Kvv- de sleutel naar een gezonde kat

Er zijn verschillende manieren om je kat versvoer te geven en meerdere merken die hiervoor geschikt voedsel leveren. Bij BARF stelt men zelf het menu voor de kat samen, dat bestaat uit allerhande stukken vers vlees en toevoegingen.
Plaats reactie
PipTweet
Kitten

Kvv- de sleutel naar een gezonde kat

Bericht door PipTweet »

Ik ben veel te veel bezig met het voeren van mijn katten.
Nu is dat natuurlijk oke, want ik wil dat ze het goed hebben!
Maar wie heeft de sleutel voor mij zodat ik weer wat rustiger wordt.

Voorheen hadden mijn katten onbeperkt brokken en kregen ze in de avond blikvlees.
Ik ben nu over gestapt naar volledig kvv.

En ik heb wat vragen aan de mensen die kvv voeren aan de kat.
- hoe doe ik dat met porties aanbieden als je 8 uur van huis bent ?
Mijn katten zijn geen grote eters (moeten sowieso nog goed door krijgen dat ze 'vlees eters' zijn)
- ik had in een bakje 150 gram zitten en dit heb ik verdeeld over 2 katten vandaag. Niet alles is opgekomen. Dit lijkt me toch zo weinig? Wat ze eten..
- er spelen veel allergieën waardoor ik nog niet compleet kan voeren , iemand een premix kan aanraden voor de kat zonder calcium? (En zonder vis aangezien een allergisch is voor vis.)
- op het moment voer ik, kb raw konijn, paard en fazant.
Alleen merk ik enorm dat ze gelijk bottendrollen hebben.
Bij kb raw is het percentage van bot best hoog lees ik. Zijn er merken waar minder bot in zit , waar moet ik op letten etc ..
Rik
Tijger
Tijger

Re: Kvv- de sleutel naar een gezonde kat

Bericht door Rik »

Welkom op het forum.
PipTweet schreef: 24 sep 2024 22:29 - ik had in een bakje 150 gram zitten en dit heb ik verdeeld over 2 katten vandaag. Niet alles is opgekomen. Dit lijkt me toch zo weinig? Wat ze eten..
Dat is inderdaad niet veel.
Hoe oud zijn de katten en hoe zwaar zijn ze?

Ik geef KVV (KB Raw en af en toe Barfmenu Cattery en eendagskuiken en kippennekjes als snacks).

Ik zal morgen even uitgebreider reageren (het is nu laat).

Maar als je paard, konijn en fazant van KB geeft dan is dat al redelijk compleet. Verschillende dieren en vogel en wild. Liefst nog een of twee diersoorten (en ander merk) maar het is zeker een goed begin.

Ps. Er is ook een schat aan informatie te vinden op
https://voerwijzer.com
bv https://voerwijzer.com/gebruiksaanwijzing-kvv/
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
PipTweet
Kitten

Bericht door PipTweet »

Hoi rik!

Ik zit al dagen te zoeken naar nieuwe informatie de website heb ik al door gespeurd haha!

Pino is een kater , 5 jarige van 6 kilo. (Gevoelig voor struviet) , niet heel actief.
Twinkle is een poes, 5 jarige van 5 kilo , half actief en geen grote eter.
Allebei te zwaar.

Ze hebben allebei alleen wat allergieën waardoor ik niet compleet kan voeren bij een.
Ook heb ik geen idee hoe ik het mezelf straks het voordeligste kan maken.

Allergieën.
Pino : kalkoen, kip, schaap/lam , rund.
Twinkle : kalkoen, kip, vis, parelhoen, konijn, hert, haas, eend.

Ik merk alleen dat Twinkle vooral harde ontlasting krijgt. Pino ook overigens.
Ik hoor dat dat door de hoge bot/calcium percentage komt van kb raw?
Wat zou dan nog beter zijn om te geven?
Rik
Tijger
Tijger

Bericht door Rik »

PipTweet schreef: 25 sep 2024 08:30 Pino is een kater , 5 jarige van 6 kilo. (Gevoelig voor struviet) , niet heel actief.
Twinkle is een poes, 5 jarige van 5 kilo , half actief en geen grote eter.
Allebei te zwaar.
Hoeveelheid:
Oef. Maar zelfs als ze te zwaar zijn is 150gr voor 2 katten wel weinig.
Op voerwijzer heb je waarschijnlijk wel gevonden dat het 30/40gr per kg lichaamsgewicht is.
Dat zou dan op 150/180gr per kat uitkomen.

Nu zit ik daar zelf met mijn katten ook nog wel onder dus misschien is dat aan de hoge kant. Maar 75gr per kat is weer heel weinig. Mijn katten (8 jaar) wegen 5kg en 6,5kg en zijn ook niet actief. Hier krijgen ze 120gr en 130gr verdeeld over 3 maaltijden.

Maar goed... Ik weet niet hoelang je al KVV geeft? Misschien moeten ze er nog aan wennen. Als ze in ieder geval wel wat binnen krijgen (want dat is noodzaak) en ze moeten wat afvallen, dan is die 75gr in ieder geval wel wat. Maar uiteraard zou je dit niet op lange termijn vol kunnen houden. Hopelijk krijgen ze snel 'de smaak' te pakken en eten ze hun schoteltje wel leeg.

Momenten voeren:
Wat betreft porties aanbieden als je 8 uur van huis bent. Zoals ik zei geef ik 3x per dag. Optimaal zou geloof ik 4x zijn maar 3x is in ieder geval beter dan 2x. Ik geef 's-ochtends bij wakker worden om 9:00, dan om 18:00 en nog een keer voor slapen gaan om 23:00. Dus dat is mooi verdeeld.

Allergieën:
Hoe zijn de allergieën vastgesteld? Is dat ook met KVV of vers vlees gedaan? Als dat op een andere manier was, dan is er de kans dat ze er op KVV helemaal geen last van hebben (verkeerde diagnose allergie?). Dierenartsen kunnen daar nogal makkelijk over zijn (brok dit, brok dat, O dan is het dat). 99% van de dierenartsen hebben ook geen kennis wat betreft voedsel (maar dat zeggen ze niet, maar ze hebben tijdens hun opleiding hooguit een paar uurtjes voedingsleer gehad, TOTAAL een paar uurtjes !!). Dan kun je beter bij een echte voedingsdeskundigen zijn.

Je hebt van KB ook compleet sensitive (maar daar zit ook weer konijn en kalkoen in) en insecten mixen. Maar ik zou eerst nog eens vaststellen of er echt een allergie voor kalkoen is. Kip komt wel vaker voor maar kalkoen staat heel wat lager op het lijstje van voorkomende allergieën.
https://voerwijzer.com/nieuws/meest-voo ... llergieen/

En Haas en Eend waren eigenlijk ook de soorten die ik nog wilde adviseren (naast de door jou genoemde konijn, paard en fazant). Maar als Twinkle daar niet tegen kan :roll:

Premix/Supplement:
Je hebt het over een premix zonder calcium. Maar katten hebben calcium nodig dus wat je daar bij in gedachte had ontgaat mij. Wilde je nog extra supplementen gaan geven?
bv https://kbraw.eu/products/kb-extra/kb-e ... ent-no-ca/ ?

In principe zou je met het voeren van 4 verschillende dieren (liefst variatie van gevogelte en wild) van KB Raw compleet zitten en hoef je geen supplementen bij te voeren. Voor KB Raw hebben ze Konijn, Fazant, Kalkoen, Haas, Wilde Duif, Eend en Paard. (Neem niet de Lam van KB want daar zit wat pens in !!). Bij KB zit daar ook GEEN premix in (sommige mensen willen liever geen KVV met premix).

Verder heb je nog KB Compleet (in verschillende varianten), insect varianten (voor allergie bepaling) en vis varianten. Maar aangezien Yuna ook geen vis lust en een picky eater is, heb ik het altijd bij deze diersoorten gehouden.

Ontlasting:
Dit is vaak een reden voor paniek bij beginnende vers voerders. Hier had ik in het begin ook zorgen over de kleine hoeveelheid en vooral de hardheid van de kleine drolletjes. Maar in principe 'verbruikt' de kat bijna alles van de KVV die ze krijgen. Het lichaam neemt dus bijna alles op. En dan blijft er dus maar heel weinig over voor de drollen. Tegen de tijd dat ik hier de bak schoonmaak zijn het kleine bolletjes die je zo met de hand op kan pakken (als het ware ;)).

Zolang ze er zelf geen last van hebben bij het ontlasten, is dat dus niet erg. Het is zelfs bevorderlijk voor het uit zichzelf uitknijpen van de anaalklieren :lol: Dus kijk dat gewoon even aan. Mochten ze wel last hebben of krijgen, dan zou je kunnen kijken wat je er nog bij kan geven om dat zachter te maken (meer water of andere supplementen).

Merken afwisselen:
Voor KVV kan het wel belangrijk zijn om eens met merken af te wisselen. Dit om een eventueel tekort in een merk op te vangen. Je weet immers nooit precies 100% de samenstelling of kwaliteit wat erin gaat. Zelf koop ik af en toe een Barfmenu Cattery worst (1kg) of neem wat Kivo worsten mee bij de dierenwinkel.

Verkrijgbaarheid:
Toen ik 7 jaar geleden begon met KVV was het zeer moeilijk om dierenwinkels te vinden die katten KVV in de diepvries hadden liggen. Ze hadden allemaal wel een diepvries met KVV maar dat waren allemaal honden-merken en varianten. Niets voor katten (of zeer sporadisch 1 diersoort, 1 merk). Ik ben toen bij animalfoodexpress gaan bestellen (dat is een webshop voortgekomen uit Kiezebrink/KB die tegenover de straat zitten in Putten). Die hebben ook Alaska en Barfmenu.

Later ging de leverkosten daar behoorlijk omhoog en ging een lokale winkel hier ook KB houden in hun diepvries. Omdat ze echter niet alle diersoorten hadden liggen bestel ik regelmatig 3 dozen van 10 1kg worsten en doe die in een grote diepvries op de zaak (waar ik elke week wat worsten uithaal voor mijn eigen kleine diepvries).

Tip (maar dat hangt af van hoeveel ze uiteindelijk echt gaan krijgen als maaltijd).
Ik haal altijd de 1kg worsten. Die gaan dan in een grote diepvries en ik haal er per 12 dagen 3 grote worsten uit voor mijn kleine diepvries. Die laat ik iets ontdooien en snij ik dan door 4. Dan heb ik dus 12x 250gr. Aangezien ze hier 120 en 130gr krijgen is die 250gr precies voor 1 dag.

Bij KVV is het dus ook... hoe groter de verpakking, hoe goedkoper de worst. Kijk maar eens naar de prijzen van 1kg worsten t.o.v. die 500gr of zelfs 250gr. Nadeel is wel dat b.v. Kivo en Barfmenu in 250 en 500gr zijn en voor katten geen 1kg worsten hebben :-( Maar dat kan dus erg veel uitmaken in de kosten.
Grtz, Rik
PipTweet
Kitten

Bericht door PipTweet »

Dankjewel voor je uitgebreide antwoord!
Ze zitten nu net bijna een week op kvv.

Op de website van darf staat een rekentool waar zelfs voor Twinkle maar 85 gram naar voren komt per dag.
En voor Pino 102..
PipTweet
Kitten

Bericht door PipTweet »

En omtrent het calcium gedeelte.
Omdat er best wat botten in zitten en de ontlasting hard dacht ik juist aan een supplement zonder calcium. Om die reden :)

Geen idee hoor, ik ben er geen verstand van.
crazycatladyP
Panter
Panter

Bericht door crazycatladyP »

Calcium uit botten geeft de harde ontlasting, uit een supplement veel minder volgens mij.
KB is inderdaad hoog in calcium en barfmenu ook, terwijl die een speciale kattenvariant hebben.
Mijn kat had ook moeite met de ontlasting en heb veel gezocht naar KVV met lager botgehalte, meeste is eigenlijk voor hpnden en die hebben meer nodig dan katten.
Zelf geef ik Bibi als afwisseling, maar dat zijn allemaal mixen en zit denk ik niets tussen wat jij kunt geven met de allergieën.

Buddy heeft ook een aantal smaken en daar zat volgens mij ook wat bij met minder calcium, als ik het me goed herinner.
Misschien zou kwartel nog iets kunnen zijn als afwisseling?
Zelf deed ik wat psyllium door de kvv (heel klein beetje) om de ontlasting wat soepeler te laten verlopen, maar het is uiteindelijk niet de oplossing natuurlijk voor teveel bot.

Ik heb nu een vleesmolen gekregen voor mijn verjaardag, denk dat ik maar eens zelf ga malen/samenstellen, want ik kan ook niet echt een KVV vinden met het juiste botgehalte voor katten.
Je kan natuurlijk ook aanvullen met wat spiervlees, dus minder van de KVV en dan wat spiervlees extra erbij, dan klopt de verhouding bot beter.
Af en toe een rauw eitje erdoorheen (als ze daar wel tegen kunnen) kan ook helpen,
Mara, personeel van: Moira (6-2023) Bibi en Sami (5-2024)
Rust zacht, mijn lieve engeltjes *Niamh/ *Jera/ *Ronja
Rik
Tijger
Tijger

Bericht door Rik »

PipTweet schreef: 25 sep 2024 11:38 Op de website van darf staat een rekentool waar zelfs voor Twinkle maar 85 gram naar voren komt per dag.
En voor Pino 102..
Yikes. Ik vind dat nogal een verschil. Van 5 naar 6 kilo dan 85 naar 102 gram.
Ze geven ook geen verschil tussen een luilak en een wandelaar (blijft hetzelfde).
En ook geen verschil tussen wel en niet gecastreerd...
Nee, ergens heb ik wel mijn twijfels bij dat formuliertje...

Hebben ze bij jou geen honger na een week op 75 gram te hebben gezeten? ;-)
(Als ze geen honger hebben hoeft het dus geen probleem te zijn)

Uiteraard moet je eigenlijk zoveel voeren als voor jouw katten geschikt is (dat kan per kat verschillen).
Ik heb ze tot 4 of 5 jaar ook regelmatig gewogen (op een digitale keuken weegschaal).
(daarna wat minder frequent)

Hier krijgen ze ook af en toe een eendagskuiken of kippennekje. Maar als ze bij jou de 75gr al niet helemaal opeten... :roll:
Je zou wel kunnen kijken of ze dat misschien bij jou wel als extra willen eten.
Hier komt bij het zien van die gele beestjes hun wilde instinct helemaal boven en worden ze helemaal dol.
(maar dat verschilt ook weer per kat)
Grtz, Rik
PipTweet
Kitten

Bericht door PipTweet »

crazycatladyP schreef: 25 sep 2024 12:47 Calcium uit botten geeft de harde ontlasting, uit een supplement veel minder volgens mij.
KB is inderdaad hoog in calcium en barfmenu ook, terwijl die een speciale kattenvariant hebben.
Mijn kat had ook moeite met de ontlasting en heb veel gezocht naar KVV met lager botgehalte, meeste is eigenlijk voor hpnden en die hebben meer nodig dan katten.
Zelf geef ik Bibi als afwisseling, maar dat zijn allemaal mixen en zit denk ik niets tussen wat jij kunt geven met de allergieën.

Buddy heeft ook een aantal smaken en daar zat volgens mij ook wat bij met minder calcium, als ik het me goed herinner.
Misschien zou kwartel nog iets kunnen zijn als afwisseling?
Zelf deed ik wat psyllium door de kvv (heel klein beetje) om de ontlasting wat soepeler te laten verlopen, maar het is uiteindelijk niet de oplossing natuurlijk voor teveel bot.

Ik heb nu een vleesmolen gekregen voor mijn verjaardag, denk dat ik maar eens zelf ga malen/samenstellen, want ik kan ook niet echt een KVV vinden met het juiste botgehalte voor katten.
Je kan natuurlijk ook aanvullen met wat spiervlees, dus minder van de KVV en dan wat spiervlees extra erbij, dan klopt de verhouding bot beter.
Af en toe een rauw eitje erdoorheen (als ze daar wel tegen kunnen) kan ook helpen,
Is het zelf bereiden goedkoper en beter ?
Minder ingewikkeld als een kat veel allergieën heeft ?
crazycatladyP
Panter
Panter

Bericht door crazycatladyP »

Minder ingewikkeld weet ik niet, je moet natuurlijk wel weten welke verhoudingen je nodig hebt, qua spiervlees, orgaan en bot, zodat er geen tekorten ontstaan.
Maar met allergiën is je keuze in kant en klaar wel beperkt.
Ook als er iets anders met je dier is: nierfalen, etc, is de keuze beperkt.
Daarom wilde ik me verdiepen in zelf samen stellen.
Ik voer nu anderhalf jaar KVV, hiervoor durfde ik er niet aan te beginnen om zelf samen te stellen, inmiddels denk ik genoeg kennis verzameld te hebben.
Zelf heb ik veel aan dit boek: https://www.bol.com/nl/nl/p/rauwvoer-na ... 085167407/
Misschien is barfplaats ook een goede informatiebron voor je?
Daar hebben ze echt heel veel kennis en kunnen ze je beter helpen dan ik waarschijnlijk.
Rik heeft wel heel veel kennis, maar die komt daar ook, geloof ik ;-)
Mara, personeel van: Moira (6-2023) Bibi en Sami (5-2024)
Rust zacht, mijn lieve engeltjes *Niamh/ *Jera/ *Ronja
Rik
Tijger
Tijger

Bericht door Rik »

crazycatladyP schreef: 26 sep 2024 08:50 Maar met allergiën is je keuze in kant en klaar wel beperkt.
Daarom was mijn vraag ook op welk voer en door wie de allergie vastgesteld is.
Omdat hier nogal vaak fouten mee gemaakt worden.
Dan zou mijn keuze zijn om dit met vers vlees opnieuw te bepalen (tenzij dit reeds door een deskundige is gedaan).
crazycatladyP schreef: 26 sep 2024 08:50 Misschien is barfplaats ook een goede informatiebron voor je?
Zeker. En als je zelf een KVV gaat malen dan moet je inderdaad langs barfplaats gaan.
(want dat zou ik zelf ook niet eens kunnen of uit mijn hoofd weten ;) )

Zelf heb ik ook wel eens gedacht aan het echte barfen (dus prooi in hele delen) maar dat krijg ik niet voor elkaar. Daar is de hoeveelheid per maaltijd wel erg klein voor (40gr). Dat lijkt mij voor honden een stuk makkelijker.

In het begin eens een hele kwartel gekocht. Die was ruim 300gr. Die moet dan dus door 7,5 om 1 maaltijd voor te schotelen. Ja, daaaag :lol:

Overigens... Yuna lust dus ook geen vis... maar die eet wel van een hele sardien. En spierinkjes en sprotjes eet ze ook (hoewel met minder enthousiasme). Dus alleen gemalen vis vindt ze niet lekker.
Grtz, Rik
Plaats reactie