Sinds iets meer dan een jaar woon ik met mn vriend in onze nieuwe woning, in een buurt met best veel katten.
Zelf heb ik een heel sociale en lieve kater van inmiddels 12 lentes oud.
Toen we hier kwamen wonen kwam er steeds een kater op bezoek. Vreemd genoeg reageerde mijn kat enorm goed op die kat, zoveel te beter want deze liep regelmatig rond in de tuin en aan het raam.
In april echter kwam deze kater hier op een dag toe met een vriendje, een heel jong katje. Mijn kat was er aanvankelijk minder fan van, maar na verloop van tijd is hij deze ook gaan aanvaarden.
Helaas leerde ik dat dit katje niet dezelfde thuis heeft als de rosse kater. Het katje komt bij mensen vandaan die enorm veel dieren hebben en constant dieren weg doen en andere in huis halen, vooral dan hun honden. Ze hebben ook een 5-tal katten lopen die allen dag en nacht, weer en wind buiten lopen.
Het katje was erg mager, mager als in je kan elke ruggenwervel voelen bij het aaien. Ik heb de baasjes er op aangesproken maar kreeg een lacherige 'ja tis een smalleke he' toegegooid. Ze zei dat ze de kat zelden zag en vroeg er eigenlijk verder weinig naar. Mevrouw had ook recent een best grote hond in huis gehaald en had al eens te kennen gegeven aan mijn vriend dat de hond 'beetje vreemd reageert op katten'. Nu kwam niet veel later het nieuws de wijk in dat haar hond één van haar katten heeft doodgebeten. Dat was voor mij echt een brug te ver. Amper naar je katten kijken, een gevaarlijke hond in huis halen waardoor je katten dus al helemaal 100% op straat leven.
Ik ben het katje dan ook wat beginnen verzorgen, ontvlooien, ontwormd, elke dag een schaaltje eten en bij slecht weer een slaapplekje in de veranda. Overdag liep het katje nog vaak buiten, dan nam ik de gelegenheid mn kat aan zn geur te laten wenen, voor het geval de elkaar eens zouden ontmoeten face to face.
Nu heeft mevrouw te kennen gegeven eigenlijk geen interesse meer te hebben in haar katten en 'moet ze ze niet meer hebben'. In samenspraak met een dierenwelzijnsorganisatie die inmiddels ingeschakeld is ben ik aan het overwegen deze kleine schat een permanente thuis te bieden. Alleen brengt dit enkele vraagtekens en onzekerheden met zich mee.
Advies of ervaring is dus welkom.
1. Ik weet dat dit niet de ideale manier van introduceren is, de katten hebben elkaar gezien alvorens de geur er bij kwam. Ik heb verder de introductie regels zo goed mogelijk proberen volgen. dik een maand de geuren uitgewisseld tot ik zag dat mijn kat er niet op reageerde. Hij ging na een tijdje slapen op het kussen waar de andere kat had gelegen enz. Dan voorzichtig door een kier elkaar echt laten zien en ruiken. Dit ook voorzichtig aangepakt, deur dicht bij enig teken van stress. Na een tijdje als dit goed ging heb ik ze op afstand elkaar in één ruimte kennis laten maken, elke met afleiding en aandacht.
Dit alles liep en loopt best ok. Inmiddels kunnen ze prima samen in huis zonder dat er agressie is.
2. Hieruit komt vraag 2 voort. De jonge telg is een 1,5 jaar oude gecastreerde kater. Hij is dus heel speels. Ik speel elke avond met hem om zn energie kwijt te raken. Maar ik merk dat hij uiteraard soms met mn oudere kat wil spelen. Deze lijkt spel prima te vinden, als het blijft bij naar elkaar zwieren aan de krabpaal. Maar de kleine wil soms worstellen en daar gaat het dan fout. Hier reageert mijn kat boos op en geeft de kleine een stamp. Soms laat hij het hier bij en druipt af, maar soms doet hij nog een poging en zie je mn kat zich boos opstellen met platte oren, een blaas of miauw. Ik weet niet of ik hier steeds tussen moet komen. Je mag ze niet laten vechten, maar is dit vechten of een grens aangeven?
Ik weet dat dit alles tijd vraagt, en die wil ik zeker ook geven. Alleen verblijft de jongste nu s' nachts en als we niet thuis zijn in de veranda. Daar heeft hij ook alles wat hij nodig heeft, alleen is de veranda niet geïsoleerd en heb ik schrik dat het er koud gaat worden binnenkort. Het zou zo tof zijn als ze samen in huis zouden kunnen. Maar ik ben ook nog maar 2 weken bezig met ze echt in huis samen te laten, wat dus heel kort is. Hoe lang kan dit ongeveer duren eer ik ze samen kan vertrouwen zonder toezicht?
Bedankt om de hele lap tekst te lezen en mee te denken.
Ongepland een katje er bij
Re: Ongepland een katje er bij
wat lief dat je je over de kleine ontfermd. wat betreft je vraag over de ander kat. als je oudere kat zijn grens aangeeft en de jongere kat het toch probeert is er niets mis mee dat de oudere kat even duidelijker moet maken wat hij bedoelt. grommen, tik uitdelen, platte oren. is allemaal niet erg. hoef je ook niet tussen te komen. zo leert de ander dat dit de grens is. zolang er geen bloed vloeit is dat prima. bij ons werd er regelmatig nog gevochten zelfs met plukken haar die rond vlogen. dus laat het maar een keer gebeuren zonder in te grijpen. je hoeft dus pas in de grijpen als het echt mis dreigt te gaan en bloed dreigt te vloeien. als het jonkie de tweede waarschuwing snapt en afdruipt begrijpt hij het signaal. dan hoef je ze dus ook niet meer uit elkaar te houden.
nu heb je dus 2 jonkies? (1,5 en een kitten?) die zullen waarschijnlijk lekekr samen spelen en de oudere kat meer met rust gaan laten
nu heb je dus 2 jonkies? (1,5 en een kitten?) die zullen waarschijnlijk lekekr samen spelen en de oudere kat meer met rust gaan laten
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie