Hi,
Sinds 6 weken heb ik een kat, mijn eerste kat, super leuk. Een vrouwtje van +- 2.5 jaar, gesteriliseerd, volgens administratie van het asiel 4KG, ik gok iets minder (nog niet gewogen).
De kat is de hele dag door ontzettend bezig met het idee van voedsel. Meerdere keren per uur naar haar (lege) bakje toelopen, er dan naar staren, hem voor de zoveelste keer uitlikken. Wat ik haar geef eet ze meteen in z'n geheel op, er blijft nooit iets over, en daarna wordt de vloer nog afgespeurd naar gevallen stukjes.
Toen ik haar net had had ik Albert Heijn huismerk brokjes gekocht, en deze in een bakje neergezet zodat ze er van kon 'grazen'. Ze at hier +- 100 gram van op een dag (bakje voor en na gewogen), wat volgens de informatie die ik op het internet vind te veel is. Verder had ik me in de tussentijd wat verdiept in verschillende soorten voer en voorzichtig de conclusie getrokken dat deze goedkope brokjes op termijn niet de beste keuze zouden zijn voor de gezondheid van de kat.
Ik ben dus verder gaan zoeken naar voer en manieren van voeren en wat blijkt, mijn kat maakt het helemaal niks uit, ze wil gewoon eten eten eten en schrokt t zo naar binnen. Ik ben nu tot het volgende gekomen, maar durf niet te zeggen of ik het zo goed doe qua hoeveelheid en samenstelling, dus hoopte hier wat meningen te krijgen. Aangezien er niet echt een punt van verzadiging te zijn voor haar kan ik niet op basis van haar gedrag bepalen of ik 'genoeg' geef.
Ik geef nu deze brokjes, dit eet ze alsof het snoep is:
https://www.almonature.com/en/cat-produ ... sh-Chicken
In combinatie met dit (complete) nat voer, hap slik weg:
https://www.almonature.com/en/cat-produ ... ontent=154
Het nat voer is beschikbaar in verschillende 'smaken' en wissel ik af (tonijn, bief en kalkoen heb ik meen ik).
Het voedingsadvies op de verpakkingen van Almo Nature is (voor een kat van 4KG):
- 35 gram brokjes
- 110 gram nat voer
Ik geef haar:
- 45 gram brokjes
- 85 gram nat voer
Aangezien een blikje nat voer 85 gram is vind ik het weinig praktisch om voor 110 gram te gaan, in plaats daar van geef ik haar 1 blikje per dag. Om te compenseren voor het gemiste nat voer krijgt ze iets meer brokjes. Dit zal rond de 40/50 gram per dag zitten.
Ze krijg dit voer verspreid over 5 porties, beginnend 7 uur sochtends en eindigend 10 uur s'avonds. Drie keer per dag via een voermachine een derde van de brokjes, en twee keer geef ik haar zelf de helft van het nat voer.
Doordat ze elke keer dat ik me door het huis beweegt actief komt kijken en zachtjes miauwen om voer bekruipt mij, als amateur kattenhouder, vaak het idee dat ik haar te kort doe.
Hoe denken jullie over bovenstaande? Afgezien van het feit dat ik er waarschijnlijk iets te minutieus mee bezig ben
Hoeveelheid nat/droog-voer
- castratenkoor
- Tijger
- Contacteer:
Re: Hoeveelheid nat/droog-voer
Ik zou dan gaan voor 1,5 blikje natvoer per dag in 3 x. Halve blikje kun je eenvoudig in tupperware in de koelkast bewaren. Dus 3 x daags half blikje. En de brokjes op 50 gram houden in 4 porties over de dag. Dus om en om droog en nat door de dag.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16