Oudere kat ( 16.5j) onzindelijk en zorgt voor veel spanning thuis

Wanneer je kat het naast de bak doet, op meubilair of op andere plekken, kun je in dit forum je vraag kwijt. Ook voor katten die sproeien.
Plaats reactie
KatB
Kitten

Oudere kat ( 16.5j) onzindelijk en zorgt voor veel spanning thuis

Bericht door KatB »

Hoi,
Ik ben een beetje moedeloos en hoop misschien hier wat hulp/ steun te vinden. Mijn lieve gecastreerde kater is 16.5j en een buitenkat. Sinds een half jaar heeft hij zware zindelijksheidproblemen. Hij gebruikt geen kattenbak, wil eigenlijk ook bijna niet meer buiten, maar we verplichten hem omdat het niet meer houdbaar is binnen. Hij plast met momenten grote plassen ( in de keuken/ op aanrecht / keukentafel/ stoelen... ) het is niet bij te houden. Ik probeer er rustig bij te blijven maar m'n partner wordt er gek van en wil de kat liever weg. Hij zei dat hij anders zelf wel verhuist. We hebben er de hele tijd ruzie over en als de kat binnen is zit je constant angstvallig te kijken of hij nergens iets doet. Buiten loopt hij amper nog rond ( vroeger wou hij altijd buiten!) en miauwt dan superluid waardoor de buren ook vervelend doen. Ik weet het niet meer, de dierenarts kan niets doen, hij is niet ziek, het lijkt gewoon kortsluiting ergens in de hersenen waardoor het nt te controleren is..
castratenkoor
Tijger
Tijger
Contacteer:

Re: Oudere kat ( 16.5j) onzindelijk en zorgt voor veel spanning thuis

Bericht door castratenkoor »

Hoe grondig is hij nagekeken bij de dierenarts? Bloedonderzoek en urineonderzoek gedaan? Grote plassen duidt vaak op nierproblemen.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
castratenkoor
Tijger
Tijger
Contacteer:

Bericht door castratenkoor »

Ik zou hem voor binnen een lage grote open bak aanbieden - b.v. de onderkant van een konijnen/cavia-binnen-kooi. Met een beetje aarde erin.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
nellebel
Tijger
Tijger

Bericht door nellebel »

ben het helemaal eens met dinie. goed na laten kijken. een kat is niet voor de lol onzindelijk.
daarbij kan ik me voorstellen dat de spanning in huis ook om te snijden is, voelt hij ws ook aan. laat aub je bejaarde kater zich welkom voelen in huis. hij is ws bang buiten (hoort en ziet mogelijk wat slechter) en durft niet meer goed buiten te zijn. dan ga je het arme beestje toch niet verplicht buiten zetten. creëer veilige plekjes voor hem. en breng tijd met hem door. laat hem zich welkom voelen. en die vriend.....die zou van mij mogen vertrekken, sorry hoor. als hij straks op leeftijd is, bij de eerst druppel die hij verliest, gelijk de deur uit, niet meer binnen laten. hoe harteloos kun je zijn. hij zou ook met je naar een oplossing kunnen zoeken. dit werkt averechts.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
KatB
Kitten

Bericht door KatB »

Hoi allemaal, dank je al voor de reacties. Intussen is het hier weer beter want hij heeft betere dagen gehad en de plaids stoppen we wel in de wasmachine. De kattenbakken hebben we eerder al geprobeerd, meer te zetten, ander grind, lager. Hij gaat er gewoon nooit meer op. De dierenarts had hem ook al nagkekeken, maar ik denk eraan om de dierenkliniek eens een 2e opinie te laten doen. Bij mijn reeds overleden kattin hadden die veel meer ervaring en konden die sneller een diagnose stellen ook. Ik hoop dat m'n vriend het toch ook inziet dat het ongemak voor de kat even vervelend is, hij is nog zo lief en aanhankelijk, hij kiest er ook nt voor en verder is hij prima in orde, hoort & ziet goed en springt nog overal op.
Plaats reactie