Penisamputatie, ervaringen?

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
Itsrooschuck
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 21 jun 2024 16:16

Penisamputatie, ervaringen?

Bericht door Itsrooschuck »

Hee,

Ik moet even mijn verhaal kwijt. 1 jaar en 3 maanden geleden was mijn kat verstopt door blaasgruis. Tussendoor nog blaasontstekingen gehad. Vorige week zat hij helaas weer verstopt en moest hij leeggemaakt worden, een bacteriele infectie werd gezegd. Daarna ging het een week goed en deze woensdagnacht was hij weer verstopt. Toen donderdag met eigen arts ipv ziekenhuis overlegd en die wilde nog een echo zien. Echo vandaag gehad en de stakker zat helaas nog vol met blaasgruis ondanks dieet van Trovet ASD. Hij is daarna weggebracht om geopereerd te worden voor de penisamputatie. Ik mag hem morgen om half 12 ophalen en deze nacht zal hij even bij de dierenarts blijven.

Ik vond het verschrikkelijk om hem daar achter te laten, hij heeft laatste 2 dagen zoveel stress ervaren.

Nu mijn vraag, hebben meer mensen deze operatie meegemaakt met hun kat? En hoe ging dat? En hebben jullie nog tips voor het herstel of om zijn stress na de operatie thuis weer te verminderen? Zou feliway anti stress bijv. helpen?

Hebben jullie ook nog tips om zelf je stress te verminderen? Deze situatie heeft er bij mij ook even aardig ingehakt, ik was zo bang hem kwijt te raken en ik weet niet goed wat ik de komende weken kan verwachten...

Bedankt voor het lezen in ieder geval <3
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7826
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Penisamputatie, ervaringen?

Bericht door Rik »

Ik heb er geen ervaring mee. Hopelijk zijn er geen complicaties na deze operatie. Je kunt met de zoekfunctie rechtsbovenin wel het een en ander vinden.

Wat wordt er nu gedaan aan het blaasgruis? Want een penis amputatie is uiteraard symptoombestrijding. Het lost het originele probleem niet op. Wat was de pH van de urine (want ik neem aan dat die in het proces meerdere keren gemeten is)?

Was de Trovet ASD het droogvoer of het natvoer (ik vind het nog altijd ergens tegenstrijdig om een kat met blaasgruis brokken te voeren).
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1904
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: Penisamputatie, ervaringen?

Bericht door Asse-Poes »

Synemios heeft een kat gehad met een penisamputatie.
Misschien kun je haar een pb sturen ?
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010), Pucc ♀ (2022)
en † Clea ♀ (2013-2024)
Itsrooschuck
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 21 jun 2024 16:16

Re: Penisamputatie, ervaringen?

Bericht door Itsrooschuck »

Rik schreef: 21 jun 2024 20:56 Ik heb er geen ervaring mee. Hopelijk zijn er geen complicaties na deze operatie. Je kunt met de zoekfunctie rechtsbovenin wel het een en ander vinden.

Wat wordt er nu gedaan aan het blaasgruis? Want een penis amputatie is uiteraard symptoombestrijding. Het lost het originele probleem niet op. Wat was de pH van de urine (want ik neem aan dat die in het proces meerdere keren gemeten is)?

Was de Trovet ASD het droogvoer of het natvoer (ik vind het nog altijd ergens tegenstrijdig om een kat met blaasgruis brokken te voeren).
Ik hoop het inderdaad ook niet en ik heb er inderdaad even doorheen geneusd, dankjewel voor de tip!

Goede vraag eerlijk gezegd. Ik mag het wel hopen maar ik ben hiervan niet op de hoogte gesteld, wat zou dit dan moeten betekenen? Zover ik het nu heb begrepen moet hij altijd op dieetvoer blijven en inderdaad nat gevoerd worden.

Het was droogvoer helaas.

Dankjewel voor je reactie!
Itsrooschuck
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 21 jun 2024 16:16

Re: Penisamputatie, ervaringen?

Bericht door Itsrooschuck »

Asse-Poes schreef: 21 jun 2024 21:30 Synemios heeft een kat gehad met een penisamputatie.
Misschien kun je haar een pb sturen ?
Ik ga even kijken of ik weet hoe dat moet maar dankjewel!
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1904
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: Penisamputatie, ervaringen?

Bericht door Asse-Poes »

Itsrooschuck schreef: 22 jun 2024 00:08 Ik ga even kijken of ik weet hoe dat moet maar dankjewel!
https://www.dekattensite.nl/phpBB2/memb ... le&u=10429
Onder de foto kan je klikken voor pb
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010), Pucc ♀ (2022)
en † Clea ♀ (2013-2024)
Itsrooschuck
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 21 jun 2024 16:16

Re: Penisamputatie, ervaringen?

Bericht door Itsrooschuck »

Asse-Poes schreef: 22 jun 2024 00:24 https://www.dekattensite.nl/phpBB2/memb ... le&u=10429
Onder de foto kan je klikken voor pb
Het is gelukt dankjewel!!
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5549
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft

Re: Penisamputatie, ervaringen?

Bericht door Synemios »

Ik heb je berichtje ontvangen.

Als een kater meerdere keren verstopt zit dan kan dat tot een levensbedreigende situatie leiden.

Bij onze kater ging er niet eens meer een katheter in.
Wij hadden nog 1 mogelijkheid en dat was een penis amputatie en onze kater had daarna geen last meer van verstoppingen, blaasontstekingen of gruis.

Hij heeft toen ook asd gekregen (trovet) brokjes (voor de amputatie)
Wij zijn toen wel overgestapt op RC, na de operatie en hij heeft daarna nooit meer last gehad.
PH was daarna ook normaal.


Natvoer is het beste wat je kunt geven bij gruis maar die van ons weigerde natvoer en kreeg dus gewoon de brokjes.

Ik ben bij zieke katten zelf wel voorstander van merken zoals trovet, RC, Hills, Virbac, ook als dat brok is, maar daar zijn de meningen over verdeeld.

In jou geval geef je de trovet al best lang en misschien is het dan een optie over te stappen op een ander merk blaasgruis voer als dit niet voldoende helpt.

Wij hebben niet heel veel anders gedaan toen Mickey thuis kwam, hij had een kap op en die hebben we af gedaan zolang er iemand was die op kon letten.
Uiteraard heel veel knuffelen etc, de stress verdween toen hij weer normaal begon te plassen.

De stress was bij ons vooral omdat het de vraag was of hij het überhaupt zou overleven, Mickey had geen last van complicaties en ik ben blij dat we het toen hebben laten doen.

Ik weet dat de periode die eraan vooraf gaat vaak al heftig is en ik hoop dat het bij jou net zo positief uit pakt als voor ons.
Heel veel sterkte.

*Ik heb even het e.e.a aangevuld omdat ik wat dingen terug moest zoeken.
Luna & Lizzy(13) Timmy, Indy & Tommy(8)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Itsrooschuck
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 21 jun 2024 16:16

Re: Penisamputatie, ervaringen?

Bericht door Itsrooschuck »

Synemios schreef: 22 jun 2024 01:24 Ik heb je berichtje ontvangen.

Als een kater meerdere keren verstopt zit dan kan dat tot een levensbedreigende situatie leiden.

Bij onze kater ging er niet eens meer een katheter in.
Wij hadden nog 1 mogelijkheid en dat was een penis amputatie en onze kater had daarna geen last meer van verstoppingen, blaasontstekingen of gruis.

Hij heeft toen ook asd gekregen (trovet) brokjes (voor de amputatie)
Wij zijn toen wel overgestapt op RC, na de operatie en hij heeft daarna nooit meer last gehad.
PH was daarna ook normaal.


Natvoer is het beste wat je kunt geven bij gruis maar die van ons weigerde natvoer en kreeg dus gewoon de brokjes.

Ik ben bij zieke katten zelf wel voorstander van merken zoals trovet, RC, Hills, Virbac, ook als dat brok is, maar daar zijn de meningen over verdeeld.

In jou geval geef je de trovet al best lang en misschien is het dan een optie over te stappen op een ander merk blaasgruis voer als dit niet voldoende helpt.

Wij hebben niet heel veel anders gedaan toen Mickey thuis kwam, hij had een kap op en die hebben we af gedaan zolang er iemand was die op kon letten.
Uiteraard heel veel knuffelen etc, de stress verdween toen hij weer normaal begon te plassen.

De stress was bij ons vooral omdat het de vraag was of hij het überhaupt zou overleven, Mickey had geen last van complicaties en ik ben blij dat we het toen hebben laten doen.

Ik weet dat de periode die eraan vooraf gaat vaak al heftig is en ik hoop dat het bij jou net zo positief uit pakt als voor ons.
Heel veel sterkte.

*Ik heb even het e.e.a aangevuld omdat ik wat dingen terug moest zoeken.
Heel erg bedankt dat je zo de tijd hebt genomen om op mijn bericht te reageren! Het is een opluchting om te lezen dat de operatie zo goed is gegaan bij jullie Mickey! Ik denk dat ik inderdaad ook ga overstappen naar Hills/RC, dankjewel voor de tip! :)
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5549
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft

Re: Penisamputatie, ervaringen?

Bericht door Synemios »

Graag gedaan en hopelijk herstelt hij nu goed en lost het gruis probleem ook op door hem op ander voer te zetten.
Ik wens jullie een rustig weekend.
Luna & Lizzy(13) Timmy, Indy & Tommy(8)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Pisces2202
Lynx
Lynx
Berichten: 146
Lid geworden op: 19 feb 2013 14:37

Re: Penisamputatie, ervaringen?

Bericht door Pisces2202 »

Hier ook een kat die na meerdere keren verstopt zat, een penisamputatie gehad. De enige "complicatie" die er was, was dat de dierenarts haar werk niet mooi vond qua, hechtingen, dus dat heeft ze opnieuw gedaan. Was de beste beslissing ooit voor deze kat. Nooit meer ergens last van gehad.
Plaats reactie