Oude kat eet slecht

Voor alle vragen over dieetvoer
Plaats reactie
Sarynda
Kitten

Oude kat eet slecht

Bericht door Sarynda »

Hallo allemaal,

Ik heb al wat rond gelezen op het forum maar toch een account voor mijn redelijk specifieke vraag.

Mijn kat komt uit het asiel, zij is op leeftijd geschat nu 18 jaar. Ik verwacht dat zij ouder is omdat zij nu nog steeds een puntgaaf gebit heeft, maar dat terzijde.

Ze at al een tijdje weinig. Ik lengde dan haar eten aan met katten melk en af en toe natvoer (ze moet op blaasgruis dieet dus kon twee keer per week gewoon natvoer eten zonder dat haar gruis terug kwam). Op een dag spuugde ze haar hele maaginhoud uit en at vervolgens niets meer. Da geweest, dwangvoer en lust opwekkende oorzalf, bloedonderzoek waaruit blijkt dat haar schildklier het niet meer goed doet en daardoor ook haar nieren. Pillen mee gehad voor de schildklier en onderhuids vocht toegediend omdat ze uitgedroogd was.

Terug naar nu. Ze eet weer zelf sinds ongeveer een week maar het is niet veel. Ze eet royal Canin urinary, we hebben ook de trovet dieet variant en onlangs de hill's c/d gekocht. Met die variatie wil ze nog wel eens wat meer pakken maar het blijft bar weinig. Natvoer eet ze wel, maar daar doet ze een halve dag over. Aanlengen met katten melk werkt ook wel, maar nog steeds niet geweldig. Ik moet wel zeggen dat ze sinds alle behandelingen ed actiever is en zich duidelijk beter voelt. Ze drinkt en plast nog wel veel, dus ik denk toch dat haar nieren het niet meer goed doen.

Ze weegt nog maar 2.1kg. Volgende week donderdag weer afspraak voor bloedonderzoek, hopelijk doet haar schildklier weer normaal en zien we wat haar nieren doen. Eten is vrij aanwezig, wel in een surefeed bak (zit dicht en gaat open als kat in de buurt komt) omdat de andere kat het anders jat en die dan moddervet wordt.

Ik ben op zoek naar tips. Hoe kan ik haar meer laten eten? Opwarmen hebben we ook al geprobeerd. Ze moet echt het blaasgruis dieet hebben, zij redt het niet op koolhydraatarm voer helaas.

Alvast bedankt!
OMH
Jaguar
Jaguar

Re: Oude kat eet slecht

Bericht door OMH »

Helaas ben ik niet de beste deskundige op dit gebied, maar ik wil wel even zeggen dat ik het een naar verhaal vind voor jou en voor je kat.
Heb je al geprobeerd om het eten met een spuitje te geven? Ik zie dat je al veel hebt geprobeerd, misschien is dit nog een optie. Ze doet lang over haar eten zeg je, is er iets met haar bekje?
The catter the better!
Groetjes van Olga, maar vooral van Noek en Tika
Anne
Tijger
Tijger

Bericht door Anne »

Heb je ergens de uitslagen vh bloedonderzoek vd nieren?
Want als deze te hoog zijn ( vooral de ureum) dan zorgt dat voor misselijkheid en dan is het geen wonder dat ze zo slecht eet

Ik heb geen verstand van schildklier klachten dus hopelijk reageren ernog anderen die daar wel verstand van hebben
grt Anne, Joep 14 Hobbel 14 Polleke 13 Pluto 4 Louie 3 Donna 2, Pino en Pip 0 Lora (hond) 2
en kipjes Kukel Kayla en Lucy

rust zacht alle engeltjes
Synemios
Tijger
Tijger

Bericht door Synemios »

Het punt is dat de nierwaarden vaak beïnvloed worden door de te snel werkende schildklier.
Pas als de schildklier weer onder controle is zie je de juiste waarde.

Fijn om te lezen dat de behandeling wel aan lijkt te slaan en ze zich beter voelt.

Lizzy van mij at door de te snel werkende schildklier trouwens ook heel slecht, en gaf ook over.
De meeste katten eten juist veel maar een klein percentage niet.

Is ze slechter gaan eten sinds ze de schildkliermedicijnen krijgt? want het is ook een bijwerking van de schildklier medicatie.

Heb je al iets van cerenia geprobeerd? want langzaam of slecht eten kan ook betekenen dat ze toch nog misselijk is.

Ik zelf strooi door het voer fijn gemalen katten snoepjes, en in het uiterste geval denk ik toch dat je bij moet voeren, want te weinig of slecht eten kan ook de misselijkheid in stand houden.
Luna & Lizzy(13) Timmy, Indy & Tommy(8)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Sarynda
Kitten

Bericht door Sarynda »

Bedankt voor de reacties! Nierwaardes weet ik helaas niet. Ze heeft ook allerlei andere pillen en zalfjes gehad om de eetlust te stimuleren, dus ik weet niet precies wat haar nou aan het eten heeft gekregen. Ze eet wel en at vanavond haar natvoer met smaak, maar het blijft mondjesmaat. Katten snoepjes is ze ook wel op uitgekeken, toen we moesten dwangvoeren hebben we die iets te vaak aan geboden denk ik...
Plaats reactie