Eentje bijt vrij hard al dan niet per ongeluk, beste reactie v ons als baasjes?

Voor vragen die betrekking hebben op één of meerdere katten nadat deze pas in huis is/zijn. Plaats GEEN oproepjes!
Plaats reactie
mellinda
Huiskat
Huiskat
Berichten: 37
Lid geworden op: 27 aug 2023 16:18

Eentje bijt vrij hard al dan niet per ongeluk, beste reactie v ons als baasjes?

Bericht door mellinda »

Hier is die zaag weer. :grin:

Nu met de vraag: eentje v mijn 2 nieuwe kleintjes bijt zeer hard. Op 1 dag 2x.
Hoe dit afleren? Ik denk dat het niet met opzet was maar hij heeft al tot door de huid gebeten tijdens uit hand even aflikken. En met lage toon auw zeggen leek ie in z'n enthousiasme ni direct te willen lossen, m'n vel bleef nog 4 sec tss z'n tandjes zitten...

Akkoord, wel telkens terwijl hij 1x een restantje kittengelei aan het aflikken was van mijn pink en een andere x in mijn wijsvinger toen ik hem een beetje kitten pasta gaf. Hij speelt het naar mijn gevoel wat gretig naar binnen maar toen ik auw zei en mijn pink kon terugtrekken bleef ie staren.

Broertje of zusje??? knipoogt terug als je terug knipoogt en komt vriendelijk af. Ons bijtertje niet en lijkt qua karakter een ondernemende wilde adad kleuter die graag verkend en speelt veel ruwer met het kleinere broertje of zusje. Hij is ook diegene die het fanatiekst met de pluche muisjes al speelt alsof hij echte prooi vangt en speelt ook veel ruwer in het algemeen.

Ben ik een overbezorgd nieuw kattenmamabaasje zoals mijn partner kattenpapa zegt?

Hoe moet ik gepast reageren stel hij bijt weer eens? Hij lijkt ook het minste v aanrakingen te houden. Waar eerst de kleinste het bangste was lijkt nu onze avonturier net banger vandaag...

Hij gedraagt zich ook wat gekjes. Tong soms beetje naar buiten en met scheef hoofdje soms een minuutje staren alsof ie in trance is... maar hij lijkt wel gezond... enorm veel energie en glanzende vacht.

Kleine kanttekening: hij lijkt wel wat wankel op de pootjes als hij vanuit de grote kattenkrabpaal land. Hij zal expres op zijn buikje landen op zijn gigantisch groot huisdierkussen met een plop omdat ie het leuk vind. Springt hij daarentegen vanop de mini paal v 25cm naar de grond dan belandt hij wel relatief recht op de pootjes. Echter hij wankelt nadien wel een beetje. Spiertjes nog te slap?

Moet ik ook het gedrag v op z'n buikje ploffen afleren? Nb springt die van voor of achter de grote krabpaal zo hoog af aan de kant zonder kussen, dan klimt hij wat lager en zal op alle 4 poten ipv buik landen...

:???:
Gebruikersavatar
OMH
Jaguar
Jaguar
Berichten: 760
Lid geworden op: 25 jan 2020 17:37

Re: Eentje bijt vrij hard al dan niet per ongeluk, beste reactie v ons als baasjes?

Bericht door OMH »

Het is misschien handiger als je deze vraag stelt in je al lopende topic. Het mag dan een andere soort vraag zijn, maar voorkomt misschien vragen. Dat leest makkelijker voor iedereen.
Laatst gewijzigd door OMH op 16 jun 2024 17:59, 1 keer totaal gewijzigd.
The catter the better!
Groetjes van Olga, maar vooral van Noek en Tika
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1904
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: Eentje bijt vrij hard al dan niet per ongeluk, beste reactie v ons als baasjes?

Bericht door Asse-Poes »

Ja dit is één van de nadelen van kittens die te vroeg bij mamapoes weggehaald worden.
Het bijtertje (Noire of Blue?) heeft totáál geen idee dat hij te hard bijt en dat dat pijn doet. Normaal corrigeert mamapoes hem.
Nu zal hij dat moeten leren van het andere kitten en van jou.

Er zijn kattenbaasjes die terugbijten, maar ik vind dat maar niks, want ik ben een softie 😀
Blijft over: "Nee!" zeggen en meteen stoppen met voeren uit je hand.
Doet bijtertje het in zijn enthousiasme (want dat is het, het is lekker en hij wil meer en elke kruimel is er 1) de volgende keer weer, dan weer "Nee!" zeggen en stoppen.
Herhaling, herhaling en volhouden 😀

Ik neem aan dat de kittens bij de fokker geen krabpaal hadden? En dat dit nieuw speelgoed voor hem is, wat hij moet ontdekken. Alles in jullie huis is nieuw en anders, hij heeft nog een boel te onderzoeken en zijn eigen grenzen te leren kennen 😀
Lekker dat grote kussen laten liggen, zodat hij veilig en zacht kan landen op zijn buikje.

Als je bij de DA bent, zal de DA ook naar zijn pootjes kijken bij de algemene check.
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010), Pucc ♀ (2022)
en † Clea ♀ (2013-2024)
Gebruikersavatar
OMH
Jaguar
Jaguar
Berichten: 760
Lid geworden op: 25 jan 2020 17:37

Re: Eentje bijt vrij hard al dan niet per ongeluk, beste reactie v ons als baasjes?

Bericht door OMH »

Nou, vergeet mijn re maar. Je hebt meer aan wat Marina zegt, desondanks....
The catter the better!
Groetjes van Olga, maar vooral van Noek en Tika
mellinda
Huiskat
Huiskat
Berichten: 37
Lid geworden op: 27 aug 2023 16:18

Re: Eentje bijt vrij hard al dan niet per ongeluk, beste reactie v ons als baasjes?

Bericht door mellinda »

Ik dacht het hier te plaatsen aangezien het title topic na aanschaffen zei maar prima :) zal het de eerste twee weken nog bij het oude topic zetten. Is inderdaad mss gemakkelijker.

Terugbijten euh nee, vriendelijk bedankt :grin: heb zelf een zwakke weerstand en we willen niet dat ze dan deels kans hebben om gedeeltijk pleegwees te worden erdoor :grin:
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9562
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Eentje bijt vrij hard al dan niet per ongeluk, beste reactie v ons als baasjes?

Bericht door castratenkoor »

Als een kitten bijt, niet verder spelen of knuffelen. Wegzetten en speeltje geven.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6931
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Eentje bijt vrij hard al dan niet per ongeluk, beste reactie v ons als baasjes?

Bericht door Dinky »

Ik zou geen pasta van je vinger geven wanneer ze bijt. Dan kan je het beter op een lepeltje of bordje of schaaltje aanbieden om te voorkomen dat jij wordt gebeten uit enthousiasme.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
MKkitten
Huiskat
Huiskat
Berichten: 30
Lid geworden op: 06 jun 2023 11:04

Re: Eentje bijt vrij hard al dan niet per ongeluk, beste reactie v ons als baasjes?

Bericht door MKkitten »

Wat bij ons hielp is hard auw roepen en weglopen. Uiteindelijk legt ie dan de associatie met zijn gedrag en dat jij daarvoor wegloopt.
Gebruikersavatar
Stef71
Huiskat
Huiskat
Berichten: 70
Lid geworden op: 04 sep 2020 08:46
Locatie: België
Contacteer:

Re: Eentje bijt vrij hard al dan niet per ongeluk, beste reactie v ons als baasjes?

Bericht door Stef71 »

Ik heb ook ooit een bijtertje gehad, ik heb toen zo'n geknoopte honden flos gekocht (kleinste maat) en telkes als ze begon te bijten kreeg ze die. Dit was wel speels bijten en trappen dus die flos heeft er flink van lang gekregen maar het werkte en ze is het bijten ontgroeid (behalve als je haar kwaad maakte dan ...)
... Denk dat ik zelf last heb van de zoomies ...
Gebruikersavatar
OMH
Jaguar
Jaguar
Berichten: 760
Lid geworden op: 25 jan 2020 17:37

Re: Eentje bijt vrij hard al dan niet per ongeluk, beste reactie v ons als baasjes?

Bericht door OMH »

Als ik niet wil dat ze iets doen, steek ik een wijsvinger op en zeg ik "Nee!". Dat doe ik niet onvriendelijk en meestal helpt het. Soms is die vinger ook genoeg - het duurt alleen nooit lang, maar het moment is dan wel doorbroken.
The catter the better!
Groetjes van Olga, maar vooral van Noek en Tika
Plaats reactie