillen (ja, alleen zoon D mag dat, wat dat is weet ik ook niet).
Maar ik kreeg een tip over clickertraining en die heeft goed gewerkt. Hopelijk heb je er wat aan.
The catter the better!
Groetjes van Olga, maar vooral van Noek en Tika
Plaats reactie