Tweede kat "aanschaffen"

Voor vragen die betrekking hebben op één of meerdere katten nadat deze pas in huis is/zijn. Plaats GEEN oproepjes!
KattenKoen
Huiskat
Huiskat

Tweede kat "aanschaffen"

Bericht door KattenKoen »

Goedenavond, ik heb nu anderhalve maand een kat, Kensi. Ze is bijna anderhalf jaar oud (is de schatting) en is als zwervertje via het asiel bij mij terecht gekomen. Aangezien ik weinig eisen stel aan haar, laat ik alles aan haar over hoe snel ze is in haar ontwikkeling bij mij thuis. Zo zijn we anderhalve maand verder en zit ze ondertussen overdag nog steeds onder de bank en alleen als het donker is, komt ze echt tevoorschijn (ook als ik er ben). 's Avonds ligt ze graag in haar hoekje op de bank (lekker te poetsen, slapen, relaxen of ook spelen met een hengeltje) of iets verder van me af "haar" stoel. Ook 's nachts gaat ze hier liggen, maar overdag zoekt ze toch de veiligheid onder de bank op. Geen probleem voor mij, ze eet goed en is ook vrolijk als ze er 's avonds uit is en probeert steeds meer te ontdekken en haar grenzen te verkennen.

Alleen nu zou ik in de nabije toekomst er graag een tweede kat bij willen nemen. Dit heb ik ook aan het asiel gevraagd, maar die weten hier geen antwoord op te geven, doordat ze in het asiel de andere katten in haar kamer ook meer uit de weg ging, maar daar gaven ze ook al terecht bij aan dat ze hierbij niet konden zeggen of het aan haar interesse in andere katten lag of dat ze daar gewoon verstopt zat omdat er veel beweging om haar heen was de hele dag met personeel. Ze was daar niet agressief toe naar andere katten (ze zaten met zijn vieren op ongeveer 18m2 over een binnen en buitenruimte verdeeld), maar zocht ze overdag ook niet op om te spelen (ook niet heel gek, want toen ik bij haar ging kijken waren haar drie medebewoonsters alle drie ook mensenschuw dus vluchten die ook in hoekjes weg zodra ik binnenkwam).

Nu ben ik dus heel benieuwd naar wat jullie adviseren en/of signalen zijn waarop ik kan letten. Aangezien ze best speels is, denk ik dat ze best baat zou kunnen hebben van een vriendje, om daar lekker haar energie mee kwijt te kunnen, aangezien ze nu 's nachts nog steeds actief is in huis en dan zelf soms overal op en afspringt. Ze is ook totaal niet agressief naar mij toe, zelfs niet in het begin toen ze nog heel bang was. Ook in het asiel toen ze mee moest en helaas ook echt gevangen moest worden om in de reiskooi te kunnen heeft ze niet eens uitgehaald/proberen te bijten.

Dus mijn vraag is, waar doe ik goed aan? Juist al eerder gaan kijken/denken aan een tweede, wat juist haar zelfvertrouwen een boost zou moeten geven of toch nog wachten en welke fase zou ze dan in moeten zitten om aan een tweede te gaan denken? Ik vind het zelf nogal lastig.
nellebel
Tijger
Tijger

Re: Tweede kat "aanschaffen"

Bericht door nellebel »

ze is nog relatief jong. dan zou ik niet te lang wachten en een kitten erbij nemen. grootste kans dat het dan gaat lukken. mogelijk dat ze ook meer zelfvertrouwen gaat krijgen als zo'n kleine durfal door het huis rent. die kan haar juist ook helpen uit haar schulpje te kruipen.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
OMH
Cheetah
Cheetah

Bericht door OMH »

Uit ervaring: helemaal eens met Wendy. Hoe het gaat uitpakken weet je nooit zeker, maar de kans is groot dat ze dan vaker onder de bank vandaan komt. Katten zijn ook nog eens nieuwsgierig, dat kan ook meehelpen. Ik neem aan dat je wel probeert zo vaak mogelijk met haar te spelen? Probeer verschillende dingetjes (een hengeltje heb je al). Succes ermee!
The catter the better!
Groetjes van Olga, maar vooral van Noek en Tika
KattenKoen
Huiskat
Huiskat

Bedankt, mijn hoop/idee is inderdaad ook dat een kat erbij haar zou helpen uit haar schulp te trekken, maar ik ben nog een beetje huiverig of ze niet overweldigd zou kunnen worden door een enthousiaste kitten. En zich daardoor juist nog meer zou terugtrekken.

Ik speel inderdaad zo vaak als mogelijk met haar. Mijn doordeweekse dagen zijn, met haar, eigenlijk als volgt:

06:30 - 07:00 zij is nog wakker en ik kom mijn bed uit. Ik doe dan altijd wat brokjes in haar bakje en soms komt ze nog onder de bank vandaan (als ik namelijk naar beneden kom dan vlucht ze altijd weer onder de bank), maar dan alleen om te eten en dan gaat ze direct ook weer terug onder de bank

17:00 - 22:00 zijn we samen thuis, meestal het eerste uur ben ik bezig met koken dus dan als ik rond 6 uur ga eten komt ze geregeld even tevoorschijn om wat te eten, op de kattenbak te gaan en daarna gaat ze nog even terug onder de bank. Vanaf 19:00 meestal komt ze dan weer tevoorschijn en gaat ze weer eten/de bak gebruiken/drinken en komt zich dan wassen of op de grond in mijn buurt of naast me op de bank (ik heb een hoekbank en ik zit dan in de ene hoek en zij in de andere hoek). Dan heeft ze ook nooit interesse om al te spelen, meestal gaat ze nog even liggen en een tukkie doen. Vanaf 20:00/20:30 is ze meestal aan en dan spelen we tot ik naar bed ga. Inderdaad met drie verschillende hengeltjes. Ik heb ook een tennisbal en balletjes met een belletje, maar die vindt ze alleen interessant als ze 's nachts alleen is. Als ik hem nu rol kijkt ze ernaar, maar is haar interesse er niet echt naar

Ze wordt gelukkig wel steeds minder schuw, dus persoonlijk neigde ik er meer naar om te wachten tot na oud en nieuw (hier is altijd best veel vuurwerk en de katten in het asiel zitten in ieder geval op een meer landelijke plek), zodat een 2e niet gelijk op een nieuwe plek komt met veel herrie.
OMH
Cheetah
Cheetah

Bericht door OMH »

Tja, de ene kat is de andere niet; de mijne hebben niets met balletjes, behalve een mooi houten ding waarin je balletjes kunt laten rondtollen. Goed om te lezen dat ze minder schuw wordt, dat is echt fijn!
En toch zou ik niet wachten tot de vuurwerkperiode, dat vinden veel huisdieren vervelend (ik heb er twee, de een kan het niets schelen en de ander loopt met de buik over de vloer door het huis :-P ) maar dat gaat altijd weer voorbij. Ik snap wel dat je met een schuwe kat voorzichtig wilt zijn. Maar dan wordt het weer een veranderde situatie, als ik jou was zou ik niet wachten.
Het is typisch zo'n situatie waarin veel meningen zullen verschillen, ik zou zeggen: volg je gevoel, jij kent je kat het best.

Aan deze reactie heb je niet zo veel denk ik, maar ik probeer maar een kleine bijdrage te leveren en dat is hoe ik het zou doen.
Overigens nog een tip: angst van een kat/hond/ander dier zou ik niet weg-aaien. Gewoon doen alsof het normaal is, dat werkt het best. Hoewel ik moet toegeven dat wij een enkele keer wel een extra snoepje of wat extra aandacht "uitdelen". Maar verder... gewoon doorleven. In die zin kun je er nog best een bijnemen.
The catter the better!
nellebel
Tijger
Tijger

Bericht door nellebel »

wat bij ons veel heeft geholpen met angsthaasje gijs is veel tegen hem praten en zingen. ik zing zo vlas als een kraai maar hij vind dat nu geweldig. ook als ik aan het koken ofzo ben of met het huishouden bezig. ik ben eigenlijk altijd wel aan het kletsen met mijn katten. guusje doet haar ding maar gijs (die dus altijd een angsthaasje was) is nu altijd bij me en kletst gezellig terug. kan echt helpen om je katje aan je te laten wennen en aan je stem. ik vertel over mijn dag, wat ik aan het doen ben. hele verhalen. soms zat hij me dan nieuwsgierig aan te kijken.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
castratenkoor
Tijger
Tijger
Contacteer:

Bericht door castratenkoor »

Ja dat heb ik ook gedaan toen Bolle en Maks (6 jaar) hier kwamen wonen. Zingen en voorlezen.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
OMH
Cheetah
Cheetah

Bericht door OMH »

nellebel schreef: 06 nov 2024 07:27 wat bij ons veel heeft geholpen met angsthaasje gijs is veel tegen hem praten en zingen. ik zing zo vlas als een kraai maar hij vind dat nu geweldig. ook als ik aan het koken ofzo ben of met het huishouden bezig. ik ben eigenlijk altijd wel aan het kletsen met mijn katten. guusje doet haar ding maar gijs (die dus altijd een angsthaasje was) is nu altijd bij me en kletst gezellig terug. kan echt helpen om je katje aan je te laten wennen en aan je stem. ik vertel over mijn dag, wat ik aan het doen ben. hele verhalen. soms zat hij me dan nieuwsgierig aan te kijken.
Geweldig Wendy! Vals zingen als een kraai werkt kennelijk ook :grin: ! En ja, praten tegen katten is een goed idee. Niet alleen wennen ze dan aan je stem, maar ook aan de intonatie d.w.z. hier wel. En wat je vertelt maakt dan inderdaad weinig uit.
The catter the better!
KattenKoen
Huiskat
Huiskat

Bedankt voor de tips! Ik praat inderdaad ook tegen haar, vooral als ik bezig ben (omdat ze dan vaak wat schuwer is/meer op haar hoede).

Ik zat vandaag nog wel te denken aan het volgende, zou het met een kitten niet een probleem zijn dat ik niet altijd thuis ben? Aangezien ze dan vaak meer aandacht nodig hebben, dan wanneer ze wat ouder zijn. Ik ben nu +/- 9 uur overdag weg.
nellebel
Tijger
Tijger

Bericht door nellebel »

ach nee, die redden zich wel. zorg dat je huis kittenproof is. dus veilig. geen giftige planten, geen mensen eten laten rondslingeren. als je het kitten ophaalt net voor het weekend dat je ze een paar dagen in de gaten kunt houden (verwacht echt dat ze vrij snel een klik hebben) dan vermaken die twee zich daarna wel. je eerste katje is ook nog jong. genoeg speeltjes, krabpaal, maar vooral mandjes (ze slapen ook veel hoor katten) en die komen hun tijd wel door
Guazala
Lynx
Lynx

Bericht door Guazala »

Geen idee of het echt een tip is, of dat het bij ons toeval was, maar misschien iets om te proberen.

Toen onze katten bij ons kwamen, heeft Filou ook een tijdje onder de bank geleefd. Ik heb dan een weekje op die bank geslapen. Op dag 3 van die week ben ik wakker geworden en lag hij voor het eerst tegen mij aan te slapen. Doorheen de dag is hij nog enkele dagen onder de bank verdwenen, maar 's nachts ging hij eerst op onderzoek en kwam hij dan bij mij liggen om pas weer naar zijn verstopplekje te gaan, als het leven op gang kwam.
Stef71
Huiskat
Huiskat
Contacteer:

Bericht door Stef71 »

Ik heb ook zo'n bang ding, wil nu nog altijd niet opgepakt worden en blijft dus geregeld net buiten bereik zitten, ze is wel te paaien met snoepjes en speeltjes, zo'n hengel kan ze helemaal mee los gaan. Een kitten erbij kan jou katje wel uit z'n schulp laten komen maar het kan ook wat minder klikken. Als ze mekaar ieder geval al dulden dan is sowieso zien hoe de kitten op jullie reageert en met jullie omgaat al een positieve impuls voor de ander om wat meer vertrouwen te kweken. Ik heb bij mijn bange 3 jarige een brutale 1 jarige gezet en dat ging vrijwel meteen goed, alleen neemt fab nu ook de ondeugende streken van Rossi over zoals krabben aan de bank en op tafel zitten, te veel zelfvertrouwen aan het kweken :-)
... Denk dat ik zelf last heb van de zoomies ...
KattenKoen
Huiskat
Huiskat

Bedankt voor jullie tips, ik heb dan ook besloten om een vriendje voor Kensi te gaan zoeken, zodat die het voor haar hopelijk nog leuker gaat maken. Dan hoeft ze midden in de nacht niet meer alleen te spelen en wordt ze hopelijk een stuk sneller minder schuw. Al snapt ze sinds deze week maar al te goed wie haar eten doet. Bij haar bakje gaan zitten en dan zitten mauwen en mij aankijken.

En ondeugend Stef? Dat is Kensi gelukkig niet of ja...

Afbeelding

En dan 's ochtends erachter komen dat ze er ook nog eens onder is gekropen en anderhalve meter naar rechts is gegaan. Kortom lekker om half zeven 's ochtends de plint mogen weghalen en Kensi samen met een stofwolk weg moeten jagen onder de keuken vandaan :grin:
Asse-Poes
Tijger
Tijger

Bericht door Asse-Poes »

Hahaha dat is een mooi begin van de dag :lol:
en meteen een schone keukenvloer :grin:
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010), Pucc ♀ (2022)
en † Clea ♀ (2013-2024)
Miloe
Poema
Poema

Bericht door Miloe »

Misschien was Kensi op muizenjacht. dat heb ik hier ook gehad in de keuken :lol:
Cats choose us; we don't own them. (Kristin Cast)
Groetjes van Mina, Miyuki en Sookie
Plaats reactie